Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-24@18:10:46 GMT

سپهر غرب: غبار فراموشی، دامن‌گیر اهالی خضر همدان

تاریخ انتشار: ۲۲ آذر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۹۴۲۵۳۸

سپهر غرب: غبار فراموشی، دامن‌گیر اهالی خضر همدان

همدان- ایرنا- روزنامه سپهر غرب در شماره روز پنحشنبه 22 آذر ماه در مطلبی با عنوان «غبار فراموشی، دامن‌گیر اهالی خضر همدان» به بررسی وضعیت اعتیاد و مسائل اجتماعی مناطق فقیر نشین همدان پرداخته است.

در این مطلب که به قلم «شکیبا کولیوند» منتشر شده، آمده است: اعتیاد، موریانه‌ای که علاوه بر آسیب به فرد مصرف‌کننده، بنیان خانواده وی، محله، شهر و کشور را نیز فرومی‌ریزد و آن‌قدر از پیامدها و آثار سوء آن گفته‌شده که گویی واژه‌ای دم‌دستی است و دیگر به شنیدن آن عادت کرده‎ایم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

.. اما به‌راستی باید از کنار یک مسئله اجتماعی به‌راحتی گذشت و به سبب وفور آن یا وفور صحبت در آن خصوص، آن را به وادی فراموشی سپرد؟
منطقه خضر را بزرگ‌ترین محله فقیرنشین شهر همدان می‌دانند، محله‌ای که این روزها اهالی‌اش به‌شدت درگیر مسائل اجتماعی‌ بوده، اما برخی از مسؤولان تنها برای این محله به فکر نسخه‌پیچی‌های عمرانی‌اند؛ گرچه در اهمیت ایجاد خیابان‌های آسفالت شده، کانال‌کشی فاضلاب محله و عَلَم کردن فرهنگسرای خضر شکی نیست اما هر قدمی بدون توجه به درون اجتماعی یک شهر و پیامدهای فرهنگی و اجتماعی یک پروژه، می‌تواند نتیجه‌ای معکوس داشته باشد.
گاه، عدم نظارت بر اجرای صحیح یک پروژه می‌تواند محله و حتی یک شهر را به سمت و سویی بکشاند که برای جبران آن، نیاز به‌صرف انرژی و البته هزینه‌های بسیار است.
حال این روزهای محله خضر نیز از این تعاریف دور نیست، خضری که امامزاده خضر را در دل خود جای‌داده و به پشتوانه قریب به 80 شهید، این روزها سرپاست، کوچه‌پس‌کوچه‎هایی که در دل خود خانواده‌های استخوان‌دار این شهدا و شهر همدان را در خود جای‌داده و حسینیه‌های بی‌شماری دارد، اما آسیب‌های اجتماعی چنان گریبان‌گیر آن‌ها شده که دلگیری‌هایشان گاه باعث می‌شود تا تن به انتقال محل زندگی‌شان بدهند.
از عدم روشنایی معابر و کاهش امنیت زنان در هوای تاریک که بگذریم به حضور معتادان و مصرف‌کنندگان مواد مخدر در سرویس بهداشتی تنها پارک خضر می‌رسیم؛ پارکی که ظهرها روی جدول‌هایش پیرمردها و روی چمن‌هایش پسرهای جوان می‎نشینند و خودروهایی که به‌سرعت از آن پارک می‌گذرند.
اواخر مهرماه بود که چند تن از اهالی این منطقه از محله‌ای صحبت کردند که گویی پاتوقی برای معتادان شده و گله و شکایت‌ها نیز از آن کم نیست.
در کمال ناباوری به دو مرکز رسیدم، «مرکز گذری و کاهش آسیب بیماری‌های رفتاری» (دی.آ.سی) که زیر نظر مرکز بهداشت همدان فعالیت دارد و دیگری نیز «مرکز متادون‌تراپی و درمان سوءمصرف» که زیر نظر معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی همدان یعنی دقیقاً مکان‌ها و مراکزی که بایستی در جهت کاهش اعتیاد و آسیب‌های آن قدم بردارند، اما این روزها در محله خضر به پاتوق معتادان و البته توزیع‌کنندگان و حتی مصرف‌کنندگان مواد مخدر تبدیل شده‌اند.
اول آذرماه بود که گزارشی در این راستا بانام «بمب اعتیاد، بیخ گوش شهر» به چاپ رسید و درست یک هفته بعد، گزارش دیگری بانام «بازتولید اعتیاد در خضر همدان ثمره سهل‌انگاری» در روزنامه سپهرغرب چاپ شد...

