Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-20@02:24:02 GMT

اعتقاد اصلاحگرایان به حکومت اسلامی دموکراتیک

تاریخ انتشار: ۲۲ آذر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۹۴۱۳۱۴

اعتقاد اصلاحگرایان به حکومت اسلامی دموکراتیک

عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی گفت: مسلمانان اصلاحگرا معتقدند می‌توان حکومت اسلامی دموکراتیک تشکیل داد که در آن حقوق منتقد و مخالف به رسمیت شناخته شود.

به گزارش ایسنا، جواد اطاعت در نشست «اسلام، سکولاریسم و بنیادگرایی» در دانشکده مهندسی دانشگاه فردوسی بیان کرد: برای فهم بیشتر و تبیین جایگاه منتقد و مخالف در نظام اسلامی باید ابتدا این پرسش را مطرح کنیم که منظور از نظام اسلامی چیست؟ چرا که تفاسیر و برداشت‌های متفاوتی از اسلام وجود دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از نظر من چهار دسته مسلمان وجود دارد؛ اسلامگرایان سنتی، بنیادگرایان، اصلاح‌گرایان و سکولارها.
 

وی ادامه داد: اسلامگرایان سنتی به تشکیل حکومت در عصر غیبت اعتقاد ندارند. حتی اقامه نماز جمعه را قابل قبول نمی‌دانند. از سویی دیگر رویکرد مسلمانان سکولار نیز وجود دارد و آنان نیز آموزه‌های اسلام را در سطح فردی به اجرا درمی‌آورند و به نوعی دین را از سیاست جدا می‌کنند. در بحث مذکور چندان به این دو گروه نمی‌پردازیم چرا که این دو گروه معتقد به حکومت اسلامی نیستند.

عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی بیان کرد: گروه دیگر اصلاحگرایان هستند که معتقدند میان اسلام و دموکراسی تضادی وجود ندارد. این گروه با استفاده از آیات و روایات تبیین می‌کنند که نه تنها میان اسلام و دموکراسی تضادی وجود ندارد بلکه اسلام مقوم دموکراسی است. مسلمانان اصلاحگرا معتقدند می‌توان حکومت اسلامی دموکراتیک تشکیل داد که در آن حقوق منتقد و مخالف به رسمیت شناخته شود.
 

او اضافه کرد: گروه چهارم در حقیقت نقطه مقابل اصلاحگرایان هستند. این گروه بنیادگرایان رادیکال هستند. آنها عقیده دارند که بین اسلام و دموکراسی هیچ سنخیتی وجود ندارد و بر مبنای نظر بنیادگرایان مسلمان معتقد به دموکراسی و حقوق بشر مهدورالدم است. مانند این‌ها امروز در جهان اسلام فراوان یافت می‌شود و نمونه شناخته‌شده آن داعش است.
 

اطاعت گفت: اما این دو گروه مسلمان بر اساس چه منابعی چنین برداشت‌های متضادی پیدا کرده‌اند؟ آنانی که مسلمانان اصلاحگرا نامیده می‌شوند، بر اساس آیات و روایات مختلفی چنین برداشتی پیدا کرده‌اند. بر مبنای قرآن آیاتی چون «فبشر العباد...» کاملا بر مساله وجود آزادی بیان دلالت دارد.
 

وی ادامه داد: از سویی دیگر خداوند بیان کرده که تغییر سرنوشت یک ملت به دست خود آن ملت است و این آیه بر اراده انسان و آزادی انتخاب او دلالت دارد. جدال احسن نیز که در قرآن بیان شده، مستلزم آزادی‌های فردی برای بیان و نشر عقاید است.

عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی اظهار کرد: از سویی بر اساس فلسفه معاد، خلقت انسان برای آزمایش انسان است و کارنامه او مورد بررسی قرار می‌گیرد. بنابراین فلسفه حیات انسان بر اراده و اختیار عنوان است که به نوعی بر دموکراسی تاکید دارد. بنابراین از فلسفه معاد نیز می‌توان حق مخالف و منتقد را استنتاج کرد.
 

