Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اتاق خبر»
2024-03-28@08:58:19 GMT

مشکل کمبود منابع نداریم

تاریخ انتشار: ۲۲ آذر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۹۴۵۹۶۱

مشکل کمبود منابع نداریم

 

به گزارش اتاق خبر، به نقل از ایسنا، فرشاد مومنی در اولین روز از ششمین همایش ملی توسعه پایدار با رویکرد بهبود محیط کسب و کار در اتاق بازرگانی استان خراسان رضوی، اظهار کرد: همه ما در شرایط حال حاضر باید کمک کنیم تا مسئولان کشوری ما بیشتر گستاخی روبه‌رو شدن با واقعیت‌ها را پیدا کنند و تا جایی که امکان دارد از تعارفات کم کنیم و به بیان مسائل جدی‌تر بپردازیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: با کمال تاسف شرایط ما به گونه‌ای است که در اقتصاد سیاسی بین‌المللی، ایران به عنوان قهرمان از دست دادن فرصت‌ها شناخته شده و این بدین معناست که گستاخی‌ها برای روبه‌رو شدن به موقع با واقعیت‌ها در حد نصاب نیست. زمانی که ما کارهای صحیح و بازدارنده را در رویه‌های نادرست اجرا کنیم، صرفا مشغول تکذیب، انکار و دادن داده‌های شگفت‌انگیز می‌شویم و می‌توانیم بعد از مرگ سهراب واقعیت‌ها را ببینیم.

این استاد دانشگاه علامه طباطبایی با بیان اینکه در چنین شرایطی گفته می‌شود راه نجات از جنبه‌ی اندیشه‌ای این است که مسائل را از منظر ملاحظات سطح توسعه نگاه کنیم، بیان کرد: یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های تحلیل‌های سطح توسعه این است که افق نگرش را بلندمدت در نظر بگیریم.

مومنی خاطرنشان کرد: این افق به ما کمک می‌کند تا روندهای سرنوشت‌ساز را با دقت زیر ذره‌بین بگذاریم و اگر در چنین شرایطی درباره محیط کسب و کار فکر می‌کنیم باید فوری‌ترین متغیرها در این ارتباط را زیر ذره‌بین قرار دهیم.

وی تصریح کرد: برای اینکه تصویری از نمونه نگرش دورمدت ارائه دهیم، به آمار بانک جهانی استناد می‌کنم؛ در این گزارش عملکرد اقتصادی کشورهای دنیا را در یک دوره ۵۰ ساله مورد بررسی قرار داده‌اند، در این دوره که در بازه زمانی ۱۹۶۵ تا ۲۰۱۴ بوده، مجموعه‌ای از داده‌های بسیار عبرت‌آموز و هدایت‌گر به سمت هر چه بهتر و درست‌تر دیدن متغیرهای سرنوشت‌ساز سوق پیدا کرده است.

این استاد دانشگاه علامه طباطبایی  با اشاره به اینکه یکی از آن متغیرها مساله نسبت پس‌انداز به تولید ناخالص داخلی است، اضافه کرد: درحالی که میانگین این نسبت در سطح کل دنیا ۲۲ درصد بوده و برای ایران این نسبت طی ۵۰ ساله اخیر ۴۰ درصد بوده است.

مومنی تاکید کرد: این امر پیام بزرگی را دارد، پیامی که روند سازه‌های ذهنی ما دقیقا در نقطه مقابل آن قرار گرفته است. پیام مهم آن است که ایران هر مشکلی که داشته باشد، مشکل کمبود منابع ندارد؛ اما ما قهرمان نابودکننده منابع هستیم.

وی با بیان اینکه نسبت پس‌انداز به تولید ناخالص داخلی در ایران ۲ برابر میانگین جهانی است، تصریح کرد: در ۴ یا ۵ دهه اقتصاددانان تصور می‌کردند که اگر کشوری با مفروضاتی که در نظر می‌گیرد بتواند ۱۰ درصد تولید ناخالص داخلی خود را پس‌انداز کند، آماده یک جهش خواهد شد.

این استاد دانشگاه علامه طباطبایی  ادامه داد: داده‌ بسیار مهم دیگری که در این گزارش وجود دارد این است که در این دوره ۵۰ ساله اندازه‌ اقتصاد ایران ۶.۶ برابر شده و این نسبت در همین دوره برای هند ۱۳.۲ برابر، مالزی ۲۰ برابر و کره‌جنوبی ۳۴ برابر بوده و در نهایت شاگرد اول کشورهای دنیا، چین بود که اندازه اقتصاد آن ۷۳ برابر شده است.

وی اظهار کرد: پیام دیگری که می‌توانیم در افق دورمدت دریافت کنیم این است که از بین همه انواع تولید تنها یک نوع آن بوده که نیروی محرکه توسعه و از بین برنده فقر و عقب‌ماندگی شناخته می‌شود و آن هم تولید صنعتی مدرن است.