**این مسائل به معاونت بهداشت مربوط می‌شود
پیگیری‌ها به آنجا رسید که علی گودرزی، قائم‌مقام معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی همدان باوجود اینکه هر دو مرکز مذکور در حیاطی مشترک قرار دارند، در واکنش به صحبت خبرنگار روزنامه سپهرغرب مبنی بر خرید، فروش و مصرف مواد مخدر غیر قانونی در حیاط این مراکز، گفت: وضعیت موجود به ما ارتباطی ندارد، بلکه به مرکز دی.آی.سی مربوط است که زیر نظر بهداشت بوده و تنها مرکز متادون‌تراپی به ما مربوط است.
قائم‌مقام معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی همدان در پاسخ به این سؤال که حیاط این دو مرکز یکی است، حال بایستی برای این مشکل چه چاره‌ای اندیشید؟ عنوان کرد: این مسائل به معاونت بهداشت مربوط می‌شود.

**متولی این امر نیز شورای مبارزه با مواد مخدر است
از سوی دیگر، حمید رنجبران مدیر گروه سلامت روان، اجتماعی و اعتیاد معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان نیز در واکنش به حضور فردی در حیاط این مراکز جهت فروش مواد مخدر، اظهار کرد: وجود فردی ثابت در حیاط این مکان برای فروش مواد مخدر را قبول ندارم و به‌هیچ‌عنوان اجازه نخواهیم داد که این وضعیت ادامه یابد.
رنجبران در پاسخ به این سؤال که این مراکز به‌جای کاهش آسیب در جهت آسیب‌زایی برای محله و مردم پیش می‌روند، تصریح کرد: مشکل اصلی دی.آی.سی‌ مذکور، بودن مرکز متادون‌تراپی در جوار آن است، قرار گرفتن دو مرکز متادون‌تراپی و مرکز کاهش آسیب در یک حیاط معضلی بوده که آن را قبول داریم چنانکه نزدیکی دو گروه مخاطب متفاوت این دو مرکز و روابط اجتماعی پیش‌آمده بین آن‌ها، خود آسیب‌هایی را در پی دارد.
وی با بیان اینکه تصمیم جابه‌جایی یکی از این دو مرکز گرفته‌شده، مطرح کرد: این موضوع نهایی شده اما منتظر اجرایی شدن آن هستیم و متولی این امر نیز شورای مبارزه با مواد مخدر است.

**این موضوع در حوزه کاری من نیست!
این بار توپ در زمینه شورای مبارزه با مواد مخدر افتاد، درحالی‌که سید رسول حسینی دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر همدان پس از شنیدن صحبت‌های خبرنگار سپهرغرب در خصوص حضور افراد توزیع‌کننده مواد مخدر در حیاط دو مرکز کاهش آسیب و متادون تراپی خضر، گفت: این موضوع در حوزه کاری من نیست! و در پاسخ به این سؤال که «آیا نمی‌توانید با آن‌ها مقابله کنید؟» اظهار کرد: می‌توانم.
وی به اصرار خبرنگار سپهرغرب مبنی بر پیگیری مسائلی همچون خریدوفروش و حتی مصرف مواد مخدر در حیاط این مراکز ضمن قول پیگیری این موضوع، تصریح کرد: صحبت‌هایی در این راستا به‌عمل‌آمده که دادستان، این دو مرکز را از یکدیگر جدا کند و هماهنگی این کار به عهده بنده است، یادآوری کنید که این امر را پیگیری کنم تا شرمنده شما نشوم.
در ادامه تصمیم بر آن شد تا به‌طور دقیق این موضوع بررسی شود اما باوجود هماهنگی‌های به‌عمل‌آمده، هنوز هم پس از گذشت چندین هفته، این گفت‌وگو میسر نشده‎است!

