Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-04-18@21:43:43 GMT

کشف ۸۰ تن هیزم قاچاق در فارس

تاریخ انتشار: ۲۲ آذر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۹۴۲۶۶۹

کشف ۸۰ تن هیزم قاچاق در فارس

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، مهرزاد بوستانی مدیرکل منابع طبیعی استان فارس با اشاره به اینکه کشف ۸۰ تن هیزم قاچاق و ۱۲ تن ذغال در ۸ ماه امسال گفت: تدابیر و اقدامات زیادی برای مقابله با قاچاق چوب در استان انجام شده، اما مهم‌ترین اقدام در این زمینه ایجاد اشتغال ثابت و پایدار برای مردم مناطق جنگلی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی به اجرای طرحی به نام حفاظت مشارکتی اشاره و بیان کرد: این طرح برای حفاظت از جنگل‌ها در نظر گرفته شده که با مشارکت بهره‌برداران و دامداران اجرا می‌شود و در قراردادی که با دامداران و بهره‌برداران بسته شد آنان موظف به حفاظت از جنگل در برابر آتش‌سوزی، قاچاق چوب و دیگر موارد هستند.

مدیرکل منابع طبیعی استان فارس با اشاره به بکارگیری فصلی قرق‌بانان افزود: به دلیل کمبود منابع اعتباری در برخی از فصول سال که زمینه قاچاق بیشتر است از قرق‌بانان فصلی برای حفاظت از جنگل استفاده می‌شود.

بوستانی با تاکید بر حفاظت از جنگل تصریح کرد: وجود کارگاه‌های غیرمجاز ذغال در برخی از نقاط استان به ویژه جهرم باعث شده برخی از مردم با انگیزه سود و منفعت طلبی بیشتر اقدام به تخریب جنگل و قاچاق هیزم کنند که با مشارکت جهاد کشاورزی، صنعت و معدن و استانداری فارس این موضوع در حال پیگیری است.

وی از اجرای طرح جنگل‌های اقتصادی نام برد که امکان بهره‌برداری از برخی گیاهان دارویی و میوه‌های جنگلی را برای مردم فراهم می‌کند و ضمن سوددهی انگیزه تخریب جنگل را نیز کاهش می‌دهد.

مدیرکل منابع طبیعی استان فارس با بیان اینکه مشارکت مردم روستا‌ها در شهرستان رستم برای حفاظت از جنگل است، افزود: یکی از دلایل این امر وجود درختان کهنسال بلوط است که خوراک دام مردم را تامین می‌کند و مردم نیز خود حفاظت از جنگل‌ها را برعهده دارند.

بوستانی اضافه کرد: باید به دنبال راهکار‌هایی برای کسب سود از طبیعت بود تا به این وسیله مردم به جای تخریب به فکر حفاظت از جنگل باشند و خود با افراد سودجو برخورد کنند.
انتهای پیام/ت

