Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش حوزه مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، در این بیانیه آمده است: ما به فرصت‌ها و ظرفیت‌های ممتازی که برای توسعه همکاری بین ایران و ایرلند وجود دارد، اذعان داریم. لازم است این ظرفیت‌ها و فرصت‌ها در زمینه‌های مختلف سیاسی، اقتصادی، تجاری، علمی و فرهنگی محقق شوند.
بیانیه می‌افزاید: حجم فعلی مبادلات تجاری سالانه بین ایران و ایرلند، حدود ۱۴۰ میلیون یورو می‌باشد که با ظرفیت‌ها و توانمندی‌های دو طرف متناسب نیست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حمایت از تجارت بیشتر و همکاری اقتصادی، لازمه تقویت همکاری بین دو کشور است.
روسای گروه‌های پارلمانی دوستی ایران و ایرلند تأکید کردند: ما دیدگاه‌های مشترکی درخصوص مسائل مهم بین‌المللی مانند امحاء سلاح‌های کشتارجمعی، ترویج چندجانبه گرایی و مخالفت با یک‌جانبه‌گرایی و مقابله با تروریسم داریم. ایران و ایرلند اهمیت زیادی برای حل‌وفصل دیپلماتیک و صلح طلبانه بحران‌های منطقه‌ای و بین‌المللی قائل هستند.
این بیانیه در ادامه، برجام را دستاورد برجسته دیپلماتیک خوانده و طرف ایرلندی همگام با مواضع محکم ایران و اتحادیه اروپا، بر اهمیت اجرای کامل آن تأکید کرده است.
بیانیه می‌افزاید: نظر به آثار و فواید مهم دیدار‌های دوره‌ای پارلمانی بین ایران و ایرلند، ما تعامل بیشتر و دیدار‌های مقامات ارشد دولتی دو کشور با رویکرد توسعه همکاری در سطوح دوجانبه و بین‌المللی را تشویق می‌کنیم.
کواکبیان روز دوشنبه در رأس هیئتی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی برای دیدار با مقام‌های ایرلندی وارد دوبلین شد. در این سفر علی‌رضا رحیمی و الیاس حضرتی نمایندگان شهر تهران و زهرا ساعی نماینده تبریز وی را همراهی کردند.

**دیدار هیئت پارلمانی ایران و ایرلند با نایب رئیس مجلس ایرلند
مصطفی کواکبیان روز دوشنبه، ۲۰ آذرماه ۱۳۹۷، با «پت دکوپ کلگر» نایب رئیس مجلس ایرلند دیدار و گفتگو داشت.
نایب رئیس مجلس نمایندگان ایرلند در این دیدار گفت: رایزنی پارلمانی ایرلند و ایران برای ما حائز اهمیت و فرصتی مغتنم برای تقویت و تعمیق مناسبات است.
وی افزود: ایرلند به‌عنوان عضو اتحادیه اروپا متعهد به اجرای برجام است و از تداوم آن حمایت خواهد کرد. دولت ایرلند از خروج آمریکا از برجام ابراز تأسف کرد و ما معتقد هستیم برجام یک دستاورد برجسته دیپلماتیک در عرصه بین‌المللی است و باید حفظ شود.
کلگر بر اهمیت توسعه مناسبات اقتصادی تأکید کرد و گفت: مجالس ایران و ایرلند می‌توانند از تقویت مناسبات حمایت نمایند.
کواکبیان ضمن ابراز قدردانی از حمایت ایرلند از برجام گفت: به‌کارگیری استاندارد‌های دوگانه در روابط بین‌المللی غیرقابل توجیه است و رفتار دولت ترامپ تبعیض‌آمیز و مبتنی بر استاندارد‌های دوگانه است.
وی گفت: نگاه منصفانه و منطقی ایرلند در حوزه سیاست خا جی و مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی را به سود صلح و امنیت بین‌المللی می‌دانیم.
ریاست ایرانی گروه دوستی تأکید کرد که پارلمان‌های دو کشور می‌توانند مشوق توسعه همکاری‌های تجاری دو کشور باشند و این امر در راستای منافع مردم ایران و ایرلند است.

