Web Analytics Made Easy - Statcounter

قریب به اتفاق صنایع در آذربایجان غربی متعلق به بخش خصوصی و اغلب در صنایع تبدیلی کشاورزی فعالیت دارند و به رغم وجود مواد اولیه مورد نیاز و امکانات سهل‌الوصول صادراتی تولیدکنندگان این خطه از کشور اسیر دست بانک‌ها و سیاست ناکارآمد دولتی هستند. ۲۳ آذر ۱۳۹۷ - ۰۲:۱۰ استانها آذربایجان غربی نظرات - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از ارومیه، صنعت به‌ویژه از نوع دولتی آن در استان آذربایجان غربی هیچ‌وقت محور توسعه این خطه از جغرافیای ایران نبوده و به همین خاطر است که افزون بر 95 درصد صنعت این استان متعلق به بخش خصوصی است و هیچ کارخانه بزرگ مادر در پهنه خاکی آذربایجان غربی وجود ندارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وجود یکی دو کارخانه نه چندان مطرح پتروشیمی در ارومیه و مهاباد که در قالبزیرمجموعه‌های هلدینگ بزرگ و ناشناخته کشوری فعالیت کرده و چرخه اقتصادی ثمربخشی در اقتصاد استان تشکیل نداده و صنایع پایین دستی آنها در آذربایجان غربی وجود ندارد نتوانسته توقع افکار عمومی از دولت برای انجامسرمایه‌گذاری ثمر بخش را برآورد کند.

در چند سال اخیر نیز اوضاع صنعت و تولیدکنندگان در آذربایجان غربی هر سال خرابتر شده و بجای اینکه کارخانه‌های جدیدی ده تا ده تا افتتاح شوند کارخانه‌های موجود صد تا صد تا دچار بحران شده و یا به تعطیلی کشیده شده‌اند و یا با حداقل ظرفیتشان کار می‌کنند.

راه‌اندازی خوشه‌های صنعتی فولاد در حد حرف باقی ماند

روزگاری راه‌اندازی صنایع مادر فولاد از سوی بخش خصوصی در آذربایجان غربی دولتمردان این دیار را مدعی کرده بود که در صددند خوشه‌های صنعتی فولاد را در اقصی نقاط این استان راه‌اندازی کنند اما با رها کردن بخش خصوصی به حال خود و بعضاً با در پیش گرفتن سیاست‌های غلط فعالان بخش خصوصی در همین بخش به بزرگترین بدهکاران بانکی استان بدل شده و صنایع پایین دستی فولاد نیز نتوانست در این جغرافیا به رشد و بلوغ صنعتی برسد و حتی کار بسیاری از همین تولیدکنندگان به پشت میله‌های زندان نیز کشید و حتی برخی‌ها نیز عمرشان کفاف نداد تا کارگروه موسوم به رفع موانع تولید گره از کارشان بگشاید بنابراین به دیار باقی شتافتند تا دستشان پیش دولتمردان دراز نباشد.

تحریم‌های داخلی مانع از ایجاد "6000 شغل" در صنعت فولاد ارومیه شد/ 1000 کارگر "بیکار" شدند2 واحد بزرگ مس و فولاد آذربایجان‌شرقی در دهه فجر به بهره‌برداری می‌رسدواگذاری فولاد آذربایجان پای رئیس سازمان خصوصی‌سازی را به میانه کشاند

اکنون صنایع فولاد ارومیه با شش کارخانه وابسته با کمتر از 20 درصد ظرفیت خود فعالیت می‌کند و برخی سرمایه گذاری‌های چند صد میلیاردی مرتبط به آن نیزسال‌هاست به حال خود رها شده و بازدیدهای گاه و بیگاه مسئولان دولتی نیز نتوانسته گره از کار سرمایه گذاران این بخش بگشاید.

مدت‌هاست بانک‌ها که باید سبب رونق تولید و کسب‌وکار می‌شدند فقط و فقط به پررونق سازی شعب خود و توسعه آن و اجرای احکام مربوط به توفیق اموال تولیدکنندگان و ضبط اموال آنها پرداخته‌اند و طوری از تولیدکنندگان پیشکسوت زهر چشم گرفته‌اند که دیگر راضی نیستند کارشان به بانک‌ها بیافتد. 

در آخرین جلسه کارگروه رفع موانع تولید آذربایجان غربی که اتفاقاً در پی بازدید اخیر دولتمردان از صنایع فولاد ارومیه برگزار شد عوامل مختلفی به عنوان مقصر و عامل رکود صنعت و تولید در این منطقه از کشور معرفی شد که مطالبه آن از سوی مسئولان به جای حل آن سؤال برانگیز است.

