Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جماران»
2024-04-19@23:41:17 GMT

دومین جشنواره زیست محیطی شرق کرمانشاه پایان یافت

تاریخ انتشار: ۲۲ آذر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۹۴۶۲۴۲

دومین جشنواره زیست محیطی شرق کرمانشاه پایان یافت

به گزارش ایرنا، معاون نظارت و پایش اداره کل محیط زیست استان کرمانشاه در این جشنواره ضمن قدردانی از متولیان و برگزارکنندگان این جشنواره گفت: باید بودجه مناسبی برای سازمان محیط زیست در راستای حفاظت از منابع طبیعی و حیات وحش در نظرگرفت، زیرا با بودجه فعلی نمی توان از گونه های جانوری و منابع طبیعی به درستی حفاظت کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


آذر ولی زاده هرچند که در کنار نبود بودجه کافی در محیط زیست، سازمان محیط زیست از کمبود نیروی انسانی و محیط بان برای حفاظت از جنگل ها و به طور کلی منابع طبیعی رنج می برد.
وی گفت:‌ تا زمانی که مشکلات مذکور حل نشود، نمی توان انتظار داشت که سازمان محیط زیست حفاظت از منابع طبیعی را به درستی انجام دهد.
معاون نظارت و پایش اداره کل محیط زیست کرمانشاه در بخش دیگری از سخنان خود اظهار کرد: محیط ‌بانان به عنوان حافظان محیط زیست در سخت‌ ترین شرایط طبیعی زندگی می‌کنند و مأموریت‌های دشواری انجام می‌دهند.
وی با بیان اینکه خدمات شبانه روزی محیط بانان در کشور مغفول مانده است و این قشر نیاز به حمایت دارند، اظهار کرد: علاوه بر تامین تجهیزات، بهترین و موثرترین راه در حفاظت از محیط زیست همراهی و هم افزایی مردم با محیط بانان است که در این راستا طرح فعالیت و همراهی محیط بانان افتخاری در سراسر کشور در دست پیگیری است.
ولی زاده با اشاره به حوادث رخ داده برای محیط بانان کشور در حفاظت از محیط زیست و تقدیم 120 شهید و حدود 300 جانباز از بدو انقلاب اسلامی تاکنون بیان داشت: با حل مشکل محیط بانان علاوه بر تامین معیشت آنان ، مشکل بیمه مسئولیت و بیمه تکمیلی آنها نیز برطرف خواهد شد.
معاون نظارت و پایش اداره کل محیط زیست استان کرمانشاه افزود: با پیگیری های مدیرکل محیط زیست و جلساتی که به ریاست استاندار کرمانشاه برگزار شد، اداره کل محیط زیست استان امیدوار است به زودی وضعیت محیط بانان بهبود یابد.
او در ادامه به شرکت انجمن های مردم نهاد بومی در مناقصات و پروژه های محیط زیستی استانی اشاره کرد و افزود: حضور انجمن های مردم نهاد در پروژه ها مشروط به ثبت نام در سامانه مربوطه می باشد که باید در این خصوص اطلاع رسانی لازم برای آگاهی بخشی بیشتر تشکل های مردم نهاد انجام شود.

** حمایت فرمانداری کنگاور از انجمن های مردم نهاد
فرماندار کنگاور نیز در این جشنواره گفت: در جهان امروز لازمه ایجاد یک جامعه پویا فراهم آوردن بستر مناسب بـرای گردهم آیی افراد از اقشار گوناگون جامعه به منظور تبادل نظر در زمینه های مختلف اجتماعی است.
خیراله خزایی افزود: با توجه به نقش مردم در حوزه های اجتماعی از افزایش سازمانهای مردم نهاد در شهرستان استقبال می کنیم.
او ادامه داد: هدف اصلی دولت تدبیر و امید این است که بتواند از بدنه اجتماعی در راستای رفع مشکلات بهره مند شود و براین اساس و شرایط تسهیل کننده ای فراهم نماید تا افرادی که خواستار همراهی هستند به شکل پویا تر فعالیت نمایند.
وی تاکید کرد: هیچ محدودیتی برای فعالان اجتماعی در قالب تشکل ها وجود ندارد و از تمامی این افراد درخواست می کنیم تا براساس قانون و نظم مشخص فعالیت کنند و مجوز بگیرند.
فرماندار کنگاور با تاکید بر اینکه دست همه گروه های اجتماعی را که در مسیر تعالی جامعه فعالیت کنند، را خواهد فشرد، گفت: باید از ظرفیت مردم بخصوص متخصصین بهره برد، امیدواریم در شهرستان نیز از پتانسیل این طیف استفاده کنیم و باید همه اینها را به سمت نظم بخشی و مجوز دار شدن سوق دهیم تا ما نیز پشتیبانی های لازم را براساس قانون داشته باشیم.
خزایی همچنین هدف گذاری، برنامه محوری و اولویت بندی اقدام ها در حوزه محیط زیست را مهم دانست و گفت: ایجاد عزمی همگانی در حفاظت از محیط زیست، حساس کردن مردم به تخریب طبیعت و استفاده درست از این نعمت بی تکرار خداوندی، نیازمند شناسایی مشکلات، همفکری و هم افزایی میان دستگاهی و برنامه ریزی کارشناسانه است که با محوریت حفاظت از محیط زیست انجام گیرد.

