Web Analytics Made Easy - Statcounter

سید جلال ساداتیان، دیپلمات باسابقه کشورمان و مدیرکل اسبق آسیای دور و اقیانوسیه وزارت امور خارجه، در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا درباره راهکاهای عملیاتی فرصت‌سازی از تحریم‌ها گفت: برای این کار باید از ظرفیت‌های مغفول‌مانده و استفاده نشده نهایت بهره‌برداری را برد و شیوه‌های مدیریتی غلط و مسئولان ناکارآمد را کنار گذاشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

الان کشور در تحریم نفت و گاز است. اما در این دو زمینه چه باید کرد. الان وزارت نفت میعانات گازی را به اشکال بسیار ناشیانه و غلط در اختیار متقاضیان قرار نمی‌دهد. اما این متقاضیان چه کسانی هستند؟ اینها تعدادی از واحدهای کوچک بخش خصوصی هستند که می‌توانند میعانات گازی را به هیدروکربن‌های قابل استفاده در کشورهای همسایه تبدیل کنند. یعنی از این میعانات بسته به سبکی یا سنگینی آن، گازوئیل یا بنزین بسازند و می‌توانند خودشان این کار را بکنند.

اهمیت هموار کردن مسیر فعالیت بخش خصوصی در شرایط تحریم

وی ادامه داد: در سطح کشور تعداد قابل توجهی از این واحدها وجود دارد که آمار آن در اختیار اتحادیه صادرکنندگان نفت و گاز است. لازم نیست شخصی هم برخورد شود. یعنی وزارت نفت به این واحدها اعلام کند میعانات گازی را به شما می‌دهم و استمرارش را هم تضمین کند و دیگر اینکه این را با همان تخفیفی که به خارجی‌ها می‌فروشد به داخلی‌ها هم بفروشد. برای اینکه تصور هم نشود شخصی است از طریق اتحادیه مربوطه به اطلاع همه برسانند تا هر کسی که نیاز دارد این خرید را انجام دهد.

ساداتیان اظهار کرد: واحدهای کوچکی در سراسر کشور هستند که می‌توانند این میعانات گازی را به بنزین و گازوئیل تبدیل کرده و به افغانستان، عراق، اقلیم کردستان، ارمنستان، گرجستان و علاوه بر آن به کشورهای حوزه خلیج فارس به صورت بانکرینگ (کسانی که پمپ بنزین و پمپ گاز سیار هستند) و در کشتی‌ها بفروشند. امریکا نمی‌تواند محدودیت و محرومیتی براین شرکت‌های کوچک اعمال کند و این شرکت‌ها هم ترسی از تحریم و جریمه امریکا ندارند چون شرکت‌های بزرگی نیستند. الان حدودا 700 هزار بشکه در روز تولید میعانات گازی در کشور است و شرکت‌های خصوصی تا یک میلیون بشکه در شرایط موجود با دو شرط تداوم استمرار فروش و اعمال تخفیف مناسب، مصرف کنند. تمام این شرکت‌ها سرمایه‌گذاری‌های خود را انجام داده‌اند و نیازی به ایجاد شغل جدید نیست تا به ازای ایجاد هر شغل، یک میلیون دلار سرمایه‌گذاری صورت گیرد و کافی است شرکت نفت یک تخفیف قانونی شفاف برای همه اعمال کند.

این کارشناس مسائل بین‌المللی بیان کرد: درباره نفت هم می‌توان این کار را انجام داد و نفت خام را در اختیار پالایشگاه‌های کوچکی که برج دارند و می‌توانند آن را تصفیه کنند قرار داد و با فرصتی خیلی کوتاه با هزینه‌های کم قابل اجراست. بیش از 95 درصد این پالایشگاه‌ها در داخل قابل ساخت است و موارد و قطعات دیگر هم قابل تأمین است. این اقدامات را می‌توان در کشاورزی، آب، گردشگری و ... هم انجام داد.

این دیپلمات باسابقه کشورمان ابراز کرد: فرصت دیگر پیش روی کشور، ژئوپلیتیک ایران در خلیج فارس است. در ابعاد دریایی، هوایی و زمینی فرصت‌های زیادی است که از انها استفاده نشده است. لذا همه این مشکلات قابل حل است به شرط آنکه مسئول مربوطه فقط نظر کارشناسی خود را مورد توجه قرار ندهد. کارشناسان دیگری هم هستند که به اندازه آنها مسائل را می‌فهمند و این بی‌توجهی به نظرات سایر نخبگان اشکال بزرگی است. باید به بخش خصوصی راه داد زیرا آدم‌های فهیمی در این بخش وجود دارد. فرصت‌های استفاده نشده در کشور کم نیست. از همه اینها می‌توان بهره برد و تحریم‌ها را دور زد و فشارهای قلدرمابانه امریکا را تا حد زیادی خنثی کرد.

