Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-04-24@14:47:26 GMT

۱۵۴ موقوفه در شهرستان شاهرودثبت شد

تاریخ انتشار: ۲۲ آذر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۹۳۸۰۹۵

۱۵۴ موقوفه در شهرستان شاهرودثبت شد

حجت‌الاسلام‌ غیرتمنداز اخذ ۱۵۴ فقره سند موقوفات این شهرستان در سال جاری خبر داد و گفت: اخذ سند ۵۰ مورد از موقوفات نیز در حال پیگیری است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از سمنان، حجت‌الاسلام‌ سعید غیرتمندبا بیان اینکه برای یک هزار و ۶۴۴ رقبه در شاهرود سند صادر شده است، اظهار داشت: ۱۵۴ مورد در سال جاری سند موقوفات اخذ شده و ۵۰ مورد در حال پیگیری است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان شاهرود با بیان اینکه احداث و مرمت بیش از پنج هزار متر مربع و بیش از ۲۰ سوئیت و اتاق در پیرمردان طرود، حرم شهدای گمنام، زائرسرای دهملا، دیزج، فرومد، ری‌آباد و جرجیس پیامبر انجام‌ شده است اضافه کرد: بیش از 10 میلیارد ریال از محل خیران و کمک‌های دولتی هزینه شده است.

 

وی به قدیمی‌ترین موقوفه در شهرستانهای شاهرود و میامی نیز اشاره کردو افزود: موقوفه قاضی عمیدالملک به سال ۸۷۰ هجری قمری وقف شده که قدیمی‌ترین موقوفه شهرستان‌های شاهرود و میامی است.

 

غیرتمند با اشاره به اجرای طرح‌های آرامش بهاری، ضیافت الهی، نشاط معنوی، بصیرت عاشورایی، سوگواره یاس نبوی و حفظ قرآن از ابتدای سال جاری در شاهرود گفت: طرح قدم‌های آسمانی تا امام مهربانی در دهه آخر صفر و در قالب موکب‌های پذیرایی در حال اجرا و واگذاری به مردم است که سنت آن توسط اوقاف پایه‌ریزی شده و در شهرستان هم شاهد حضور موکب‌ها توسط مردم بوده‌ایم.

 

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان شاهرود با بیان اینکه باید اطلاع‌رسانی در بحث ترویج سنت حسنه وقف به سمت نیازهای روز جامعه باشد، گفت: در سخنان مقام معظم رهبری آمده که ترویج وقف در بحث رسانه‌ها در دستور کار قرار گیرد و رسانه‌ها در بحث موقوفات در قالب انجمن یاوران وقف و رسانه تبلیغ کنند و در استان‌های مختلف این کار انجام‌ شده و در قالب وقف‌های مشارکتی اقدامات خاصی صورت گرفته است.

 

وی تصریح کرد: اولویت شهرستان شاهرود در بحث وقف، درمان، نیازمندان، رسیدگی به امور زوار که در مسیر راه زائران مشهد مقدس هستیم، است.

پایان پیام/276

منبع: شبستان

کلیدواژه: بیرجند خراسان جنوبي شیراز استان بوشهر کرمان مشهد اداره کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری فارس ظرفیت های گردشگری فارس معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه هرمزگان ترویج سنت حسنه وقف شهرستان شاهرود

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۹۳۸۰۹۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رساندن منافع موقوفات به ۲۰ همت در سال دور از دسترس نیست


به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما، حجت‌الاسلام خاموشی، رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه امروز در افتتاحیه نمایشگاه دستاورد‌های وقف با اشاره به آیاتی از سوره مبارکه انفال، اظهار کرد: پس از عملیات وعده صادق دیپلماسی ما در جهان تفاوت کرده است. وعده صادق حرکتی بود که همگان آن را مشاهده کردند، اما بنا به نظر مقام معظم رهبری، اراده قوی ملت ایران برای پاسخگویی محکم به رژیم صهیونیستی مهمترین مسئله بود. وعده صادق ضربه کاری به صهیونیست‌ها بود آن هم رژیمی که هیچ کس جرأت حمله بدان را نداشت.

