Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «آفتاب»
2024-04-18@12:09:50 GMT

دفاع از تشکیل مجلس سنا در ایران

تاریخ انتشار: ۲۲ آذر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۹۳۸۱۷۱

"برای اداره کشور به نگاه ملی نیاز داریم. این نگاه را در نظامات پارلمانی مجلس سنا دارد. در کشور ما نیز بعد از انقلاب و به مرور خلأ وجود این مرجع احساس شد و بر همین اساس به مرور مجمع تشخیص مصلحت نظام به وجود آمد. " آفتاب‌‌نیوز : مجید انصاری در مصاحبه با روزنامه شرق درباره نظام دومجلسی در کشور گفت: کلیت این مسئله قابل دفاع و اجتناب‌ناپذیر است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

همین ضرورت هم موجب شده که ما اکنون در عمل یک نظام چندمجلسی داشته باشیم. مجلس فعلی نقش مجلس عوام را دارد و نماینگان مردم مصوباتی دارند که ممکن است با انگیزه‌های محلی تصویب شده باشد.
این در حالی است که برای اداره کشور به نگاه ملی نیاز داریم. این نگاه را در نظامات پارلمانی مجلس سنا دارد. در کشور ما نیز بعد از انقلاب و به مرور خلأ وجود این مرجع احساس شد و بر همین اساس به مرور مجمع تشخیص مصلحت نظام به وجود آمد. شاهدیم که در برخی از قوانین شورای عالی امنیت ملی ورود می‌کند. شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز اگرچه در قانون اساسی نیست اما عملا  در حوزه فرهنگ و آموزش عالی کار موازی با مجلس انجام می‌دهد. این شورا بعضا سیاست‌گذاری‌هایی می‌کند که مجلس ناگزیر آنها را رعایت می‌کند. گاهی نیز مصوبات مجلس با مصوبات این شورا تعارض پیدا می‌کند. اخیرا شورای عالی فضای مجازی نیز اضافه شده و در حوزه فناوری اطلاعات قانون‌گذاری می‌کند. گاهی ستاد تدابیر وی‍ژه اقتصادی و شوراهای بالادستی از این دست وارد عمل می‌شوند و همه اینها نشان‌دهنده خلأ موجود در چرخه قانون‌گذاری کشور است.قطعا لازم است که اگر اصلاح قانون اساسی در دستور کار قرار گرفت، به این مسئله نیز پرداخته شود و وظایف همه این شوراها به یک مجلس با ساختار معین که نحوه انتخاب اعضای آن مشخص است سپرده شود.
‌منظورتان یک مجلس انتخابی است؟
انتخابی یا انتصابی‌بودن آن بستگی به کار کارشناسی‌ای که صورت می‌گیرد، دارد. می‌تواند انتخابی یا بخشی از آن انتصابی باشد. مهم این است که بتواند خلأ موجود را رفع کرده و مکمل مجلس عمومی باشد.

منبع: آفتاب

کلیدواژه: مجلس سنا مجید انصاری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت aftabnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آفتاب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۹۳۸۱۷۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

در دنیای بی سر نظام بین‌الملل باید از امنیت خود دفاع کرد

سفیر ایران در ایروان در نشستی در خصوص پاسخ ایران به جنایت‌های رژیم اسرائیل گفت: در دنیای بی سر نظام بین‌الملل باید برخود متکی بود و از منافع و امنیت خود دفاع کرد. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه سیاست خارجی خبرگزاری تسنیم، مهدی سبحانی، سفیر جمهوری اسلامی ایران در ارمنستان در نشست مطبوعاتی روز سه شنبه 28 فروردین ماه 1403 در ارتباط با تحولات اخیر در منطقه غرب آسیا و پاسخ قاطع به حملات نظامی رژیم صهیونیستی به مواضع ایران در سوریه و بخش کنسولی سفارت جمهوری اسلامی ایران در دمشق گفت: طی چند ماه گذشته رژیم صهیونیستی بارها طی عملیات‌های تروریستی به مواضعی از جمهوری اسلامی ایران در خاک سوریه حمله کرده و تعدادی از مستشاران نظامی ایران را مورد هدف قرار داده است. ما به دلیل اینکه دنبال افزایش تنش در غرب آسیا نیستیم، بارها خویشتنداری کرده‌ایم؛ اما گویی رژیم صهیونیستی از این موضوع سیگنال‌های غلط دریافت کرده است و در آخرین اقدام خود 2 هفته قبل با موشک‌های ساخت آمریکا حمله گستاخانه‌ای به سفارت کشور ما در دمشق انجام داد که در واقع حمله علیه کنوانسیون‌های بین‌المللی و حقوق بین‌الملل است که در نتیجه 7 تن از مستشاران نظامی ما که گذرنامه رسمی دیپلماتیک داشتند به شهادت رسیدند.

وی با اشاره به درخواست ایران برای برگزاری نشست فوری شورای امنیت سازمان ملل گفت: بیانیه‌ای به ابتکار یکی از اعضای شورای امنیت ارائه شد؛ اما با کارشکنی آمریکا، فرانسه و انگلیس مواجه گردید و متأسفانه شورای امنیت حتی یک بیانیه حداقلی نیز در محکومیت تعرض و حمله به اماکن دارای مصونیت صادر نکرد و حقوق بین‌الملل و اصول منشور ملل متحد نادیده گرفته شد و بار دیگر استانداردهای دوگانه کشورهای غربی خودنمایی کرد.

