Web Analytics Made Easy - Statcounter

تحریم های یک جانبه آمریکا باعث لغو قراردادهای ما با سه کمپانی هواپیماساز ایرباس، بوئینگ و ATR شده است اما با این حال شرکت های دیگر هوایی تمایل خود را برای ادامه همکاری با کشورمان اعلام کرده اند که شرکت «سرخو» یکی از آنها است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری شبستان، کشورمان  یکی از بازارهای بزرگ برای هواپیماها است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

عمر خطوط هواییمایی 25 سال است و با توجه به این موضوع ناوگان هوایی ایران نیازمند نوسازی و ترمیم است. پس از لغو برجام قراردادهای بسیاری با شرکت های هواپیمایی بزرگ جهان برای بهسازی ناوگان هوایی کشورمان بسته شد. نوسازی و خرید هواپیماهای جدید ادامه داشت تا زمانی که آمریکا به صورت یک جانبه از برجام خارج شد و پس از آن تحریم هایی را علیه کشورمان اعمال کرد.

 

تحریم های اعمالی سد راه برخی از شرکت های بزرگ هواپیمایی که طرف قرارداد با ایران بودند شد و به ناچار ادامه روند خرید هواپیما از آنها متوقف شد در همین زمینه قرارداد ایران‌ایر با سه کمپانی هواپیماساز ایرباس، بوئینگ و ATR به صورت یک‌جانبه از سوی کمپانی‌های هواپیماساز لغو شد اما با این وجود شرکت های دیگر هوایی علی رغم وجود تحریم ها تمایل خود را برای ادامه همکاری با کشورمان اعلام کرده اند در همین رابطه سازمان هواپیمایی با ورود هواپیما‌ی سوخو به ناوگان مسافری موافقت خود را اعلام کرده است.

 

«علی عابدزاده»، رییس سازمان هواپیمایی کشور درباره تمایل شرکت‌های هواپیماساز روسی و به طور مشخص «سوخو» برای حضور در بازار ایران و فروش هواپیما به شرکت‌های ایرانی به فارس گفته است: «شرکت «سوخو» مجوزهای لازم را از سازمان هواپیمای کشور روسیه گرفته است، این هواپیما ‌که محصول مشترک روسیه و برخی کشورهای اروپایی است، ‌امروز ساخته شده و در حال پرواز است.»

 

وی بیان کرد: ‌»چنانچه شرکت‌های هواپیمای ایرانی مایل باشند از این هواپیما استفاده کنند و فروشنده هم مایل باشد، این هواپیما را به ایران بفروشد، سازمان هواپیمای کشوری ایران آمادگی این را دارد که اظهار‌ نظر نهایی خود را در مورد این هواپیما ارائه کند؛ اما به هر حال این هواپیما استانداردهای جهانی را رعایت کرده و در حال پرواز است‌، یعنی موردی ندارد که بخواهیم استفاده از آن را رد کنیم.»

 

رئیس سازمان هواپیمایی کشوری درباره طرح موضوعی با عنوان تناسب هواپیمای مسافری سوخو با شرایط آب و هوایی ایران توضیح داد: «این موضوع یعنی تناسب هر هواپیما با منطقه، آب و هوا و جغرافیای هر کشور، موضوع‌ جدیدی نیست، بالاخره کشور ما کشوری است که دارای دریا‌، کوهستان‌، کویر‌ و دشت است، بسیاری از فرودگاه‌های ما، هم‌سطح دریا هستند، بسیاری از فرودگاه‌ها از سطح دریا بالاتر هستند، بنابراین مطلق صحبت کردن درباره اینکه هواپیمایی مناسب آب و هوای ایران و جغرافیای این کشور هست یا خیر، علمی نیست.»

 

 

عابدزاده ادامه داد:‌ «امکان دارد، هواپیمایی در یک سطح جغرافیایی خوب عمل کند و به راحتی پرواز داشته باشد، اما در منطقه‌ای دیگر از این کشور، برای پرواز با محدودیت‌هایی مواجه می‌شود که با رعایت آن محدودیت‌ها، پرواز می‌کند. وقتی هواپیماهایی ساخته می‌شود، قدرت موتور روی آن هواپیما قابل تنظیم است، این هواپیما باید بتواند با توجه به وضعیت و شرایط آن کشور که می‌خواهد آنجا پرواز کند، تنظیم شود، ‌‌موتور با قدرت‌های مختلف روی‌ هواپیما نصب می‌شود‌، ضمن آنکه برای انتخاب هواپیمای هر خط هوایی، هواپیمایی انتخاب می‌شود که متناسب با شرایط مسیر و فرودگاه باشد.»

