Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - تهران- ايرنا- دبيرکل کانون صرافان ايرانيان با اشاره اينکه پيمان سپاري ارزي اجتناب ناپذير است، افزود: پيمان سپاري ارزي براي جلوگيري از خروج سرمايه و اطمينان از بازگشت ارز انجام شده است زيرا اکنون در شرايط خاص اقتصادي هستيم.

رضا ترکاشوند روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار اقتصادي ايرنا، درباره انتقاد صادرکنندگان به پيمان سپاري ارزي براي بازگشت ارز حاصل از صادرات اظهار داشت: بهتر است اين اختلاف نظر ميان صادرکنندگان و دولت در فضاي گفت و گو حل شود؛ دولت حرف همه را بشنود و ببيند که دلايل صادرکننده براي امتناع از بازگرداندن ارز حاصل از صادرات چيست؟
وي با تاکيد بر اينکه پتروشيمي ها تاکنون بيشترين همکاري را با دولت در عرضه ارز نيمايي داشته اند، افزود: يکي از مشکلات اين است که برخي از صادرکنندگان هنوز بلد نيستند با سامانه نيما کار کنند و بايد وزارت صنعت در اين حوزه فعاليت بيشتري داشته باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


ترکاشوند تاکيد کرد: مشکل ديگر صادرکنندگان اين است که تصور مي کنند با عرضه ارز در نيما، در زمينه محاسبه نرخ ماليات سالانه به مشکل برخورد مي کنند در حالي که دولت ابزارهاي لازم را براي رصد کالاهاي صادر شده دارد و اگر ارز در نيما عرضه نشود، مي تواند در قالب «ماليات علي الراس» از آنها ماليات بگيرد که شايد حتي به ضرر آنها شود.
وي با اشاره به بخشنامه اخير بانک مرکزي افزود: يکي از محاسن بخشنامه اخير بانک مرکزي اين است که اگر فردي در ماه هاي گذشته صادرات خرد داشته و آن را در نيما عرضه نکرده و حتي خارج از کشور نگهداري کرده، مي تواند آن را به بازار عرضه و به صرافان بفروشد.
** دولت نشان دهد که با بخش خصوصي رفيق است
دبيرکل کانون صرافان ايرانيان درباره اينکه چرا صادرکنندگان مايل نيستند ارز خود را از طريق نيما بفروشند، گفت: بخش خصوصي اين احساس را مي کند که دولت با آنها نه تنها سر رفاقت ندارد بلکه با ابزارهاي خود که همان دستورالعمل ها و مقررات ارزي و تجاري است، در مسير آنها سنگ اندازي مي کند؛ براي حل اين مشکل ابتدا بايد دولت اثبات کند که با آنها رفيق است.
ترکاشوند به عنوان يک فعال اقتصادي اظهار داشت: توليدکننده در برابر انبوه مشکلاتي که با آن روبه رو است هميشه خود را تنها ديده و وقتي با زحمت بازار صادراتي براي خود دست و پا کرده به يکباره با مقررات شبانه و محدودزايي روبه رو مي شد که عرصه را براي وي تنگ تر مي کرد.
وي اظهار داشت: براي نمونه در برخي قراردادهاي صادراتي، صادرکننده متعهد مي شود که براي يک دوره معين صادرات خود را به صورت مداوم انجام دهد در غير اين صورت خريدار از پرداخت پول خودداري مي کند اما در ماه هاي اخير ديديم که به يکباره صادرات برخي کالاها ممنوع شد و صادرکننده همين بازاري که خود بدون کمک دست و پا کرده بود، با تحمل زيان سنگين از دست داد.
ترکاشوند افزود: بي مهري به صادرکنندگان در شرايطي است که کشورهاي رقيب همچون ترکيه براي به دست آوردن بازارهاي جديد صادراتي حمايت هاي مادي و معنوي فراواني را از توليدکننده و صادرکننده خود مي کنند که پرداخت تسهيلات ارزان قيمت و ضمانت هاي صادراتي بخش کوچکي از آنهاست.
به گزارش ايرنا، دولت در شرايط بازگشت تحريم ها از سوي آمريکا، با هدف صيانت از منابع ارزي و تامين کالاها و خدمات مورد نياز کشور بر پيمان سپاري ارزي صادرکنندگان تاکيد دارد تا اطمينان يابد ارز حاصل از صادرات به چرخه اقتصادي کشور باز مي گردد اما صادرکنندگان بر اين باورند که اين رويه در روند صادرات اخلال ايجاد کرده و در عين حال صادرکننده ناگزير به بازگرداندن ارز به کشور است.
از اين رو بانک مرکزي اواخر آبان ماه دستورالعمل شيوه بازگشت ارز حاصل از صادرات را اصلاح و ابلاغ کرد که بر اساس آن صادرکنندگان به چهار گروه صادرات سالانه تا يک ميليون يورو، بيش از يک ميليون يورو تا سه ميليون يورو، بيش از سه ميليون يورو تا 10 ميليون يورو و بيش از 10 ميليون يورو تقسيم شده اند.
بر اين مبنا صادرکننده اي که سالانه تا يک ميليون يورو صادرات دارد، از فروش ارز در «سامانه نيما» معاف است و مي تواند ارز خود را به صورت حواله يا اسکناس به بانک‌ها و صرافي‌هاي مجاز با ثبت در «سامانه نظارت ارز (سنا)» عرضه کند.
همچنين صادرکنندگاني که بيش از يک ميليون يورو تا سه ميليون يورو صادرات دارند، مکلفند 50 درصد ارز صادراتي را به «سامانه نيما» واگذار کنند؛ صادرکنندگان بيش از سه ميليون يورو تا 10 ميليون يورو مکلفند 70 درصد ارز صادراتي را در نيما عرضه کنند و بقيه صادرکنندگان که بيش از 10 ميليون يورو صادرات دارند بايد 90 درصد ارز خود را در نيما بفروشند.
اقتصام*2025*1834
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۹۴۸۴۱۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

