Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «پارس نیوز»
2024-04-26@18:40:15 GMT

دستمزد ۴۵ میلیونی یک بازیگر برای هر شب اجرا

تاریخ انتشار: ۲۳ آذر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۹۴۸۲۴۱

به گزارش پارس نیوز، 

قطب الدین صادقی نویسنده، کارگردان و مدرس تئاتر درخصوص فروش بلیت‌های گران قیمت تئاتر برای برخی آثار نمایشی گفت: وضعیت فعالی تئاتر و ظهور بروز آثار که به تئاتر لاکچری و بورژوازی معروف شده اند به شدت برای تئاتر خطرناک است.

وی در همین راستا ادامه داد: صاحبان آثار تئاتری که با بلیت های هنفگت در اماکن مختلف تئاتر روی صحنه می برند عده‌ای نوکیسه هستند که می خواهند جامعه را به سمت و سوی اشرافیگری سوق دهند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بازیگر سریال "کلاه پهلوی"  تئاتر لاکچری را تئاتر بدون دغدغه مفهوم خواند و اضافه کرد: افرادی که آثار تئاتر لاکچری را روی صحنه می برند نه به دنبال حرف خاصی هستند و نه در کل به خود تئاتر فکر می کنند. اینها منتقد نیستند که بخواهند به دنبال آثار اجتماعی و فرهنگی بروند. اینها افرادی هستند که با پول و قدرتشان به دنبال تفریح هستند و تئاتر را به فلاکت کشانده‌اند.

وی با نقد حضور ثروت به عرصه تئاتر اضافه کرد: متاسفانه در تئاتر امروز یک عده خر پول تفنن طلب پیدا شده‌اند که به دنبال سرگرمی خودشان هستند و بدبختانه قشر متوسط فرهنگی به دلیل مشکلات مالی در عرصه تئاتر نابود شده اند.

کارگردان نمایش "طلسم صبح گل" درباره وظیفه مسئولین فرهنگی در قبال تئاتر اذعان کرد: از نظر من مرکز هنرهای نمایشی و نهادهای فرهنگی باید از آثار دارای معنا و حرف حمایت کنند. تنها با حمایت از گروه‌های جوان و همین طور آثاری که به دنبال دغدغه و گفتمان هستند می توان مقابل تئاتر گیشه ای ایستاد. متاسفانه قانون امروز تئاتر ایران پول است و پول. همه چیز به شدت مالی و سوداگرانه شده است. یک عده پول پرست به جان فرهنگ مملکت افتاده اند و آثار ضد مردمی می‌سازند.

وی در مورد بازیگرانی که در تئاترهای گیشه بازی می کنند تاکید کرد: هیچکدام از بازیگرانی که در آثار تئاتر بورژوازی و گیشه پرست بازی می کنند به هیچ وجه مجبور به این کار نیستند بلکه خود را قاطی این فساد کرده اند. این بازیگران بخشی از این تفنن طلبی هستند و در این وضعیت اسفبار تکه ای از این سرمایه‌های باد آورده می‌کنند و می برند.

بازیگر سریال "کیف انگلیسی" در همین رابطه اضافه کرد: این تفکر اشتباهی است که همه هنرمندان روشن فکر هستند. قرار نبوده و نیست که همه هنرمندان روشن فکر و آگاه باشند. برخی از هنرمندان دیده شده که بسیار فرصت طلب تر از سایر آحاد جامعه هستند. هنرمندانی که در این آثار بازی می کنند فرهیخته و انقلابی نیستند بلکه افرادی هستند که به ضرب و زور شبکه های اجتماعی هنرمند شده اند.

وی افزود: این روزها من شنیده‌ام که در یکی از همین نمایش های بورژوازی روی صحنه یک بازیگر برای هر شب اجرا چهل و پنج میلیون تومان دستمزد می گیرد. این به نظر من در عرصه بازیگری در جهان یک رکورد است. متاسفانه مشخص نیست که چگونه چنین سرمایه هایی وارد تئاتر شده است زیرا خود تئاتر نمی تواند چنین دستمزدهایی را تامین کند. برخی پول های کثیفی را وارد تئاتر کرده اند و این هنر را بستری برای پولشویی خود قرار داده اند و اگر نه این آمار و ارقام نجومی در تئاتر به هیچ وجه قابل توجیح نیست.