رئیس جمهور افراد نامتناسب با مدیریت شرایط تحریم را کنار بگذارد

ساداتیان درباره حاکم نبودن مدیریت متناسب با شرایط جنگ اقتصادی و تحریم در کشور و دلایل آن گفت: موارد قابل توجهی را می‌شناسم و حاضرم بحث کنم و به آقای رئیس‌جمهور اثبات کنم که در زیرمجموعه شما آدم‌های بی‌ربطی بر سر کار گذاشته شده‌اند که درکی از شرایط موجود ندارند و تنها با نگاه سیاسی انتخاب شده‌اند.

وی تأکید کرد: یک سری افراد کارامد بر سر کار نیستند و آدم‌های بی‌ارتباطی در عرصه مدیریتی حضور دارند که با این عده نمی‌توان دوره تحریم را پشت سر گذاشت و حتما باید آنها را کنار گذاشت. زیرا بینش و نگرش این افراد، کار کردن در راستای منافع مردم نیست و اینها بیشتر دنبال مسائل شخصی و حفظ میزشان هستند و برای همه اینها دلیل و شاهد دارم. این افراد اهل ریسک و ابتکار و دارای شهامت و جرئت نیستند و دوره فعلی به هیچ وجه متناسب با حضور این گونه مسئولان نیست.

کاردار اسبق ایران در لندن با اشاره به اینکه حضور این گونه مسئولان تأمین‌کننده هدف تحریم‌ها، تعمیق شکاف دولت و ملت، است، گفت: واقعا آقای رئیس‌جمهور و تیم همکار ایشان باید وقت بیشتری برای انتخاب افراد توانمند و دارای ویژگی‌های متناسب با مدیریت شرایط تحریم بگذارند و به این باور برسند که با برخی افراد تیم فعلی نمی‌توان جلو رفت و باید تغییرات جدی و اساسی انجام دهند. اگر هم کسی را در جایی سر کار قرار می‌دهند ابتدا باید آموزش لازم ببیند و کاملا در جریان شرایط قرار گیرد و بعد موانع اجرایی کار مرتفع شود. اگر مشکل قانون است لایحه به مجلس ببرند اگر مشکل با قوه دیگری است آن را رفع و رجوع کنند. اینکه صرفا در سخنرانی و خطابه از مردم طلب مقاومت و ایستادگی شود در حالی که این باور در مسئولان نباشد کار پیش نخواهد رفت.

گفت‌وگو از مهدی مخبری

انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: تحریم نفت میعانات گازی بخش خصوصی جنگ اقتصادی شکاف دولت ملت ایکنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۹۳۸۲۰۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وزارت خزانه‌داری آمریکا در حال آماده‌سازی تحریم‌های جدید علیه ایران است

رویترز امروز به نقل از اکسیوس گزارش داد که جانت یلن، وزیر خزانه داری آمریکا در حال آماده سازی تحریم‌های جدید علیه ایران در پاسخ به حمله تلافی جویانه ایران به اسرائیل است.

طبق گزارش آکسیوس، یلن آماده است تا امروز بگوید: «وزارت خزانه‌داری آمریکا ضمن همکاری با متحدان آمریکا از اختیاراتش برای تحریم جهت ادامه اخلال در فعالیت‌های مخرب و بی‌ثبات‌کننده ایران دریغ نخواهد کرد».

این نشریه حمله ایران به اسرائیل را علت تحریم‌های جدید آمریکا عنوان کرد.

یلن پیش از این ادعا کرده بود که اقدامات ایران ثبات در خاورمیانه را تهدید می‌کند و می‌تواند باعث سرریز اقتصادی شود.

شامگاه شنبه شب، جمهوری اسلامی ایران به تلافی حمله هوایی تل آویو به کنسولگری ایران در دمشق، پایتخت سوریه که در آن چندین فرمانده ارشد شهید شدند، صد‌ها پهپاد و موشک به سمت اسرائیل شلیک کرد. ادعا می‌شود بیشتر پهپاد‌ها و موشک‌ها قبل از رسیدن به اراضی اشغالی توسط آمریکا، انگلیس، فرانسه و اردن رهگیری شدند.

باشگاه خبرنگاران جوان بین‌الملل ایران

دیگر خبرها

  • مهمترین خبرهای ۲۹ فروردین/فقط «دخانیات» تحریم نشد!
  • توسعه درآمدها و خنثی سازی تحریم های فروش نفت و گاز با پیگیری دیپلماسی فعال انرژی محقق شد
  • مناسب سازی معابر در میبد وضعیت خوبی ندارد
  • مدیران ناکارآمد مصداق بارز خیانت به نظام و مردم هستند
  • متخصصان وزارت نفت تحریم‌ها در زمینه تولید و صادرات نفت را بلااثر کردند/ جهشی قابل‌توجه در صادرات گاز داشته‌ایم
  • وزارت نفت اثر تحریم‌ها در تولید و صادرات نفت را کم کرد/ جهشی قابل‌توجه در صادرات گاز داشته‌ایم
  • وزارت خزانه‌داری آمریکا در حال آماده‌سازی تحریم‌های جدید علیه ایران است
  • مروری بر معضل اجتماعی خودکشی در کهگیلویه و بویراحمد
  • آخرین فرصت ثبت نام در آزمون سراسری دانشگاه‌ها
  • خنثی سازی تحریم ها با تکیه بر دیپلماسی فعال انرژی محقق شد