او افزود: از سویی خداوند انسان را خلیفه زمین نامیده است. در قانون اساسی ایران نیز آمده حاکمیت مطلق بر جهان و انسان ازآن خداست و خداوند حاکمیت بر انسان را به او داده است.
 

اطاعت گفت: خداوند در قرآن اشاره می‌کند زمینه کرامت انسان، قوه عقل اوست و این آیه بر اراده انسان اشاره دارد. از سویی آیه مشورت در قرآن وجود دارد که بر دموکراسی و حق رای تاکید دارد. همچنین از همین آیات توسط بنیادگرایان تفسیرهای معکوسی صورت گرفته است و اینگونه نیست که بنیادگرایان این آیات را قبول نداشته باشند.

وی اضافه کرد: بنیادگرایان بیان می‌کنند که حاکم اسلامی می‌‎تواند برای افزایش آگاهی خویش مشورت کند اما تصمیم نهایی را حاکم اسلامی می‌گیرد. از نظر من طی این تفسیر، مشورت عمل بیهوده‌ای محسوب می‌شود.
 

این مدرس علوم سیاسی تصریح کرد: از اصل وفای به عهد، حاکمیت انسان را برداشت می‌کنم. اصل وفای به عهد تنها منحصر به بخش‌های خصوصی نیست. اگر در حاکمیت اسلامی میثاقی را پذیرفتیم، باید به آن پایبند باشیم. از سویی امانتداری نیز چنین حالتی دارد و بر حفظ آرای مردم در حاکمیت اسلامی تاکید دارد.


انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: منطقه خراسان رضوی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۹۴۱۳۱۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هرجا مظلومی از ما درخواست کمک کند به آنها کمک می‌کنیم

امام جمعه اصفهان تاکید کرد: اگر کشوری باشد که مسلمان هم نباشد اما کشوری به آنها حمله کند و از ما دعوت کنند که به ما کمک کنید و بدانیم که مظلوم هستند از آنها دفاع می‌کنیم، همانطور که در سوریه و عراق دفاع کردیم، و اگر این دفاع نبود، داعشی ها به ایران هم می‌رسیدند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، آیت الله سید یوسف طباطبایی نژاد صبح امروز _چهارشنبه بیست و نهم فروردین_ در مراسم رژه نیروهای ارتش اصفهان به مناسبت روز ارتش اظهار کرد: علت نام گذاری روز ارتش این بود که امام امت واقعیت جوانان ما در آن زمان را متوجه شد و می‌دانست که مفسدین یک عده از سران بودند اما باطن ارتش ما جوان‌های مسلمان، متدین، میهن دوست، علاقه مند به اسلام و دین و کشور بودند، به همین خاطر امام در مقابل کسانی که سخن از انحلال ارتش می‌گفتند ایستاد و اعلام کرد که ارتش باید باقی بماند و حمایتگر از انقلاب باشد و در روز ۲۹ فروردین دستور دادند که ارتشیان در شهرهای بزرگ در خیابان‌ها، با همه تجهیزاتی که مناسب است حرکت کنند، رژه بروند و به مردم هم دستور دادند از ارتش که ارتش اسلامی است حمایت کنند و این کار به زیبایی اتفاق افتاد.

وی افزود: امام در مقابل کسانی از دشمنان خارجی و یا نفهم‌های داخلی که حرفشان این بود که ارتش باید به طور کامل منحل شود ایستاد و فرمود باید از این به بعد ارتش را ارتش اسلامی بدانیم و دیدیم که انصافاً ارتشیان نیز به تعهدشان از ابتدا تا کنون به خوبی عمل کرده‌اند. در جنگ‌های داخلی ارتش در مکان‌های مختلف حضور پیدا می‌کرد و در کنار سپاه و بسیجیان عزیز و با همراهی مردم کشورمان، ۸ سال دفاع مقدس را به خوبی انجام دادند و شهدای بسیاری تقدیم کردند اما یک وجب از خاک کشور به دست بیگانه نیفتاد.

