Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «بسیج نیوز»
2024-05-04@10:45:48 GMT

عبور از سد تحریم با دیپلماسی فعال منطقه‌ای

تاریخ انتشار: ۲۲ آذر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۹۳۸۲۱۴

به گزارش خبرگزاري بسيج استان مركزي ؛ عبور از سد تحریم با دیپلماسی فعال منطقه‌ایدقت در اجرای «کارویژه تبدیلی»، ضرورتی انکارناپذیر در سیاست منطقه‌ای جمهوری اسلامی است؛ به این معنا که سیاست خارجی جمهوری اسلامی بایستی بتواند ترجمان نفوذ سیاسی، ایدئولوژیک و امنیتی جمهوری اسلامی، حداقل در سطح منطقه‌ای، به منافع مادی و اقتصادی باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

توجه به این موضوع، از مهمترین سیاست‌ها و شیوه‌هایی است که در برهه‌ حساس کنونی، باتوجه به احیای مجدد تحریم‌های ضدایرانی آمریکا، باید موردتوجه قرار گیرد.

به عبارت دیگر، سیاست خارجی باید بتواند از نفوذ و قدرت تعیین‌کننده جمهوری اسلامی در معادلات منطقه‌ای برای تقویت ارتباطات اقتصادی با کشورهای موردنظر ازجمله عراق، سوریه، افغانستان و در مرتبه‌ی بعدی، ترکیه، جمهوری آذربایجان، ارمنستان، ترکمنستان و... به منظور تقویت اقتصاد داخلی بهره‌برداری کند. در این راستا باید میان نهادهای بوروکراتیک فعال در تنظیم و اجرای سیاست خارجی؛ شامل دستگاه‌های سیاسی - دیپلماتیک، اقتصادی - تجاری و نظامی – امنیتی اجماع‌نظر، هم‌نوایی و هماهنگی وجود داشته باشد.

دقت در حجم تجارت میان فقط یکی از این کشورهای همسایه که اتفاقاً جمهوری اسلامی در آن نفوذ قابل‌توجهی دارد، اهمیت توجه به این موضوع را در برهه‌ کنونی نشان می‌دهد؛ حجم تجارت روزانه‌ کشورمان با عراق در حدود 60 میلیون دلار است، این حجم از تجارت ظرفیت آن را دارد که چند برابر شود. توجه به این رقم، در کنار توجه به حجم صادرات و درآمد سالانه‌ نفت کشور که رقمی در حدود 50 میلیارد دلار است، اهمیت و نقش تعیین‌کننده‌ سرمایه‌گذاری و دقت در توسعه‌ی روابط با کشورهای همسایه را بخوبی به مسئولان دستگاه سیاست خارجی، فعالان اقتصادی و... گوشزد می‌کند. حال اگر فرض کنیم که همین رقم تجارت با تنها یک یا دو مورد دیگر از کشورهای همسایه صورت گیرد، براستی تحریم‌های نفتی خنثی خواهد شد.

توجه به این موضوع نیز ضروری است که توسعه و تعمیق روابط با کشورهای دوست و همسایه نه تنها در راستای ضرورت‌های اقتصادی – سیاسی کشور قرار دارد، بلکه اساساً اقتصاد کشورمان از توانایی کافی برای پاسخگویی به نیازهای بازار این کشورها برخوردار است. به عنوان مثال، ایران فقط در تولید 39 کالا در جهان از مزیت نسبی برخوردار است. ضمن اینکه تأمین بسیاری از نیازهای بازار این کشورها نه به سرمایه بالا و نه تکنولوژی‌های پیشرفته نیاز ندارد؛ زیرا بخش مهمی از نیاز بازارهای این کشورها معطوف به مواد غذایی، محصولات کشاورزی، لوازم خانگی و... است که کشورمان در تولید این قبیل کالاها و خدمات، موقعیت بسیار خوبی دارد. به عبارت دیگر، میان نیاز بازار کشورهای منطقه با توانایی‌های واقعی(تولیدی) اقتصاد کشورمان هم‌خوانی وجود دارد و تنها با اندکی هوشمندی، عزم و دقت می‌توان دروازه‌ی بازار کشورهای منطقه را به روی صنایع و خدمات داخلی کشورمان باز کرد.

در واقع، تلاش برای تبدیل نفوذ سیاسی– امنیتی در منطقه به منافع اقتصادی و مادی، راهبردی است که به درستی می‌تواند در خنثی‌سازی تحریم‌های ضدایرانی آمریکا مؤثر باشد؛ زیرا با عنایت به اینکه تحریم‌های بانکی و نفتی دو زیربنای اساسی این تحریم‌ها می‌باشد، توسعه‌ی روابط اقتصادی با کشورهای دوست و برادر در منطقه و کسب منفعت از این طریق، خود جایگزینی است برای درآمدهای نفتی. علاوه بر این، توسعه‌ مناسبات اقتصادی با کشورهای منطقه، می‌تواند در خنثی‌سازی تحریم‌های بانکی نیز مؤثر باشد؛ زیرا اولاً باتوجه به نفوذ بالای کشورمان در منطقه‌ی پیرامونی خود، امکان بیشتری برای دور زدن تحریم‌ها فراهم است و ثانیاً تلاش برای روی آوردن به راه‌حل‌های خنثی‌کننده‌ی تحریم‌های بانکی مانند انعقاد پیمان‌های دوجانبه پولی با این کشورها، در مقایسه با کشورهای فرامنطقه‌ای و یا کشورهایی که مناسبات گسترده‌ای با آمریکا دارند، بسی راحت‌تر است.

