Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از رویترز، بر اساس گزارشی که امروز (پنجشنبه) بوسیله کمیته حفاظت از روزنامه نگاران «CPJ» منتشر شد، تعداد خبرنگاران سراسر جهان که به دلیل شغل خود بازداشت شده اند، در سال جاری میلادی به شدت افزایش یافته است.

کمیته حفاظت از روزنامه نگاران در یک پژوهش سالانه اعلام کرد: ۲۵۱ خبرنگار تا تاریخ اول دسامبر سال جاری میلادی به دلیل شغل خود در کشور‌های مختلف در بازداشت به سر می‌بردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بیشتر این خبرنگاران بازداشتی در کشور‌های ترکیه، چین، مصر و عربستان سعودی بودند که این کشور‌ها خبرنگاران را به انجام فعالیت‌های ضد دولتی متهم کرده اند.

نویسنده این گزارش اعلام کرد: به نظر می‌رسد بازداشت خبرنگاران به یک روند تبدیل شده است.

بر اساس این گزارش، تعداد خبرنگارانی که به اتهام انتشار «اخبار جعلی» در بازداشت به سر می‌برند به ۲۸ نفر افزایش یافته است. تعداد این خبرنگاران در سال گذشته میلادی ۲۱ نفر و در سال ۲۰۱۶، ۹ نفر بود.

در مصر، تعداد خبرنگاران بازداشتی هم اکنون ۲۵ نفر گزارش شده است. عربستان سعودی هم که به دلیل قتل «جمال خاشقجی»، روزنامه‌نگار منتقد سعودی زیر ذره‌بین قرار گرفته است، تا اول دسامبر ۱۶ خبرنگار در زندان‌های این کشور در بازداشت به سر می‌بردند. در این گزارش، ترکیه به عنوان بدترین کشور جهان از نظر آزادی بیان معرفی شده است. در ترکیه و چین به ترتیب تعداد این خبرنگاران بازداشتی ۶۸ و ۴۷ نفر گزارش شده است.

نویسنده در بخشی از این گزارش به انتقاد از «دونالد ترامپ»، رئیس جمهور آمریکا پرداخته است که از زمان ورود به کاخ سفید بار‌ها از واژه «اخبار جعلی» برای اشاره به رسانه‌های مخالف و منتقد خود استفاده کرده است. واژه‌ای که از زبان سران کشور‌های فیلیپین و ترکیه هم شنیده می‌شود.

این گزارش دقیقا در هفته‌ای منتشر شد که روزنامه تایم «شخصیت» سال ۲۰۱۸ خود را به تعدادی از خبرنگاران اختصاص داد. در این فهرست «جمال خاشقجی»، روزنامه‌نگار منتقد سعودی و دو خبرنگار رویترز که از یکسال پیش در میانمار در بازداشت به سر می‌برند هم قرار گرفته اند.

«وا لونی» ۳۲ ساله و «کیاوو سو او» ۲۸ ساله در سپتامبر سال گذشته میلادی به دلیل نقض قوانین رسمی میانمار به ۷ سال حبس محکوم شدند. آن‌ها در حال انجام تحقیقاتی درباره مسئله کشته شدن ۱۰ مسلمان روهینگیایی بودند که از سوی دولت میانمار دستگیر شدند. این درحالی است که «آنگ سان سوچی»، رهبر حزب حاکم میانمار مدعی شده است بازداشت این دو خبرنگار هیچ ارتباطی به آزادی بیان ندارد و آن‌ها به دلیل نقض قانون اسرار دولتی بازداشت شده اند.

در این آمار آن دسته از خبرنگارانی که در کشور‌های مختلف ناپدید شده‌اند، ذکر نشده است. گزارش‌ها حاکی از آن است که تاکنون ده‌ها خبرنگار و روزنامه نگار در خاورمیانه و آفریقای شمالی به دست گروه‌های مختلف ربوده شده اند.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: آمریکا عربستان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۹۳۹۳۷۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فعال حقوق بشر سخنرانی وزیر دفاع آمریکا را بر هم زد

به گزارش قدس آنلاین، مدیا بنجامین، از بنیانگذاران سازمان حقوق بشری کد پینک (صورتی پوشان) در حساب کاربری خود در تارنمای ایکس خبر داد که در جریان سخنرانی وزیر دفاع آمریکا در یکی از کمیته های مجلس، علیه سیاست های واشنگتن در قبال جنگ غزه اعتراض کرد و بازداشت شد.

