Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - آمريکا پس از خروج از توافق هسته اي برجام در مه 2018 همواره تلاش کرده تا با پيوند زدن برنامه هسته اي ايران با ديگر مسائل، خروج خود از برجام را توجيه نمايد.
در اين راستا واشنگتن با بزرگنمايي درباره برنامه موشکي ايران و تهديد آفرين بودن سياست ها و اقدامات منطقه اي ايران در صدد آن بوده تا همراهي ديگر اعضاي گروه 1+4 براي موضع گيري عليه تهران را جلب کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


با اين حال اين موضع آمريکا همواره با مخالفت اين گروه و به ويژه طيف شرقي آن يعني روسيه و چين مواجه شده است.
در اين زمينه «واسيلي نبنزيا» Vasily Nebenzya نماينده روسيه در سازمان ملل روز چهارشنبه درنشست شوراي امنيت که براي بررسي گزارش دبيرکل سازمان ملل درباره اجراي قطعنامه 2231 تشکيل شده بود تاکيد کرد که مسکو مخالف ارتباط دادن برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) با مسائل ديگر است.
نبنزيا مي گويد، روسيه به درخواست دبيرکل سازمان ملل براي حفظ برجام که داراي اهميت بنيادين در امنيت منطقه اي و بين المللي است، احترام مي گذارد و از آن پيروي مي کند و با اين ديدگاه که مسائلي که در اين توافق وجود ندارد نبايد بهانه اي براي فروپاشي آن شود، موافق است.
از ديدگاه مسکو، اکنون در زمينه برجام وضعيتي متناقض وجود دارد، زيرا آمريکا به عنوان يکي از اعضاي شوراي امنيت سازمان ملل نه فقط آشکارا از اجراي قطعنامه 2231 خودداري مي کند بلکه سعي دارد که ساير کشورهاي عضو را بخاطر اجراي تصميمات شوراي امنيت و کميسيون مشترک برجام مجازات کند.
اين موضع روسيه در تعارض آشکار با موضع آمريکا است .در نشست اخير شوراي امنيت ،«مايک پمپئو» وزير امور خارجه آمريکا مدعي شد که فعاليت‌هاي موشکي بالستيک ايران از کنترل خارج شده است.
وي با اين ادعا که ايران به روش‌هاي مختلف از قطعنامه 2231 شوراي امنيت سرباز مي‌زند، خواست تا آزمايش‌هاي موشکي ايران پايان يابد.
با اين حال همان گونه که نماينده روسيه نيز بر اين مساله تصريح کرده هيچ ارتباطي بين برجام و برنامه موشکي ايران وجود ندارد .آمريکايي ها همان گونه که قبلا يعني هنگامي که شروط دوازده گانه پمپئو درباره ايران مطرح شد، همواره مدعي ارتباط مستقيم بين برنامه هسته اي ايران با ديگر مسائل به ويژه برنامه موشکي و سياست هاي منطقه اي ايران هستند.
اين رويکرد واشنگتن مورد قبول ديگر اعضاي برجام و سازمان ملل نيست، چرا که خواسته هاي امريکا فراتر از مباحث هسته اي در چارچوب برجام است.
آمريکا خواهان توقف کامل برنامه هسته اي ايران، توقف برنامه موشکي و کنار گذاشتن سياست ها و اقدامات منطقه اي ايران در کشورهاي منطقه است.
اين خواسته ها با مخالفت شديد ايران مواجه شده و تهران صرفا با تاکيد بر حفظ برجام آنهم در صورت حفظ منافع ايران، با هر گونه اعمال محدوديت بر برنامه موشکي و سياست هاي منطقه اي خود مخالفت کرده است.
هر چند پمپئو مدعي‌ شده که آمريکا مي‌خواهد با همه اعضاي شوراي امنيت همکاري کند تا محدوديت‌هاي سخت‌تري را از طريق سازمان ملل متحد عليه برنامه موشک‌هاي بالستيک ايران اعمال کند، اما با اين حال وي به خوبي اگاه است که شانسي براي تحقق اين خواسته واشنگتن وجود ندارد.
«باربارا اسلاوين» Barbara Slavin کارشناس سياسي مي گويد: سخنان پمپئو در جلسه شوراي امنيت، فقط حرف هاي تو خالي است و با هدف جنگ خبري و رواني صورت مي گيرد. شوراي امنيت سازمان ملل دست به اقدامي عليه برنامه موشکي بالستيک ايران نخواهد زد.
اين موضوع قبلا در قطعنامه 2231 شوراي امنيت گنجانده شده است و ايران مي گويد که آزمايش هايش آن را نقض نکرده است.
به نظر مي رسد سياست برجامي آمريکا که در راستاي ديگر سياست هاي يکجانبه گرايانه اين کشور اتخاذ شده است ، شانسي براي موفقيت ندارد و با توجه به شواهد موجود مي توان پيش بيني کرد که نهايتا واشنگتن ناچار خواهد شد تا شکست اين سياست خود را بپذيرد.138/112
نويسنده:سيدرضا مير طاهر
بيشتربخوانيد:
روسيه مخالف ارتباط دادن برجام با مسائل ديگر
حمايت نماينده چين در سازمان ملل از «برجام»
اروپايي هاي شوراي امنيت از برجام حمايت کردند
کليدواژه ايران روسيه

