Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-23@09:16:01 GMT

پیشگیری از آلزایمر شهرها ضروری است

تاریخ انتشار: ۲۲ آذر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۹۴۲۸۷۱

پیشگیری از آلزایمر شهرها ضروری است

کاشان- ایرنا - وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: جلوگیری از آلزایمر شهرها بیش از آلزایمر انسان ها اهمیت دارد چرا که بی توجهی به این امر می تواند بر آگاهی نسل آینده از داشته هایشان اثرگذار باشد.

به گزارش ایرنا، سید عباس صالحی روز پنجشنبه در آیین گشایش نخستین جشنواره بین المللی کتاب کودک و نوجوان کاشان افزود: شهرهایی کهن مانند کاشان با چند هزار سال پیشینه، اتصالی تاریخی دارند که هیچگاه این اتصال قطع نشده و پیوسته در فرهنگ و تمدن ایرانی نیز تاثیرگذار بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی بیان کرد: ترکیبی در حوزه دین، علوم انسانی، ادبیات و هنر با شاخص های گوناگون مانند صنایع سنتی و نوین به وجود آمده که نقاطی مانند کاشان را در عرصه فرهنگ و تمدن ممتاز و متمایز کرده که مجموع آنها وظیفه های ویژه ای برای مردم و مسئولان این خطه ایجاب می کند.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با تاکید بر جلوگیری از آلزایمر شهرها اضافه کرد: خاطره زدایی یکی از چیزهایی است که این شهرهای تاریخی را در معرض تهدید قرار می دهد، چرا که از دست دادن خاطره ها به معنای گسست ذهنی و ارتباط تاریخی و فرهنگی است.
وی اضافه کرد: معنا زدایی از دیگر تهدیدها برای شهرهای تاریخی و فرهنگی بشمار می رود و چنانچه شهرهای تاریخی معنای خود را از دست بدهند، از روح توهی خواهند شد.
صالحی ادامه داد: شهرهای تاریخی می توانند با گذشت زمان در معرض سیالیت سریع قرار بگیرند که البته در کاشان توجه خوبی به موضوع شده و این امیدواری را ایجاد می کند که عناصر حفاظت از هویت شهر مصون بمانند.
وی تاکید کرد: باید تلاش کنیم تا فضاهای کالبدی ارزشمند شهرهای تاریخی مانند کاشان به عنوان نقطه اتصال فرهنگ ها حفظ شود چرا که این اثرها و بناها متعلق به یک فرد، خانواده یا شهر نیست.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: فرهنگ و هنر به عنوان روح شهر جریان داشته و در رویدادهای آن اثرگذار است و اگر بتوان روح تاریخی نقاطی مانند کاشان را در شهر جریان دهیم، آن هنگام شاهد اتفاق های خوبی خواهیم بود.
وی با اشاره به ایده راه اندازی میدان ها و گذرهای فرهنگ و هنر در کشور افزود: این طرح که از یزد آغاز شد با همین رویکرد شکل گرفت تا روح شهرها را به کالبد آنها پیوند دهد و بر این اساس 10 شهر دیگر در سال های پیش رو میزبان اجرای طرح خواهند بود.
صالحی ادامه داد : ایجاد میدان ها و گذرهای فرهنگ و هنر بر پایه مردم استوار است زیرا فرهنگ را مردم می سازند و راه اندازی این نقاط، فرصتی برای نمایش نوآوری های هنری شهرها و تقویت اقتصاد فرهنگ و هنر می باشد.
وی با اشاره به برگزاری نخستین جشنواره بین المللی کتاب کودک و نوجوان کاشان گفت: این رویداد می تواند پیوند خاصی بین کتاب به عنوان قدیمی ترین، نافذترین، ماناترین و موثرترین رسانه بشری و کودکان و نوجوانان به عنوان آینده سازان، موثرترین و اصلی ترین عضو خانواده ها برقرار کند.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، انتخاب کاشان به عنوان چهارمین پایتخت کتاب ایران در سال 97 را یادآور شد و بیان کرد: جشنواره کتاب کودک و نوجوان با توجه به مسیر مردمی پایتختی کتاب ایران می تواند چشم انداز پرافتخارتری را برای این خطه پدید آورد.
وی اضافه کرد : گذشته و حال کاشان پر از ظرفیت است و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با این نگاه تلاش دارد تا فرصت های خوبی برای این شهر پدید آورده و آینده را به گذشته آن پیوند بزند.
نخستین جشنواره بین المللی کتاب کودک و نوجوان کاشان که در میدان فرهنگ و هنر کمال الملک آغاز شده، با حضور افزون بر 60 نویسنده و تصویرگر تا 25 آذرماه در 100 نقطه این شهر به عنوان چهارمین پایتخت کتاب ایران ادامه می یابد.
2093/8123/6026/

منبع: ایرنا

کلیدواژه: فرهنگي آلزايمر شهر وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي كاشان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۹۴۲۸۷۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تصاویر تاریخی از زنان قشقایی / چگونه جنگ جهانی اول آغاز شد؟ / خشم و استرس هیتلر در المپیک ۱۹۳۶ / عجیب‌ترین و تکان دهنده‌ترین بیماری‌ها / بختک چیست؟

بسته ویدیویی «تابناک» مجموعه‌ای از ویدیوها عمدتاً متکی بر گزارش‌ها و تحلیل‌ها و ویدیویی‌هایی درباره دیگر موضوعات فرهنگی، اقتصادی و... است که تماشایش را از دست داده‌اید؛ نگاهی دوباره و متفاوت به آنچه در این بستر می‌توان فرا گرفت.