مومنی خاطرنشان کرد: در این دوره زمانی براساس داده‌های پردازش شده سرشماری‌های سال‌های ۱۳۸۵ تا ۱۳۹۰ در حالی بیش از ۶۲۱ میلیارد دلار به این اقتصاد تزریق شده که اندازه جمعیت شاغل ایران ۷۱ هزار نفر افزایش را نشان می‌دهد.

وی با بیان اینکه چینی‌ها در فاصله ۱۹۷۸ تا ۱۹۹۶ با تخصیص منابع برای سرمایه‌گذاری ۳۳۰ میلیارد دلار حدود ۲۲۶ میلیون فرصت شغلی ایجاد کرده‌اند، بیان کرد: اکنون نیز کاری که ایران با خودش در سال‌های ۱۳۸۵ تا ۱۳۹۰ کرده بیشتر درک می‌شود و این امر که به ایران لقب قهرمان از دست دادن فرصت‌ها نسبت داده شده نیز بیشتر ملموس می‌شود.

این استاد دانشگاه علامه طباطبایی اضافه کرد: ما هنوز فکر می‌کنیم که تولید در چارچوب ساخت تولید معیشتی می‌تواند فقر و عقب‌ماندگی را برطرف کند و ما باید به این بلوغ فکری دست پیدا کنیم که چنین چیزی درست نیست.   ما هنوز فکر می‌کنیم که رد و بدل کردن جنس به خصوص با تکیه بر واردات منجر به تولید محصول می‌شود؛ اما باید ذهن خود را در این زمینه آزاد کنیم و معیارهای خود را بر اساس خلق فرصت‌های شغلی مولد و استانداردهای تولید صنعتی مدرن متمرکز کنیم.

مومنی تاکید کرد: آن چیزی که از منظر اقتصاد سیاسی باید زیر ذره‌بین بگذاریم و آگاهی ملی نسبت به آن ایجاد کنیم این است که ماجرای دوره سال‌های ۱۳۸۵ تا ۱۳۹۰ تنها ماجرای میزان تزریق ارز و خلق فرصت‌های شغلی نیست؛ بلکه پیام‌های مهم دیگری نیز دارد که باید آن‌ها را مورد توجه قرار دهیم.

وی بیان کرد: در این دوره در فاصله دو سرشماری بخش صنعت وجود ندارد و منفی ۴۱۵ نفر را نشان می‌دهد، ماجرای اصلی این است که در این دوره خالص فرصت‌های شغلی بخش مسکن، عمده‌فروشی و خرده‌فروشی نیز منفی است.

این استاد دانشگاه علامه طباطبایی اضافه کرد: پیام این دو سرشماری این است که در این فاصله در ایران رشته فعالیت‌هایی به وجود آمده و شیرینی کسب درآمد و سهولت آن به اندازه‌ای است که حتی دلالی و واردات نیز قابل رقابت با آن‌ها نیست.

 مومنی با بیان اینکه در هر کشوری که بنیه تولید صنعتی مدرن تضعیف شود، امنیت ملی آن به خطر می‌افتد، تاکید کرد: اگر به سوابق تحلیلی این مساله بازگردید، می‌بینید که متفکران بزرگ از مقطع پایانی قرن ۱۸ تا به امروز بر این امر اتفاق نظر دارند.

وی با اشاره به اینکه اساس بقا مناسبات رانتی، شفافیت‌زدایی و گیج کردن مخاطبان است، خاطرنشان کرد: آن چیزی که ما باید بر آن تمرکز کنیم این است که در بنیه تولید صنعتی مدرن بر سر ما چه خواهد آمد؟

این استاد دانشگاه علامه طباطبایی ادامه داد: ماجرای کسب و کار این است که اعتماد سرمایه‌گذاران از سرمایه‌گذاری در فعالیت‌های تولید صنعتی مدرن هر روز بدتر از دیروز شده که حکومت باید بر این امر تمرکز کند.

مومنی با بیان اینکه از امسال ماجرای تولید، اقتصاد و اشتغال در ایران گل بود، به سبزه نیز آراسته شد و سبزه آن هم شدت‌گیری تحریم‌ها است، گفت: مرکز پژوهش‌های مجلس لطفی کرد که کتاب "هنر تحریم ها" را منتشر نمود. نویسنده این کتاب کسی است که در این دو دهه گذشته مسئول مستقیم امور تحریم‌ها در ایران بوده است.

وی بیان کرد: از نظر من واجب است که کل اعضای کابینه و مجلس این کتاب را آموزش ببینند؛ نه اینکه صرفا  آن را مطالعه کنند و در این راستا نیز باید افراد حرفه‌ای به آن‌ها آموزش دهند. همچنین دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه این آمادگی را دارد که این آموزش را به کابینه و مجلس ارائه کند.

انتهای پیام/

منبع: اتاق خبر

کلیدواژه: فرشاد مومني

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.otaghnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اتاق خبر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۹۴۵۹۶۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

از رفع کاغذبازی تا توقف بخشنامه‌های خلق‌الساعه برای تحقق شعار سال

نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی بانک ها را یکی از مهم‌ترین موانع سد راه جهش تولید با مشارکت مردم دانست و گفت: برطرف کردن بروکراسی و کاغذبازی بین دستگاه‌ها، توقف بخشنامه‌های خلق الساعه بین وزارت‌خانه‌ها و سازماندهی نظارت‌ها از جمله مواردی است که می‌تواند به تحقق شعار سال کمک کند.