خاموشی ادامه داد: امروز جبهه اصلی دفاع از مظلومین، ایران اسلامی است. ایران پس از نزدیک به پنج دهه تحریم با دانش و توانمندی خود به تولیداتی دست پیدا کرد که در جهان بی‌نظیر است. امروز با صدای بلند اعلام می‌کنیم که انقلاب اسلامی درک کرده که حزب خدا پیروز است و در همین مسیر حرکت می‌کند. امروز جبهه مقاومت رژیم صهیونیستی را به چالش کشیده است و این ثمره درایت و رهبری حکیمانه رهبر معظم انقلاب اسلامی است. باید باور کنیم که ایران نقش اساسی در ترسیم نقشه آینده جهان خواهد داشت.

وی تصریح کرد: سازمان اوقاف سازمانی است که تصدی اداره موقوفات مجهول‌التولیه و فاقد تولیت را برعهده دارد. اگر در وقف‌نامه متولی بتواند سلسله خود را ثابت کند، می‌تواند موقوفه خود را اداره و مدیریت کند؛ لذا وقف نهادی است که در حکومت اسلامی تعریف دارد. در این نمایشگاه موقوفاتی حضور دارند که متولی خاص خود را دارند و فعالیت‌های خود را ارائه می‌دهند.

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه افزود: موقوفاتی که متولی ندارند و متصدی آنها سازمان اوقاف است نیز در این نمایشگاه حضور دارند و خدمات خود را ارائه داده‌اند. در دو سال اخیر بسیاری از موقوفات کشور دارای سند تک برگی شده‌اند و این مسئله، تداخل اسناد و مشکلات حقوقی موقوفات را کاهش چشمگیری داده است.

حجت الاسلام والمسلمین خاموشی اظهار کرد: موضوع بعدی بحث حقیقی مربوط به موقوفات است که برخی از آنها بایر بوده‌اند و امروز احیا شده‌اند. البته اجرای چنین برنامه‌ای دشواری‌های خاص خود را دارد. برای احیای موقوفات باید این کار را ادامه دهیم و سرمایه‌های موجود را حفظ کنیم و ارتقا دهیم؛ لذا حوزه حفظ‌العین موقوفات بسیار وسیع است و باید پیگیری شود.

وی ادامه داد: مسئله بعدی افزایش بهره‌وری موقوفات است. سال گذشته قراداد‌های زیادی برای احداث مراکز و املاک موقوفه منعقد شده است. البته اهم موقوفات، وقف‌های منفعتی است که باید به رشد درآمد متنابهی برسند تا همگان در جریان آن قرار گیرند.

رئیس سازمان اوقاف اضافه کرد: بنده رساندن منافع موقوفات به ۲۰ همت در سال را دور از دسترس نمی‌دانم. امروز این منافع به هفت همت رسیده و هر روز بیشتر می‌شود. امسال و با توجه به داده‌های سامانه اوقاف بیش از چهار هزار میلیارد تومان برای نیات واقفان هزینه شده تا این نیات به خوبی اجرایی شوند.

دیگر خبرها

  • رساندن منافع موقوفات به ۲۰ همت در سال دور از دسترس نیست
  • امضای تفاهم‌نامه علمی پژوهشی دانشگاه آزاد و دادگستری شاهرود
  • تبلور موقوفات منفعتی در نمایشگاه دستاورد‌های سازمان اوقاف و امور خیریه
  • ثبت دو وقف جدید کردستان
  • ثبت۲ وقف جدید در کردستان
  • برگزاری دوره آموزش تخصصی سفال و سرامیک در استان سمنان
  • تثبیت مالکیت و حد نگاری املاک و اراضی ادامه‌دار باشد
  • احیای سنت گلابگیری در یزد برای تأمین گلاب حرم رضوی
  • سالانه ۵۰ موقوفه جدید به موقوفات استان سمنان اضافه می‌شود
  • نمایشگاه دستاورد‌های وقف برپا می‌شود