Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-19@14:39:19 GMT

66 درصد زایمان ها در کردستان طبیعی انجام می شود

تاریخ انتشار: ۲۲ آذر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۹۴۲۲۸۰

66 درصد زایمان ها در کردستان طبیعی انجام می شود

سنندج - ایرنا - معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان با اشاره به روند صعودی انجام زایمان ها در استان به روش طبیعی گفت: در حال حاضر و براساس برآوردهای انجام شده 66 درصد مادران باردار نوزادان خود را به روش طبیعی به دنیا می آورند.

فرزام بیدار پور روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: آمار عمل سزارین در مراکز درمانی و بیمارستان های این استان و پس از آغاز به کار طرح تحول نظام سلامت با کاهش چشمگیری روبرو شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی با بیان اینکه براساس آمارهای موجود در سال حدود 29 هزار زایمان در استان انجام می شود، افزود: از این تعداد تنها حدود 34 درصد به صورت سزارین بوده و مابقی طبیعی انجام می شود.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان تاکید کرد: کاهش آمار سزارین و افزایش زایمان های طبیعی یکی از اهداف اجرای طرح تحول نظام سلامت بود که نتایج بسیار خوبی نیز بدنبال داشته است.
وی با اشاره به اینکه کردستان جزو استان های برتر در زمینه کاهش آمار سزارین است، یادآور شد: در برخی شرایط انجام سزارین ضروری است اما در مواقع دیگر زایمان به صورت طبیعی، فیزیولوژی و یا زایمان بدون درد انجام می شود که برای مادر و نوزاد بهتر است.
بیدارپور اضافه کرد: در راستای افزایش زایمان طبیعی از حدود 2 سال پیش کمیته ای در دانشگاه تشکیل شد که با حضور چند پزشک متخصص برای مادران باردار دوره های آموزشی انجام این نوع زایمان برگزار می شود.
وی ارتقای سلامت خانواده و تحکیم بنیان آن، ارتقای سلامت مادر و کودک از طریق پیشگیری از بارداری خطرناک را از جمله برنامه های دانشگاه علوم پزشکی کردستان برای ارتقای شاخص سلامت زنان در جامعه اعلام کرد.
طرح تحول سلامت با هدف ارتقای کاهش فرانشیز پرداختی مردم، دسترسی عادلانه آحاد جامعه به خدمات سلامت، نهادینه کردن نظام ارجاع و پزشک خانواده و بحث خود مراقبتی و نیز ترویج زایمان طبیعی در سراسر کشور از جمله استان کردستان اجرا شده است.
مجتمع زایمان بیمارستان بعثت سنندج دارای 10 اتاق زایمان، یک اتاق عمل و یک اتاق ویژه درمان فیزیولوژی است، اتاق زایمان مجهز به امکانات و تجهیزات مناسب برای یک زایمان طبیعی سالم است، این مجتمع در راستای تحقق طرح تحول نظام سلامت و رایگان کردن زایمان طبیعی بهمن ماه 93 در سنندج راه اندازی شده است.
7348/9102

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اجتماعي بهداشت و درمان زايمان طبيعي تحول سلامت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۹۴۲۲۸۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تمهیدات لازم برای برگزاری آزمون نهایی

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مرکز کردستان ، رئیس مرکز ارزشیابی وزارت آموزش و پرورش در این جلسه گفت تا سال ۱۴۰۷ مراکز آزمون به منظور برگزاری آزمون‌های تمام الکترونیک استاندارد می‌شوند.

زارعی با اشاره به برگزاری آزمون‌های نهایی و نظام سنجش غلط در سنوات گذشته گفت برای اصلاح این مسئله ازسال ۱۴۰۲ سوابق تحصیلی دانش آموزان در آزمون‌های نهایی به ترتیب هر سال درصد خاصی به خود اختصاص داده که این درصد در سالجاری به ۶۰ درصد رسیده است.

به گفته وی امسال یک میلیون و ۸۰۰ هزار دانش آموز به صورت مستقیم در آزمون نهایی شرکت خواهند کرد.

زارعی کوشا استاندار کردستان هم در این جلسه گفت: برای ایجاد هنرستان‌های مجاور صنعت در استان باید به صورت ویژه اقدام شود چرا که این مهم می‌تواند ما را از مشکل مدرک‌گرایی نجات دهد.

مدیر کل آموزش و پرورش کردستان هم از شرکت ۴۵ هزار نفر در آزمون نهایی امسال در این استان خبر داد و گفت تمام تمهیدات لازم برای برگزاری رقابتی سالم در نظر گرفته شده است.

مدیرکل نوسازی مدارس کردستان از کمک ۱۰۰ میلیارد تومانی خیرین مدرسه‌ساز به توسعه سرانه فضای آموزشی در استان خبر دادو گفت با این وجود هم اکنون ۳۳۱ هزار مترمربع کسری فضای آموزشی در سطح استان داریم.

دیگر خبرها

  • عطرافشانی گلزار شهدای گرگان به مناسبت روز ارتش
  • طرح نوروزی راهداری کردستان به روایت آمار
  • بیش از ۹۰ درصد مردم کردستان از اجرای طرح نور استقبال کردند
  • تمهیدات لازم برای برگزاری آزمون نهایی
  • ارائه تسهیلات به خانواده‌ها در راستای رفع موانع فرزندآوری
  • دامداران ضوابط قرق مراتع را رعایت کنند
  • با فواید غنی زردچوبه و دانه چیا آشنا شوید
  • ورزش می‌تواند با آرام کردن مغز سلامت قلب را حفظ کند‌
  • تهیه بیش از ۳۰۰ دارو از ۱۲۰۰ گیاه دارویی در کشور/ ارسال ۳۵۰ قلم داروی طبیعی به کمیسیون قیمت
  • رشد تهیه دارو از گیاهان دارویی در کشور