Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-16@15:57:18 GMT

واردات گمرک هاي استان بوشهر کاهش يافت

تاریخ انتشار: ۲۲ آذر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۹۳۸۶۲۸

واردات گمرک هاي استان بوشهر کاهش يافت

خبرگزاري آريا - بوشهر- ايرنا- مديرکل گمرک هاي استان بوشهر گفت: واردات گمرک هاي اين استان در هشت ماه سال جاري از لحاظ وزن و ارزش به ترتيب 46 و 23 درصد کاهش يافت.

به گزارش ايرنا، منصور بازيار روز پنجشنبه درگفت و گو با خبرنگاران افزود: در مدت ياد شده 426 هزار تن کالا به ارزش يک ميليارد و 261 ميليون دلار از طريق گمرک هاي استان بوشهر به کشور وارد شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وي بيان کرد: عمده کالاهاي وارداتي از گمرک هاي اين استان شامل لوازم و تجهيزات نيروگاهي، موز، کره حيواني، اجزا و قطعات خودروي سواري، اجزا و قطعات موتورسيکلت، لاستيک خودروي سواري، تجهيزات کارخانه، برنج، چاي سياه و خودروي سواري است.
بازيار ادامه داد: کشورهاي چين، روسيه، فيليپين، نيوزيلند، امارات متحده عربي، هند، اکوادور، کره جنوبي، سوئد و ژاپن عمده کشورهاي مبدا وارداتي گمرک هاي استان بوشهر بودند.
وي افزود: در اين مدت صادرات غير نفتي استان بوشهر با احتساب ميعانات گازي 19 ميليون و 288 هزار تن کالا به ارزش 9 ميليارد و 690 ميليون دلار گزارش شد که نسبت به مدت مشابه سال قبل از نظر ارزشي سه درصد افزايش نشان مي‌دهد.
بازيار اظهار داشت: اين ميزان صادرات بدون احتساب ميعانات گازي 13 ميليون و 640 هزار تن کالا به ارزش 6 ميليارد و 749 ميليون دلار است که در مقايسه با مدت مشابه سال گذشته از نظر وزن 6 درصد و از لحاظ ارزش 38 درصد افزايش يافته است.
وي گفت: عمده کالاهاي صادراتي از گمرک هاي استان بوشهر شامل ميعانات گازي، محصولات پتروشيمي، جکت ( پايه سکوي دريايي) و متعلقات آن، کودهاي معدني، سيمان و کلينکر، گوگرد، لوازم حفاري، ميگوي پرورشي، بادمجان، کدو و گوجه فرنگي است.
بازيار يادآور شد: کشورهاي چين، امارات متحده عربي، کره جنوبي، هند، مناطق ويژه، ژاپن، اندونزي، تايلند، کويت و مالزي مقصد کالاهاي صادراتي استان بوشهر است.
6043/7212
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۹۳۸۶۲۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ارزش‌گذاری گوهرسنگ‌ها به مشهد تفویض اختیار شد

به گزارش قدس خراسان، در پیگیری‌های قدس خراسان برای حل موانع صادرات گوهرسنگ‌ها و دست‌ساخته‌های طلا و نقره، از گلایه‌های جدی صادرکنندگان و تولیدکنندگان، مشکلات ارزش‌گذاری گوهرسنگ‌ها در تهران با توجه به ظرفیت انجام آن در مشهد و خارج شدن گوهرسنگ‌ها و مواد اولیه تراش آن‌ها از فهرست واردات ممنوعه گروه چهار بوده که از زمستان ۱۴۰۱ تاکنون مورد پیگیری این رسانه قرار دارد.

اوایل دی ماه سال گذشته، امیررضا رجبی، مدیر کل صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی در گفت‌وگو با قدس خراسان عنوان کرد: ارزش‌گذاری طلا و نقره در تهران و در بانک مرکزی و ارزش‌گذاری گوهرسنگ‌ها در حوزه وزارت صمت به صورت جداگانه انجام می‌شد و برای صادرات مصنوعات طلا باید صادرکننده مشهدی به تهران می‌رفت که عملاً این صادرات از حوزه استان خارج می‌شد. با پیگیری‌های صورت گرفته، ارزش‌گذاری طلا و جواهر به بانک کارگشایی مشهد تفویض و مشکل ارزش‌گذاری این بخش حل شد و با این تفویض اختیار، صادرات مصنوعات طلا و جواهر در گمرک مشهد قابل انجام است و در حال تدوین سازوکار ارزش‌گذاری گوهرسنگ‌ها و تفویض اختیار آن به مشهد تا پایان سال هستیم.

با آغاز سال جدید و پیگیری این مطلب که آیا ارزش‌گذاری گوهرسنگ‌ها به مشهد تفویض اختیار شده یا خیر، رئیس اداره بازرگانی خارجی اداره کل صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: بحث ارزش‌گذاری گوهرسنگ‌ها به خراسان رضوی تفویض شده و حدود دو ماه است با تشکیل کمیته ارزش‌گذاری گوهرسنگ‌ها در اداره کل صمت، این فرایند انجام می‌شود.

