Web Analytics Made Easy - Statcounter

عباسی با اشاره به اینکه انگلیس همواره ساز مخالف را در مجموعه اتحادیه اروپا نواخته است، گفت: انگلیس با خروج از اتحادیه اروپا و اجرای برگزیت به جبهه آمریکا علیه ایران اضافه می شود.

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی خبرگزاری شبستان، «مجید عباسی» مهمان برنامه امشب (پنجشنبه 22 آذرماه) گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این کارشناس مسائل بین الملل در این برنامه که با موضوع «انگلیس درگیر اختلافات داخلی و خارجی برای اجرای برگزیت» برگزار شد به ریشه یابی سیاست انگلستان در اروپا پرداخت و گفت: «انگلیس به دلیل موقعیت ژئوپلتیکی در دوران مختلف تلاش کرده است تا خود را از تحولات اروپا کنار بگذارند.»

 

وی با اشاره به اینکه انگلیس تنها زمانی وارد میدان می شود که موازنه قدرت در اروپا به خطر می‌افتاد، افزود: «ورود انگلستان در این برهه برای این بود که موازنه قدرت را به نفع خود رقم بزنند. سیاست انگلستان در تمامی دوران‌ها به ویژه جنگ جهانی اول این گونه بوده است.»

 

عباسی با بیان اینکه با این سیاست، انگلیس همواره ساز مخالف را در مجموعه اتحادیه اروپا نواخته است، ادامه داد: «این مخالفت تا جایی ادامه داشت که انگلیس در واحد پولی اتحادیه اروپا عضو نشده و قرارداد شنگن را نپذیرفتند. همچنین انگلستان در سیاست‌های واحدی که اروپا در برخی موارد مانند حمله آمریکا به عراق اتخاذ کرد مشارکت نکرده و با آمریکایی‌ها همراهی کرد از این رو انگلیسی‌ها همواره ساز ناکوک خود را در اروپا  زده است.»

 

وی با بیان اینکه انگلیس با خروج از اتحادیه اروپا به جبهه آمریکا علیه ایران اضافه می شود، گفت: «انگلیس با اینکار به سمت آمریکا می رود. «دیوید کامرون»، رهبر وقت حزب محافظه کار در جریان انتخابات سراسری سال ۲۰۱۵ شعاری را مطرح کرد که اگر این حزب به پیروزی برسد همه پرسی را مبنی بر این که آیا انگلستان در قالب اتحادیه اروپا باقی بماند یا خیر برگزار می‌کند که در سال ۲۰۱۶ این کار را انجام داد.»

 

این کارشناس مسائل بین الملل با بیان اینکه موافقان برگزیت معتقد بودند که مجبورند برخی از قوانین که دیوان بین‌المللی دادگستری اروپا مطرح می‌کند را اجرا کنند که این امر را در تداخل با قوانین داخلی انگلستان می‌دیدند درباره سایر دیدگاه های این گروه اینگونه توضیح داد: «موافقان برگزیت معتقد بودند که حضور انگلیس در مجموعه اتحادیه اروپا باعث ایجاد محدودیت‌هایی به لحاظ مهاجران برای این کشور شده است، این افراد معتقد بودند که اتحادیه اروپا مرز‌های با ثباتی ندارد.»

 

عباسی با اشاره به اینکه سیاست‌های اقتصادی اتحادیه اروپا با سیاست‌های انگلستان همخوانی نداشت، گفت: «انگلیسی‌ها در مباحث مربوط به امور بین الملل تمایل به تک روی داشتند و در نهایت به این نتیجه رسیدند که بهتر است از مجموعه اتحادیه اروپا خارج شوند.»

 

وی در بخش دیگری از صحبتهایش به پیامد‌های اقتصادی برگزیت اشاره کرد و گفت: «از ۲۹ مارس ۲۰۱۷ که گفتگو‌های برگزیت آغاز شد، مذاکرات مختلفی بین انگلستان و اروپا اتفاق افتاد. در این رایزنی‌ها برنامه خروج انگلستان از اتحادیه اروپا مشخص شد و نتیجه آن سندی ۵۹۹ صفحه‌ای بود.»