کشف هیزم قاچاق در فارس

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: قاچاق محیط زیست

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۹۴۲۶۶۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مراسم بزرگداشت روز جهانی بنا‌ها و محوطه‌های تاریخی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما؛ علی دارابی معاون وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در این مراسم گفت: در سال ۱۴۰۲ سرانه حفاظت و مرمت برای بناهای تاریخی هر اثر ۱۳۰ میلیون ریال، معادل ۱۳ میلیون تومان و همین طور منابع مالی مصوب برای محوطه‌های تاریخی سرانه هر محوطه برای نگهداری ۹ میلیون ریال، معادل ۹۰۰ هزار تومان بوده است.   دارابی افزود: سنت گرامی‌داشت «روز جهانی بناها و محوطه‌های تاریخی» که با اهتمام شورای بین‌المللی بناها و محوطه‌های تاریخی «ایکوموس» شکل گرفته، فرصت مهمی است برای یادآوری «حفاظت از میراث‌فرهنگی» و «کارکردهای آن» در جهان پر چالش امروز است.   او ادامه داد: در سالیان اخیر گفتمان، شعارها و پیام‌های جهانی انتخاب شده برای این روز، نمایانگر کشاکش و درگیری جوامع بشری با تغییرات اقلیمی و بحران‌های طبیعی است و در این مواجهه و چالش لازم است از یک سو میراث گذشتگان را حفظ و صیانت کنیم و از سوی دیگر با تکیه بر این منابع و با خوانش آن این منابع ارزشمند را برای بهبود و کیفیت بخشیدن به زندگی امروز به کار ببندیم.   معاون وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اظهار کرد: چالش‌های جهان معاصر چه ناشی از بحران‌های طبیعی و چه ناشی از تعارض‌های اجتماعی و خصومت‌ها باشد، تهدیدی جدی برای میراث فرهنگی و بناها و محوطه‌های تاریخی است و از این رو باید در تأسی از راهبردهای جهانی، برنامه‌ها و اولویت‌های پیشگیرانه و حفاظت گرایانه برای آن اتخاذ شود.   او افزود: در نزاع‌هایی که انجام می‌شود، یکی از نگرانی‌های جهانی، شیوه حراست و صیانت از بناها و محوطه‌های تاریخی است. در جنایتی که رژیم صهیونیستی در غزه انجام داد، تخریب برخی از بناهای تاریخی نیز رخ داد و وزیر میراث فرهنگی ایران بر این اساس، نامه‌ای را برای مجامع جهانی از جمله دبیرکل یونسکو، ارسال و خطر نابودی آثار فرهنگی‌تاریخی ۵ هزارساله در فلسطین را یادآوری کرد.   دارابی تاکید کرد: وزارت میراث‌فرهنگی در دولت سیزدهم عزم جدی برای توسعه حفاظت از آثار را در دستور کار قرار داده است.   معاون وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی درباره آخرین آمار ثبت بناهای تاریخی و میراث فرهنگی کشور گفت: بنابر آخرین آمارها، تا کنون ۳۴ هزار و ۴۳۷ اثر ثبت ملی شده اند که از این میان ۲ هزار و ۵۹۴ شیء، ۱۴ هزار و ۷۳۰ بنا، ۲۱ بافت شهری، ۱۸۳ بافت روستایی، ۱۹ هزار و ۵۹۳ تپه و محوطه تاریخی را شامل می‌شود.   او در پایان با اشاره به کثرت و تنوع میراث ثبت شده ملی، بر کمبود منابع مالی برای نگهداری و مرمت میراث فرهنگی کشور تاکید کرد: در سال ۱۴۰۲ سرانه حفاظت و مرمت برای بناهای تاریخی به ازای هر اثر ۱۳۰ میلیون ریال، معادل ۱۳ میلیون تومان و همین طور منابع مالی مصوب برای محوطه‌های تاریخی سرانه هر محوطه برای نگهداری ۹ میلیون ریال، معادل ۹۰۰ هزار تومان بوده است، لذا واقعاً انسان حیرت می‌کند این همه عظمت تاریخی و تمدنی چگونه با کمترین بودجه باید نگهداری، حفظ و مرمت شود.

 

دیگر خبرها

  • فردی که متهم به قطع درختان بود در گرگان دستگیر شد
  • هشدار در مورد احتمال آتش سوزی جنگل‌ها در مازندران
  • جذب ۴ هزار نیرو در یگان حفاظت منابع طبیعی کشور
  • هشدار آتش سوزی در جنگل های مازندران
  • قلع و قمع درختان معضل این روز‌های جنگل‌های روستای پای طوف جلیل + فیلم
  • رفع تصرف اراضی ملی در شهرستان قائم شهر
  • کشف ۱۰۰۰کیلو لاشه کوسه ماهی در ساحل بوشهر
  • خراسان رضوی در پایش‌های زیست محیطی کشور دوم شد
  • مراسم بزرگداشت روز جهانی بنا‌ها و محوطه‌های تاریخی
  • رفع تصرف ۱۳ هکتار از اراضی ملی چرام