بازیگر سریال معمای شاه اتفاقات روز تئاتر را به ضرر همه توصیف و خاطرنشان کرد: از نظر من وضعیت فعلی تئاتر و مشکلات امروز و باختی که داده ایم به همه ما بر می گردد. هنرمندان، اساتید، اهالی رسانه و همه افرادی که در تئاتر هستند از این باخت ضربه خواهند خورد. از نظر من وظیفه اهالی رسانه در این راستا به شدت سنگین است زیرا رسانه‌ای بودن صرفاً نقاد بودن نیست بلکه باید در اشاعه فرهنگ هم کمک کنند.

انتهای پیام/

منبع: پارس نیوز

کلیدواژه: تئاتر جامعه اجتماعی و فرهنگی پول ثروت مشکلات مالی قانون ایران بازی شبکه های اجتماعی دستمزد جهان سرمایه آمار و ارقام مشکلات رسانه آمار و ارقام تئاتر جهان دستمزد مشکلات مالی پارس پارس نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.parsnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پارس نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۹۴۸۲۴۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توانمندی‌های تئاتر ایران ناب است/ در حال رایزنی با کشورهای شرق آسیا و اروپا برای اجرا هستیم

به گزارش خبرنگار فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا،‌ نمایش «آلاء» به نویسندگی و کارگردانی محمد کاظم تبار، پیش از این در چهاردهمین جشنواره بین‌المللی دائجون کره جنوبی، چهل و یکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر، تئاتر شهر و همچنین سالن اصلی تالار مولوی به روی صحنه رفته بود اینبار در هفته دوم اردیبهشت ماه با حمایت مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری در ششمین جشنواره مونودراما در شهر نابل تونس به روی صحنه می‌رود. شیما جعفرزاده به عنوان بازیگر و همچنین فرهاد قائمیان و محمدرضا آزادفرد با صدای خود در این نمایش محمد کاظم‌تبار را یاری خواهند داد.  

کاظم تبار در گفت‌وگو با خبرنگار آنا گفت: نمایش آلاء در سال ۱۴۰۰ تولید شد که از آن به بعد در سالن اصلی مولوی، جشنواره‌ فتح خرمشهر، جشنواره‌ بین المللی تئاتر فجر، سالن قشقایی تئاتر شهر، جشنواره دائجون کره جنوبی به اجرا درآمد و در حال انجام تمرینات نهایی جهت اجرا در تونس هستیم.

آلاء در ادامه افزود: در هر مرحله‌ اجرایی تغییراتی چه در متن، چه در میزانسن و حرکات داشته که این اجرا نیز از این امر مستثنی نبوده است. به طور کل می‌توان گفت این اجرا ۳۰ درصد با اجرای اول آلاء در تالار مولوی تفاوت کرده است. آلاء دعوتنامه‌های مختلفی از شرق آسیا و اروپا نیز دریافت کرده که در حال رایزنی با جشنواره‌های مبدا هستیم.

وی اظهار داشت: البته درباره اجرای تونس باید عرض کنم قرار بود پارسال در این جشنواره حاضر باشیم، اما به دلایلی این اتفاق ممکن نشد تا امسال که مجددا نمایش در این جشنواره پذیرفته شد. البته این اتفاق بدون حمایت‌های کوروش زارعی که برادرانه و دلسوزانه حامی این نمایش بودند و رایزن فرهنگی ایران در تونس، امکان پذیر نبود.

آلاء اظهار داشت: به لحاظ توانمندی تئاتر ایران ظرفیت‌های خوب و نابی دارد که ظرفیت ارائه‌ آن در سراسر دنیا وجود دارد که این امر نیاز حمایت‌های همه جانبه از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد است تا توانایی و استعداد‌های ایرانی در سراسر دنیا به منصه‌ ظهور برسد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • اعتماد بارسا به ستاره‌اش: دستمزد ۱۲ میلیونی در راه است
  • گفتگو با نویسنده و بازیگر نمایش‌های طنز رادیو
  • «هامون» داریوش مهرجویی به تئاتر می‌آید/ زنده نگه‌داشتن یاد بزرگان
  • توانمندی‌های تئاتر ایران ناب است/ در حال رایزنی با کشورهای شرق آسیا و اروپا برای اجرا هستیم
  • راهیابی دو اثر نمایشی به جشنواره ملی تئاتر مردمی بچه‌های مسجد
  • فراموشی و آلزایمر روی صحنه تئاتر
  • صحرا فتحی «هواخوری» را به صحنه می‌آورد
  • «هواخوری» صحرا فتحی به صحنه می‌آید
  • معرفی آثار برتر جشنواره تئاتر و سرود دانش آموزان فیروزه
  • ۶ سال زندگی با «در انتظار گودو»!/ بازی با زمان بر صحنه تئاتر