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۹۳۸۷۷۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نبنزیا: شورای امنیت به گروگان آمریکا تبدیل شده است

واسیلی نبنزیا، نماینده دائم روسیه در سازمان ملل متحد، در واکنش به وتوی آمریکا علیه پذیرش فلسطین در این سازمان بین‌المللی گفت: شورای امنیت سازمان ملل به گروگان سیاست واشنگتن در خاورمیانه تبدیل شده است.

براساس گزارش آر تی، نبنزیا در نشست مجمع عمومی که به بحث درباره وتوی آمریکا علیه پیش‌نویس قطعنامه شورای امنیت در خصوص پذیرش فلسطین به‌عنوان عضو کامل در سازمان ملل اختصاص داشت، افزود: ما عمیقاً از چنین اقداماتی که طرف آمریکایی انجام داده است متاسفیم. همه اقدامات آمریکا منعکس کننده این است که نیرو‌های امنیتی بین المللی در واقع طی این ۶ ماه به گروگان سیاست آمریکا در خاورمیانه تبدیل شده است.

در پایان آوریل گذشته، آمریکا از حق وتوی خود در شورای امنیت استفاده کرد و در نتیجه مانع پیش‌نویس قطعنامه الجزایر در مورد پذیرش فلسطین به عنوان عضو کامل سازمان ملل شد.

شایان ذکر است که در سپتامبر سال ۲۰۱۱، فلسطین درخواستی برای پیوستن به این سازمان به عنوان عضو کامل ارائه کرد. اما در آن زمان نتوانست حمایت شورای امنیت سازمان ملل را جلب کند.

در آن زمان نیز آمریکا اعلام کرد که قصد دارد قطعنامه را در صورت تایید سایر اعضای دائمی وتو کند. سپس تشکیلات خودگردان فلسطین تصمیم گرفت این موضوع را برای مدتی متوقف کند و به عنوان ناظر دائمی در سازمان بین المللی باقی بماند.

فرآیند پذیرش یک کشور برای عضویت در سازمان ملل متحد با تصمیم مجمع عمومی به توصیه شورای امنیت سازمان ملل متحد انجام می‌شود.

باشگاه خبرنگاران جوان بین‌الملل اروپا و آمریکا

دیگر خبرها

  • مخالفت آمریکا با استفاده اوکراین از سلاح‌های آمریکایی در خاک روسیه 
  • سرکوب جنبش‌های اعتراضی دانشجویان حامی فلسطین جلوه حقوق بشر آمریکایی است
  • آمریکا خود را به دیوانگی زد و برجام را پاره کرد /واکنش ها به اعتراضات دانشجویی در آمریکا از تریبون نماز جمعه
  • جهان برای تحقق آرمان فلسطین به پا خواسته است
  • اندونزی و عربستان سعودی با مصادره دارایی‌های روسیه مخالفت کردند
  • مسکو: واشنگتن در ۶ ماه اخیر، شورای امنیت را گروگان گرفته است
  • کرملین: فشار آمریکا به متحدان روسیه بی‌نتیجه است
  • ایران ۷ شخص و ۵ نهاد آمریکایی مرتبط با جنگ علیه فلسطینیان را تحریم کرد
  • اعلام تحریم های ایران علیه افراد و نهادهای آمریکایی و انگلیسی/  نامه ایران به شورای امنیت در رد اتهامات اسرائیل/ حمله آمریکا و انگلیس به شمال یمن/ اعلام برگزاری رزمایش نظامی آمریکا و پاکستان
  • نبنزیا: شورای امنیت به گروگان آمریکا تبدیل شده است