 

وی اضافه کرد: «قطعاً هواپیمایی که در اروپا پرواز می‌کند به دلیل شرایط جغرافیایی منطقه، قدرت موتور کمتر‌ی لازم دارد و سوخت کمتری هم مصرف می‌کند و این به دلیل شرایط جغرافیای خاص منطقه است، حال اگر می‌خواهیم از آن موتور قدرت بیشتری بگیریم، سوخت بیشتری مصرف می‌کند، اما می‌تواند در مسیری دیگر تردد ‌کند اما عده‌ای از این موضوع «آب و هوا و جغرافیا» سواستفاده و آن را مطرح می‌کنند تا بخشی از قسمت‌های کشور در مورد پرواز را زیر سؤال ببرند، در حالی که این گونه نیست.»

 

وی افزود:‌ «هواپیماهایی نظیر ATR، بوئینگ یا ایرباس در سراسر دنیا پرواز می‌کنند، ATR در تایلند پرواز می‌کند در آمریکا هم پرواز می‌کند، بنابراین این به اپراتور مربوط است که چگونه از آن هواپیما استفاده کند.»

 

این گزارش می افزاید: آبان ماه 94 رئیس سازمان هواپیمایی کشوری‌ درباره پیگیری‌های معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری برای خرید هواپیما از روسیه و گفته‌های آنها مبنی بر خرید و ورود هواپیماهای روسی اینگونه توضیح داده بود: «به هر حال این معاونت نیز در بخش صنعتی کشور فعال است‌ و در راستای نوسازی و توسعه ناوگان هوایی، فعالیت‌هایی انجام می‌دهند البته‌ قرارداد خرید هواپیما فقط بین شرکت هواپیمایی به عنوان بهره‌بردار و شرکت سازنده منعقد می‌شود و فقط شرکت‌های هواپیمایی مسئول خرید یا اجاره هواپیما است.»

 

این در حالی است که خبرگزاری اسپوتنیک روسیه سوم مهرماه به نقل از منوچهر منطقی، رئیس سازمان صنایع هوایی ایران نوشته است که «تهران برای خرید سوپرجت‌های سوخو 100 با مسکو قرارداد امضا کرده است. منطقی به اسپوتنیک گفته است که بر اساس این قراردادها که در جریان نمایشگاه هوایی اخیر در روسیه منعقد شده، ایران قصد دارد قطعات مرتبط با ماهواره نیز از مسکو دریافت کند. اسپوتنیک در گزارش خود ارزش قرارداد منعقد شده میان دو کشور را رقم سرسام‌آور 21 میلیارد دلار را اعلام کرده است.

 

منطقی بدون اشاره به تعداد هواپیماهای سفارش داده شده، گفته بود: «قراردادهای زیادی برای خرید این نوع هواپیما وجود دارد.»

 

یادآور می شود: سوپرجت ۱۰۰ سوخو، هواپیمایی مسافربری با ظرفیت متغیر از ۸ مسافر VIP تا ۱۰۸ سرنشین تجاری است که از موتور فرانسوی و طراحی داخلی آمریکایی بهره می‌برد. نخستین پرواز این هواپیما بهار ۲۰۱۱ (۱۳۹۰) انجام شد.

 

 

هواپیمای مسافربری «سوخو سوپرجت ۱۰۰» یکی از تازه‌ترین محصولات شرکت هوافضای سوخو متعلق به روسیه است که طراحی آن از سال ۲۰۰۰ (۱۳۷۹) آغاز شد و پس از صرف ۱٫۵ میلیارد دلار هزینه به ثمر رسید. این هواپیما برای رقابت با هواپیماهایی مانند آنتونوف-۱۴۸، ای-جت «Embraer» و بمباردیر-سری C طراحی شده و هر فروند از آن ۳۵ میلیون دلار قیمت‌گذاری شده است. مهندسان سوخو می‌گویند هزینه‌های جاری استفاده از این هواپیما بین ۶ تا ۸ درصد کمتر از دیگر هواپیماهای مشابه است. از سال ۲۰۰۵ (۱۳۸۴) تاکنون، ۳۷۸ سفارش برای ساخت این هواپیما ثبت شده که از آن میان، ۱۲۱ فروند طی ۷ سال اخیر به مشتریان تحویل داده شده است.

