Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خرداد»
2024-05-07@04:40:42 GMT

تشکل های دانشجویی و حسرت روزهای پررونق

تاریخ انتشار: ۲۲ آذر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۹۴۰۴۰۷

خرداد: زمانی مطالبات دانشجویی تشکل هایی منسجم برای بیان و بروز داشت. ضرباتی که از اواسط دهه گذشته بر پیکر این تشکل ها وارد آمد باعث شد تا با گذشت سال ها همچنان نتوانند جایگاه خود را بازیابند و با مقتضیات امروز همراه شوند.
به گزارش خرداد به نقل از ایرنا، در هفته ای که گذشت مراسم های گوناگونی به مناسبت روز دانشجو برگزار شد؛ مراسم هایی که رونق نسبی آن سبب شد تا برخی ناظران بر گزاره مشارکت گریزی و بی علاقگی نسل کنونی دانشجویان به مسائل سیاسی خط بطلان بکشند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با این حال هنوز جای خالی تشکیلات منسجم دانشجویی احساس می شود.
** پیشینه جنبش دانشجویی در ایران جنبش دانشجویی در ایران، عمری به قدمت دانشگاه دارد. از زمان تشکیل اولین دانشگاه در ایران، دانشجویان در قالب تشکل های دانشجویی، به فعالیت سیاسی در فضای دانشگاه پرداختند و سر دادن شعارهای سیاسی در تجمعات و اعتراضات، به یکی از بخش های جدایی ناپذیر فضاهای دانشگاهی در ایران تبدیل شد. در گذشته، دانشجویان اغلب با رویکردی انتقادی در برابر رویکردهای نظام سیاسی در دوره پهلوی می ایستادند و دانشگاه یکی از مهمترین مراکز مخالفت با رژیم پهلوی بود. در همین زمان تشکل هایی همچون انجمن های اسلامی یا شاخه های دانشجویی احزاب سیاسی در مراکز دانشگاهی، دست به عضوگیری از میان دانشجویان می زدند. یکی از نقاط اوج اعتراضات دانشجویی در دوران پهلوی، سال 1332 بود که در آن سه دانشجوی فعال، به ضرب گلوله نیروهای امنیتی در دانشگاه تهران، به شهادت رسیدند. پس از آن با افت و خیزهای فراوان، همچنان دانشجویان در قالب تشکل ها و انجمن ها و همچنین شاخه های دانشجویی و سازمان های جوانان احزاب مختلف در بطن دانشگاه ها فعالیت می کردند. فعالیت های دانشجویان در دوران پیش از انقلاب، اغلب سازمان یافته و تشکیلاتی بود. دانشجویان در قالب فعالیت در این تشکل ها تا جایی موفق بودند که توانستند به صورتی سازمان یافته، حتی در خارج از مرزهای ایران نیز به فعالیت سیاسی علیه رژیم پهلوی بپردازند. بر اثر همین فعالیت ها بود که گروه های دانشجویی در دیگر کشورها به دانشجویان ایرانی پیوستند. به طور مثال دانشجویان آلمان غربی در پیوند با دانشجویان ایرانی، در سال 1346 علیه سفر شاه به این کشور دست به تظاهرات زدند که در نتیجه این اعتراضات، یک دانشجوی آلمانی به نام «بنو اونه‌زورگ» به دست پلیس این کشور کشته شد. فعالیت دانشجویان ایرانی خارج از کشور زیر نظر انجمن های مختلف، در سرتاسر اروپا و آمریکا تداوم یافت و با پیروزی انقلاب نیز این دانشجویان ایرانی در آمریکا و اروپا بودند که از نتایج انقلاب اسلامی و هویت آن، در برابر هجمه های رسانه ای و تبلیغاتی دفاع می کردند. از جمله این گروه های می توان به اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان در اروپا اشاره کرد که از سال 1344 تا به امروز، همچنان در خارج از مرزهای ایران فعال و منسجم عمل می کند. انجمن اسلامی دانشجویان آمریکا و کانادا هم در سال ١٣٤٩ تاسیس شد و همچنان فعالیت های این انجمن در قاره آمریکا تداوم دارد و جلسات آن بلاوقفه برگزار می شود. 
