Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-25@00:23:55 GMT

سرشماری حیات وحش منطقه حفاظت شده سفید کوه انجام شد

تاریخ انتشار: ۲۲ آذر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۹۴۴۰۸۲

سرشماری حیات وحش منطقه حفاظت شده سفید کوه انجام شد

خرم آباد -ایرنا- مدیرکل حفاظت محیط زیست استان لرستان گفت:30 اکیپ چهار و پنج نفره سرشماری حیات وحش منطقه حفاظت شده سفید کوه خرم آباد و ازنا را انجام دادند.

مهرداد فتحی بیرانوند روز پنجشنبه در گفت و گو با ایرنا بیان کرد: برای دستیابی به جمعیت حیات وحش، بررسی وضعیت حفاظتی گونه های تحت حفاظت، اطلاع از زاد و ولد حیات وحش و مقایسه آمار جمعیتی نسبت به سالهای قبل، سرشماری حیات وحش در مناطق تحت مدیریت سفید کوه خرم آباد و ازنا انجام شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی اظهار داشت: با توجه به اقدامات خوبی که در سال ‌های اخیر در خصوص احداث پاسگاه ‌ها، بالا بردن ضریب حفاظت، فرهنگ‌ سازی و برخورد با متخلفین و شکارچیان غیرمجاز صورت گرفته، خوشبختانه در بررسی اولیه آمارها شاهد افزایش جمعیت برخی گونه‌ های جانوری از جمله کل و بز و قوچ و میش در این مناطق هستیم.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان لرستان گفت: گونه های کل و بز وحشی، قوچ و میش وحشی، پلنگ، خرس قهوه ای و گرگ به عنوان گونه های شاخص در مناطق حفاظت شده استان است.
وی اظهار داشت: پس از بررسی آمار و اطلاعات در خصوص تعداد، ترکیب سنی و جنسی جمعیت های موجود و نیز وضعیت زیستگاه ها نسبت به ارتقاء وضعیت موجود برنامه ریزی خواهد شد.
منطقه حفاظت شده سفید کوه در سلسله کوههای زاگرس و در 67 کیلومتری شمال غربی خرم آباد واقع شده است. رودخانه ها و آبشارهای فصلی فراوان، غارهای متعدد و تنوع زیستی گیاهی و جانوری و صخره های صعب العبور و زیبا، جنگلهای سرسبز بلوط با درختان تنومند از جاذبه های اکوتوریستی منطقه حفاظت شده سفید کوه به شمار می روند.
سفید کوه با داشتن وضعیت توپوگرافی خاص و رودخانه های خروشان نظیر کریه و کشکان، از زیستگاه های مهم و ارزشمند جانوری غرب ایران محسوب می شود. ۲۷۲ گونه گیاهی و ۱۳۸ گونه جانوری در منطقه حفاظت شده سفید کوه شناسایی شده است. در دامنه جنوبی سپید کوه، چند رشته قنات و سراب فصلی نیز وجود دارد.
7274/6060

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اجتماعي حفاظت محيط زيست سرشماري لرستان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۹۴۴۰۸۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۲ توله سمور سنگی تیمار و در طبیعت خوانسار رهاسازی شدند+ عکس

به گزارش خبرگزاری مهر، ۲ توله سمور سنگی که به اداره حفاظت محیط‌زیست خوانسار تحویل شده بودند، تحت نظر رئیس اداره حیات وحش استان تیمار و بررسی‌های لازم درخصوص سلامت آنها، انجام شد.

با توجه به گزارش دریافتی و دیده شدن مادر این سمورها، برنامه بازگردانی آنها به زیستگاه اصلی مدنظر قرار گرفت و تلاش می‌شود تا شرایط زیست طبیعی این گونه، از سر گرفته شود.

سَمور سَنگی (نام علمی: Martes foina) یکی از انواع سمور است. این جانور دارای قدی کوچک و پاهای کوتاه و انگشت‌رو است و بدنش باریک و کشیده و پوستش نرم است. زیستگاه این حیوان از مغولستان و چین در آسیا تا غربی‌ترین نقاط اروپا امتداد دارد.

این حیوان به جهت لکه سفید زیر سینه‌اش به سمور سینه‌سفید و به جهت علاقه به زندگی در جنگل‌های راش و ممرز به سمور راش نیز معروف است.

علت اصلی حضور این گونه در شهرستان خوانسار وجود باغات فراوان و کوهستانی بودن منطقه و به تبع آن شباهت اقلیم به مناطق شمالی کشور است.

کد خبر 6085634

دیگر خبرها

  • مشاهده ۴ راس مرال در جنگل های هیرکانی گیلان
  • ثبت تصویر ۴ راس مرال در جنگل‌های هیرکانی گیلان + فیلم
  • ماجرای دیده شدن چند شغال در پارک لویزان چیست؟
  • ماجرای دیده شدن چند شغال در پارک لویزان چیست؟ | واکنش سازمان پسماند شهرداری نسبت به این اتفاق
  • تیمار و رهاسازی ۲ توله سمور سنگی در طبیعت خوانسار
  • ۲ توله سمور سنگی تیمار و در طبیعت خوانسار رهاسازی شدند+ تصاویر
  • ۲ توله سمور سنگی تیمار و در طبیعت خوانسار رهاسازی شدند+ عکس
  • ماجرای پرسه توله شیر در خانه باغ چه بود؟
  • دومین گوساله گوزن زرد ایرانی در پارک ملی دریاچه ارومیه متولد شد
  • تولد دومین گوساله گوزن زرد ایرانی در پارک ملی دریاچه ارومیه