Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-24@20:58:19 GMT

امید به تلاش عون برای تشکیل دولت لبنان

تاریخ انتشار: ۲۲ آذر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۹۴۰۷۲۵

امید به تلاش عون برای تشکیل دولت لبنان

بیروت-ایرنا- «میشل عون» رئیس جمهوری لبنان در غیاب «سعد الحریری» نخست وزیر مامور به تشکیل کابینه این کشور، خود تلاش هایی را آغاز کرده تا مشکل فرایند تشکیل دولت در کشورش را که اکنون نزدیک به هفت ماه از آن می گذرد حل کند.

به گزارش ایرنا، در شرایطی که عون هفته پیش در بیانیه ای از احتمال واگذار کردن ماموریت تشکیل دولت به پارلمان و به صورت تلویحی به صرف نظر کردن از ادامه کار الحریری به عنوان نخست وزیر اشاره کرده بود، وی دوشنبه گذشته، «نبیه بری» رئیس پارلمان لبنان را به همراه سعد الحریری به کاخ ریاست جمهوری «بعبدا» فراخواند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


رسانه ها آن روز خبر از حرکت جدید عون و تلاش او برای نجات لبنان و الحریری سخن گفتند. دیدار سه مقام ارشد لبنان پس از ساعتی به پایان رسید و زمانی که بری کاخ را بدون هیچ اظهارنظری ترک کرد دیگر شب شده بود. اما عون و الحریری پس از خروج بری جلسه ای دو نفره داشتند که بیش از یک ساعت و نیم به طول انجامید.
نخست وزیر مامور به تشکیل دولت که 203 روز است همچنان ناتوان از انجام ماموریت خود می باشد، در جمع خبرنگاران گفت: با رئیس جمهوری طرح هایی را درباره مساله تشکیل دولت بررسی کردیم، راه حل هایی وجود دارد که رئیس جمهوری رایزنی های خود را درباره آنها ادامه خواهد داد. من به خارج از کشور سفر می کنم و زمانی که برگشتم امیدوارم مشکل حل شده باشد.
الحریری از بزرگنمایی رسانه ها و محافل سیاسی از قصد رئیس جمهوری در واگذارکردن پرونده به پارلمان انتقاد کرد و گفت که هم من و هم جناب عون تمایل به تشکیل هرچه سریعتر دولت داریم و از نیت ایشان آگاهم.
وی با بیان اینکه قانون اساسی در این باره واضح است ولی برخی می خواهند آن را تفسیر به رای کنند، مساله عبور رئیس جمهوری و نمایندگان مجلس از خود را فضاسازی رسانه ها عنوان کرد.
از روز سوم خرداد که عون پس از مشاوره با نمایندگان پارلمان لبنان به الحریری ماموریت داد تا برای سومین بار دولت تشکیل دهد. وی ابتدا به دلیل سهم خواهی دو متحد مسیحی و دروزی اش 5 ماه زمان از دست داد. حزب «نیروهای لبنانی» به ریاست «سمیر جعجع» و حزب «سوسیالیست ترقی خواه» به رهبری «ولید جنبلاط» که از سوی محور غربی-عربی حمایت می شوند، 5 ماه تمام بر خواسته خود یعنی داشتن وزرای بیشتر در کابینه اصرار می ورزیدند و بالاخره راه حلی میانه مطرح شد که هم رئیس جمهوری به آن راضی باشد و هم آنها.
اما در ششمین ماه از ماموریت الحریری، وی به خاطر نادیده گرفتن سبد رای 6 نماینده اهل سنت خارج از چارچوب حزب خود یعنی «جریان المستقبل» و حمایت حزب الله از مطالبه بر حق آنان فرایند تشکیل دولت را به تعطیلی کشاند.
بسیاری از محافل سیاسی و رسانه ای کار او را احتکار می خوانند چرا که با وجود ریزش آرای حزبش و از دادن بیش از یک سوم کرسی های پارلمانی اهل سنت، ولی او و یارانش همه سهمیه وزارتی کابینه را از آن خود می دانند و از سوی دیگر 6 نماینده سنی مستقل، به تکیه بر حداقل 28 درصد از آرای جامعه اهل سنت لبنان اختصاص یک وزیر در کابینه را مطالبه می کنند. حزب الله با حمایت از آنان، اعلام اسامی وزرای خود را منوط به چراغ سبز این نمایندگان مردم کرده است. اما با گذشت هفت ماه و نیم هنوز الحریری خواسته آنان را نمی پذیرد و این را بازی حزب الله توصیف می کند.