** فعالیت جنبش دانشجویی پس از انقلاب تا پایان جنگ جنبش دانشجویی در ایران با پیروزی انقلاب پایان نیافت. دانشجویان انقلابی همچنان خواستار تداوم مسیر انقلاب بودند. در این فضا مراکز دانشگاهی تبدیل به سنگرهای احزاب و تشکل ها شد و فضای دانشگاه ها تحت تاثیر منازعات سیاسی قرار گرفت. مهمترین رویدادی که جنبش دانشجویی پس از انقلاب در آن نقش داشت، تسخیر سفارت آمریکا از سوی «دانشجویان پیرو خط امام» بود. در همین زمان تشکل های متعدد چپگرا نیز در مراکز دانشگاهی فعالیت می کردند تا جایی که دانشگاه به اصلی ترین عرصه ابراز وجود و تحرکات این گروه ها مبدل شده بود. فعالیت های تشکیلاتی دانشجویان در دوران پس از انقلاب، با وقفه انقلاب فرهنگی و جنگ مواجه شد. با تشدید فعالیت های سیاسی دانشجویان در مراکز دانشگاهی و تبدیل عملی این مراکز به دفاتر صدها گروه و حزب و انجمن، ضرورت مدیریت این وضعیت احساس می شد که این ضرورت به انقلاب فرهنگی در دانشگاه ها انجامید. همزمان جنگ نیز آغاز شد و بسیاری از دانشجویان فعال روانه جبهه ها شدند. 
** تشکل های دانشجویی پس از جنگ تشکل های دانشجویی با پایان جنگ، فعالیت خود را دوباره آغاز کردند. در دهه 1370 این فعالیت ها افزایش یافت. محور فعالیت های دانشجویی در این دوران، تشکل انجمن اسلامی دانشجویان بود و اغلب دانشجویان فعال سیاسی عضو این تشکل بودند. از دید کارشناسان فعالیت های همین تشکل، یکی از دلایل پیروزی دولت اصلاحات در سال 1376 بود. این روند با وقایع کوی دانشگاه در سال 1378، دچار افت و خیز شد. نقش دفتر تحکیم وحدت به عنوان اتحادیه انجمن های اسلامی سراسر کشور در گیر و دار این رخداد بحث های فراوانی را به دنبال آورد. در سال های بعد گسترش تشکل های فرهنگی و هنری در مراکز دانشگاهی، باعث شد تا نقش محوری این تشکل کمرنگتر شود. سیاست دولت های نهم و دهم تداوم همین مرکزیت زدایی و تضعیف تشکل های دانشجویی بود که اغلب رویکردهایی اصلاح طلبانه داشتند. بسیاری از دفاتر انجمن های اسلامی تعطیل شدند و تشکل هایی موازی نیز به وجود آمد. تداوم این وضعیت باعث شد تا در پایان دولت دهم، دفتر تحکیم وحدت کمترین نفوذ را در میان دانشجویان داشته باشد. این اقدامات به حدی انجمن های اسلامی را تضعیف کرد که دیگر این انجمن ها نتوانستند به وضعیت سابق خود بازگردند؛ تشکیلاتی که در دولت های هفتم و هشتم، مهمترین تشکل سیاسی دانشجویی در کشور و مرکز هدایت این فعالیت ها به صورتی متمرکز بود. 
** جنبش دانشجویی بی هسته امروز هر چند دانشجویان در مراکز دانشگاهی فعالیت های سیاسی خود را ادامه می دهند اما با تفاوتی بنیادین نسبت به گذشته و این تفاوت بنیادین، غیرتشکلی شدن فعالیت ها است. دانشجویان دیگر برای پیگیری اهداف سیاسی خود نه به تشکل ها و کانون ها، که به شبکه های اجتماعی وابسته شده اند. برخلاف گذشته بیانیه های دانشجویان در شبکه های اجتماعی و نه تابلوهای اعلانات تشکل ها منتشر می شود. امضا کنندگان طومارهای دانشجویی، به امضای اینترنتی روی آورده اند و شهروند خبرنگاران و نه روزنامه نگاران حرفه ای، اخبار مربوط به فعالیت های سیاسی دانشجویان را پیگیری می کنند. در چنین وضعیتی، می توان گفت جنبش دانشجویی با فقدان معنایی و نامشخص بودن رویکرد سیاسی مواجه است. اگر قرار است به موضوعی اعتراض یا تجمعی برگزار شود، تنها زمان و مکان مشخص می شود و معلوم نیست رهبر و فراخوان دهنده چنین تجمعاتی کیست و چه اهدافی در پس آن است. در این وضعیت نه رهبری وجود دارد که بتوان با او مذاکره کرد و نه هدفی که درباره آن مذاکره شود. نکته مهم دیگر آن است که اکنون هیچ گروه یا طیف سیاسی نمی تواند پایگاه واقعی خود در دانشگاه ها را ارزیابی کند. نتایج آخرین تحقیقات نیز نشان می دهد که اغلب دانشجویان ترجیح می دهند فراتشکلی عمل کنند و به تشکل ها و گروه ها اعتماد چندانی ندارند. 