** دیدار هیئت پارلمانی ایران و ایرلند با رئیس مجلس سنای ایرلند
کواکبیان روز سه‌شنبه ۲۰ آذرماه ۱۳۹۷ با «دنیس او دونوان» رئیس مجلس سنای ایرلند دیدار و گفتگو کرد.
او دونوان با تقدیر از میزبانی ایران در طول سفر روسای مجلس و سنای ایرلند به کشورمان گفت: تعاملات پارلمانی برجسته ما نشان از عزم و اراده طرفین برای تقویت مناسبات دوجانبه است.
وی گفت: ما در مجلس سنای ایرلند از برجام حمایت می‌کنیم و علاقه‌مند به توسعه همکاری‌های خود با ایران در زمینهٔ انرژی‌های تجدیدپذیر، غذا و مواد لبنی و بهداشت، درمان و دارو هستیم.
کواکبیان در این دیدار گفت: روابط ایران و ایرلند همواره خوب و پایدار بوده و دو کشور درخصوص بسیاری از مسائل مهم سیاسی و بین‌المللی دیدگاه نزدیک و مشترکی دارند. این امر می‌تواند مبنای خوبی برای همکاری بیشتر در عرصه بین‌المللی باشد.
وی ضمن قدردانی از حمایت ایرلند از مذاکرات هسته‌ای و برجام و تقبیح خروج یکجانبه آمریکا گفت: گفت: وگو‌های اتاق‌های بازرگانی دو کشور و روابط تجاری میان استان‌های ایران و ایرلند می‌تواند زمینه تقویت مناسبات اقتصادی را فراهم نماید.
ریاست گروه دوستی پارلمانی ایران و ایرلند گفت: اغلب نابسامانی‌ها در عرصه جهانی ناشی از یکجانبه گرایی و سیاست‌های سلطه‌جویانه آمریکا است که باید کشور‌های مستقل در مقابل آن ایستادگی نمایند.

**دیدار هیئت پارلمانی ایران و ایرلند با رئیس مجلس ایرلند
کواکبیان روز سه‌شنبه ۲۰ آذرماه ۱۳۹۷ با «شان او فاریل» رئیس مجلس نمایندگان ایرلند دیدار و گفتگو کرد.
رئیس مجلس نمایندگان ایرلند گفت: مناسبات مجالس ما برجسته است و امیدواریم با تبادل‌نظر و حمایت از برنامه‌های دولت‌هایمان باعث تقویت و تعمیق مناسبات فی‌مابین باشیم.
وی تأکید کرد که ظرفیت‌های اقتصادی دو کشور بسیار بالا است و ما باید از فرصت‌های موجود بهره‌برداری نماییم.
اوفاریل رئیس مجلس ایرلند گفت: ایرلند به‌صورت مستقل و در چارچوب اتحادیه اروپا از برجام به‌عنوان یک دستاورد بین‌المللی دیپلماتیک حمایت کرده و ارزش این توافق برجسته برای حفظ صلح و ثبات بین‌المللی را یادآور شده است.
رئیس گروه دوستی کشورمان گفت: پیشینه روابط دوستانه دو کشور و ذهنیت مثبت مردم، پشتوانه خوبی برای توسعه مناسبات دو کشور به‌ویژه در حوزه روابط پارلمانی است.
وی گفت: دو کشور دارای ظرفیت‌های برجسته برای تقویت همکاری در بخش‌هایی مانند صنعت، کشاورزی، فناوری اطلاعات، پزشکی و غذا و دارو هستند و مجالس ایران و ایرلند می‌توانند حمایت‌های لازم را به عمل‌آورند.
کواکبیان گفت: خروج آمریکا از برجام و اعمال تحریم‌ها علیه ملت ایران مردود و محکوم است. دوره یکجانبه گرایی پایان‌یافته است و کشور‌های مستقل باید با یکدیگر، مقابل اقدامات یکجانبه دولت آمریکا ایستادگی کنند.