کمک دولت به صنعت آذربایجان غربی در 100 میلیارد تومان محدود است

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار آذربایجان غربی در این جلسه با اشاره به اینکه یک هزار میلیارد ریال کمک فنی و اعتباری در راستای کاهش نرخ سود تسهیلات واحدهای صنعتی اختصاص یافته است، گفت: جذب مناسب این رقم می‌تواند به کاهش مشکلات این واحدها کمک کند.

رضا حسینی افزود: کمک‌های فنی و اعتباری از جمله مهم‌ترین موارد کمک‌هایدولتی به بخش‌های مختلف به ویژه حوزه صنعت است و می‌تواند در حل بخشی از مشکلات صاحبان صنایع مؤثر باشد.

وی با تاکید بر اینکه بانک‌های عامل باید همه منابع موجود در بخش پرداخت تسهیلات را در اختیار متقاضیان قرار دهند، گفت: مدیران بانک‌ها باید به گونه‌ایبرنامه‌ریزی کنند تا ضمن مشارکت مالی با سرمایه‌گذار، شاهد رونق تولید و اشتغال دوباره واحدهای تولیدی باشیم.

ضرورت اهتمام دولتی برای گره گشایی از کار تولیدکنندگان آذربایجان غربی

حسینی بیان کرد: زمین مورد نیاز سرمایه‌گذاران با قیمت دولتی در اختیار بخش خصوصی قرار می‌گیرد که با استفاده از این فرصت، می‌توان ضمن بهره‌گیری از فناوری روز، چرخه اقتصادی استان را با شتاب بیشتری به حرکت درآورد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار آذربایجان غربی با اشاره به اینکه اجرای طرح‌های صنعتی باید به ارتقای اقتصادی، افزایش اشتغال و توسعه منجر شود، افزود: تحقق این امر نیازمند اهتمام جدی مسئولان است و باید توجه داشت که همه ما در مقابل آحاد جامعه و مردم مسئول هستیم.

پرداخت تسهیلات بانکی به 223 طرح تولیدی و صنعتی

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت آذربایجان غربی نیز در این جلسه با اشاره به اینکه 84 واحد تولیدی تسهیلات لازم را دریافت کرده است، گفت: یک هزار و 230میلیارد ریال وام برای راه‌اندازی و احیای این واحدهای تولیدی پرداخت شدهاست.

جعفرصادق اسکندری افزود: نظارت بر روند اجرای درست طرح رونق واحدهای تولیدی از جمله وظایف مهم کارگروه است و روند فعال سازی 312 واحد تولیدی و طرح صنعتی در قالب طرح نظارتی مورد بررسی قرار می‌گیرد.

وی گفت: در این کارگروه پرداخت تسهیلات برای 223 طرح و واحد تولیدی دارای مشکل در آذربایجان غربی تصویب شده که توسط بانک‌ها پرداخت می‌شود.

اسکندری اظهار داشت: آذربایجان غربی رتبه هفتم کشوری را در بخش پرداخت تسهیلات و رتبه دوازدهم کشوری را در بخش معرفی واحد تولیدی به بانک‌های عامل کسب کرده است.

گزارش از محمد آقایی پر

انتهای پیام/ش

R41361/P4001/S6,48/CT7

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۹۴۷۹۰۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

صادرات ۹ میلیارد دلاری استان تهران

مدیر کل صنعت، معدن و تجارت استان تهران با تأکید بر بازگشت ۲۰۰ واحد راکد به چرخه تولید، از صادرات ۹ میلیارد دلاری محصولات واحدهای تولیدی این استان به کشورهای مختلف خبر داد و گفت: افزایش صادرات از استان تهران با جدیت دنبال می‌شود. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از استان تهران، محمود سیجانی ظهر امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه با بیان اینکه استان تهران بزرگترین استان صنعتی کشور از نظر تولید و سرمایه‌گذاری است، گفت: در استان تهران به دلیل قانون شعاع 120 کیلومتر، محدودیت‌هایی برای توسعه شرکت‌ها و واحدهای تولید وجود دارد و فقط شرکت‌های دانش بنیان می‌توانند در استان تهران طرح توسعه را اجرا و فعالیت کنند.

وی افزود: دولت در رابطه با قانون شعاع 120 کیلومتر مجوزی را صادر کرده که واحدهای تولیدی فقط در عرصه خود می‌توانند واحدهای تولیدی را توسعه دهند.

