Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، پیتزا همیشه و در همه دوره‌ها از جمله محبوب‌ترین غذاها بوده و هست که هر قشری از جامعه از پیر و جوان به آن علاقه‌مند هستند. جالب است بدانید اخیرا ثابت شده که پیتزا جزو فست‌فودهای اعتیادآور است و نرخ اشتهای جهانی برای آن بسیار بالاست.

بیشتربخوانید :خوراکی های مفید و خطرناک برای کلیه را بشناسید

بهترین ترکیب مواد 

گیل سیویل، موسس و مدیر موسسه مشاوره‌ای Sensory Spectrum، در رابطه علاقه مردم به پیتزا گفته: «مردم همه انواع مختلف پیتزا را دوست دارند و لزوما سراغ بهترین‌ها نمی‌روند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

یکی از دلایل این موضوع، مواد اولیه پیتزاست. این غذا ترکیبی متوازن از قند، نمک و چربی است و موجب رضایت آمیگدال‌های مغز (نقش اصلی در درک احساسات و ایجاد پاسخ به آنها را به عهده دارند) می‌شوند. در نتیجه خوردن پیتزا حس رضایت در فرد ایجاد می‌کند.»

 

شرکت مذکور به کمپانی‌های مختلف از جمله تولیدکننده‌های پیتزا آموزش می‌دهد تا با آشنایی با نشانه‌های حسی مردم بهترین محصول را به آنها ارائه دهند.

آنها نوعی ماتریکس غذایی دارند که نشان می‌دهد اشتهای عموم مردم به چه غذایی زیاد است و مغزشان به چه موادی بیشترین واکنش رضایت بخش را نشان می‌دهد. به صورتی که با خوردن آن بگویند: این عالیست!

یکی از نویسنده‌های مجله پیتزا PMQ به نام بیل دیجورنت نیز در این رابطه در مقاله‌ای خاطرنشان کرده: «این خمیر برشته، پنیر و سس است که پیتزا را لذت‌بخش می‌کند. پنیر به تنهایی خاصیت اعتیادآور دارد … حالا تصور کنید با نانی برشته و تازه و خوش‌عطر همراه شود… عالی خواهد شد. سس که به آن اضافه شود دیگر هیچ توانی برای مقاومت در برابر وسوسه‌اش وجود نخواهد داشت.»

یکی از دانشمندان حوزه حس‌شناسی موسوم به هربرت استون که حدود ۵۰ سال در این زمینه تجربه دارد با کمپانی‌های عرضه‌کننده پیتزا همکاری می‌کند تا به آنها بیاموزد چگونه می‌توان پیتزا را برای مشتری جذاب‌تر و وسوسه‌انگیزتر کرد.

او در این رابطه گفته: «ترکیب هیجان‌انگیز پیتزا وقتی حرارت می‌بیند تازه جذابیت خود را نمایان می‌کند. دلیل اینکه پیتزا تا این اندازه اعتیادآور و محبوب است را می‌توان در این دانست که هیچ چیز ناخوشایندی ندارد و همه ترکیباتش عالی هستند.»

دیجورنت نیز در این رابطه گفته: «مهم نیست چه نوع پیتزایی در فر دارید، همین که ترکیب نان، پنیر و سس حرارت می‌بیند و عطر مست‌کننده آن بلند می‌شود دیگر هیچ توانی برای مقاومت در برابر وسوسه‌اش باقی نخواهد ماند.»

علم غذاشناسی در مورد ترکیبات تشکیل دهنده پیتزا چه می‌گوید؟

اثر متقابل مواد تشکیل دهنده پیتزا فراتر از آنچیزیست که تصور می‌کنید. نان برشته و خوش عطر، پنیر موتزارلای خوش‌عطر و روان و سس گوجه‌فرنگی آبدار در کنار هم غذایی را تشکیل می‌دهند که در سراسر جهان از محبوبیت بسیار زیادی برخوردار است. اگر هر کدام از این عناصر نقصی داشته باشند، در طعم و عطر نهایی غذا موثر است.

یک سس گوجه‌فرنگی عالی باید ترکیبی از سیر، پیاز، سبزیجات تازه و بخش گوشتی گوجه‌فرنگی‌های سالم و رسیده باشد. این سس در کنار خمیری که به خوبی ورآمده باشد و پنیر موتزارلای تازه سمفونی لذیذی از عطرها و طعم‌ها را تشکیل می‌دهند.

آقای استون همچنین بر این باور است که بافت پیتزا نیز در وسوسه‌انگیز بودنشان بسیار موثر است. خمیر برشته و خوش عطر در کنار پنیر روان و کشسان و سس گوجه‌فرنگی آبدار و به اندازه که با ادویه‌های مناسب تهیه شده بدون شک هوش از سر مشتری می‌برند.