نماینده ولی فقیه در استان اصفهان ادامه داد: امروز نیز به همه نیروهای مسلحمان افتخار می‌کنیم، زیرا بعد از جنگ ۸ ساله، ما دست به کار شدیم و این موشک‌ها و پهپادها ساخته شد، درحالی که ما در زمان دفاع مقدس گاهی امکانات جزئی جنگ مانند گلوله آر پی جی را نداشتیم و دشمن خصوصاً آمریکا تمام سعی خود را کرد تا ما از دیگران اسلحه نخریم و ما را تحریم کرده بود و شوروی آن زمان نیز همین طور بود.

آیت الله طباطبایی نژاد تصریح کرد: یکی از مهمترین نعمت‌های انقلاب برای ما آزادی است که معنای این آزادی زندگی است. امیرالمومنین در یک جمله کوتاه مرگ و زندگی را برای ما توضیح می‌دهد و می‌فرماید «میدانید انسان مرده کیست؟ مرده کسی است که راه می‌رود و حیات دارد اما مقهور دیگران است»، زیرا مقهور خدا بودن لطف و عزت است اما مقهور دیگران بودن به گفته ایشان مرگ است و در مقابل انسان زنده کسی است که پیروز باشد و زیر بار غیر خدا نرود و اسلام و انقلاب این مطلب را برای ما به ارمغان آورد.

وی یادآور شد: کشورهای عربی را در همین جریان جنگ غزه ببینید، با وجود اینکه مردم غزه از نظر مذهب، زبان و نژاد با آنها مشترک هستند اما این کشورها جرأت اینکه با وجود تسلیحات، بدون اجازه آمریکا یک گلوله به آنها بدهند را ندارند، برای مثال صحرای سینا متعلق به مصر است اما اگر به آنها گفته شود یک راه باز کن برای همنوعانت در غزه تا غذا و دارو وارد شود، اجازه این کار را ندارد زیرا به گفته امام علی اینها مرده‌اند.

امام جمعه اصفهان تاکید کرد: ما خواستیم جنایتی را که صهیونیست‌ها انجام دادند تلافی کنیم، خودمان تصمیم گرفتیم و انجام دادیم از هیچکس هم اجازه نگرفتیم، سلاح درست کردیم، به دیگران آموزش می‌دهیم و از کسی هم اجازه نمی‌گیریم و هر کاری که خداوند دستور می‌دهد انجام می‌دهیم. در اسلام ما با کسی جنگ نداریم، بلکه دفع فساد داریم، اگر کسی از حد خودش تجاوز کرد باید دفاع کنیم و به همین دلیل به ۸ سال جنگ عنوان دفاع مقدس را داده‌ایم.

آیت الله طباطبایی نژاد تصریح کرد: اسرائیلی‌ها فکر می‌کنند اگر انسان‌ها را بکشند کار مهمی انجام داده‌اند در حالی که هر طفلی که کشته می‌شود بمبی علیه خودشان است و شما می‌بینید که دنیا امروز علیه اسرائیل و آمریکا حرف میزند و پرچمشان را آتش می‌زنند زیرا انسان‌ها عقل و دل دارند و می‌فهمند موجودی که بیش از ۱۴ هزار طفل را کشته است، انسان نیست بلکه رژیمی حیوانی است.

وی با بیان اینکه جنگ دنیا به غیر از اسلام، جنگ برای توسعه کشور است، گفت: حتی جنگ اسلام برای مسلمان شدن دیگران نیست، بعضی‌ها به غلط یا عمدتاً میگویند که اسلام در ابتدا و در زمان پیامبر با شمشیر پیشرفت کرده است در حالی که هیچکدام از جنگ‌های پیامبر و امیرالمومنین غیر از دفاع نبوده است، زیرا دفاع مسئله‌ای عقلی و شرعی است، از نظر عقلی انسان نباید بنشیند تا به ناموس و کشورش آسیب برسانند و تجاوز کنند و از نظر شرعی نیز قرآن دفاع را کار خدا می‌داند و می‌گوید اگر خدا بعضی از انسان‌های خطاکار را به دست بعضی دیگر که متدین هستند، دفع نمی‌کرد زمین را فساد فرا می‌گرفت.

