Web Analytics Made Easy - Statcounter

مدیر دفتر منطقه‌ای گروه بانک توسعه اسلامی در ترکیه گفته است در صورت تمایل ترکمنستان و آذربایجان این بانک بررسی زمینه‌های حمایت از پروژه ترانس‌خزر را آغاز خواهد کرد. ۲۲ آذر ۱۳۹۷ - ۱۰:۲۴ بین الملل ترکیه و اوراسیا نظرات - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از ترند، صالح جلاسی، مدیر دفتر منطقه‌ای گروه بانک توسعه اسلامی در ترکیه در مصاحبه‌ای از تمایل این بانک برای بررسی امکان‌سنجی حمایت این بانک از اجرای پروژه خط لوله ترانس‌خزر خبر داد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گفته جلاسی «بانک توسعه اسلامی آماده است تا در صورت تمایل جمهوری آذربایجان و دیگر سهامداران این پروژه، امکان‌سنجی حمایت از آن را بررسی کند». به گفته وی پروژه ترانس‌خزر این پتانسیل را دارد که رشد و توسعه در دو منطقه کلیدی آسیای مرکزی و قفقاز را تسریع کند.

مدیر دفتر منطقه‌ای گروه بانک توسعه اسلامی در ترکیه همچنین با اظهار این که حمایت از زیرساخت‌های اقتصادی و ارتباطی از محورهای اصلی راهبرد 10 ساله این بانک است، می‌افزاید: ما بر این باوریم که پروژه خط لوله ترانس خزر می‌تواند نقش بالقوه قابل توجهی را در تقویت همکاری میان دو عضو مهم بانک توسعه اسلامی، یعنی آذربایجان و ترکمنستان ایفا کند.

چراغ سبز مقامات روس به ترکمنستان در خصوص خط لوله ترانس خزرابعاد اجرایی ترانس‌خزر؛ محور جدید گفت‌و‌گوهای اتحادیه اروپا با ترکمنستان

در سال 2011 نیز اتحادیه اروپا حکمی را به منظور آغاز مذاکرات برای امضای موافقتنامه‌ای بین این اتحادیه و آذربایجان و ترکمنستان برای احداث خط لوله ترانس خزر تصویب کرده بود.

موافقتنامه خط لوله ترانس خزر بستر لازم را برای ساخت و ساز یک خط لوله از زیر دریای خزر که ترکمنستان را به آذربایجان متصل می‌سازد، فراهم می‌آورد.  احداث این خط لوله همچنین می‌تواند انتقال منابع گاز آسیای مرکزی به اروپا را نیز تسهیل نماید.

پس از امضای کنوانسیون وضعیت حقوقی دریای خزر در ماه آگوست سال جاری میلادی (2018) در آکتائو، بر اساس بند 14 این توافقنامه کشورهای ساحلی می‌توانند توافق دو جانبه‌ای را برای احداث خطوط لوله در بستر دریای خزر تنها با موافقت کشورهایی که خط لوله از حوزه آن‌ها می‌گذرد، صورت دهند. بر این اساس دیگر موافقت هر 5 کشور برای اجرای چنین پروژه‌هایی نیاز نیست. در همین راستا ترکمنستان و آذربایجان با مشارکت ترکیه و اتحادیه اروپا مذاکرات احداث خط لوله ترانس ‌خزر را آغاز کرده‌اند.

انتهای پیام/

R7650/P1349/S8,1414/CT10 واژه های کاربردی مرتبط ترکمنستان اخبار "جمهوری آذربایجان"

منبع: تسنیم

کلیدواژه: ترکمنستان اخبار جمهوری آذربایجان ترکمنستان اخبار جمهوری آذربایجان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۹۳۸۴۸۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توسعه مشارکت‌های مردمی در صنعت اولویت وزارت صمت است

به گزارش خبرنگار مهر، عباس علی آبادی بعد از ظهر چهارشنبه در جمع خبرنگاران در حاشیه مراسم افتتاح دو طرح اقتصادی در گرمسار، ضمن بیان اینکه استان سمنان استانی کاملاً صنعتی است و ظرفیت‌های فوق العاده تولیدی در این استان وجود دارد، تاکید کرد: برنامه وزارت صمت این است که در سال جهش تولید، در این استان مانند دیگر نقاط کشورمان تحولات اساسی را رقم بزنیم.

وی با اشاره به تلاش برای تحقق شعار سال، افزود: همانطور که رهبر معظم انقلاب اسلامی فرمودند، شعار سال ناظر بر این است که بتوانیم توسعه کیفی و کمی صنعت را به صورت جهش تولید داشته باشیم و در این راه مشارکت مردم را نیز جلب کنیم.

وزیر صمت با بیان اینکه هدف اصلی وزارتخانه در سال جاری تحقق شعار سال است، تاکید کرد: یکی از برنامه‌های سفر ما به استان سمنان نیز رصد بسترهای لازم برای مشارکت مردمی در تولید و تحقق شعار است.

علی آبادی با بیان اینکه تلاش داریم که در سال ۱۴۰۳ نیز گره گشایی از تولید داشته و مسیر را برای تحقق شعار سال فراهم تر سازیم، گفت: عزم جدی در وزارت صمت برای رونق و جهش تولید وجود دارد.

کد خبر 6081415

دیگر خبرها

  • برگزاری جلسه بررسی پروژه‌های اجرایی بهره برداری و توسعه آب شرب شهر مهاباد
  • رصدخانه پروژه‌های عمرانی استان آذربایجان شرقی تشکیل می‌شود
  • توسعه مشارکت‌های مردمی در صنعت اولویت وزارت صمت است
  • محدودیت‌ها و حرایم بهداشتی مانعی برای مشارکت مردم در صنعت دام‌داری و توسعه بخش کشاورزی
  • توضیح «های‌وب» درباره نحوه اجرای پروژه فیبر نوری در کرمان
  • مطلوب بودن مشارکت‌های مردمی در بخش کشاورزی خوزستان
  • توسعه متوازن آذربایجان شرقی اتفاق نیفتاده است
  • تشکیل رصدخانه پروژه‌های عمرانی در آذربایجان شرقی
  • مشارکت مردم شاه کلید موفقیت بنیاد مسکن
  • مدیریت شهری اصفهان از مشارکت شهروندان در پروژه‌ها استقبال می‌کند