 

موتور این هواپیما که SaM-146 نام دارد، محصول شرکت «PowerJet» است و با همکاری مشترک فرانسه و روسیه طراحی و ساخته شده است. این موتور نخستین‌بار در زمستان ۲۰۰۸ (۱۳۸۶) با موفقیت آزمایش شد. نخستین پروازهای آزمایشی این هواپیما سال ۲۰۰۸ (۱۳۸۷) انجام شد و بهار ۲۰۰۹ (۱۳۸۸)، آزمون‌های پروازی آژانس ایمنی پرواز اروپا (EASA) را با موفقیت به پایان رساند. این هواپیما طی ۷ سالی که به خدمت ناوگان‌های هوایی در نقاط مختلف جهان در آمده، ۲ حادثه را تجربه کرده است.

 

حادثه نخست، ۹ می ۲۰۱۲ (۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۱) اتفاق افتاد و هواپیمای سوخو سوپرجت۱۰۰ با ۳۷ مسافر و ۸ خدمه، حدود ۲۰ دقیقه پس از برخاستن از فرودگاه جاکارتا (اندونزی) به کوه برخورد کرد و منفجر شد. این حادثه هیچ بازمانده‌ای نداشت و بررسی‌ها نشان داد که سیستم پیشگیری از برخورد به‌موقع هشدار داده است، اما خلبان در آن زمان مشغول بحث با یکی از مسافران بود و به این هشدار توجهی نکرد.

 

حادثه دوم، ۲۱ جولای ۲۰۱۳ (۳۰ تیر ۱۳۹۲) اتفاق افتاد، زمانی که یک فروند هواپیمای سوپرجت۱۰۰ هنگام فرود در فرودگاه بین‌المللی «Keflavík» ایسلند به باند برخورد کرد و روی آن لیز خورد. این حادثه هنگام ارزیابی سیستم فرود خودکار هواپیما در شرایط پرواز با یک موتور در جهت مخالف باد اتفاق افتاد. بررسی‌ها نشان داد که خلبان هنگام فرود دچار اشتباه شده و قدرت موتور دیگر را تغییر داده است./

 

 

 

پایان پیام/50

منبع: شبستان

کلیدواژه: بیرجند خراسان جنوبي شیراز استان بوشهر معاون اول رئیس جمهور کرمان خراسان جنوبی بندرعباس ترامپ خبرگزاری شبستان توسعه ناوگان هوایی ناوگان هوایی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۹۳۹۱۸۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

معرفی انواع ایرلاین های خارجی برای سفر از مبدا تهران

معیارهای مختلفی از جمله ایمنی، خدمات مشتری، راحتی صندلی و غذا در رتبه‌بندی ایرلاین‌ها دخیل هستند. ایرلاین‌ها با ارائه پروازهای با کیفیت یک تجربه عالی برای مسافران به ارمغان می‌آوردند. در اینجا به برخی از بهترین ایرلاین‌های خارجی برای سفر از مبدأ تهران اشاره می‌کنیم. اگر شما به دنبال مناسب‌ترین بلیط هواپیما خارجی از مبدا تهران هستید برای کسب اطلاعات بیشتر تا پایان مطالب با ما همراه باشید.

هواپیمایی قطر ایرویز

قطر ایرویز یک شرکت هواپیمایی دولتی قطر است و مقر آن در دوحه قرار دارد. این شرکت هواپیمایی به بیش از 150 مقصد در سراسر جهان پرواز دارد و ناوگانی متشکل از بیش از 200 فروند هواپیما دارد. قطر ایرویز به‌عنوان یکی از بهترین شرکت‌های هواپیمایی در جهان شناخته شده است. قطر ایرویز برای پنجمین بار متوالی به‌عنوان بهترین ایرلاین خارجی انتخاب شد. این ایرلاین سابقه عالی در زمینه ایمنی و خدمات مشتری دارد.

هواپیمایی قطر به دلیل خدمات عالی به مشتریان، صندلی‌های راحت و غذای باکیفیت معروف است. این شرکت هواپیمایی همچنین به دلیل نوآوری خود شناخته شده است. هواپیمایی قطر نقش مهمی در توسعه اقتصاد قطر ایفا کرده است. قطر ایرویز این کشور را به قطب حمل‌ونقل جهانی تبدیل کرده است و به جذب گردشگران و سرمایه‌گذاران به قطر کمک کرده است. برای رزرو بلیط هواپیما خارجی بهترین گزینه خواهد بود.