عضو مجلس خبرگان رهبری افزود: در آیه دیگری خدا می‌فرماید اگر خدا انسان‌های پست و پلید را به وسیله مؤمنان دفع نمی‌کرد و جلوی جنایتشان را نمی‌گرفت، ذکر و عبادت خدا به طور کامل از بین می‌رفت، زیرا کسانی که برای دنیا می‌جنگند دین ندارند و با دین مخالف هستند. اسرائیلی‌های امروز نیز تابع حضرت موسی نیستند و آمریکایی‌ها هم تابع حضرت عیسی (ع) نیستند بلکه افراد جنایتکاری هستند کهدر اصل تابع فرعون هستند نه موسی (ع).

آیت الله طباطبایی نژاد ادامه داد: حتی حقوق حیوانات در اسلام تاکید شده است و در روایت داریم که ائمه به بعضی اصحاب که سفر می‌کردند دستور می‌دادند، در سفر اول به حیوانت برس و بعد خودت غذا بخور. حتی امیرالمومنین می‌فرمایند اگر تمام دنیا را به من بدهند من یک پوست جو را از دهان مورچه نمی‌گیرم، فلذا بدانید ما اصلاً در اسلام جنگ به معنای گسترش کشور یا حتی گسترش مراممان نداریم و تمام جنگ‌های ما دفاعی است، هم دفاع از خودمان و هم دفاع از مظلوم.

وی تاکید کرد: اگر کشوری باشد که مسلمان هم نباشد اما کشوری به آنها حمله کند و از ما دعوت کنند که به ما کمک کنید و بدانیم که مظلوم هستند از آنها دفاع می‌کنیم، همانطور که در سوریه و عراق دفاع کردیم، و اگر این دفاع نبود، داعشی ها به ایران هم می‌رسیدند.

امام جمعه اصفهان در انتها با اشاره به عملیات وده صادق گفت: ایران کار بزرگی انجام داد اما هنوز متوجه عظمت آن نشده‌ایم، طوفان الاقصی ضربه محکمی برای صهیونیست‌ها بود و عملیات وعده صادق ضربه‌ای به آنها زد که کمتر از طوفان الاقصی نبود زیرا اسرائیلی‌ها باور کرده بودند که کسی نمی‌تواند با آنها بجنگد و باور کرده بودند گنبد آهنین نفوذ ناپذیر دارند اما کاری که ایران انجام داد آنقدر عظیم بود که تحولی در دنیا بوجود آورد و کشورهای عربی فهمیدند یک کشور قدرتمند مسلمان مؤمن با ارتش و سپاه متدین در کنارشان قرار دارد که می‌تواند در زمان لازم از آنها دفاع کنند.

کد خبر 745357

دیگر خبرها

  • اعتقاد به قسمت در ازدواج
  • نتایج تلخ حکومت ۵۰۰ ساله بنی عباس
  • دولت سوسیال دموکراتیک چیست؟
  • اوج اخلاق اجتماعی غربی «دیگرخواهی» است
  • بازداشت سخنگوی «حزب التحریر» در افغانستان
  • بازداشت سخنگوی «حزب التحریر» در افغانستان
  • افغانستان| فتنه گروه تروریستی داعش پایان یافته است
  • تجمع اعتراضی مقابل سفارت اردن در تهران
  • هرجا مظلومی از ما درخواست کمک کند به او کمک می‌کنیم
  • هرجا مظلومی از ما درخواست کمک کند به آنها کمک می‌کنیم