**دیدارهای عون با نیروهای سیاسی لبنان
عصر سه شنبه عون در کاخ بعبدا با «محمد رعد» رئیس فراکسیون «وفاداری به مقاومت» و «حسین خلیل» معاون سیاسی «سیدحسن نصرالله» دبیرکل حزب الله دیدار و 55 دقیقه گفت و گو کرد.
رعد پس از این دیدار گفت که با رئیس جمهوری راه های خروج از بحران و راه حل هایی را که به صلاح کشور باشد، بررسی کردیم.
وی افزود: ایده های مختلفی با صراحت مطرح شد، برخی از آنان مورد قبول و برخی نیز بعید و غیرقابل دسترس است. ایده هایی وجود دارد که باید به بحث بیشتری گذاشته شود.
علاوه بر این عون دیدارهای دیگری هم داشت. چهارشنبه «تیمور جنبلاط» فرزند ولید جنبلاط به عنوان رئیس فراکسیون حزب سوسیالیست ترقی خواه و چند تن دیگر از نمایندگان این حزب با رئیس جمهوری دیدار و گفت و گو کردند.
جنبلاط جوان از تلاش جدید عون برای تحرک بخشی به پرونده تشکیل دولت قدردانی کرد و گفت که اقتصاد اولویت نخست پس از تشکیل دولت است و باید برای نجات کشور از فروپاشی اقتصادی زودتر دولت تشکیل شود.
پس از آن رئیس جمهوری لبنان با نمایندگان حزب ارمنی «داشناک» (طاشناق) به بحث نشست و در مورد راه های خروج ازبحران تشکیل دولت صحبت کردند.
چهارشنبه شب نیز 6 نماینده مستقل اهل سنت به حضور رئیس جمهوری لبنان رسیدند. آنها بار دیگر بر خواست خود تاکید کردند و گفتند: اینکه برخی مطرح می کنند یک وزیر را ما خارج از جمع خودمان معرفی کنیم، راه حل مناسبی نیست، این خودکشی و نادیده گرفتن وجود خود است، این خیانت به مردمی است که با آرای خود به ما رای داده اند و آنها را نمی شود نادیده گرفت و کنار گذاشت.
عون با بیان اینکه مطالبه آنان را می فهمد و حق می داند، از اینکه سعد الحریری نه با آنها دیدار می کند و نه خواسته شان را می پذیرد، ابراز شگفتی کرد و گفت: من به سراغ شما فرستادم تا بنشینیم و درباره خواسته تان گفت و گو کنیم.
رسانه های لبنانی به نقل از این 6 نماینده گزارش دادند که عون پیشنهادی به آنها نداده است و همچنان رئیس جمهور در حال ترسیم راهی برای حل مشکل است.

**بابا نوئل و دولت لبنان
در حالی که برخی از رسانه های لبنانی به حرکت جدید رئیس جمهوری بدبین هستند و معتقدند باز هم دولت تشکیل نمی شود، اما برخی رسانه ها صحبت از تشکیل دولت تا پیش از فرارسیدن سال جدید میلادی می کنند.
الحریری پیش از اینکه برای شرکت در چند نشست اقتصادی به انگلیس سفر کند گفته بود باید ببینیم بابانوئل برای سال جدید تشکیل دولت را به عنوان هدیه به ما می دهد.
نبیه بری رئیس پارلمان لبنان دیروز در نشست هفتگی با نمایندگان جنبش امل و حزب الله و سنی های مستقل، ابراز امیدواری کرد که مشاوره ها و تماس های رئیس جمهور به زودی به تشکیل دولت ختم شود.
وی تاکید کرد: ما نیاز به یک دولت تشکیل شده و منسجم داریم تا مسئولیت های خود را درقبال پرونده های زیادی که با آن روبرو هستیم انجام دهد.
برخی از رسانه ها، چند روزی است که پیش بینی می کنند شاید رئیس جمهوری با توجه به اینکه الحریری پیشنهاد کابینه ای با 32 وزیر را جهت اختصاص یک وزیر به سنی های مستقل و یک وزیر به اقلیت های علوی و مسیحی رد کرده، به کابینه های کوچکتر می اندیشد. کابینه هایی متشکل از 24 یا حتی 18 و 14 وزیر؛ موضوعی که تحلیلگران سیاسی آن را «روز از نو و روزی از نو» می خوانند چراکه در صورت مطرح شدن این راهکار جهت تشکیل دولت، همان مشکل سهم خواهی ها که 5 ماه به طول انجامید تا بخشی از آن حل شود، باز هم بوجود می آید.
خاورم**٢٠٥٤

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سياسي لبنان عون الحريري

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۹۴۰۷۲۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیام ابراهیم رئیسی به بشار اسد +جزئیات

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، سید ابراهیم رئیسی در پیامی با تبریک روز ملی جمهوری عربی سوریه به بشار اسد رئیس جمهور و نیز مردم شریف و مقاوم سوریه، تصریح کرد: اطمینان دارم با استفاده از ظرفیت‌ها و توانمندی‌های فراوان دو کشور می‌توان در جهت توسعه همه‌جانبه روابط و همچنین پایه‌ریزی همکاری‌های منطقه‌ای و گسترش صلح، ثبات و توسعه در منطقه در تمامی زمینه‌ها گام‌های ارزنده‌ای برداشت.

بنابر روایت ایرنا، رئیس دولت در پیام خود همچنین افزود: جمهوری اسلامی ایران همانند گذشته کنار دولت و ملت دوست و برادر سوریه خواهد بود و همواره از استقلال و حاکمیت سرزمینی سوریه حمایت و بر خروج اشغالگران از سوریه تاکید می‌کند.

۲۷۲۱۹

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1898390

دیگر خبرها

  • واکنش سخنگوی دولت به افتتاح ابرپروژه سد و نیروگاه ایرانی‎ساز در سریلانکا
  • عصبانیت شدید ارگان دولت از مطرح شدن نام رئیسی در برخورد با بی‌حجابی
  • عصبانیت رسانه دولت از مطرح شدن نام رئیسی به عنوان عامل برخورد پلیس با بی‌حجابی
  • عصبانیت رسانه دولت از مطرح شدن نام رئیسی به عنوان عامل برخورد پلیس با بی حجابی
  • عصبانی رسانه دولت از مطرح شدن نام رئیسی به عنوان عامل برخورد پلیسی با بی حجابی
  • آغاز ساخت ۶۰۰ واحد مسکونی ویژه کارکنان دادگستری قم
  • آغاز ساخت ۶۰۰ واحد مسکونی کارکنان دادگستری قم
  • پیام ابراهیم رئیسی به بشار اسد +جزئیات
  • مصوبه تشکیل حساب پس‌انداز کارکنان دولت غیرقانونی اعلام شد
  • امید افغانستان به تیم ملی ایران/تلاش سامورایی برای فرار از رسوایی