Web Analytics Made Easy - Statcounter

مسئول انجمن کاریکاتور استان البرز گفت: البرز بی شک یکی از قطب های کاریکاتور کشور است ولی به دلیل بی برنامگی ادارات متولی، عمدتا هنرمندان کاریکاتوریست البرزی در تهران، مشغول به فعالیت هستند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛به نقل از  تیتریک، نخستین نمایشگاه کارتون و کاریکاتور حاصل کار هنرمندان استان در کرج در حال برگزاری است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به همین مناسبت خبرنگار "تیتریک"، گفتگویی با رامتین قانع هنرمند کاریکاتوریست و مسئول انجمن کاریکاتور استان البرز انجام داده است.

تیتریک: آقای قانع از چه زمانی و چطور شد به کشیدن کاریکاتور روی آوردی؟

از دوره ی نوجوانی به کارتون و کاریکاتور علاقمند شدم در ان زمان نشریاتی مثل طنز و کاریکاتور و گل اقا منتشر میشد که تاثیر به سزایی در رشد و تربیت بسیاری از هنرمندان داشت. علاقه ی من هم با دیدن این نشریات افزایش یافت .

* - دغدغه ذهنی ات برای کشیدن کاریکاتور چیست؟

تمام هنرها در درجه ی نخست برای پاسخگویی به نیازهای ذهنی است و در واقع هنر آرامش بخش و تعالی دهنده ی روح و روان است و در مورد کارتون که با انتقاد و طنز هم همراه است اثرات اجتماعی و سیاسی هم بصورت ضمنی به ارمغان خواهد آورد.

*- تا کنون تجربه برگزاری چند نمایشگاه فردی و گروهی را داشته ای؟

نمایشگاه فردی تا کنون نداشتم ولیکن در ١٣ نمایشگاه گروهی شرکت داشتم که ١٢ نمایشگاه با گروه کاریکاتور پژواک و سیزدهمی با گروه کاریکاتور نفتالین بوده است.

*- در مورد موضوع و مفاهیم کاریکاتورهایت بگو؟

موضوع کاریکاتورهای من عمدتا انسان ، و تنهاییش در عصر تکنولوژی است. اختلافات طبقاتی فقر، معضلات فرهنگی و نظایر اینها از جمله موضوعاتی است که به انها پرداخته ام.

* - ایده های تازه ات را از کجا پیدا می کنی؟

بعضا با بررسی موضوع مورد نظر با چاشنی طنز ایده ها شکل میگیرد و در برخی موارد هم بصورت ناگهانی و بی مقدمه سوژه ای در ذهن شکل میگیرد.

*- تکنیک کاری ات در خلق آثارت چیست؟

عمدتا با حداقل خطوط و در ساده ترین شکل ممکن اثر مورد نظر را خلق میکنم ولی به صورت استثنایی از اب رنگ و یا فتو شاپ هم بهره میبرم.

*- معمولا اجرای آثارت چقدر زمان می برد؟

تولید کاریکاتورهای من با توجه به سادگی خطوط شاید چند دقیقه بیشتر زمان نمیخواهد ولی ممکن دستیابی به سوژه ی خوب چند ساعت یا چند روز زمان بخواهد.

*- در کاریکاتور چهره، بیشتر اغراق ظاهری برایت مهم است یا نشان دادن شخصیت درون آن فرد؟

من در این زمینه فعالیتی ندارم.

*- تا کنون کاریکاتوری کشیدی که برایت دردسرساز شده باشد؟

در برخی نمایشگاه ها ممکن است برخی اثار چالش برانگیز شوند مثل اثری که در نمایشگاه نفتالین عرضه شد و خانمی با سر کاکتوس طراحی شده بود که بحثهای زیادی در حواشی ان ایجاد شد ولیکن دردسر به معنای تعقیب قضایی خیر.

*- از این راه هنرامرار معاش هم می کنی؟   نه منبع درامد من وکالت دادگستری است وکلا امرار معاش از طریق هنر در ایران بسیار دشوار است.   *- تا کنون تدریس کردی یا شاگردای داشته ای؟   چندین سال پیش دوره ی کوتاه مدتی به همراه دوست عزیز و هنرمندم حمید ساروخانی در دانشگاه شریف برای دانشجویان این دانشگاه برگزار کردیم.   *- برای انتقال هنرت چه برنامه هایی در آینده داری؟   اساسا کاریکاتور طنز لازم دارد و به نظر من طنز ذاتی است نه اکتسابی. برای همین هم هست که تعداد کارتونیستها بسیار کمتر از تعداد طراحان و نقاشان است.   *- وضعیت هنر کاریکاتور و به طور کلی هنر در استان البرز را چگونه ارزیابی می کنید؟   البرز بی شک یکی از قطب های کاریکاتور کشور است ولی به دلیل بی برنامگی ادارات متولی ، عمدتا این هنرمندان در تهران ، مشغول به فعالیت هستند.   *- مهمترین مشکل و دغدغه هنرمندان کاریکاتور استان چیست؟   فقدان حامی، البته با تشکیل انجمن هنرهای تجسمی استان مشکلات به نحو قابل توجهی کاهش یافته است.
  *-   *- در پایان اگر نکته ای باقی مانده بفرمایید؟   از همه هنردوستان دعوت می کنم از نخستین نمایشگاه کاریکاتور استان از 15 تا ٢٤ آذر ماه ١٣٩٧ در نگارخانه سیروس قائم مقامی واقع در خیابان شهید مطهری نبش شاهد ٢ اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی البرز برپا است دیدن فرمایند.   الهه ملاحسینی   انتهای پیام/

 

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۹۴۰۳۲۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برپایی نمایشگاه دستاوردهای فنی دانش آموزان

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز البرز؛ نمایشگاه و جشنواره مهارتی دانش آموزی در کرج برپا شده تا با نمایش بخشی از توانمندی دانش آموزان، گرایش به رشته‌های فنی افزایش یابد. 

در این نمایشگاه دانش آموزان در رشته های مختلف آثارشان را معرفی می کنند، هم چنین فرهنگ و آداب و رسوم ایرانی هم در رشته ای جدید به علاقه مندان  معرفی  می شود.

مدیر کل  آموزش و  پرورش  استان  البرز گفت: آموزش دانش  آموزان  در رشته های فنی  و حرفه ای  یکی از  راهکارهای  موثر در  کاهش بیکاری فارغ التحصیلان است.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • تعداد خوشنویسان بعد از انقلاب ۲۰ برابر افزایش یافت
  • سومین «ماه دوم» به لاله رسید/ اختصاص فروش به کودکان غزه
  • نمایشگاه آثار هنرمندان تجسمی دربهشهر
  • تحریم غرفه رژیم صهیونیستی در بینال ونیز از طرف هنرمندان اسراییلی
  • هنرمندان اسراییلی غرفه رژیم صهیونیستی در بینال ونیز را نگشودند
  • نمایشگاه خوشنویسی هنرمندان در جهان اسلام برگزار می‌شود/ ساخت فیلمی با موضوع رضوی برای جشنواره فجر
  • سومین نمایشگاه آثار هنرمندان تجسمی برای حمایت از کودکان غزه
  • برپایی نمایشگاه دستاوردهای فنی دانش آموزان
  • استفاده از هنرمندان برای معرفی تاریخ در مناطق کم‌برخوردار
  • برپایی نمایشگاه عکس فتومونتاژ در سینمای جوان نهاوند