Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش جام نیوز به نقل از دویچه وله، مجلس سنای آمریکا قطعنامه‌ای را برای پایان دادن به حمایت‌های آمریکا از عملیات نظامی عربستان سعودی در یمن طرح کرده است. این بخش از کنگره روز چهارشنبه ۲۱ آذرماه (۱۲ دسامبر) در یک رای‌گیری با به رای گذاشتن متن نهایی این قطعنامه موافقت کرد. ۱۱ رای از مجموع ۶۰ رای مثبت این رای‌گیری متعلق به نمایندگان جمهوری‌خواه سنا بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

به گفته دویچه وله، این قطعنامه گام قاطع و روشنی در مخالفت با سیاست‌های ترامپ در قبال عربستان سعودی محسوب می‌شود. رای‌گیری نهایی روز پنج‌شنبه ۲۲ آذرماه (۱۳ دسامبر) برگزار خواهد شد.

 

البته این قطعنامه می‌بایست پس از تصویب سنا در مجلس نمایندگان نیز به رای گذاشته شود. با توجه به اینکه جمهوری‌خواهان همچنان تا روز سوم ژانویه اکثریت را در مجلس سنا در دست دارند، احتمال رد این قطعنامه همچنان وجود دارد. ترامپ، نیز می‌تواند متن قطعنامه را وتو کند.

 

انتقاد سناتورهای دموکرات و جمهوری‌خواه به ترامپ این است که با وجود نقش روشن عربستان در قتل جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار منتقد سعودی و همکار روزنامه "واشنگتن‌پست" و بحران انسانی در یمن هیچ‌گونه سخت‌گیری در رویه خود با این کشور در نظر نگرفته است. در متن این قطعنامه خواسته شده تا دولت ایالات متحده آمریکا به پشتیبانی نظامی خود از ائتلاف به رهبری عربستان در جنگ یمن پایان دهد.

 

همچنین احتمال دارد که سنا در روزهای آینده متنی در محکوم کردن نقش مستقیم محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان در قتل خاشقجی تهیه کند. اوایل ماه دسامبر امسال جینا هسپل، رییس آژانس اطلاعات مرکزی ایالات متحده آمریکا (سیا) برای ارائه توضیحات و پاسخ به پرسش‌های مربوط به قتل خاشقجی در مجلس سنای آمریکا حاضر شد. پس از این دیدار نمایندگان سنای درباره نقش داشتن بن سلمان در قتل این روزنامه‌نگار متقاعد شدند.

 

باب کورکر (رییس کمیته روابط خارجی سنا) و لیندسی گراهام، دو نماینده جمهوری‌خواه آشکارا با دونالد ترامپ مخالفت کردند. گراهام پس از حضور رییس آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا در سنا درباره محمد بن سلمان  گفت: «من فکر می‌کنم که او دیوانه است و از نظر من او انسانی خطرناک است.» او افزود: «به هیچ وجه ممکن نیست که [قتل خاشقجی] به این شکل برنامه‌ریزی‌شده بدون اطلاع ولیعهد عربستان صورت گرفته باشد.» دونالد ترامپ در هفته‌های اخیر با طرح شک و شبهه  در قتل خاشقچی کوشید که نقش محمد بن سلمان در این ماجرا را کم‌رنگ کند و وی را از این مخمصه نجات دهد.

 

گفتنی است، حکومت عربستان سعودی پس از قتل فاجعه بار خاشقجی بسیار منزوی شده و حقیقت ضد حقوق بشری آن بیشتر عیان شده است. عربستان چهار سال است که مردم یمن را به دلیل تبعیت نکردن از سیاست‌های این کشور به خاک و خون می‌کشد. همین مسئله باعث گردیده است که اعضای کنگره آمریکا مجبور به واکنش در این مورد شوند. اما با این همه ترامپ پس از قتل خاشقجی توسط عربستان به صراحت بارها از بن‌سلمان دفاع کرده و سعی کرده است قتل خاشقجی را نادید بگیرد. وی دلیل آنرا خرید سلاح توسط عربستان از آمریکا خوانده است.

 

منبع: جام نیوز

کلیدواژه: خاشقجی ترامپ مجلس آمریکا عربستان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جام نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۹۴۶۸۶۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هجمه محمود عباس به آمریکا

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رویترز، رییس تشکیلات خودگردان فلسطین گفت آمریکا با وتوی قطعنامه عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل، حق ملت فلسطین را ضایع کرد.

«محمود عباس» رییس تشکیلات خودگردان فلسطین روز شنبه اعلام کرد پس از وتوی درخواست فلسطین برای عضویت کامل در سازمان ملل از سوی آمریکا، تشکیلات خودگردان فلسطین سیاست خود در قبال آمریکا را بررسی خواهد کرد.

رییس تشکیلات خودگردان فلسطین به خبرگزاری فلسطینی وفا اعلام کرد که تشکیلات خودگردان فلسطین روابط دوجانبه با آمریکا را برای حفظ منافع مردم، آرمان و حقوق ما بررسی خواهد کرد.

عباس تاکید کرد که وتوی درخواست فلسطین در سازمان ملل، تجاوز آشکار به حقوق، تاریخ، سرزمین و مقدسات مردم فلسطین است واراده جامعه بین‌المللی را به چالش می‌کشد.

رییس تشکیلات خودگردان فلسطین گفت در حالی که جهان موافق اجرای قوانین بین‌المللی است و در کنار حق فلسطینی‌ها می‌ایستد، آمریکا همچنان از اشغالگری حمایت می‌کند و از مجبور کردن اسرائیل به توقف نسل‌کشی امتناع می‌کند. آمریکا سلاح و بودجه‌ای را در اختیار اسرائیل قرار می‌دهد تا فرزندان ما را بکشد و خانه‌های ما را ویران کند.

آمریکا در تازه‌ترین اقدام ضدفلسطینی خود، قطعنامه ارائه شده به شورای امنیت برای قبول عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل را وتو کرد.

۱۲ کشور به این قطعنامه رأی موافق و دو کشور رأی ممتنع دادند.

کد خبر 6083683

دیگر خبرها

  • واکنش آرمین به وتوی عضویت فلسطین: شرم آور است
  • اسرائیل برای فلسطینی‌ها حق حیات قائل نیست
  • آرمین: شرم آور است
  • جزئیات جدید از مذاکرات ایران و آمریکا به روایت ظریف
  • جزئیات جدید از مذاکرات ایران و آمریکا به روایت ظریف: ترامپ برای مذاکره از من دعوت کرد
  • حمله محمود عباس به آمریکا
  • خشم تل آویو از کشورهایی که خواستار عضویت فلسطین در سازمان ملل متحد شدند
  • تصویر مردی که مقابل دادگاه ترامپ خود را آتش زد | او به چه چیزی اعتراض داشت؟
  • هجمه محمود عباس به آمریکا
  • «باربادوس» کشور مستقل فلسطین را به رسمیت شناخت