 


تصاویر تاریخی از زنان قشقایی

بریتانیایی‌ها در ۱۹۳۱ در اطراف شیراز تصاویری از زنان ایل نشین قشقایی ثبت و ضبط کردند؛ تصاویری که در فیلمی با نام «زنان ایران» منتشر شد. این ویدیو را با زیرنویس فارسی در «تابناک» می‌بینید.

 


خشم و استرس هیتلر در المپیک ۱۹۳۶

المپیک ۱۹۳۶ برلین از چند جهت برای هیتلر اهمیت داشت. او همزمان می‌خواست پیشرفت‌های اخیر کشور خود را به رخ سایر ملل کشیده باشد و هم از طریق اثبات برتری فیزیکی شرکت‌کنندگان آلمانی، پروپگاندای برتری نژاد آریایی خود را پیش برده باشد. در این ویدئو، شدت فشار و استرس هیتلر موقع دیدن مسابقات مشهود است.

 


چگونه جنگ جهانی اول آغاز شد؟

جنگ جهانی اول که به جنگ خاکریز‌ها هم شهرت دارد، از ماه اوت ۱۹۱۴ آغاز شد و تا نوامبر ۱۹۱۸ ادامه پیدا کرد. این جنگ که تا پیش از آن، هیچ جنگی در تاریخ بشر به این شدت و وسعت رخ نداده بود، چندین امپراتوری را از بین برد و زندگی میلیون‌ها تن را نابود کرد. در این ویدیو جالب همراه با تصاویر واقعی از جنگ جهانی اول، داستان جالب و عبرت‌آموز زنجیره اتفاقات منجر به جنگ جهانی اول را ببینید.

 


بختک چیست؟

فلج خواب، حالتی است که با هشیاری کامل مغز در حالی که بدن همچنان در خواب است ایجاد می‌شود. برای اینکه ما آنچه در خواب می‌بینیم در عمل انجام ندهیم، بدن موقع خواب عمیق آر ایی ام عضلات را فلج می‌کند و گاهی به دلایل مختلف ذهن زودتر از بدن هشیار می‌شود، در حالی که بدن همچنان در حالت فلج خواب است و این فلج بودن باعث ترس شده و به دلیل عدم توان کنترل ارادی ریه‌ها، ایجاد حس خفگی و فشار روی سینه می‌کند که در فرهنگ‌ها، منجر به توضیحات ماورای طبیعی مختلفی از جمله بختک در فرهنگ خودمان شده است. توضیحات مفصل‌تر علمی و روایت فرهنگ‌های مختلف در مورد این مساله را در این ویدیو ببینید.

 

 

عجیب‌ترین و تکان دهنده‌ترین بیماری‌ها

شاید تصور کنید آبی شدن رنگ پوست، شاخ روی سر، تبدیل بدن به درخت، پیری در کودکی و بزرگ شدن بیش از حد و نامتناسب پا محصول تصویرسازی در فتوشاپ باشد؛ اما واقعیت آن است که بسیاری از اینها، بیماری‌های عجیب و تکان دهنده است. با عجیب‌ترین و تکان دهنده ترین این بیماری‌ها و منشأ وقوعش در این ویدیو آشنا می‌شوید.

دیگر خبرها

  • فرهنگ سازی و اغنای عمومی در حوزه عفاف حجاب اساسی و ضروری است
  • استفاده از ظرفیت هنر و موسیقی در پیشگیری از اعتیاد ضروری است
  • انباشت پسماند در حاشیه رودها و شهرها زیبنده استان تهران نیست
  • تصاویر تاریخی از زنان قشقایی / چگونه جنگ جهانی اول آغاز شد؟ / خشم و استرس هیتلر در المپیک ۱۹۳۶ / عجیب‌ترین و تکان دهنده‌ترین بیماری‌ها / بختک چیست؟
  • نهادینه‌سازی جایگاه مشاوره و روانشناسی در جامعه ضروری است
  • سند دار شدن هزار باب از مغازه‌های بازار کاشان
  • برنامه «سخن روح افزا» برای کودکان و نوجوانان استان بوشهر اجرا شد
  • آغاز فرآیند صدور اسناد مالکیت بازار تاریخی کاشان
  • نظارت بر روند تولید آثار هنری با محتوای سالم و ارزشی ضروری است
  • ضرورت حل مشکل کمبود سرانه کتابخانه‌های عمومی قم