Web Analytics Made Easy - Statcounter

سرپرست اداره‎ کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خوزستان، با بیان اینکه ۲ میلیارد ریال اعتبار در سال جاری برای حفاظت، مرمت و کاوش محوطه گندی‎ شاپور دزفول اختصاص یافته است گفت: احیای این محوطه در قالب طرح‎ های مرمتی انجام خواهد شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از اهواز، «سید حکمت‎ الله موسوی»، در نشست هماهنگی دومین کنگره بین ‎المللی گندی ‎شاپور که در محل دانشگاه صنعتی جندی ‎شاپور دزفول برگزار شد، ضمن اعلام آمادگی برای هر گونه همکاری در راستای برگزاری کنگره بین ‎المللی گندی ‎شاپور دزفول، اظهار کرد: ثبت ملی آثار تاریخی از سال 1309 آغاز شد که گندی ‎شاپور دزفول به دلیل اهمیت تاریخی فراوان درابتدا در سال 1310 به ثبت ملی درآمد و 75 سال بعد در سال 1385 نیز عرصه و حریم آن مشخص شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

سرپرست اداره‎ کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خوزستان، ادامه داد: تشکیل پایگاه حفاظت و پژوهش محوطه تاریخی گندی‎ شاپور یکی از اقدامات خوبی بود که باعث به سرانجام رسیدن روند حفاظت و مرمت این محوطه ارزشمند تاریخی می ‎شود.

 

وی با اشاره به اینکه امسال 2 میلیارد ریال از محل اعتبارات ملی اداره‎ کل میراث فرهنگی خوزستان برای حفاظت، مرمت و کاوش محوطه تاریخی گندی‎ شاپور دزفول اختصاص یافته است، اضافه کرد: علاوه بر اقدامات زیرساختی، برنامه‎ های دیگری نیز مدنظر است که باید مجوزهای آنها از پژوهشکده باستان ‎شناسی کشور گرفته شود، ضمن اینکه احیای این محوطه در قالب طرح ‎های مرمتی انجام می‎ شود.

 

وی اظهار امیدواری کرد: با احیای این محوطه تاریخی زمینه گردشگری و استفاده از جاذبه ‎های بی‎ نظیر شهرستان دزفول فراهم شود زیرا وجود بافت آجری، پل ساسانی، سازه‎ های آبی و جاذبه‎ های طبیعی منجر به جذب گردشگران بسیاری خواهد شد.

 

موسوی، تصریح کرد: می ‎توان در حاشیه کنگره بین ‎المللی گندی ‎شاپور با دعوت از سازمان ‎های مردم‎ نهاد و تورلیدرهای سراسر کشور زمینه معرفی و جذب گردشگر به این منطقه تاریخی را فراهم و تورهای گردشگری را به این منطقه هدایت کرد.

 

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به پیشرو بودن دزفول در حوزه صنایع دستی‎ نظیر کپوبافی و خراطی، عنوان کرد: در حال بررسی و تلاش هستیم تا خراطی دزفول را که تنها اثر دارای مهر اصالت جهانی یونسکو در خوزستان است، به ثبت جغرافیایی یونسکو درآوریم.

 

سرپرست اداره‎ کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خوزستان، با بیان اینکه تسهیلاتی به صنعتگران صنایع دزفول اختصاص می‎ یابد، ابراز کرد: می ‎توان اعتباری برای احداث بازارچه صنایع دستی در دزفول در نظر گرفت تا زمینه اشتغال و درآمدزایی از این راه فراهم شود.

 

گفتنی است، در این جلسه بر لزوم ادامه مطالعات تخصصی محوطه گندی ‎شاپور، پژوهش ‎ها و کاوش‎ های باستان ‎شناسی تا قبل از برگزاری همایش، ساماندهی زیرساخت‎ های محوطه گندی ‎شاپور اعم از جاده‎ های دسترسی، تابلوهای معرفی و راهنمایی، ساماندهی منظر، محوطه و ... تأکید شد.