هواپیمایی سنگاپور ایرلاینز

سنگاپور ایرلاینز یک شرکت هواپیمایی معتبر که حامل پرچم سنگاپور است. این شرکت هواپیمایی در سال 1947 تأسیس شده است. سنگاپور ایرلاینز در حال حاضر به بیش از 130 مقصد در سراسر جهان خدمات‌رسانی می‌کند. این ایرلاین در رتبه دوم قرار دارد. سنگاپور ایرلاینز به دلیل خدمات عالی به مشتریان و صندلی‌های راحت خود شناخته شده است. همچنین ناوگانی مدرن از هواپیماهای جدید دارد.

سنگاپور ایرلاینز طیف وسیعی از کلاس‌های خدماتی را ارائه می‌دهد، از جمله کلاس اقتصادی، پریمیوم اقتصادی، کلاس تجاری و فرست کلاس. کلاس اقتصادی صندلی‌های راحت و فضای پایینی را ارائه می‌دهد. پریمیوم اکونومی فضای بیشتری برای پا و صندلی‌های قابل‌تنظیم ارائه می‌دهد. کلاس تجاری صندلی‌های تختخواب کاملاً تخت، دسترسی به سالن‌های استراحت و خدمات پیشخدمت را ارائه می‌دهند. فرست کلاس حداکثر انزوا، تجمل و خدمات را دارد. از پلتفرم‌ها به‌صورت آنلاین بلیط هواپیما خارجی این ایرلاین را به‌راحتی می‌توان تهیه و رزرو کرد.

هواپیمایی امارات

هواپیمایی امارات یک شرکت هواپیمایی رتبه سومی و حامل پرچم امارات متحده عربی است این شرکت هواپیمایی در سال 1985 تأسیس شده است که در حال حاضر به بیش از 150 مقصد در سراسر جهان خدمات‌رسانی می‌کند و ناوگانی بیش از 270 هواپیما دارد. امارات به دلیل خدمات عالی به مشتریان، صندلی‌های راحت و غذا باکیفیت و متنوع توانسته نظر بسیاری از مسافران را به خود جلب کند. این شرکت در سال 2016 توسط Skytrax به‌عنوان بهترین ایرلاین جهان انتخاب شد و به دلیل طیف گسترده‌ای از مقاصد و خدمات لوکس خود شناخته شده است.

امارات طیف وسیعی از کلاس‌های خدماتی را ارائه می‌دهد از جمله:

اقتصاد اقتصاد پریمیوم تجارت فرست کلاس هواپیمایی ایر فرانس - کی‌ال‌ام

Air France-KLM یک شرکت هواپیمایی فرانسوی - هلندی است که توانسته رتبه چهارم جهانی را از آن خود کند. این شرکت هواپیمایی در سال 2004 از ادغام Air France و KLM شکل گرفته است. ایر فرانس- کی‌ال‌ام سومین شرکت هواپیمایی بزرگ اروپا از نظر ترافیک مسافری است. این شرکت هواپیمایی به بیش از 300 مقصد در سراسر جهان خدمات رسانی می کند. ناوگان ایرفرانس- کی ال ام بیش از 500 هواپیما را در خود جای داده است.

ایرفرانس - کی ال ام متعهد به ایمنی است. این شرکت سابقه ایمنی بی‌عیب و نقصی را از خود به‌جای گذاشته است و هرگز تصادفی با تلفات نداشته است. ایرفرانس - کی ال ام هدف اصلی خود را تعهد به محیط‌زیست قرار داده و تا به امروز بدان پایبند بوده است. همین امر دلیلی برای برند شدن این شرکت هواپیمایی شده است. این شرکت اولین شرکت هواپیمایی بود که از برنامه زیست‌محیطی یاتا استفاده کرد و به طور مداوم در تلاش برای کاهش تأثیر خود بر محیط‌زیست است.

ایرفرانس- کی ال ام گزینه ای عالی برای مسافرانی است که به دنبال یک تجربه سفر امن، راحت و لذت‌بخش هستند. این شرکت طیف وسیعی از کلاس‌های خدماتی، غذای عالی و سابقه ایمنی بی عیب و نقص را ارائه می‌دهد. رزرو بلیط هواپیما خارجی این شرکت هواپیمایی به‌صورت آنلاین از سایت امکان‌پذیر است.