طریقه سرو شدن پیتزا نیز در هوس‌انگیزش بودنش نقش بسیار پررنگی دارد. وقتی حجم وسیعی از خمیر برشته را سس قرمز و جیگری تشکیل داده باشند و پنیری پراکنده در گوشه‌و کنارش خودنمایی کند، آب از دهان فرد آویزان می‌کند و او را یارای خودداری در برابر وسوسه خوردن پیتزا نخواهد بود.

پیتزا صدرنشین لیست غذاهای اعتیادآور جهان است

در مطالعات اخیر علمی ثابت شده که پیتزا بیشترین نشانه‌های اعتیادآور بودن را داراست. این بررسی علمی که با ابزار سنجش اعتیاد غذایی Yale صورت گرفته، معیارهای خاص برای اختلالات استفاده مواد را در رابطه با غذاهای فراوری شده مورد بررسی و اندازه‌گیری قرار می‌دهد.

واکنش‌های روانشناسی به مواد تشکیل دهنده پیتزا که ترکیبی از چربی، کربوهیدرات و نمک هستند بسیار شبیه به رفتارهای شاخص‌های رفتاری اعتیاد است؛ از جمله می‌توان به از دست دادن کنترل در برابر مصرف و اشتهای زیاد اشاره کرد.

ترکیبات پیتزا در طبیعت به طور یکجا یافت نمی‌شود به همین خاطر خیلی راحت می‌تواند نقطه‌های حساس اعتیاد را در افراد مختلف هدف قرار دهد.

تجربه صرف پیتزا

یکی دیگر از دلایل اعتیاد و محبوبیت پیتزا در تجربه خوردن آن است. یعنی چون اغلب مردم در کنار دوستان یا اعضای خانواده پیتزا می‌خورند، یا مثلا هنگام تماشای مسابقات محبوبشان مثل فوتبال اقدام به چنین کاری می‌کنند، در نتیجه احساس خوشایند و مثبتی به این غذا پیدا می‌کنند زیرا خاطره‌ای شاد در ذهنشان تداعی می‌شود.

منبع: روزیاتو

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: دانستنی ها تغذیه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۹۴۴۴۴۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آزار فرانچسکو توتی یا تمسخر یک میراث تاریخی؛ ماجرای جنجالی «آناناس روی پیتزا» چیست؟

زی‌سان: برایتون در چارچوب دور برگشت مرحله یک هشتم نهایی لیگ اروپا مقابل آاس رم به برتری ۱-۰ دست یافت، اما به دلیل شکست ۴-۰ دور رفت از این رقابت‌ها حذف شد.

به گزارش زی‌سان، در ورزشگاه المپیکو، هواداران رم که بار‌ها با پرتاب اشیای مختلف انگلیسی‌ها را آزار داده بودند، با بالا بردن بنری با نوشته بی‌اخلاقی (غیر قابل ترجمه است) به ملکه انگلیس توهین کردند. اما در دیدار برگشت که در ورزشگاه آمکس برگزار می‌شد، مرغان دریایی به شکلی جالب و خنده‌دار نقطه ضعف ایتالیایی‌ها را هدف قرار دادند. آنها با اشاره به فرانچسکو توتی، اسطوره رمی‌ها، نوشتند «توتی عاشق آناناس روی پیتزا است». مردم ایتالیا ظاهرا به شدت به استفاده از آناناس در پیتزا حساس هستند و آن را توهین به فرهنگ کشورشان به شمار می‌آورند. به همین دلیل، هواداران برایتون در پاسخ به رفتار آنها تصمیم گرفتند از چنین ایده‌ای استفاده کنند.

پیتزا؛ میراث غنی و سنت تاریخی ایتالیا

ایتالیا به خاطر میراث غنی آشپزی خود شناخته شده است و غذا‌های سنتی ایتالیایی اغلب با مواد تازه و باکیفیت تهیه می‌شود که از کشاورزان و تولیدکنندگان محلی تهیه می‌شود.

در واقع، مقررات غذایی ایتالیایی تأکید می‌کند که پیتزا‌ها باید به روشی خاص و با دستورالعمل‌های دقیق برای همه چیز از مواد مورد استفاده گرفته تا روش پخت تهیه شوند. برخی از ایتالیایی‌ها فکر می‌کنند که افزودن آناناس به پیتزا در تضاد با این میراث و سنت است و بنابراین این ایده را به‌کلی رد می‌کنند.