بنجامین ۷۱ ساله ساعاتی پیش نوشت: امروز سخنرانی لوید آستین وزیر "دفاع" را در یکی از جلسات مجلس بر هم زدم. نمی توانستم در زمانی که جهان شاهد مشارکت آمریکا در نسل کشی جاری در غزه است، به گفته های او در مورد رهبری آمریکا گوش کنم.

این کنشگر آمریکایی در توییتی دیگر با انتشار فیلمی از بازداشت خود نوشت: امروز و پس از آنکه از جلسه اخراج شده و به دلیل اختلال در آن بازداشت شدم، دوباره با آستین رو در رو شده و از وی تقاضا کردم تا به نسل کشی در غزه پایان دهد. تا زمانی که صلح در غزه برقرار نشود، آستین آرامش نخواهد داشت.

این فعال حقوق بشر با انتشار فیلمی از بازداشت مجدد خود به نحوه بازرسی بدنی تحقیر آمیز خود اشاره کرد و نوشت: در کنگره با بانیان صلح مانند تبهکاران رفتار کرده و از اقدام های تبهکاران تقدیر می شود. زمانی که جری ندلر عضو کنگره و نماینده دموکرات عضو کمیته قضایی از کنار من گذشت، هیچ اعتنایی نکرد و به درخواست ما برای توقف ارسال سلاح به اسرائیل پاسخی نداد.

دیروز (۱۱ اردیبهشت) تارنمای نشریه «پولیتیکو» گزارش داده بود که ائتلافی از وکیلان آمریکایی و غیرآمریکایی از جمله دستکم ۲۰ تن از وکیلان شاغل در دولت بایدن، با اعلام اینکه اقدام های رژیم صهیونیستی در غزه با قوانین بشردوستانه داخلی و بین المللی مطابقت ندارد، به دنبال مطرح کردن درخواست رسمی توقف کمک‌های نظامی به اسرائیل هستند.

پولیتیکو نوشت که امضاکنندگان این نامه قصد دارند در روزهای آینده آن را به مریک گارلند، دادستان کل آمریکا ارسال کنند. وکیلان مذکور در این نامه ابراز عقیده کردند که اسرائیل احتمالاً قوانین آمریکا از جمله قانون کنترل صادرات تسلیحات و همچنین کنوانسیون ژنو را که حملات نامتناسب به جمعیت غیرنظامی را ممنوع می کند، نقض کرده است.

منبع: خبرگزاری ایرنا

دیگر خبرها

  • فعال حقوق بشر سخنرانی وزیر دفاع آمریکا را بر هم زد
  • آمریکا ۵ یگان ارتش اسرائیل را ناقض حقوق بشر اعلام کرد
  • ۵ واحد ارتش اسرائیل از سوی آمریکا ناقض حقوق بشر شناخته شدند
  • آمریکا ۵ یگان ارتش اسرائیل را «ناقض حقوق بشر» اعلام کرد
  • آمریکا ۵ یگان نظامی اسرائیل را ناقض حقوق بشر تشخیص داد
  • آمریکا ۵ یگان ارتش اسرائیل را «ناقض حقوق بشر» تشخیص داد
  • آمریکا ۵ واحد ارتش صهیونیستی را ناقض حقوق بشر دانست
  • محمد صلاح در فهرست فروش لیورپول قرار گرفت
  • افزایش ۳۰ تا ۳۵ درصدی افزایش حقوق در دانشگاه آزاد اسلامی
  • هشدار اسرائیل به نمایندگان دیپلماتیک خود در سراسر جهان/ آغاز سفر منطقه‌ای وزیر خارجه آمریکا از عربستان/ دیدار وزیر امور خارجه بحرین با بشار اسد