Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان،  آیا تا به‌حال به این فکر کرده‌اید که ابرها هم وزن دارند؟ ابرها هم برای خودشان ابهتی دارند و آنطور که شما آنها را از دور تماشا می‌کنید، نیستند. این را من نمی‌گویم، دانشمندان اهل فن می‌گویند. به‌گزارش mentalfloss دانشمندان می‌گویند متوسط وزن ابرهای کومولوس 1/1 میلیون پوند برابر با پنج‌هزار کیلوگرم است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بیشتربخوانید :تهران از فراز ابرها

پیش خودتان به این موضوع فکر کنید که هر لحظه میلیون‌ها پوند آب شناور بالای سر شماست که می‌تواند معادل وزن صدها فیل باشد. ممکن است همین حالا نیم‌نگاهی به آسمان کنید (البته اگر آلودگی هوا بگذارد ابرها را ببینید) و یک لحظه ترس تمام وجودتان را فرابگیرد. نگران نباشید تا حالا کسی ندیده یک ابر بر سر ساکنان یک شهر سقوط کند، این یکی از نشانه‌های قدرت و عظمت خداست که می‌تواند میلیون‌ها پوند آب را بین زمین و هوا و برخلاف قانون جاذبه زمین معلق نگه دارد که نه‌تنها به کسی آسیبی نمی‌رساند بلکه حتی در برخی موارد باعث خیر و برکت برای ما می‌شود و زمین ما را سیراب می‌کند و حتی می‌تواند لحظه‌های عاشقانه ما را بسازد. آیا نخوانده‌اید که در قرآن بیان شده آبی که خداوند از آسمان نازل کرده و با آن زمین را پس از مرگ، زنده کرده و انواع جنبندگان را در آن گسترده و (همچنین) در تغییر مسیر بادها و ابرهایی که میان زمین و آسمان هستند، نشانه‌هایی است برای آنها که می‌اندیشند. خب، برگردیم سراغ وزن ابرها. وزن ابرها به چند موضوع بستگی دارد که در ادامه به آنها اشاره می‌کنم. نخستین موضوع اینکه شکل و چگالی آب ابر در وزن آن تاثیر می‌گذارد. دانشمندان چگالی آب ابرهای کومولوس که معمولا در یک روز خوب دیده می‌شود را 1.2 گرم به ازای هر مترمکعب تخمین می‌زنند. مطمئنا ابرهای مختلف تراکم‌های متفاوتی دارند. موضوع دوم این که اندازه یا بزرگی ابر چقدر است. دانشمندان می‌گویند با اندازه‌گیری سایه یک ابر زمانی که خورشید به طور مستقیم بالای آن است می‌توانید ایده‌ای درباره طول آن به دست آورید. پگی لیمون، محققی است که در مرکز تحقیقات جوی کار می‌کند و این کار را با تماشای کیلومترشمار اتومبیل انجام می‌دهد، زمانی که اتومبیلش زیر سایه یک ابر درحال حرکت است.

براساس گفته او یک کومولوس معمولی حدود یک کیلومتر طول دارد و از آنجا که کومولوس‌ها شکل مکعبی دارند، دارای یک کیلومتر ارتفاع نیز هستند. با این حساب مساحت یک ابر کومولوس معمولی یک میلیارد مترمکعب است. برای به دست آوردن وزن آبی که درون چنین ابری وجود دارد باید از تراکم و حجم استفاده کنیم. با یک ضرب و تقسیم عدد 500 هزارکیلوگرم یا همان 1/1 میلیون پوند به دست می‌آید. برای اینکه این عدد برایتان قابل‌لمس باشد، چند مثال می‌زنم. 1/1 میلیون پوند وزنی برابر با 100 فیل یا 2500 الاغ دارد. ممکن است شما عاشق دایناسورها باشید، دراین صورت وزن نزدیک به 33 آپاتوزوروس را در ذهن‌تان مرور کنید. تصور کنید اگر این تعداد از فیل، الاغ یا دایناسورها در آسمان باشند حتما سقوط می‌کنند، پس چه اتفاقی درون ابرها می‌افتد که با وجود چنین وزنی همچنان در آسمان شناورند؟ پاسخ سوال را نیز علم به ما داده است. واقعیت این است که ابرها از میلیون‌ها قطره آب تشکیل نشده‌اند بلکه از تریلیون‌ها قطره آب تشکیل شده و در فضای بسیار بزرگی پراکنده هستند. بعضی از این قطرات به قدری کوچکند که برای ایجاد یک قطره باران باید میلیون‌ها عدد از آنها کنار هم قرار گیرند. کوچک بودن فوق‌تصور آنها باعث شده اثر گرانش زمین یا همان جاذبه زمین تاثیری روی آنها نداشته باشد و آنها به راحتی در آسمان خوش بگذرانند.

منبع: روزنامه فرهیختگان

انتهای پیام/

نکته‌هایی درباره ابرها

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: دانستنی ها آب و هوا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۹۴۷۷۹۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آسمان نیمه ابرای در استان همدان تا چند روز آینده

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • تشکیل رنگین کمان در آسمان بردسکن
  • (ویدئو) خورشید قرمز رنگ در آسمان چین پدیدار شد
  • ناسا ۲ ماموریت رصد زمین را پس از ۱۸ سال متوقف کرد
  • آرائوخو دلگیر است: به خاطر یک اشتباه نفروشیدم!‏
  • آسمان نیمه ابرای در استان همدان تا چند روز آینده
  • اگر فضا پر از ستاره است پس چرا اینقدر تاریک است؟!
  • زمین احداث پارکینگ وسایل نقلیه سنگین در کرمانشاه تامین شد
  • آسمان آتن حال و هوای مریخی گرفت + فیلم
  • (ویدئو) آسمان آتن حال و هوای مریخی گرفت
  • اینتر کهکشانی؛ ستاره ای جدید در آسمان / فیلم