تشکیل کمیته ارزش‌گذاری گوهرسنگ‌ها در اداره کل صمت

محمدعلی امیرفخریان درباره چگونگی نحوه این ارزش‌گذاری اظهار کرد: در این زمینه از تخصص و تجربه تشکل‌های مرتبط از جمله خانه معدن، اتحادیه فیروزه‌تراشان و اتحادیه طلا و جواهر بهره‌گیری می‌شود و این ارزش‌گذاری در قالب یک کمیته انجام و نتیجه به گمرک برای اعمال ارزش کالای صادراتی اعلام خواهد شد.

قرارگیری اقلام مورد نیاز واحدهای تراش گوهرسنگ‌ها در فهرست گروه چهارکالایی ممنوع برای واردات به کشور از دیگر موارد در حال پیگیری در راستای حل مشکلات تولیدکنندگان گوهرسنگ‌ها در استان بوده که رئیس اداره بازرگانی خارجی اداره کل صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی در این باره توضیح داد: برای اقلام مورد نیاز واحدهای تولیدی با توجه به سیاست‌های کلی دولت و نظام که بر حمایت از تولید تمرکز دارد، اولویت با تأمین اقلام مورد نیاز از ظرفیت‌های داخل کشور است. در صورتی که کالایی در کشور تولید نشود و محل تأمین آن در داخل کشور میسر نباشد، امکان واردات آن وجود دارد.

واردات موقت سنگ‌های گرانبهای ممنوعه 

وی با بیان اینکه برخی از سنگ‌های گرانبها در گروه چهار کالایی هستند و واردات آن‌ها ممنوع است، متذکر شد: اما واحدهای تولیدی به منظور ایجاد ارزش افزوده با هدف صادرات می‌توانند این اقلام را به صورت موقت وارد کنند و پس از انجام فرایندهای مختلف روی آن و استفاده در زیورآلات با ارزش افزوده بیشتر صادر کنند. از این رو این امکان برای واحدهای تولیدی وجود دارد که نسبت به ورود موقت سنگ‌های گرانبها حتی اگر در گروه چهار کالایی باشند، اقدام کرده و این اقلام را وارد و با ارزش افزوده بیشتر صادر کنند.

پنج مشکل اساسی از جمله ارزش‌گذاری طلا، نقره و گوهرسنگ برای صادرات با دو موضوع تفویض اختیار ارزش‌گذاری طلا و فلزات گرانبها از سوی بانک مرکزی به مراکز استان‌ها از جمله مشهد و تجمیع ارزش‌گذاری گوهرسنگ‌ها در یک مرجع، خارج شدن گوهرسنگ‌ها و ابزارآلات و مواد اولیه فراوری گوهرسنگ‌ها و ساخت جواهرات از فهرست واردات کالاهای ممنوعه گروه چهارکالایی، تفکیک قوانین طلا از نقره با توجه به اختلاف قیمت بسیار این دو فلز گرانبها، حل مشکلات و اختلافات در زمینه میزان نقره ساخته شده برای صادرات و حذف استاندارد اجباری از صادرات فلزات گرانبها در هنگام صادرات و کنترل کردن استاندارد فرایند تولید از مطالبات جدی مطرح شده از سوی صادرکنندگان و تولیدکنندگان در زمینه طلا، نقره و گوهرسنگ‌ها بوده که با مطالبه رسانه‌ای مستمر از کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی و نیز وزارت صمت و البته همگرایی فعالان اقتصادی مشهدی در این حوزه، تا این لحظه تسهیل و گشایش در سه مورد از موارد مطرح شده اتفاق افتاده و امیدواریم سایر مشکلات این حوزه ارزآور برای استان و کشور به زودی رفع شود و شاهد رونق کارگاه‌های تولیدی در زمینه تراش گوهرسنگ‌ها، ساخت جواهرات و تسهیل در صادرات این اقلام باشیم.

خبرنگار: طاهره فجرداودلی 

فاطمه سعادتیان

دیگر خبرها

  • ارزش دلاری صادرات گمرک لرستان ۱۵۴ درصد افزایش یافت
  • کاهش صادرات افغانستان در ماه حوت
  • افزایش ۲۴درصدی ارزش صادرات از گمرک جلفا
  • عوارض واردات خودرو در سال ۱۴۰۳ اعلام شد
  • درآمد ۱۱ هزار میلیاردی گمرک یزد/تراز مثبت ۱۷۷ میلیون دلاری تجارت فرامرزی استان
  • ارزش‌گذاری گوهرسنگ‌ها به مشهد تفویض اختیار شد
  • افزایش صادرات ایران به روسیه و بلاروس
  • سقوط بیت کوین پس از پاسخ ایران به اسرائیل
  • کاهش صادرات و واردات چین
  • ریزش ارزش رمزارزها همزمان با عملیات نظامی ایران علیه رژیم صهیونیستی