حجت‌الاسلام احمد سالک در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با اشاره به شعار سال مبنی بر «جهش تولید با مشارکت مردم»، اقتصاد و معیشت مردم را محوری‌ترین نیازمندی‌های افراد جامعه قلمداد و اظهار کرد: اگر موضوع اقتصاد دست کارتل‌های بین‌المللی و عناصر شیطانی باشد جوامع بشری همیشه در حالت نیازمندی و فقر نگه داشته خواهند شد تا این عناصر بتوانند بر مردم حکومت کنند و در جهان شاهد اینگونه مسائل هستیم.

وی با اشاره به استعمار در کشورهای دنیا افزود: آمریکا ۲۰ سال در افغانستان جنایت کرد تا بتواند تمام منابع این کشور را غارت کند، همچنین انگلستان نفت ما را غارت کرد تا کشور ما را همیشه محتاج خود کند بنابراین مسئله اقتصاد که پایه‌های اصلی آن نیروی انسانی متخصص، قوی، بیدار و با بصیرت است باید از طریق منابع زیرزمینی و روزمینی به‌عنوان ثروت‌های ملی بررسی شود و این منابع در اختیار انسان‌های اقتصاد دادن و دلسوز جامعه قرار گیرد.

نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی ادامه داد: همچنین تدبیر و برنامه‌ریزی برای استفاده از این منابع و ثروت مالی و نیز تأمین مجموعه نیازهای ما در یک حکومت اسلامی مورد تاکید است که از طریق منابع درآمدی مثل مالیات یا روش‌های دیگر باید به این مسئله توجه کرد.

وی با بیان اینکه سال‌ها است رهبر معظم انقلاب بر محور اقتصاد بر اساس این اصول ایستاده‌اند اما علیرغم این تأکیدات حرکت مطلوبی در این زمینه شکل نگرفته است، تصریح کرد: رهبر انقلاب امسال کلمه جهش تولید را بر اساس همان اقتصاد مقاومتی با یک اضافه یعنی توجه به بخش خصوصی بیان کردند یعنی مردم را باید در سرنوشت مسائل اقتصادی خود شریک کرد زیرا دلسوزتر از مردم برای سرمایه‌های خودشان وجود ندارد.

جهش تولید با مشارکت مردم سد پولادینی در مقابل واردات بی رویه است

حجت‌الاسلام سالک با تاکید بر اینکه انسان‌ها به مال و جان خود وابسته‌اند، عنوان کرد: ترکیب جهش تولید و مشارکت مردم سد پولادینی را در مقابل واردات بی رویه‌ای که دلالان بازارهای بین‌المللی برای ایران ایجاد کرده‌اند، تنظیم خواهد کرد و برای اینکه این سد در برابر واردات به درستی عمل کند باید چند مورد را در دستور کار قرار داد که اولین آن برطرف کردن موانع رشد و جهش تولید است.

وی ادامه داد: یکی از این موانع جهش تولید بانک‌ها هستند؛ بانک‌ها به جای اینکه ثروت مردم را در مسیر تولید قرار دهند، بنگاه‌داری می‌کنند و بنابراین لازم است رئیس‌جمهور سفره آن‌ها را به کمک مجموعه قوانین و قوه مقننه جمع کند.

نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: دومین مورد برطرف کردن بروکراسی و کاغذبازی بین دستگاه‌های اجرایی کشور و حتی دستگاه قضائی و قوه مقننه است؛ سومین مورد این است که رئیس‌جمهور باید اجرای بخشنامه‌های خلق‌الساعه بین وزرای ذی‌ربط در مسائل اقتصادی را متوقف کند و بخشنامه یکنواختی را صادر کرده و در اختیار جامعه قرار دهد؛ همچنین سازماندهی نظارت‌ها نیز مسئله مهمی است که باید سه قوه برای انجام آن به صورت همسو عمل کنند.

کد خبر 739000

دیگر خبرها

  • تشکیل کارگروه مشترک دولت و انبوه‌سازان برای رفع مشکل مسکن
  • برای تحقق شعار سال ،مجلس وظیفه سنگین برای حل مشکل بروکراسی اداری دارد
  • جهش تولید با تامین منابع مالی اتفاق می‌افتد
  • از رفع کاغذبازی تا توقف بخشنامه‌های خلق‌الساعه برای تحقق شعار سال
  • صعود تولید ناخالص داخلی منابع طبیعی کانادا
  • الزام جمع‌آوری گازهای مشعل/ برای حل مشکل ناترازی به معاونت انرژی نیاز داریم
  • مشکل فروش پوشاک تولید داخل را در بازار کشور برطرف کنید
  • لزوم پیشرفت کشور با تولید حداکثری و مصرف عادلانه
  • کمبود این ویتامین سبب پوکی استخوان می‌شود
  • اجرای ۱۴۵ هزار متر مکعب آب‌شیرین‌کن جدید در استان بوشهر