 

وی ادامه داد: «این سند را هیات دولت انگلستان پذیرفته که باید در مجموعه پارلمان این کشور نیز مورد تایید قرار بگیرد، یکی از نکاتی که در این سند به آن اشاره شده و محل اختلاف است، این است که انگلستان بعد از ۲۹ مارس سال ۲۰۱۹ دوره انتقالی را طی خواهد کرد که به تدریج از نهاد‌های دیگر اروپا نیز خروج پیدا می کند.»

 

«سیدرضا میرطاهر»، کارشناس امور بین الملل نیز در ادامه  این برنامه خبری از برگزیت به عنوان یکی از مهمترین تحولات انگلستان در سال‌های اخیر یاد کرد.

 

وی با اشاره به اینکه برگزیت یکی از مهم‌ترین نقطه عطف تاریخی در قرن بیست و یکم در تشریح دلایل خود برای این موضوع گفت: «اگر انگلستان از اتحادیه اروپا جدا شود و وعده‌های داده شده مبنی بر ارتباط ۲ جانبه با دیگر کشور‌های جهان محقق شود تحول مهمی در این کشور رخ می دهد. اگر برگزیت با وضعیت  پرنوسانی که دارد به پیش رود نه تنها نتیجه مثبتی ندارد بلکه زیان‌های بسیاری نیز برای انگلیس به همراه می آورد.»

 

وی با اشاره به اینکه اقشار خاصی در انگلستان طرفدار خروج این کشور از اتحادیه اروپا هستند، گفت: «این به آن دلیل است که ماندن انگلستان در اتحادیه اروپا از دیدگاه مخالفان قید و بند‌های زیادی را برای اقتصاد این کشور ایجاد می‌کند اما طبق آخرین نظر سنجی‌های صورت گرفته ۵۱ درصد مردم انگلستان مخالف خروج این کشور از اتحادیه اروپا هستند.»

 

میر طاهر با بیان اینکه ایده همگرایی اروپا و تشکیل یک اتحادیه از کشور‌های اروپایی به این دلیل مطرح شد که این کشور‌ها از وقوع دو جنگ جهانی و قاره‌ای خسته شده و به دنبال صلحی در قالب یک اتحادیه بودند تا دیگر جنگی رخ ندهد، گفت: «انگلیسی‌ها سال‌ها از اتحادیه اروپا دوری می‌کردند اما در نهایت در سال ۱۹۷۳ مجبور شدند به آن بپیوندند.»

 

این گزارش می افزاید: «پید کاک»، نویسنده و تحیل‌گر مسائل سیاسی نیز در ادامه برنامه گفتگوی ویژه خبری در ارتباط تصویری با این برنامه در ارتباط زنده تلفنی درباره زیان‌های اقتصادی ماندن در اتحادیه اروپا و دیدگاه مردم انگلستان در این باره گفت: «مردم ناامید هستند چرا که باید از حقوق خود چشم پوشی کنند تا در اتحادیه‌ای بمانند که مشکلات اقتصادی بسیاری را برای آن‌ها رقم می زند. مردم انگلستان امیدوارند که دولت این کشور در آینده بتواند حق آنها را بازگرداند بنابراین برگزیت می‌تواند آغاز این روند برای تقویت پول انگلیس باشد.»/

 

 

پایان پیام/50

منبع: شبستان

کلیدواژه: بیرجند خراسان جنوبي شیراز معاون اول رئیس جمهور کرمان خراسان جنوبی خبرگزاری شبستان ترامپ استان بوشهر هرمزگان برگزیت امریکا انگلیس ایران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۹۴۷۶۳۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رشد ۳۰ درصدی تجارت ایران و اتحادیه اروپا

جدیدترین آمار منتشر شده از سوی مرکز آمار اروپا (یورو استات) نشان می‌دهد تجارت ایران و ۲۷ عضو اتحادیه اروپا در دو ماهه نخست سال جاری میلادی به ۸۴۷ میلیون یورو رسیده است.

مبادلات ایران و اتحادیه اروپا در دو ماهه نخست ۲۰۲۴ نسبت به مدت مشابه سال قبل ۸ درصد افزایش داشته است. در ماه‌های ژانویه و فوریه سال قبل ۷۸۰ میلیون یورو کالا بین دو طرف مبادله شده بود.