سبحانی افزود: با این حال ما 10 روز منتظر تلاش‌های دیپلماتیک برای محکومیت و در نظر گرفتن اقدامات تنبیهی علیه رژیم صهیونیستی ماندیم و عجیب آنکه همان کشورهای غربی در تماس‌های مداوم با ما بدون آنکه نقض مقررات بین‌المللی توسط رژیم صهیونیستی را محکوم کنند، خواستار خویشتنداری ما می‌شدند.

سفیر ایران همچنین گفت: طبیعی است که در دنیای بی سر نظام بین‌الملل وقتی سازمان‌های بین‌المللی حقوق دیگر اعضاء را نادیده می‌گیرند و قدرتمندان هم چشم خود را می‌بندند فقط باید برخود متکی بود و از منافع و امنیت خود دفاع کرد.

وی ادامه داد: به همین دلیل چاره‌ای برای ایران جز دفاع از منافع خود نماند و نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران در بامداد یکشنبه اهدافی را در داخل سرزمین‌های اشغالی هدف قرار دادند. حملات ما محدود بود و فقط معطوف به مراکزی شد که منشأ حملات نظامی علیه ما و حمله علیه سفارت ما در دمشق بود. ما بر خلاف رژیم کودک کش صهیونیستی هیچ مرکز غیرنظامی شامل بیمارستان‌ها، مراکز عمومی و شهروندان عادی را هدف قرار ندادیم. حملات ما بسیار هوشمندانه و دقیق بود و به اهداف خود رسیدیم.

هشدار سفیر ایران در لبنان به رژیم اسرائیل و حامیانشخطیب زاده: ایران هم توان و هم ظرفیت دفاع از خود را دارد

سبحانی تصریح کرد: اقدام ما در چارچوب ماده 51 منشور ملل متحد و حق ذاتی دفاع مشروع بود، اما متاسفانه بعد از این پاسخ مشروع و قانونی برخی دولت‌های اروپایی و غربی، دفاع مشروع ایران را یک اقدام تهاجمی جلوه دادند و این کار به معنای فراهم آوردن زمینه برای ماجراجویی جدید توسط رژیم صهیونیستی است.

وی اظهار داشت: همانها که قبل از پاسخ ما با ما تماس گرفته و خواستار خویشتنداری ما بودند، حالا با شاگرد لوس و ننر مکتب خود تماس بگیرند و مانع ماجراجویی جدید شوند. نمی‌شود که از یک سو خواستار کاهش تنش شد و از سوی دیگر به رژیم کودک کش اجازه داد جنگ را به منطقه تحمیل کند.

سفیر ایران خاطر نشان کرد: برخی از سفارتخانه‌های اروپایی هم مواضع نادرست و یکجانبه رهبران خود در خصوص واکنش مشروع ایران را در ارمنستان به زبان ارمنی و فارسی بازنشر می‌کنند. آنها می‌خواهند مردم ارمنستان را تحت تأثیر سیاست‌های نادرست خود قرار دهند و ایران را نزد افکار عمومی ارمنستان بدنام کنند.

وی با بیان اینکه به آنها توصیه می‌کنم دست از این ریاکاری‌ها بردارید و تلاش نکنید ارمنستان را وارد درگیری‌های ژئوپلتیک خودتان کنید، افزود: اینجا می‌دانند که یکی از عوامل اصلی بی ثباتی در قفقاز جنوبی رژیم صهیونیستی است و در جنگ دوم قره‌باغ سربازان ارمنی با سلاح‌های اسرائیلی کشته شدند. به دنبال تطهیر این رژیم نباشید. دستمال کثیف شیشه را پاک نمی‌کند. با سیاست یک بام و دو هوا نمی‌توانید ثبات را به منطقه بیاورید. رفتارهای شما و حمایت‌های بی منطق شما از رژیم شرور به معنی عادی‌ سازی شر مطلق است.

سبحانی در آخر تاکید کرد: اگر به دنبال ثبات هستید صادقانه رفتار کنید. تروریسم بد و خوب ندارد. رفتار گزینشی فقط ماجراجویی‌های رژیم صهیونیستی را تشویق می‌کند و منطقه را به کام جنگ می‌برد. سیاست ایران بر مدار صلح و دوستی استوار است. پیام ما به منطقه و جهان پیام صلح، امنیت و پیشرفت برای همه ملت‌ها است. سیاست همسایگی در اولویت‌های اساسی جمهوری اسلامی ایران قرار دارد. ما امنیت همسایگان خود را امنیت خود می‌دانیم.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • تشکیل مجلس مشورتی بانوان، فرصتی برای مشارکت گسترده‌تر زنان در جامعه
  • گردهمایی جانبازان ۷۰ درصد شهرستان همدان
  • مشارکت بالا در «دور دوم انتخابات مجلس» به نفع کشور و نظام است
  • در دنیای بی سر نظام بین‌الملل باید از امنیت خود دفاع کرد
  • تعطیلی پنج شنبه از کی اجرا می‌شود؟
  • پیام تبریک استاندار لرستان به مناسبت روز ارتش
  • حرکت سپاه پاسداران، منطبق بر موازین بین المللی بود
  • مسئولان به قانون جوانی جمعیت باید در عمل معتقد باشند
  • بیانیه موزه دفاع مقدس به مناسبت روز ارتش جمهوری اسلامی ایران
  • ارتش نیرویی مقتدر درجهت آرمان‌های جمهوری اسلامی ایران است