بحث پیتزای آناناس در ایتالیا فراتر از ترجیحات طعم و سنت‌های آشپزی است. این موضوع منعکس کننده عوامل اجتماعی - فرهنگی گسترده‌تری است که فرهنگ پیتزا را در ایتالیا شکل می‌دهد. دستور العمل‌های سنتی ایتالیایی عمیقاً ریشه در تاریخ و میراث این کشور دارند و برخی از ایتالیایی‌ها گنجاندن آناناس را به عنوان یک اختلال در این سنت‌های دیرینه می‌دانند.

این ایده که ایتالیایی‌ها از آناناس روی پیتزا متنفرند تا حد زیادی یک شوخی یا یک کلیشه است و بسیاری از ایتالیایی‌ها به سادگی به آن اهمیت نمی‌دهند. البته باید به این امر هم اشاره کرد که در ایتالیا هیچ پیتزافروشی وجود ندارد که پیتزای آناناس سرو کند. 

این پیتزای جنجالی؛ آناناس روی پیتزا

همین پیتزا گاهی و هر چند سال یکبار یک جنجال بین‌المللی ایجاد می‌کند. در سال ۲۰۱۷، رئیس جمهور ایسلند، «گونی یوهانسون» به شوخی اعلام کرد با قرار دادن آناناس روی پیتزا مخالف است. این سخن رئیس جمهور ایسلند مورد توجه بین المللی قرار گرفت.

وی در حالی این سخن را گفت که از دبیرستانی در ایسلند شمالی بازدید می‌کرد. در پایان بازدید دانش‌آموزان از او سؤال کردند و نظرش در مورد آناناس روی پیتزا را پرسیدند. او پاسخ داد که با پیتزای آناناس مخالف است و باید غیرقانونی شود. همین امر جرقه‌ای در سطح بین المللی برانگیخت. وی بعداً از اظهار نظرش در مورد آناناس روی پیتزا پشیمان شد و گفت که اصلا هیچ قدرتی برای انجام این کار ندارد. بالاتر از آن حتی دوست ندارد در کشوری زندگی کند که حاکمانش آناناس روی پیتزا را ممنوع می‌کنند. این اتفاق نشان می‌دهد که پیتزا از جهات مختلف مورد علاقه مردم است و می‌تواند موضوع حساسی باشد. 

همچنین در بحبوحه شیوع ویروس کرونا در ایتالیا خبر رسیده بود که یک مغازه در ایتالیا پیتزای اناناس سرو می‌کرد و همین امر هم یک جنجال رسانه‌ای ایجاد کرد. گفته می‌شد که این پیتزافروشی در منطقه‌ای توریستی بوده و به هممین دلیل این پیتزا را برای افراد توریست تهیه می‌کرده، اما بقیه هم استدلال می‌کردند که در دوران کرونا هیچ توریستی در ایتالیا وجود ندارد. 

در هر صورت شعار هواداران برایتون علیه ایتالیایی‌ها را باید ریشه در یک سنت تاریخی قدیمی دانست.

tags # پیتزا ، آناناس سایر اخبار از حمام در خون دختران باکره تا خوردن خون کودک؛ آیا انسان راه غلبه بر مرگ را پیدا می‌کند؟ (عکس) جانور عجیبی که آنقدر رابطه جنسی برقرار می‌کند تا بمیرد! چگونه رابطه جنسی اجداد ما با نئاندرتال‌ها آنها را منقرض کرد؟! وجود یک پستاندار با توانایی تولید مثل بدون آلت تناسلی!

دیگر خبرها

  • ماجرای کشف ۵۰ کیلو گوشت الاغ در پیتزا فروشی مشهور مشهد + ویدئو
  • مربی گل‌گهر محبوب‌تر از سپاهانی‌ها در نقش‌جهان
  • ۳ میلیارد نفر جمعیت جهان توانایی تامین غذای سالم را ندارند
  • طرز تهیه توپک نارگیلی، یک شیرینی شیک و خوشمزه برای عید نوروز 
  • صادرات بیش از چهار میلیون کیلوگرم فراورده‌های خام دامی از لرستان
  • عکس| گرانترین غذای جهان؛ یک وعده ۳۰ میلیارد تومان!
  • (عکس) گرانترین غذای جهان؛ یک وعده ۳۰ میلیارد تومان!
  • گرانترین غذای جهان؛ یک وعده، ۳۰ میلیارد تومان!
  • ستاد گرامیداشت ۱۲ فروردین و روز جهانی قدس در خراسان جنوبی تشکیل شد
  • آزار فرانچسکو توتی یا تمسخر یک میراث تاریخی؛ ماجرای جنجالی «آناناس روی پیتزا» چیست؟