 

همچنین اهم اقدامات انجام‎ شده پایگاه گندی ‎شاپور در حوزه‎ های حفاطت، مرمت و پژوهش از جمله کاوش ‎های باستان ‎شناسی، مرمت ترانشه‎ های کاوش، مرمت بنای یعقوب‎ لیث، نصب تابلوهای معرفی و راهنما و ... تشریح شد.

 

در پایان جلسه نیز مقرر شد در زمینه چاپ کتاب ‎ها و مقالات مرتبط با گندی ‎شاپور منابع بیشتری شناسایی و منتشر شوند.

 

پایان پیام/72

منبع: شبستان

کلیدواژه: بیرجند خراسان جنوبي شیراز استان بوشهر معاون اول رئیس جمهور خبرگزاری شبستان کرمان خراسان جنوبی ترامپ هرمزگان گندی شاپور دزفول میراث فرهنگی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۹۳۹۷۳۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فرونشست دوباره زمین در شهر یزد + فیلم

بارندگی‌های اخیر در استان و شهر یزد سبب جاری شدن سیلاب و فرونشست خیابان‌های شهر یزد و فرونشست دوباره در خیابان ایرانشهر و بخشی از محوطه بیمارستان تأمین اجتماعی شهرستان تفت شده است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از یزد، در ادامه بارش‌های رگباری که از روز گذشته آغاز شده است و تا فردا ادامه دارد، تاکنون شاهد خسارت‌هایی به زیرساخت‌های جاده‌ای و حمل‌ونقلی در استان بوده‌ایم.

این بارش‌ها تاکنون سبب فرونشست‌های متعدد در استان از جمله شهر یزد در زیرگذر امام حسین (ع)، فرونشست دوباره در خیابان ایرانشهر یزد و بخشی از محوطه بیمارستان تأمین اجتماعی شهرستان تفت شده است.

علیرضا نقوی، مدیر منطقه بافت تاریخی شهرداری یزد در خصوص مرمت فرونشست در مناطق شهر یزد در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در یزد اظهار کرد: پس از انجام بررسی‌های اولیه از فرونشست میدان امام حسین (ع) یک مسیر متروکه فاضلاب در این قسمت کشف شد.

وی با اشاره به اینکه مرمت و اصلاح فرونشست از ساعات اولیه بامداد روز چهارشنبه ۵ اردیبهشت آغاز شده است ادامه داد: زیرگذر امام حسین (ع) یکی از کریدورهای اصلی شهر یزد است و ورودی شهید باهنر به بلوار دانشجو محسوب می‌شود.

مدیر منطقه بافت تاریخی شهر یزد خاطرنشان کرد: مرمت فرونشست زیرگذر امام حسین در شب گذشته که بر اثر بارندگی ایجاد شده بود، با همکاری شرکت آب و فاضلاب و پلیس راهور و تلاش نیروهای منطقه تاریخی شهر، مرمت و اصلاح شد و در اختیار شهروندان قرار گرفت.‌

کد خبر 747485

دیگر خبرها

  • اختصاص ۳۰۰۰ میلیارد ریال اعتبار برای تامین برق پایدار در شهرک‌های صنعتی یزد
  • اختصاص ۸۰ هزار میلیارد ریال اعتبار به حوزه راه و مسکن آذربایجان غربی
  • ۱۸ هزار میلیارد ریال برای اصلاح مسیل و شبکه آب و فاضلاب شهر ایلام اختصاص یافت
  • اختصاص یک هزار و ۷۸۰ میلیارد ریال اعتبار به طرح‌های عمرانی نیر
  • فرونشست دوباره زمین در شهر یزد + فیلم
  • اختصاص ۴۵۰۰ میلیارد ریال اعتبار به پروژه‌های سفر رئیس‌جمهور به خراسان‌جنوبی
  • محوطه تاریخی نوشیجان در فهرست موقت یونسکو ثبت می‌شود
  • ادعای عبور آزادراه قائمشهر_ ساری از محوطه تاریخی پایه علمی ندارد
  • اختصاص ۸۰۰ میلیاردریال برای اجرای طرح‌های مرمتی در آذربایجان غربی
  • افزایش تخصیص اعتبار برای تکمیل بازار جعفرخان بفروئیه