بر اساس این گزارش واردات اتحادیه اروپا از ایران در دو ماهه نخست ۲۰۲۴ با افزایش ۳ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل مواجه شده و به ۱۴۴ میلیون یورو رسیده است. در ماه‌های ژانویه و فوریه سال قبل ۱۳۹ میلیون یورو کالا از ایران توسط کشور‌های اروپایی وارد شده بود.

صادرات اتحادیه اروپا به ایران در ماه‌های ژانویه و فوریه امسال نیز ۹ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش یافته و به ۷۰۳ میلیون یورو رسیده است. اتحادیه اروپا در دوماهه نخست سال قبل ۶۴۱ میلیون یورو کالا به ایران صادر کرده بود.

جهش ۴۶ درصدی صادرات آلمان به ایران در فوریه ۲۰۲۴

بر اساس این گزارش تجارت ایران و اروپا در دومین ماه سال جاری میلادی رشد قابل توجه ۳۰ درصدی داشته و از ۳۵۸ میلیون یورو در فوریه سال ۲۰۲۳ به ۴۶۸ میلیون یورو در فوریه ۲۰۲۴ رسیده است.

صادرات اروپا به ایران در فوریه امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل با افزایش ۳۲ درصدی مواجه شده و به ۳۹۲ میلیون یورو رسیده است. صادرات اروپا به ایران در فوریه سال قبل ۲۹۷ میلیون یورو گزارش شده بود.

صادرات آلمان به ایران در فوریه امسال ۴۶ درصد رشد کرده و به ۱۴۱ میلیون یورو بالغ شده است. صادرات فرانسه به ایران نیز با ۳۷ درصد رشد به ۳۳ میلیون یورو و صادرات ایتالیا با کاهش ۶ درصدی به ۴۲ میلیون یورو رسیده است.

صادرات رومانی به ایران ۲۲ برابر شد

اما صادرات رومانی به ایران در فوریه ۲۰۲۴ نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲۲ برابر شده و از ۲.۵ میلیون یورو در فوریه سال قبل به ۵۷ میلیون یورو در فوریه امسال افزایش یافته است.

واردات اتحادیه اروپا از ایران نیز در فوریه ۲۰۲۴ با رشد ۲۴ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل به ۷۶ میلیون یورو رسیده است. این رقم برای فوریه سال ۲۰۲۳ بالغ بر ۶۱ میلیون یورو اعلام شده بود.

واردات ایتالیا از ایران ۲ برابر شد

واردات آلمان از ایران در فوریه امسال تغییر محسوسی نداشته و در سطح ۱۹ میلیون دلار باقی مانده است. اما واردات اسپانیا از ایران با رشد ۶۶ درصدی مواجه شده و به ۹.۳ میلیون یورو رسیده است. واردات ایتالیا از ایران نیز ۹۶ درصد رشد کرده و به ۲۶.۱ میلیون یورو افزایش یافته است. ایتالیا در فوریه سال قبل ۱۳.۳ میلیون یورو کالا از ایران وارد کرده بود.

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی صنعت ، تجارت و کشاورزی

دیگر خبرها

  • تقلب و تقلای پادشاهان عریان لیبرال دموکراسی
  • روسیه: آمریکا در تکاپوی جایگزین‌کردن زلنسکی است
  • سطح امید به زندگی در اروپا به ۸۱.۵ سال رسید
  • بورل: آمریکا دیگر هژمونی ندارد؛ روسیه تهدیدی وجودی برای اروپاست
  • آمریکا دیگر هژمونی ندارد/ روسیه تهدیدی وجودی برای اروپاست
  • حمایت مجلس یمن از تشدید مبارزات علیه رژیم صهیونیستی، آمریکا و انگلیس
  • بورل: آمریکا دیگر هژمونی ندارد/ روسیه تهدیدی وجودی برای اروپاست
  • اتحادیه اروپا: تهدید دیوان بین‌المللی کیفری غیرقابل قبول است
  • اذعان بورل به از دست رفتن قدرت آمریکا
  • رشد ۳۰ درصدی تجارت ایران و اتحادیه اروپا