هواپیمایی ترکیش ایرلاینز

Turkish Airlines یک شرکت هواپیمایی کشور ترکیه است که حامل پرچم این کشور است. 1933 سال تأسیس ترکیش ایرلاینز بوده است. این شرکت در حال حاضر به بیش از 300 مقصد در سراسر جهان خدمات‌رسانی دارد. ناوگان این شرکت بیش از 300 هواپیما را در خود جای داده است. Turkish Airlines به دلیل خدمات عالی به مشتریان، صندلی‌های راحت و غذای متنوع مشهور است. این شرکت در سال 2012 توسط Skytrax به‌عنوان بهترین ایرلاین اروپا انتخاب شد.

حقایق جالب در مورد هواپیمایی ترکیش ایرلاینز عبارت‌اند از:

ترکیش ایرلاینز عضو اتحادیه استار است. ترکیش ایرلاینز بیش از هر شرکت هواپیمایی دیگری در جهان به مقاصد بیشتری پرواز می‌کند. ترکیش ایرلاینز دارای رتبه چهارستاره از Skytrax است. هواپیمایی آل نیپون ایرویز

آل نیپون ایرویز یک شرکت هواپیمایی حامل پرچم کشور ژاپن است که در سال 1952 تأسیس شده است. این شرکت بزرگ‌ترین شرکت هواپیمایی ژاپن از نظر ترافیک مسافری است و به بیش از 90 مقصد در سراسر جهان خدمات‌رسانی می‌کند. ناوگان ANA متشکل از 200 هواپیما مسافربری است.

حقایق جالب در مورد هواپیمایی آل نیپون ایرویز عبارت‌اند از:

ANA اولین شرکت هواپیمایی بود که بوئینگ 787 دریم لاینر را سفارش داد و راه‌اندازی کرد. ANA تنها شرکت هواپیمایی در جهان است که دارای رتبه ایمنی ستاره 5 از Skytrax است. ANA عضو مؤسس اتحادیه استار است هواپیمایی عمان ایر

عمان ایر شرکت هواپیمایی ملی رتبه ششم عمان است که در سال 1993 تأسیس شده است. این شرکت به‌راحتی می‌تواند به بیش از 50 مقصد در سراسر جهان خدمات‌رسانی کند. ناوگانی عمان ایر بیش از 50 فروند هواپیما است. خدمات عالی به مشتریان، صندلی‌های راحت، قیمت‌های مقرون‌به‌صرفه و غذا دلایل بارز این شرکت هواپیمایی به شمار می‌آید. این شرکت در سال 2019 توسط Skytrax به‌عنوان چهارمین ایرلاین برتر خاورمیانه انتخاب شد.

خرید بلیط هواپیمایی از اسنپ تریپ

در نهایت، بهترین ایرلاین خارجی برای سفر از مبدأ تهران به نیازها و ترجیحات فردی شما بستگی دارد. اگر به دنبال بهترین خدمات مشتری هستید، قطر ایرویز یا سنگاپور ایرلاینز گزینه‌های خوبی هستند. اگر به دنبال طیف گسترده‌ای از مقاصد هستید، امارات گزینه‌های خوبی خواهد بود. اگر به دنبال بلیط هواپیما خارجی مقرون‌به‌صرفه هستید به پلتفرم اسنپ تریپ مراجعه کنید در این سایت یک انتخاب مناسب را خواهید داشت و می‎توانید از پشتیبانی 24 ساعته این مجموعه استفاده کنید.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1894485

دیگر خبرها

  • محدودیت پرواز در کشور تکذیب شد
  • از سرگیری پرواز‌های خطوط هوایی قطر به ایران
  • تعلیق پرواز‌ها به مقصد رژیم صهیونیستی
  • (اینفوگرافیک) مقایسه‌ی بوئینگ و ایرباس در سوانح و حوادث هوایی آمریکا
  • ◄ گرانی بلیت هواپیما و کاهش 30 درصدی عرضه بلیت
  • بازگشت وجه بلیت سفر‌های هوایی لغو شده
  • زمین‌گیرشدن هواپیماهای مسافربری رژیم صهیونیستی
  • اجتناب شرکت‌های هواپیمایی از آسمان ایران / کانتاس استرالیا هم تغییر مسیر داد
  • معرفی انواع ایرلاین های خارجی برای سفر از مبدا تهران
  • هشدار آلمان و استرالیا به شرکت‌های هواپیمایی درباره سفر به ایران