** چالش های عمده دانشجویان و مساله مشارکت آخرین آمار از جمعیت حدود چهار میلیون نفری دانشجویان حکایت دارد. گزارش مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی نشان می دهد وضعیت اشتغال فارغ التحصیلان دانشگاهی به هیچ وجه مناسب نیست. آمار رسمی سرشماری نفوس و مسکن نشان می دهد که در ایران حداقل 15 درصد از نیروی کار دارای مدرک دانشگاهی نتوانسته اند شغل مناسب خود را پیدا کنند.بررسی نماگرهای بین المللی نشان می دهد که ایران از نظر بهره وری نیروی کار در میان 148 کشور، رتبه 130 را دارد. قرار گرفتن کشور در رتبه 130 از نظر بهره وری نیروی کار حکایت از آن دارد که آموزش عالی در ایران از اثربخشی و ثمربخشی لازم برخوردار نیست. در گزارش دیگر مرکز پژوهش های مجلس آمده است بررسی طرف تقاضای بازار کار حاکی از آن است که خالص اشتغال جوانان کشور طی دوره 1385-1393 همواره منفی بوده که نشان دهنده روند کاهشی اشتغال جوانان است. طی دوره 1384- 1392 روند تغییرات نرخ مشارکت جوانان، نرخ مشارکت تحصیل کردگان عالی و همچنین نرخ مشارکت کلی نزولی بوده است. تمامی این آمارها نشان می دهد که جوانان دانشجو با عوامل متعدد ایجاد سرخوردگی و ناامیدی مواجهند. از دید برخی ناظران این شرایط باعث می شود تا جوانان احساس کنند باید مشارکت سیاسی بیشتری پیدا کرده و انتقادات و نظرات خود را به گوش مسوولان کشور برسانند اما زمانی که حلقه های واسط رساندن این پیام؛ یعنی تشکل های دانشجویی، در موقعیت قدرتمند گذشته خود نیستند، نمی توانند کانال مناسبی برای انتقال این پیام ها باشند. همین امر باعث می شود که فعالیت سیاسی دانشجویان نتواند در بستر مناسب خود قرار گیرد. 
** تشکل های دانشجویی و نیازهای امروز دانشگاهبه رغم تحولاتی که دانشگاه از سال 92 به این سو با آن مواجه بوده و گشایش دوباره در فضاهای دانشگاهی، تعداد تشکل های دانشجویی و حجم فعالیت آن ها نتوانسته به اندازه قابل انتظار رشد و گسترش عملیاتی پیدا کند. وضعیت تجمعات در مراکز دانشگاهی سال های اخیر حاکی از این وضعیت است. دانشجویان مطالباتی داشتند اما مجموعه ای دانشجویی برای بیان نظام مند این مطالبات وجود نداشت. برخی تشکل ها همچون شوراهای صنفی هم به صورت قانونی یک تشکل سیاسی نبوده و هویت سیاسی نیز ندارند. تحولات سال های اخیر نشان می دهد که دانشجویان نیازمند تشکل هایی سیاسی به روز و پویا هستند تا بتوانند در فضای دانشگاه ها به بیان مطالبات و خواسته های خود بپردازند؛ تشکل هایی که بر موضوعات و مسائل روز دانشجویان تمرکز کرده و مانع از بی سازمانی و بی شکلی فعالیت های دانشجویی در دانشگاه های کشور شوند.  برچسب ها: تشکل های دانشجویی ، دانشجویی ، جنبش دانشجویی

منبع: خرداد

کلیدواژه: تشکل های دانشجویی دانشجویی جنبش دانشجویی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khordad.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خرداد» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۹۴۰۴۰۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جهش تولید با فعالیت دانشگاه‌های مهارت‌محور محقق خواهد شد

ایسنا/مرکزی رییس دانشگاه جامع علمی کاربردی استان مرکزی با اشاره به اینکه جهش تولید با دانشگاه‌های مهارت محور محقق خواهد شد، گفت: گفتمان‌سازی و جریان‌سازی جوامع دانشگاهی عامل مهمی در تحقق شعار سال است.