** نشست مشترک گروه‌های دوستی پارلمانی ایران و ایرلند
گروه‌های دوستی پارلمانی ایران و ایرلند روز سه‌شنبه ۲۰ آذرماه ۱۳۹۷ در دوبلین نشست مشترک برگزار کردند.
در این نشست، کواکبیان ریاست ایرانی گروه و «جیمز براون» ریاست ایرلند به تشریح دیدگاه‌ها و مواضع خود پرداختند.
کواکبیان گفت: تشکیل گروه دوستی پارلمانی در مجالس دو کشور نشان‌دهنده توجه به توسعه مناسبات پارلمانی است و امیدواریم با تشریک‌مساعی بتوانیم باعث تسهیل و پیشبرد روابط دوستانه فی‌مابین باشیم.
وی گفت: ایران دارای ظرفیت قابل‌توجه در بخش‌های مختلف اقتصادی است و به لحاظ هم‌جواری با کشور‌های مختلف می‌تواند زمینه‌ساز همکاری‌های برجسته‌تر اقتصادی باشد.
وی تأکید کرد: متأسفانه رسانه‌های برخی از کشورها، چهره کشور‌های مخالف خود را تحریف می‌کنند تا توجیهی برای اعمال رفتار‌های دوگانه در قبال سایر کشور‌ها در دست داشته باشند. حمایت سیاسی کشور‌های اروپایی از برجام هرچند جای تقدیر دارد، ولی برای جبران خسارات خروج غیرقانونی آمریکا از برجام کافی نیست و لازم است این حمایت‌های سیاسی سریع‌تر به اقدامات عملی و ملموس منجر گردد.
جیمز براون رئیس گروه دوستی پارلمانی ایرلند و ایران نیز گفت: اطمینان داریم این سفر تأثیر قابل‌ملاحظه‌ای بر تقویت روابط پارلمانی ایران و ایرلند خواهد داشت.
وی گفت: ایرلند همیشه از اجرای کامل برجام و تداوم اجرای این سند مهم حتی بعد از خروج آمریکا تاکید داشته است. ما امیدواریم زمینه‌های توسعه و تقویت مناسبات در عرصه‌های مختلف را فراهم نماییم.

** دیدار هیئت پارلمانی ایران با رئیس کمیسیون سیاست خارجی، تجارت و دفاع مجلس ایرلند
هیئت گروه دوستی پارلمانی مجلس ایران روز چهارشنبه ۲۱ آذرماه با «برندن اسمیت» ریاست و اعضای کمیسیون سیاست خارجی، تجارت و دفاع مجلس ایرلند ملاقات نمود.
برندن اسمیت گفت: ظرفیت‌های دو کشور برای همکاری در بخش مواد غذایی و لبنی، صنایع، فناوری اطلاعات، صنایع دارویی و بهداشت و درمان قابل‌توجه است. استفاده از ظرفیت‌های فراوان موجود می‌تواند موجب توسعه هر چه بیشتر روابط تجاری و اقتصادی ایران و ایرلند شود؛ و نقش مجالس دو کشور در این زمینه ممتاز است.
وی تأکید کرد ما از حامیان تداوم برجام هستیم و دولت ایرلند هم تأسف خود را از خروج آمریکا از این توافق بار‌ها اعلام کرده است. ما معتقدیم برجام علاوه بر کمک به ارتقاء سطح همکاری‌های دو کشور، باعث صلح و ثبات منطقه‌ای و بین‌المللی خواهد شد.
رئیس کمیسیون روابط خارجی، تجارت و دفاع مجلس نمایندگان ایرلند گفت: کشتار مردم یمن باعث نگرانی افکار عمومی ایرلند شده و ما خواستار بازگشت صلح و ثبات به منطق هستیم.
کواکبیان هدف سفر هیئت پارلمانی کشورمان به دوبلین را تسهیل مناسبات فی‌مابین دانست و گفت: با توجه به ظرفیت‌های فراوان دو کشور در زمینه‌های مختلف، گروه‌های دوستی پارلمانی ایران و ایرلند می‌توانند نقش مؤثری در استفاده از این ظرفیت‌ها ایفا کنند.
وی گفت: برجام یک سند بین‌المللی چندجانبه است که توسط قطعنامه شورای امنیت تائید شد و نقض این تعهد توسط آمریکا درواقع نقض قطعنامه شورای امنیت است. وی افزود: با توجه به ۱۲ گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مبنی بر متعهد بودن ایران به تعهدات برجامی خود، سایر اطراف برجام وظیفه‌دارند دسترسی ایران به تجارت بین‌المللی را تسهیل و موجبات انتفاع ایران از مزایای برجام را عملی نمایند.

