Web Analytics Made Easy - Statcounter

زنجان – ایرنا - دبیر علمی همایش نخستین همایش ملی ناهنجارهای متابولیکی دام و طیور گفت: یکی از دلایلی که بخش دام و طیور به استانداردهای جهانی نمی رسیم وجود این بیماری های متابولیکی است و عملکرد دام را کاهش می دهد.

به گزارش ایرنا، محمدحسین شهیری روز پنجشنبه در حاشیه نخستین همایش ملی ناهنجارهای متابولیکی دام و طیور در گفت و گو با خبرنگار ایرنا و ایسنا افزود: بیماریهای دام و طیور به عفونی و متابولیک تقسیم می شود که دامپزشکی تا حدودی درباره عفونی کنترل دارد و درصد شیوع آن روبه کاهش است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی اظهارداشت: با توجه به افزایش تولید دام و طیور شاهد دسته جدیدی از بیمار ها به نام متابولیک هستیم که روزانه در حال گسترش است.
وی ادامه داد: یکی از دلایلی که در دام و طیور به استانداردهای جهانی نمی رسیم وجود این بیماری هاست که گاهی به صورت نامشخص در گله ها وجود دارد و عملکرد دام را کاهش می دهد.
دبیر علمی همایش و رئیس دانشکده کشاورزی دانشگاه زنجان، هدف از این همایش را اهمیت دادن به بیماری ها متابولیک و راه حل و چالش های آنرا به فعالان در صنعت دامپروری معرفی کنیم.

** عوامل بیماری های متابولیکی دام و طیور با فناوری های جدید شناسایی شود
دبیر علمی نخستین همایش ناهنجاری های متابولیکی دام و طیور در این همایش گفت: باید عوامل مختلف بیماری های متابولیکی دام و طیور به فناوری های جدید شناسایی شود و فقط به یک علت بسنده نکنیم.
حمید امانلو افزود: در زمان حاضر دیدگاه در باره موفقیت پرورش دهندگان گاو شیری کشور است اما این قشر در برخی موارد مشکلاتی دارند که باید حداقل در همایش های بعدی جواب و راه حلی برای آن ارایه دهند.
به گفته وی، مرده زایی در گاوداری های شیری، تولد گوساله هایی با وزن پایین، تولد گوساله هایی حساس به اسهال و دیگر ویروس ها،زود زایی، پایین بودن سن جنین کمتر از 279 روز از ناهنجاریهای متابولیکی در دام است.
دبیر علمی نخستین همایش ناهنجاری های متابولیکی دام و طیور گفت: تولد مبتلا به سیانوز و سپتیک آرتریت، تب شیر، جفت ماندگی، متریت و امدومتریت، سقط های غیر عفونی، کیست های تخمدان فولیکولار و لونتال از دیگر ناهنجاری های متابولیکی در دام برشمرد.
امانی، کم باروری و ناباروری، عدم رجعت رحمی، جابجایی شیردان، مرده زایی، سقط در اوایل دوره آبستنی، سقط در اواسط و اوخر این دوره را از دیگر ناهنجاری های متابولیکی برشمرد.
وی یادآوری کرد: این بیمارها و ناهنجاری های متابولیکی در گاوداری ها سال های سال بوده و در کشورهای پیشرفته نیز وجود دارد.
دبیر علمی نخستین همایش ناهنجاری های متابولیکی دام و طیور گفت: نباید برای بررسی عوامل این ناهنجاری ها فقط به یک عامل اکتفا کنیم بلکه باید دیکر عوامل را با دیدگاه کلی در کنار هم قرار داده آنرا تشخیص دهیم.
امانی یادآوری کرد: دامپزشکان و متخصصان تغذیه، زیست نشانگرهایی که یکی دو ماه قبل از بیماری افزایش پیدا می کنند را شناسایی و در صورت امکان، ژن را سرکوب یا تغییر و ترکیبی در خون ایجاد کنند و با عوامل مختلف با فناوری های جدید علت بیماری را تشخیص و آنرا یکی دو ماه قبل از شیوع پیشگیری کنند.
به گزارش ایرنا، بر اساس دعوت دانشگاه زنجان از رسانه ها و ریز برنامه های آن سخنرانان نخستین همایش ملی ناهنجارهای متابولیکی دام و طیور رضایی معاون وزیر جهادکشاورزی و رئیس این دانشگاه بود که حضور نداشتند.
9505/6085

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اقتصاد دانشگاه زنجان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۹۴۱۱۷۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سازمان جهانی بهداشت اعلام کرد؛ نجات جان ۱۵۴ میلیون نفر با تزریق واکسن در ۵۰ سال گذشته

به گزارش مدیسن نت، محققان نتیجه گرفتند که ایمن سازی از طریق واکسیناسیون بیش از هر پیشرفت پزشکی دیگری به سلامت و بقای نوزادان کمک کرده است.