علیرضا نظام‌آبادی در گفت‌وگو با ایسنا به نقش جوامع دانشگاهی در تحقق جهش تولید با مشارکت مردم پرداخت و افزود: نخستین ماموریت جوامع دانشگاهی در تحقق شعار سال، گفتمان‌سازی در حوزه شعار سال و تبدیل کردن آن به گفتمان غالب کشور است.
وی با تاکید بر اینکه تعامل جوامع دانشگاهی با صنعتگران بسترساز جهش تولید است، افزود: نامگذاری سالیان متمادی با مضامین اقتصادی بیانگر آن است که اقتصاد اصلی‌ترین مسئله کشور است و دانشگاهیان می‌توانند در ارتباط موثر بین صنعت و دانشگاه بسترساز تحقق شعار سال باشند.
وی بیان کرد: برخورداری دانشگاه‌ها از نیروی متخصص و دارای بار علمی غنی در رشته‌های مرتبط با صنعت می‌تواند منجر به تبادل اطلاعات علمی و توانمند شدن نیروی کار شاغل در صنایع باشد.
نظام‌آبادی همچنین شناسایی نیروی کاری که دنبال مهارت‌افزایی است را از دیگر الزامات تحقق شعار سال دانست و گفت: جهت‌دهی افکار جوانان و آگاهی‌بخشی به آنان به همراه ارائه آموزش‌های مهارتی متناسب با شغلی که انتخاب می‌کنند و بهره‌گیری از ظرفیت اساتید مهارتی و دست به آچار می‌تواند موجب توانمند شدن نیروی کار شده و در نهایت باعث جهش در تولید شود.
وی با اشاره به اینکه تاکید رهبری بر جهش تولید با مشارکت مردم بسیار دقیق و داهیانه است، تصریح کرد: بدیهی است که مشارکت جوامع دانشگاهی، نخبگانی، کارشناسان و آحاد مختلف مردم زمینه‌ساز تحقق شعار سال خواهد بود.
وی با تاکید بر اینکه هیچ مانع و محدودیتی برای تحقق شعار سال وجود ندارد، گفت: تقویت زیرساخت‌های مورد نیاز برای ارتباط موثر دانشگاه و صنعت و هدفگذاری و تدوین راهبردهای تحقق شعار سال موجب تسریع در عملیاتی شدن آن خواهد شد.
نظام‌آبادی در ادامه، با اشاره به تقسیم بندی دانشگاه‌ها به نسل‌های آموزشی، پژوهشی و تلفیقی از آموزش و پژوهش گفت: فعالیت دانشگاه در نسل چهارم مبتنی بر بکارگیری این تلفیق در بحث اشتغالزایی و کارآفرینی است و دانشگاه جامع علمی کاربردی در نسل چهارم قرار دارد و از تلفیق آموزش و پژوهش در کارآفرینی و اشتغال جوانان استفاده می‌کند.
وی با اشاره به اینکه به صرف انجام آموزش محض و غیر هدفمند راهی به جایی نخواهیم برد چراکه در این صورت بدون توجه به نیاز آینده، آموزش را معطوف به موضوعات عملی در دل صنعت، کشاورزی و ... می‌کنیم، افزود: دانشگاه جامع علمی کاربردی، هدفمند و آینده‌نگر با بکارگیری اساتید کاملا مهارتی و آچار بدست در محیطی کاملا مهارت محور به دنبال ارائه خدمت است.
رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی استان مرکزی تصریح کرد: با استقرار مراکز علمی و کاربردی در مجاورت صنعت به عنوان مغز متفکر، مجموعه صنعتی از اطلاعات علمی و تخصصی دنیا آگاهی پیدا کرده و تولید هدایت می‌شود.
وی در ادامه با تاکید بر اینکه در کشورهای توسعه‌یافته نیروی متخصص عامل پیشرفت است، افزود: دانشگاه علمی کاربردی زمینه‌ساز پیشرفت است و در این دانشگاه بر خلاف سایر دانشگاه‌ها ۷۰ درصد سرفصل‌ها عملی و ۳۰ درصد تئوری است که بیانگر نیاز هدفمند کشور است.
وی بیان کرد: دانشگاه جامع به درستی به دنبال افزایش نرخ اشتغال و کارآفرینی است و افزون بر ۷۰ درصد فارغ‌التحصیلان این دانشگاه جذب بازار کار شده یا کارآفرین شده‌اند و بنا داریم که دانشگاه تبدیل به یک مرکز اشتغال‌زایی شود.
نظام آبادی با تاکید بر اینکه اگر دانشگاه‌ها به مقوله اشتغال نگاه جدی داشته باشند، جهش واقعی در تولید ایجاد خواهد شد، افزود: نگاه دانشگاه به تولید باید مبتنی بر افزایش اشتغال باشد و جوامع دانشگاهی نظیر مرکز علمی کاربردی باید به یک مرکز اشتغال‌زا تبدیل شود. اگر این نگاه عملیاتی شود بخش اعظمی از فارغ التحصیلان جذب بازار کار خواهند شد، علاوه بر آن نیروی انسانی شاغل در واحدهای تولیدی و صنعتی وارد دانشگاه شده و پس از کسب مهارت و توانمند شدن با انگیزه بیشتری در سنگر تولید خدمت خواهند کرد.
وی با بیان اینکه دانشگاه باید به یک هاب آموزشی تکنسین‌ها و کارشناسان کاملا مهارتی تبدیل شود، افزود: ورود تخصصی و مهارتی به موضوع کار و تولید موجب خواهد شد که به توفیقات بسیاری دست پیدا کنیم.
وی با اشاره به اینکه افزون بر دو هزار و ۳۰۰ واحد صنعتی در استان مرکزی فعالیت دارند، گفت: قریب به ۴۰ درصد صنایع استان مرکزی با کمتر از ۳۰ درصد ظرفیت اسمی فعالیت می‌کنند و تقریبا ۱۰ درصد صنایع استان با ظرفیت ۷۰ درصدی فعالیت دارند که لازم است کلینیک‌های صنعتی از دل جوامع دانشگاهی نظیر مراکز علمی و کاربردی بیرون بیایند و با بررسی موانع پیش رو به صورت علمی، ظرفیت تولید را افزایش دهند تا جهش در تولید استان مرکزی به عنوان قطب صنعت کشور محقق شود.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • برتری ۴ نشریه دانشگاه آزاد رودهن میان نشریات دانشجویی واحد‌های دانشگاهی
  • حضور تشکل‌ها با عقاید مختلف در دانشگاه نشان از دموکراسی دارد
  • ۲ انتصاب جدید در دانشگاه آزاد آذربایجان غربی
  • جهش تولید با فعالیت دانشگاه‌های مهارت‌محور محقق خواهد شد
  • فرید مرجایی، تحلیل گر مسائل آمریکا و مقیم این کشور: جنبش دانشجویی سپهر غالب بر فضای سیاسی آمریکا را به چالش کشید/ شبکه های اجتماعی امپراطوری رسانه ای را زیر سوال بردند/ تظاهرات دانشجویی خط قرمز انتقاد از اسرائیل را شکسته است
  • بنیاد دانشگاهی فردوسی؛ حامی دانشجویان صاحب ایده 
  • چرا تشکل های دانشجویی دانشگاه را اصل نمی دانند؟/ گزارش
  • استفاده از کاربرد هوش مصنوعی در تمام رشته‌های کارشناسی از مهر آینده
  • استفاده از کاربرد هوش مصنوعی در تمامی رشته‌های کارشناسی از مهر ماه
  • تظاهرات دانشگاهی، مهم‌ترین عنصر تحلیل قدرت آمریکا