لحظه مصدوم شدن نیما شاهرخ شاهی در یک برنامه تلویزیونی (فیلم)

 

 

 

منبع : برترین ها 

ویدئوهای دیدنی دیگر در کانال های آپارات و یوتیوب عصر ایران ???????????? کانال 1 aparat.com/asrirantv کانال 2 aparat.com/asriran کانال 3 youtube.com/@asriran_official/videos کانال عصر ایران در تلگرام بیشتر بخوانید: اعتراف شوکه‌کننده خانم بازیگر مقابل مهران مدیری (فیلم) گریم شدن مجری توسط منوچهر آذری (فیلم) خاطره جالب اکبر عبدی از سیمرغ جشنواره فیلم فجر (فیلم)

دیگر خبرها

  • ظرفیت صادرات ایران به روسیه ۲۰ برابر الان
  • لحظه مصدوم شدن نیما شاهرخ شاهی در یک برنامه تلویزیونی (فیلم)
  • خاندوزی: دولت تخفیف‌های بیشتر مالیاتی برای حمایت از تولید در نظر گرفته است +فیلم
  • مصوبه جدید دولت برای تولیدکنندگان و صادرکنندگان
  • خاندوزی: دولت تخفیف‌های بیشتر مالیاتی برای حمایت از تولید در نظر گرفته است
  • عوارض صادرات خام و نیمه‌خام همانند سال قبل است
  • حمایت از تولید، نیازمند تخفیف‌های بیشتر در حوزه مالیاتی است
  • خبر خوب وزیر اقتصاد برای صادرکنندگان
  • خاندوزی: عوارض صادرات خام و نیمه‌خام همانند سال قبل است
  • مصوبه دولت برای حمایت از تولید و صادرات