وجود 400 واحد راکد صنعتی در استان تهران

مدیر کل صنعت، معدن و تجارت استان تهران با تاکید بر احیای واحدهای تعطیل و راکد گفت: 200 واحد راکد در استان تهران احیا شده است و 400 واحد راکد دیگر در استان وجود دارد که با حضور سرمایه‌گذار می‌توانیم واحدهای راکد را احیا و به چرخه صنعت بازگردانیم.

صادرات 9 میلیارد دلاری استان تهران

سیجانی کمک به نقدینگی، مواد اولیه و صدور مجوز گواهی برند فعالیت کارخانه واحدهای تولید را از عوامل مهم احیای واحدهای راکد تولیدی عنوان کرد و ابراز داشت: افزایش صادرات از سیاست ‌های مهم سازمان صمت استان تهران است و با جدیت آن را دنبال می‌کنیم؛ در این راستا 9 میلیارد دلار محصولات واحدهای تولیدی از گمرکات به کشورهای مختلف صادر شده است.

سیجانی با بیان اینکه بازدید میدانی از واحدهای تولیدی که با مشکلاتی دست و پنجه نرم می‌کنند، به صورت مستمر انجام و در کارگروه تسهیل بررسی و رسیدگی می‌شود، گفت: مشکلات یک هزار و 100 واحد تولیدی در کارگروه تسهیل استان تهران بررسی و مشکلات عمده آنها تا حدودی مرتفع شده است.

وی با بیان اینکه 107 واحد تولیدی در استان تهران مجوز شرکت دانش بنیان اخذ کرده‌اند تصریح کرد: 568 واحد تولیدی در استان تهران افزایش ظرفیت و توسعه داشته است.

مدیر کل صنعت، معدن و تجارت استان تهران با بیان اینکه 26 نمایشگاه عرضه کالا در استان برگزار شده است، ابراز داشت: 67 پروژه صنعتی با سرمایه‌گذاری 16 هزار میلیارد تومانی در یک سال گذشته در استان تهران به بهره‌برداری رسیده است.

پوشاک، قطعات خودرو و دخانیات بیشترین اقلام قاچاق در استان

سیجانی با بیان اینکه پوشاک، قطعات خودرو و دخانیات بیشترین اقلام قاچاق کالا را به خود اختصاص داده است، تصریح کرد: ثبت انبارها در سامانه جامع انبارها الزامی است و در صادرت عدم ثبت انبارها در سامانه تخلف تعزیراتی محسوب می‌شود و با کالای موجود در انبار به عنوان کالای قاچاق برخورد خواهد شد.

صادرات 286 میلیون دلاری ایران به پاکستان در 3 ماه

وی با بیان اینکه تمرکز انبارهای استان تهران در شهرستان ری از نظر پدافند غیر عامل دارای معایب است، گفت: انبارهای متمرکز در شهرری با نزدیکی به شریان‌های ارتباطی دارای محاسن است و شهرستان رباط کریم نیز می‌تواند، بارانداز انبارهای دپوی کالا در استان تهران باشد.

مدیر کل صنعت، معدن و تجارت استان تهران در پایان خاطرنشان کرد برای تحقق شعار سال که مورد تاکید مقام معظم رهبری است، همه ارگان‌ها به ویژه بانک‌ها، سازمان امور مالیاتی و بیمه باید کمک حال واحدهای صنعتی و تولیدی باشند تا در سال‌جاری شاهد شکوفایی بیش از حد حوزه صنعت و تولید باشیم.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • صادرات ۹ میلیارد دلاری استان تهران
  • ایجاد هنرستان در همسایگی صنایع آذربایجان غربی
  • ابرپروژه‌های صنعت گاز برای سرمایه‌گذاری معرفی شدند
  • کلاف سردرگم واردات خودروهای کارکرده/ چرا کسی اجرای قانون را گردن نمی‌گیرد؟
  • بازدید رئیس کل دادگستری آذربایجان غربی از واحد تولیدی کنسانتره در ارومیه
  • صنایع برنامه‌محور خراسان رضوی حمایت ویژه می‌شوند
  • صد و دهمین یکشنبه های حمایت از تولید در ارومیه
  • دانش‌بنیان شدن صنعت نفت به توسعه زنجیره ارزش کمک می‌کند
  • حمایت وزارت صمت از تولیدکنندگان هواپیما‌های تفریحی آموزشی
  • حمایت وزارت صمت از تولیدکنندگان صنایع ریلی