بنابراین، توسعه‌ مناسبات منطقه‌ای می‌تواند نسخه‌ای مطمئن و امیدبخش برای عبور از تنگناهای تحریمی باشد و به نظر می‌رسد تا زمانی که اینگونه امکانی در اختیار کشورمان قرار دارد،‌ تلاش‌های مجدانه‌ای باید برای تأمین منافع کشورمان از این کانال صورت گیرد نه اینکه تلاش شود تا با دادن امتیازهای نقد دیگر به دشمن و فشار برای تعمیم مدل برجام به حوزه‌های دیگر، به وعده‌های دروغ و توخالی دشمنان دل‌خوش کنیم.

منبع: سایت بصیرت

منبع: بسیج نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت basijnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «بسیج نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۹۳۸۲۱۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تشکل‌های دانشجویی در شناسایی مسائل و اعتباربخشی سیاست‌ها کمک کنند

به گزارش گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا، فهیمه فرهمندپور دبیر ستاد خانواده و زنان شورای عالی انقلاب فرهنگی با نقد بهره برداری سیاسی جناح‌های مختلف از موضوعات مرتبط با حوزه زنان و خانواده در جهت تقابل و توازن قوا در جریان‌های سیاسی، انتخاباتی و موسمی، به ارزیابی سهم دغدغه‌های مرتبط با این موضوع در ساختار حکمرانی کشور پرداخت.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با مهم دانستن افزایش فرصت کنشگری زنان در سپهر سیاسی کشور و تقویت ساختار‌های فعال موجود در این زمینه، ساختارسازی یا صرف افزایش کمّی زنان کنشگر سیاسی را کافی ندانست و بر ضرورت تمرکز بر حل مسائل واقعی زنان و نهاد خانواده و ارائه کارنامه بر این اساس تأکید کرد.

فرهمندپور با تشریح مأموریت‌های ستاد خانواده و زنان شورای عالی انقلاب فرهنگی، از دانشجویان فعال و دغدغه‌مند خواست تا با شناسایی مسائل واقعی زنان و خانواده‌ها در میدان عینی جامعه در مسیر سیاستگذاری مطلوب‌تر و اثربخش‌تر این نهاد سیاستگدار کمک کنند.

وی افزود: ارزیابی میزان اثربخشی سیاست‌های طراحی شده و فعالیت همه جانبه در مسیر ادراک سنجی اجتماعی و البته ادراک‌سازی مثبت در راستای سیاست‌ها، برنامه‌ها و اقدامات همه اجزاء ساختار حکمرانی جمهوری اسلامی از مأموریت‌های مهم تشکل‌های دانشجویی است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • سیاست‌گذاری صحیح برای گسترش روابط با همسایگان در حوزه تقویت جایگاه گازی چگونه باید باشد؟
  • رکوردشکنی در فروش نفت و رشد اقتصادی بالا با تکیه بر بازطراحی تجارت انرژی در دولت سیزدهم
  • گسترش همکاری‌ها با کشور همسایه کمکی به دیپلماسی فرهنگی است
  • بورل: موجودیت اوکراین به غرب وابسته است
  • بورل: هیچ همبستگی میان اروپا درباره روسیه وجود ندارد
  • علی ربیعی: حدود 5 میلیون نفر در دانشگاه‌ها در حال تحصیل هستند/ رابطه معناداری بین رشته‌های تحصیلی و فرصت‌های شغلی موجود وجود ندارد/ بخش اعظمی از جمعیت فعال تحصیل کرده، دچار نوعی فاصله بین وضع موجود و انتظار از زندگی شده‌اند
  • آیا جان توافق ایران و عربستان با ابتکار چین در خطر است؟/ پکن از ترس تحریم های ثانویه فروش نفت از تهران را کاهش خواهد داد/ دیپلماسی تلفنی چین میان ایران و آمریکا موفق بود
  • چالش های اتحادیه اروپا در خاورمیانه چیست؟/ نگاه بروکسل به پرونده هسته ای ایران با اسرائیل متفاوت است/ اتحادیه اروپا می تواند با ایران در مقابله با تهدیدهای مشترک همکاری کند
  • تشکل‌های دانشجویی در شناسایی مسائل و اعتباربخشی سیاست‌ها کمک کنند
  • شبح جنگ چگونه از ایران دور شد؟