**برای یک‌لحظه هم که شده به خانواده‌ها و البته جوانان ساکن در محله خضر فکر کنیم!
در این زمینه این بار پای صحبت اهالی نشستیم، اهالی‌ای که به دفتر نهاد توسعه خضر همدان مراجعه کرده و از معضلات این مراکز و ضربه آن بر جوانان و خانواده‌های ساکن در خضر گله و شکایت داشتند...
دفتر نهاد توسعه خضر که فعالیت خود را زیر نظر راه و شهرسازی و شرکت بازآفرینی شهری از تابستان سال جاری آغاز کرده، بازویی برای تقویت مشارکت‌های مردمی، شنیدن صدای آن‌ها و البته رساندن آن به گوش مسؤولان بوده که در این راستا گویی وجود دو مرکز کاهش آسیب (دی.آی.سی) و مرکز متادون تراپی داد اهالی را درآورده‎است.
حمید خدابنده‎لو یکی از ساکنان محله خضر است که با تأکید بر پیامدهای قرار گرفتن این دو مرکز و آسیب‌های ناشی از آن بر پیکره محله خضر، گفت: معتادان، این مراکز را «قرص خوری» می‌دانند چراکه به‌راحتی می‌توان در حیاط این مراکز، خریدوفروش مواد مخدر را دید.
این جوان 28 ساله ضمن ابراز گلایه‌مندی از این موضوع، بیان کرد: بسیاری از آسیب‌های اجتماعی رخ‌داده در محله خضر مربوط به بومیان این محله نیست و نشأت گرفته از حضور غربتی‌هایی است که به خضر آمده و در این محله، مستأجر شده‌اند.
وی در ادامه خواستار توجه به محله خضر شد و یادآوری کرد: مردمان بومی خضر، متدین و ریشه‌دار هستند و حقشان نیست که با ناملایمتی‌ها و اخباری کذب، آبروی محله‌شان برود و نام خضر به سبب حضور آن‌ها لکه‌دار شود.
خدابنده‌لو که دارای مدرک کارشناسی ارشد است با دغدغه‌مندی، اظهار کرد: مسؤولان باید برای این محل که در انتهای خضر قرار دارد و به قرص خوری مشهور شده، فکری کنند! چراکه این مراکز به‌جای کاهش آسیب، منجر به افزایش معضلات در محله شده‌اند و هر بار که از سوی اهالی به شورای شهر درخواستی برده شده‎است، بی‌نتیجه مانده؛ بدین‌سان تقاضا داریم که فکری برای این مراکز شود تا بتوان با نظارت‌های درست، شاهد خریدوفروش مواد مخدر در حیاط این مراکز نباشیم و برای یک‌لحظه هم که شده به خانواده‌ها و البته جوانان ساکن در محله خضر ‌فکر کنیم!

**پرتاب سرنگ‌های آلوده و سنگ به حیاط مرکز توان‌بخشی مهرآوران
مشکل دیگر، مربوط به مرکز توان‌بخشی مهرآوران است که در جوار مرکز دی.آی.سی خضر با تعداد حدود 80 دختر بالای 14 سال معلول ذهنی و جسمی قرار دارد که ازجمله مشکلات پرخطر بودن این قرارگیری در زمینه بروز آسیب‌های اجتماعی می‌توان به موارد دیگری نیز اشاره کرد.
مواردی که بوی درد می‌دهد و اگر برای یک‌لحظه هم که شده خود را به‌جای مسؤولان این مرکز و البته دخترانی که در آن زندگی می‌کنند، بگذارید باید خون گریه کنید.
معتادانی که در حیاط مراکز دی.آی.سی و متادون تراپی خضر مواد تزریق می‌کنند پس از مصرف، سرنگ‌های آلوده خود را از دیوار به داخل حیاط مرکز توان‌بخشی مهرآوران می‌اندازند؛ جایی که دخترانی معلول به لحاظ ذهنی و جسمی را در دل خود جای داده تا دردی از والدین آن‌ها بکاهد! درخت گردویی در مرز مشترک مرکز دی.آی.سی و این مرکز توان‌بخشی قرار دارد که هنگام به بار نشستن گردوهایش معتادان با پرتاب سنگ برای انداختن گردوها باعث آسیب به دختران بی‌گناه این مرکز و مسؤولان آن می‎شوند و از سویی فروش متادون جلوی در این مرکز، غصه‌ای افزون بر موارد مطروحه است...
دزدی وسایل داخل حیاط این مرکز برای رسیدن به اندک پولی حاصل فروختن آن و تهیه مواد از سوی معتادان می‌تواند یکی دیگر از دردهای این مرکز باشد...
بارها نگارنده تأکید کرده که انجام هر پروژه و پیاده کردن آن در شهر بایستی پس از اجرا رها نشود، بدین‌سان بار دیگر گوشزد می‌کنیم که انجام کارهای اجتماعی، راه رفتن روی بند است و نباید به‌صرف نصب یک تابلو و خدمات‌رسانی یک مرکز اکتفا کرد و چشم‌ها را بر روی حضور فروشنده مواد مخدر در حیاط، مصرف مواد در سرویس بهداشتی بدون در و آسیب‌رسانی معتادان به مرکز توان‌بخشی هم‌جوار بست.
به‌راستی‌که وقت آن رسیده تا فکری به حال اهالی خضر و دختران ساکن در مرکز توان‌بخشی مهرآوران کرد!
و خبر خوب دراین‌بین می‌تواند این باشد که محمد خیراندیش رئیس مرکز بهداشت همدان در پاسخ به دغدغه‌های مطروحه از سوی خبرنگار روزنامه سپهرغرب، بیان کرد: اگر دوست دارید تشریف بیاورید اداره ما و از نزدیک با واحد نظارتی مشکلات را مطرح و بررسی کنیم.
وی گرچه مرکز دی.ای.سی را در اختیار پیمانکار دانست اما بااین‌حال، گفت: هر کمکی از ما بر بیاد انجام می‌دهیم اما اداره کردن این مراکز کار سخت و پیچیده‌ای است.
در ادامه، مدیر گروه سلامت روان، اجتماعی و اعتیاد معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان نیز خواستار بازدید از مراکز دی.آی.سی همدان از سوی خبرنگار روزنامه سپهرغرب شد تا بتوان قدمی درراه کاهش آسیب‌های اجتماعی آن‌ها برداشت و فکری به حال این روزهای اهالی محله خضر و البته برای مرکز دی.آی.سی و متادون تراپی این محله که از فلسفه وجودی‌شان فرسنگ‌ها فاصله گرفته‌اند، کرد.