** دیدار هیئت پارلمانی ایران با وزیر مشاور کشاورزی، شیلات و باغداری ایرلند
هیئت پارلمانی کشورمان در روز سه‌شنبه ۲۱ آذرماه ۱۳۹۷ با «اندرو دویل» وزیر مشاور کشاورزی، شیلات و باغ داری ایرلند دیدار و گفت: وگو کرد.
اندرو دویل وزیر مشاور کشاورزی، غذا و شیلات ایرلند نیز در این دیدار با اشاره به حجم بالای تولید محصولات کشاورزی و غذایی در ایرلند گفت: ما اقدامات مؤثری را برای افزایش صادرات محصولات کشاورزی شروع کرده‌ایم و امیدواریم بتوانیم با ایران نیز همکاری داشته باشیم. وی گزارشی راجع به ظرفیت‌های ایرلند در بخش‌های مختلف کشاورزی و شیلات و چالش‌های پیش رو ارائه کرد و ابراز امیدواری نمود سفر گروه دوستی پارلمانی ایران و ایرلند به دوبلین موجب تسهیل همکاری‌های دو طرف در بخش کشاورزی گردد.
کواکبیان گفت: با توجه به توانایی‌های بالای ایران و ایرلند در بخش کشاورزی، پارلمان‌ها و دولت‌های دو کشور وظیفه‌ی سنگینی برای ارتقاء سطح روابط تجاری ایران و ایرلند دارند.
وی افزود: با توجه به همسایگی ایران با ۱۵ کشور منطقه و بازار ۴۰۰ میلیون نفری غرب آسیا، ایران و ایرلند می‌توانند از طریق توسعه همکاری‌های خود، از این ظرفیت بالا به نفع مردم دو کشور استفاده کنند.
وی صدور خشکبار، گیاهان دارویی، غذا‌های دریایی محصولات متنوع کشاورزی را از حوزه‌های مستعد ایران برای همکاری با ایرلند اعلام کرد.

** دیدار هیئت پارلمانی ایران با وزیر مشاور اشتغال، تجارت و نوآوری ایرلند
هیئت پارلمانی کشورمان در روز سه‌شنبه ۲۱ آذرماه با «پت برین» وزیر اشتغال، تجارت و نوآوری ایرلند دیدار و گفت: وگو کرد.
پت برین در این دیدار گفت: برجام سند مهمی برای همکاری‌های تجاری ما است و ما خود را متعهد به آن می‌دانیم و از خروج آمریکا از این تعهد متأسف هستیم.
وی افزود: مدرن سازی کشاورزی، تجهیزات پزشکی و صنایع هوایی و هواپیمایی از علاقه‌مندی‌های ما برای توسعه همکاری‌های دوجانبه با ایران است.
کواکبیان گفت: تبادل هیئت‌های تجاری و اقتصادی کمک شایانی به افزایش سطح روابط تجاری دو کشور می‌کند. امیدواریم در آینده نزدیک شاهد سفر هیئت‌های تجاری ایرلند به تهران و سرمایه‌گذاری شرکت‌های تجاری ایرلند در ایران باشیم.
وی گفت: انتظار می‌رود کشور‌های اروپایی و مستقل بدون توجه به فشار آمریکا از بانک‌های خود حمایت و آن‌ها را به کار با ایران تشویق نمایند. امیدواریم هر چه سریع‌تر کانال ارتباط مالی ایران و اروپا عملیاتی شود تا شاهد تقویت روابط تجاری و مالی فی‌مابین باشیم.
کواکبیان گفت: مجلس شورای اسلامی برای تشویق سرمایه‌گذاری خارجی در ایران مشوق‌های زیادی ایجاد کرده است که تجار ایرلندی نیز می‌توانند با ورود به بازار ایران از آن‌ها استفاده نمایند.

انتهای پیام /

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: ایران ایرلند

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۹۴۸۶۶۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توافق ایران و چین برای همکاری‌های محیط زیستی

علی سلاجقه در دیدار با «رانیکو هوانک» وزیر اکولوژی و محیط زیست دولت چین با اشاره به تمدن دیرینه و زمینه همکاری های مختلف بین دو کشور ایران و چین و همچنین رویکرد مثبت دولت مردمی جمهوری اسلامی به توسعه روابط بین الملل با دولت جمهوری خلق چین و دو برنامه اساسی نقشه راه ابریشم و برنامه راهبردی ۲۵ ساله اشاره کرد و نقش محیط زیست در این برنامه ها را بسیار پررنگ دانست.