** سومین همایش زیست محیطی شرق استان در صحنه برگزار می شود
فرماندار شهرستان صحنه نیز در این جشنواره با تاکید براهمیت موضوع محیط زیست به عنوان یکی از اصلی ترین و مهمترین مباحثی که با زندگی مردم ارتباط تنگاتنگ دارد، گفت: باید به این مهم بسیار حساس بوده و با رعایت نکات زیست محیطی در حفظ محیط زیست، کوشا باشیم.
نورالدین فرزادی پور با اعلام اینکه فرمانداری صحنه میزبان برگزاری سومین همایش زیست محیطی شرق استان در بهار 98 خواهد بود، تصریح کرد: استمرار اینگونه برنامه ها و استفاده از ظرفیت بالای نهادهای مردمی می تواند بسیار اثربخش است.
او در ادامه گفت: یک نگاه ویژه باید به وظایف و داشته هایمان داشته باشیم تا قدر کوهستان هایی همچون امروله و بیستون را بدانیم.
فرماندار صحنه همچنین کوه را به مثابه ی یک مادر توصیف کرد و کوهنوردان را فرزندان این مادر مهربان دانست که برای پیشرفت و رسیدن به قلل مرتفع باید از دامن این مادر عبور کرد.
وی افزود: کوه سرفراز امروله با ارتفاع بیش از سه هزار متر، دامن پر مهر خود را با لاله های واژگونش بر روی همه مردم گشوده که باید به جای تیشه های خشونت و نخوت، قدردان شکوه و عظمت آن باشیم.
او تاکید: حفاظت از محیط زیست کشور مستلزم داشتن سه فاکتور اصلی؛ قوانین بین المللی زیست محیطی، اخلاق و رفتار مناسب و آموزش و پرورش تخصصی است.

** ارسال 80 اثر به دبیرخانه دومین جشنواره شرق استان
دبیر اجرایی این جشنواره نیز در مراسم با اشاره به ارسال بالغ بر 80 اثر به دبیرخانه همایش و اتمام کار داوری آن‌ها گفت: در این جشنواره بالغ بر 80 اثر به دبیرخانه ارسال شد که پس از داوری هر سه بخش علمی و مقالات، هنری و ادبی 23 اثر برگزیده شد.
محمدرضا نیک نگر همچنین به برگزاری نمایشگاه مرتبط با صنایع دستی و آثار مرتبط در حاشیه جشنواره نیز اشاره کرد و گفت: هدف و محور اصلی برگزاری جشنواره، تاکید بر معرفی «محیط زیست کوهستان امروله» و «توانمندسازی جوامع محلی (در حوزه اکوتوریسم و کار آفرینی) » است، اما بی شک نگاه به توانمندی‌های محیط زیستی این ‌شهرستان‌ها می تواند محور برنامه‌های اثربخش آتی باشد.
وی همچنین حضور و حمایت هیات کوهنوردی استان و دیگر گروه‌های شهرستانی از جمله گروه کوهنوردی «راخ» صحنه هیات کوهنوردی کنگاور و صحنه، باشگاه کوهنوردی سیروان و... را از نقاط قوت پیش برنده جشنواره عنوان کرد و اظهار امیدواری کرد با حمایت و نگاه ویژه و تعاملی دستگاه‌های دولتی بتوان گام‌های مثبت و اثربخشی در راستای اهداف زیست محیطی آتی برداشت.
در پایان این مراسم از 23 نفر از برگزیدگان بخش علمی؛ هنری و ادبی ، با اهدا لوح و جوایز نقدی تجلیل به عمل آمد و برخی آثار آنها در خلال جشنواره ارائه شد.
تجلیل از داوران هر سه حوزه نیز بخش دیگری از مراسم زیست محیطی امروز بود.
بابک مغازه ای فعال محیط زیست و عضو شبکه سمن های زیست محیطی کشور به عنوان مجری پنل اختصاصی پرسش و پاسخ، فرمانداران کنگاور و صحنه، الفت میری معاون فنی اداره کل منابع طبیعی استان، ولی زاده معاون پایش اداره کل محیط زیست استان و دکتر ولدبیگی، پزشک نام آور و فعال زیست محیطی کشوری در بازه ای یک ساعته به بحث و تبادل نظر با حاضرین در جشنواره پرداختند.
یاد شهدای محیط بان و فعال و کوهنورد ارزشمند شریف باجور نیز با ادای احترام و سکوت یک دقیقه ای پاس داشته شد.
اولین جشنواره ادبی هنری روز جهانی کوهستان در سال 89 با موضوع کوهستان در شهرستان کنگاور در 2 رشته شعر و نقاشی کودکان برگزار شد، که در پایان در هر 2 رشته 3 نفر بصورت مجزا برگزیده شدند.
8066/7447
انتهای پیام