**قدم‌هایی سد راه اعتیاد در محله خضر
پیگیری‌های شصت‌روزه در خصوص دو مرکز کاهش آسیب و متادون تراپی خضر گرچه فرسایشی پیش رفت اما هرگز موجب دلسردی نگارنده نشد، چراکه همه تلاش‌ها جهت برداشتن قدمی برای کاهش آسیب‌های اعتیاد بر پیکره شهر بوده و البته هست.
محله خضر همدان که این روزها غبار فراموشی را بر سر خود احساس می‌کند، دل‌خوش به نگاه مسؤولانه و البته دلسوزانه‌ای است تا شاید بتواند از بقای اعتیاد و بازتولید آن در کوچه‌پس‌کوچه‌هایش بکاهد. بدین‌سان در پیگیری بعدی آسیب‌های این مراکز، روزنامه سپهرغرب با بهره‌گیری از ظرفیت‌های محلی، مسؤولانی از مرکز توان‌بخشی مهرآوران و تسهیلگران نهاد توسعه خضر، قدمی محکم در این راه برمی‎دارند و امید است که قدم‌هایمان در این مسیر پرپیچ‌وخم بتواند دردی از دوش‌ محله خضر همدان بردارد تا این محله جای بهتری برای زندگی شود؛ به امید آن روز...
9904/2090

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اجتماعي اعتياد فقير نشين

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۹۴۲۵۳۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تخریب برخی از خانه‌ها و اراضی کشاورزی بخش کویرات آران و بیدگل

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، مرکز اصفهان؛ بخشدار کویرات آران وبیدگل گفت:در پی بارش شدید باران، در ۴۸ ساعت گذشته در روستای حسین آباد آران و بیدگل سه منزل مسکونی و یک باب مغازه به طور کامل تخریب شد.
رضاپور با اشاره به آسیب ۱۵۰ هکتار باغ پسته در این بخش افزود: در بخش راه‌ها نیز به جاده دو بانده آران و بیدگل به ابوزیدآباد و روستا‌های محمد آباد و باغ‌های پسته، جو و گندم روستای فخره آسیب جدی وارد شده است.
وی گفت: با کمک مردم محلی و مسوولان شهرستان گروه‌های امدادی به منطقه اعزام و با ایجاد سیل بند از ورود بیشتر آب به داخل روستا‌های بخش کویرات جلوگیری شد.
بخش کویرات با حدود ۱۷ هزار نفر جمعیت در ۴۰ کیلومتری مرکز آران و بیدگل واقع است.

 

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • تخریب برخی از خانه‌ها و اراضی کشاورزی بخش کویرات آران و بیدگل
  • انهدام باند مواد مخدر و کشف ۱۱۰ کیلو مواد در همدان
  • فراموشی و آلزایمر روی صحنه تئاتر
  • احداث یک مجموعه ورزشی در محله امامزاده یحیی تا دهه فجر/ بازدید اهالی رسانه از بلدیه
  • اجرای طرح‌های محله محور در روستا‌های استان همدان
  • مطالبات اهالی منطقه ۱۲ از شهردار اصفهان چه بود؟
  • فعالیت ۴۲ مرکز مشاوره در لرستان
  • کشف و ضبط ۷۷ کیلوگرم مواد مخدر در راه‌های مواصلاتی استان همدان
  • محله‌های همدان قدیم مرز بندی داشتند / در کاوش از میدان مرکزی همدان هیچ گنجی یافت نشد
  • نمایشگاه خوشنویسی سپهر سهراب + فیلم