به گفته محققان، واکسن سرخک بیشترین تأثیر را در کاهش مرگ و میر نوزادان داشته است و ۶۰ درصد (۹۴ میلیون) از زندگی‌های نجات یافته توسط ایمن سازی را تشکیل می‌دهد.

این مطالعه می‌گوید به طور کلی، واکسن‌ها در نیم قرن گذشته در هر دقیقه جان ۶ نفر را نجات داده‌اند.

دکتر «تدروس آدهانوم گبریسوس»، مدیر کل سازمان جهانی بهداشت، در بیانیه خبری سازمان گفت: «واکسن‌ها یکی از قدرتمندترین اختراعات تاریخ هستند که بیماری‌هایی را که زمانی قابل ترس بودند قابل پیشگیری کردند.»

گبریسوس گفت: «به لطف واکسن‌ها، آبله ریشه‌کن شده است، فلج اطفال در آستانه ریشه کنی است و با توسعه جدیدتر واکسن‌ها علیه بیماری‌هایی مانند مالاریا و سرطان دهانه رحم، ما مرزهای بیماری را به عقب می‌رانیم. با ادامه تحقیقات، سرمایه گذاری و همکاری، می‌توانیم جان میلیون‌ها نفر را امروز و در ۵۰ سال آینده نجات دهیم.»

محققان دریافتند طی پنج دهه گذشته، واکسیناسیون علیه ۱۴ بیماری به طور مستقیم به کاهش ۴۰ درصدی مرگ و میر نوزادان در سراسر جهان و بیش از ۵۰ درصد در منطقه آفریقا کمک کرده است.

این واکسن‌ها با دیفتری، آنفولانزا، هپاتیت B، آنسفالیت ژاپنی، سرخک، مننژیت A، سیاه سرفه، بیماری ذات الریه مهاجم، فلج اطفال، روتاویروس، سرخجه، کزاز، سل و تب زرد مبارزه می‌کنند.

به گفته محققان، این دستاوردها اهمیت ترویج واکسیناسیون را، به ویژه در میان ۶۷ میلیون کودک تخمین زده شده که در طول سال‌های همه گیری یک یا چند واکسن را از دست داده اند، برجسته می‌کند.

این مطالعه به مناسبت پنجاهمین سالگرد برنامه توسعه یافته ایمن سازی است که در سال ۱۹۷۴ توسط مجمع جهانی بهداشت برای ترویج واکسیناسیون کودکان در سراسر جهان تأسیس شد، انجام شد.

منبع: خبرگزاری مهر

دیگر خبرها

  • سازمان جهانی بهداشت اعلام کرد؛ نجات جان ۱۵۴ میلیون نفر با تزریق واکسن در ۵۰ سال گذشته
  • ۹ فیلم نفس‌گیر کره‌ای کمتر دیده شده ؛ از دست ندهید (+عکس)
  • همایش «دین، سلامت و کمک‌ های بشر دوستانه» برگزار می شود
  • نخستین پلتفرم هیبریدی الکتریکی در جهان توسط چری ساخته شد
  • حماس: پیشنهاد جدید در مذاکرات قاهره بهتر از قبل است/ نتانیاهو مانع توافق می‌شود
  • صهیونیست ها این گونه مانع رسیدن آرد به مردم غزه می شوند (فیلم)
  • ورزش و کاهش وزن نخستین اقدام برای درمان کبد چرب
  • رونمایی از نماد جام جهانی فوتبال ساحلی ۲۰۲۵ سیشل
  • انسان نخستین بار کی سرما خورد؟
  • سازمان جهانی بهداشت: حمله به رفح منجر به یک فاجعه انسانی می‌شود