معاون رییس جمهور در این دیدار به تجربیات مطلوب دولت چین در زمینه های مختلف از جمله استحصال آب، مقابله با بیابانزائی، تغییرات اقلیم و دیگر موارد و استفاده از ظرفیت های مشترک در حل معضلات محیط زیستی تأکید کرد.

سلاجقه به امضا تفاهم نامه برنامه راهبردی ۲۵ ساله توسط محمد مخبر، معاون اول رئیس جمهور با در نظر گرفتن موضوعات محیط زیستی اشاره و برای حل معضلات پسماند، بیایان زدایی، استحصال آب و مسائل مربوط به تنوع زیستی با تشکیل کارگروه های تخصصی با همکاری دو کشور ابراز امیدواری کرد.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست در راستای همکاری های فی‌مابین به ارسال سلول های انرژی خورشیدی از سوی دولت چین به عنوان یک انرژی پاک به سازمان محیط زیست اشاره کرد و در ادامه همکاری شهرداری تهران با چین در خصوص واردات خودروهای برقی به کشور را قدمی روبه جلو عنوان کرد که نیازمند تسریع و تسهیل است.

وی گفت: استفاده از ظرفیت مراکز منطقه ای بازل و استکهلم در چین و ایران و توسعه همکاری های بین دو دولت می تواند برای مدیریت صحیح پسماندها و مواد شیمیایی مفید و موثر باشد.

سلاجقه تصریح کرد: تشکیل کارگروه های تخصصی و تهیه برنامه زمان بندی شده با ارائه اقدامات اجرایی می تواند مسیر مناسبی را برای همکاری های پیش رو به صورت هدفمند برای دو کشور ترسیم کند.

توافق ایران و چین برای همکاری‌های محیط زیستی

همچنین وزیر اکولوژی و محیط زیست چین در این دیدار بیان کرد: ایران و چین قدمت طولانی در تاریخ و تمدن دارند و قرار گرفتن چین و ایران در گروه کشورهای در حال توسعه با دغدغه های محیط زیستی مشترک و لزوم بهره مندی از دیگر پیوندهای سیاسی برای دستیابی به اهداف مشترک امری ضروری است.

رانیکو هوانک با اشاره به موافقتنامه مشترک حفاظت از محیط زیست بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت جمهوری خلق چین در سال ۲۰۱۲، اقدامات و همکاری های شکل گرفته بین دو کشور را بسیار مناسب ارزیابی کرد که پایه و اساس خوبی برای اقدامات آتی خواهد بود.

وزیر اکولوژی و محیط زیست چین از پیشنهادات جامع و سازنده علی سلاجقه استقبال و قدردانی کرد و از وی برای حضور در وزارت محیط زیست کشور چین دعوت کرد.

در این دیدار مقرر شد رایزنی لازم برای تشکیل کارگروه های تخصصی و شناسایی زمینه های همکاری و بررسی، ارزیابی و آسیب شناسی اقدامات پیشین صورت گیرد و برنامه ادامه همکاری ها تدوین و اجرایی شود، همچنین مقرر شد جلسات کارشناسی به منظور به اشتراک گذاری تجارب کشورها برنامه ریزی و ترتیب داده شود.

منبع: خبرگزاری ایرنا

دیگر خبرها

  • تازه‌ترین وضع همکاری‌های دوجانبه تهران - مسکو و بازار نفت بررسی شد
  • تاکید سفیر پاکستان بر گسترش روابط با ایران
  • روابط اقتصادی با پاکستان افزایش خواهد یافت
  • وزارت‌خانه‌ها آماده‌اند اطلاعات لازم را در اختیار منتخبان مجلس بگذارند
  • توافق ایران و چین برای همکاری‌های محیط زیستی
  • رایزنی سفیر ایران و رئیس پارلمان پاکستان درباره همکاری‌های مشترک
  • رئیس مجلس پاکستان: خط لوله گاز ایران برای ما اهمیت حیاتی دارد
  • استاندار مرکزی: بزرگترین پروژه دولت، ترمیم اعتماد و امید مردم است
  • تاکید بر گشودن فصل جدید در روابط ایران و آذربایجان
  • بزرگترین انتخابات جهان برگزار می شود