منبع: جماران

کلیدواژه: منع به کارگیری بازنشستگان جمال خاشقجی استیضاح ظریف اداره کل منابع طبیعی پزشک حفاظت از محیط زیست خشونت زیست محیطی منع به کارگیری بازنشستگان جمال خاشقجی استیضاح ظریف امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۹۴۶۲۴۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

احتمال وقوع آتش سوزی در مراتع به دلیل غنی شدن پوشش گیاهی منطقه

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز کرمانشاه, اصغر آغاز با اشاره به بارشی‌های خوب امسال استان که منجر به غنی شدن پوشش گیاهی در نقاط مختلف عرصه‌های محیط زیست کرمانشاه شده، گفت : این امر می‌تواند خطر آتش‌سوزی‌ها را افزایش دهد.

و ی ادامه داد: با گرم شدن هوا و زرد و خشک شدن مراتع، یعنی تقریبا از اواسط خرداد ماه، خطر آتش‌سوزی در عرصه‌های محیط‌زیست تشدید خواهد شد و باید آمادگی لازم را داشته باشیم. فرمانده یگان حفاظت محیط زیست استان کرمانشاه با بیان اینکه نگرانی‌ها بابت آسیب به جنگل‌ها از آسیب به مراتع بیشتر است، خاطرنشان کرد: مراتع در صورت آسیب در سال بعد دوباره رشد خواهند کرد، اما اگر پوشش جنگلی از جمله درختان بلوط، زالزالک، ارغوان، آلوی وحشی و ... بسوزند، جبران آن ۵۰ تا ۱۰۰ سال زمان نیاز دارد. آغاز سپس از آمادگی نیرو‌های یگان حفاظت محیط زیست با استفاده از همه امکانات و تجهیزاتی که دارند برای مقابله با آتش‌سوزی‌ها یاد کرد. فرمانده یگان حفاظت محیط زیست استان کرمانشاه از سهم ۹۰ درصدی عوامل انسانی در وقوع آتش‌سوزی‌ها یاد کرد و ادامه داد: چنانچه مردم همراهی و دقت کافی را داشته باشند. آغاز همراهی سایر دستگاه‌ها از جمله منابع طبیعی، هلال احمر، جهاد کشاورزی، ارتش، بسیج و سپاه را نیز برای مقابله و مهار آتش‌سوزی‌ها ضروری دانست . وی از فعالیت نزدیک به ۶۰ نیروی محیط‌بانی برای حفاظت از عرصه‌های ۲۴۰ هزار هکتاری تحت پوشش محیط زیست استان یاد کرد . سال گذشته در مجموع ۱۲ مورد آتش سوزی جدی و خطرناک به وسعت ۹۵ هکتار داشتیم.

وی عمده آتش سوزی‌های رخ داده در سال گذشته را مربوط به منطقه حفاظت شده بیستون و پناهنگاه حیات وحش بیستون پاوه و قلاجه اعلام کرد .

دیگر خبرها

  • ۱۴۴ متخلف زیست محیطی دستگیر شدند
  • آمادگی ایران برای جلوگیری از فجایع زیست محیطی
  • اعلام فراخوان برای جذب سرمایه‌گذار منطقه چالابه
  • پایش زیست محیطی مشترک واحد تولیدآلیاژ در شوط
  • درخشش عکاس محیط زیست آذربایجان غربی در جشنواره ملی دانش سنتی محیط زیست
  • باغ‌های قصردشت نیازمند بازنگری اقتصادی و زیست محیطی است
  • استفاده از ظرفیت هنر در همایش ملی دانش سنتی محیط زیست
  • دستگیری ۷۰۳ شکارچی و صیاد متخلف در سال گذشته
  • احتمال وقوع آتش سوزی در مراتع به دلیل غنی شدن پوشش گیاهی منطقه
  • اجرای ۲۰ برنامه در هفته زمین پاک استان