رمز و رازهایی درباره قضا و قدر که شاید از آنها بیخبر باشید
تاریخ انتشار: ۲۳ آذر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۹۴۸۶۶۵
به گزارش گروه روی خط رسانه های خبرگزاری برنا؛ قضا در لغت و در فرهنگ قرآن به معنی حکم و فرمان است: «و قضی ربک ان لا تعبدوا الا ایاه و بالوالدین احسانا» (سوره اسراء) خداوند به مردم به عبادت حکم کرده و فرمان داده به پدر و مادر احسان کنید. بنابر این قضا به این معنی که در قرآن و روایات هم به این معنا آمده هیچ مانع و سدی در برابر اختیار انسان نیست، انسان میتواند و مختار است به قضای الهی عمل کند، و میتواند عمل نکند قضا جز در مسئله مرگ حتمی اختیار را از انسان سلب نمیکند وقتی حکم مرگ حتمی برسد به همه امور انسان از جمله اختیار خاتمه میدهد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
قدر در قرآن و روایات به معنای اندازه گیری است «الذی قدر فهدی» (سوره اعلی) همه کرات همه نباتات، همه حیوانات، در همه امورشان و همه انسانها از نظر رزق و روزی، آراستگی جسمی، رشد بدنی، ضربان قلبی در چهار چوپ قدر هستند این که انسانی قدش چه اندازه باشد قلبش چه تعداد ضربان داشته باشد و نیز دیگر موجودات چگونه باشند برای همه و همه اندازه معین قرار داده شده و این اندازه گیری ارتباطی با اختیار انسان ندارد و اگر این اندازه گیری حاکم نبود جهان یا بر پا نمیشد یا به فساد کشیده میشد.
مسأله قضا و قدر، هنوز برای عدهای مشخص نشده است و لذا تفسیرهای ناصحیح و نادرستی را در ذهن خود پرورش مى دهند و فکر مى کنند که قضا و قدر، مقابل اراده و اختیار انسان است و معتقدند که این قضا و قدر است که اثر مثبت و منفى در اراده انسان دارد و عقیدهشان بر این است که غالب اشتباهات و نارساییها و بلکه بسیاری از کوتاهیهای خود را به گردن عاملی خارج از محیط زندگی به نام قضا و قدر بگذارند و در برابر هر تعهد و مسئولیتی شانه خالی کنند و حتی امروزه در میان گروهی از اروپاییها و غربزدگان، مسئله جبر تاریخ، جای قضا و قدر را گرفته و بسیاری از کوتاهیهای خود را به گردن آن میگذارند.
اما حقیقت و واقعیت این است که:
۱ ـ. قضا و قدر، حرکتی در مقابل مسیر منطقی آفرینش نیست، زیرا حادثهها و پدید آمدن صحنههای زندگی، دلیلی گویا بر این حقیقت است که نظام هستی، علت و معلول، و سبب و مسبب است و این دو سنّت قطعی جهان هستی است. از این رو قضا و قدر، پیوندی ناگسستنی با اراده و اختیار و انتخاب انسانها دارد و هرگاه تلاش و کوشش ما پیروزی بیافریند، این علت و معلول (تلاش= موفقیت) زمینه ساز تقدیر و سرنوشت ما نسبت به پیروزی و موفقیت مان میشود، در غیر این صورت، قضا و قدر، شکست را برای ما رقم خواهد زد، شکستى که دستاورد تنبلی، بی حالی، و یا ناتوانی ما در تلاش و تکاپوست. قضا و قدر در عرصههای حیات و وابسته به حالات و افعال ماست، سنتی است که خیر و شر آن بدست ماست، اگر چه پروردگار هستی، خود عالم و آگاه به نوع گزینش ماست و ارادهای برتر از اراده ما دارد، اما در هیچ عملى اختیار از انسان گرفته نمیشود.
۲ ـ. در عالم هستی محرکی به نام قضا و قدر که خارج از محیط زندگی و اراده فاعل باشد، نیست. در حقیقت تقدیر الهی همان نتیجه انتخاب و عمل انسانهاست، ملتی که تن به تنبلی و بیکاری در دهند و با یکدیگر به اختلاف و نزاع برخیزند و نیروهای خدادادی را هدر دهند، تقدیرشان از هم پاشیدن است. ولی تقدیر الهی درباره ملتی که به فکر محرومان زحمتکش بوده و اهل تلاش باشند، این است که همیشه از ثبات و آرامش و ترقّی و پیشرفت و سازندگى برخوردار شوند. جوانی که زندگی خود را با امکانات زیاد و اعصاب پولادین و فهم و هوش سرشار آغاز کند، دو تقدیر و دو سرنوشت که هر دو به حکم قضای الهی است در انتظار اوست، تا کدامیک را انتخاب کند. هر گاه امکانات مادی و معنوی خود را در راه تحصیل علم و دانش یا بازرگانی با کار اندازد، یک عمر با سعادت و تندرستی به سر خواهد برد، ولی هر گاه از این سرمایههای مادی و فکری سوء استفاده نماید و امکانات خود را در راه خوشگذرانی و میگساری که موجب تباهی زندگی است مصرف نماید، قطعاً پس از مدتی به بدنی رنجور و بیمار و اعصابی خسته در گوشهای بیفتد و عمر را با درد و رنج بسر برد. ملاحظه نمودید که هر دو تقدیر مربوط به خداست، خداست.
منبع: پایگاه اطلاع رسانی حجت الاسلام انصاریان (عرفان)
منبع: خبرگزاری برنا
کلیدواژه: پدر و مادر رسانه سرمایه علم و دانش مرگ
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۹۴۸۶۶۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
اراده استانی برای پرداختن به قهرمانان قزوینی وجود ندارد
خبرگزاری مهر، گروه استانها: مجموعه تلویزیونی سنجرخان یکی از مجموعههای پربازدید تلویزیونی بود که با نگاهی به یک قهرمان و مبارز کُرد با اقبال عمومی خوبی روبرو شد.
یکی از اصلی ترین ویژگیهای این مجموعه بدون شک توجه ویژه به شخصیت و قهرمان مردمان کرد کشورمان بود و نشان داد پرداختن به چهرههای ناشناختهای که در جای جای این کشور برای استقلال این خاک تلاش کردهاند اما ناشناخته ماندهاند با استقبال مردم روبرو میشود.
«حمیدرضا سبحانی نژاد» از هنرمندان و فعالان فرهنگی برجسته قزوینی و نویسنده مجموعه سنجرخان در گفتوگو با خبرنگار مهر ضمن پرداختن به زوایای هنری این مجموعه از لزوم توجه به شخصیتهای بومی استان قزوین نیز سخن میگوید.
وی در این گفت وگو اظهار کرد: اواخر سال ۱۳۹۸ من و محمدحسین لطیفی قرار شد کار مشترکی را برای صفویه انجام دهیم و قسمتهای اول هم نوشته شد اما پروژه با مشکلات مالی مواجه شد.
سبحانی نژاد افزود: مجموعه سنجرخان پیش از آن در اواسط دهه نود تصویب شده بود و حتی فیلمنامه اولیه نیز توسط مرحوم دری نوشته و با بازیگران هم صحبت شده بود اما بعد از بیماری و فوت ایشان کار متوقف شده بود.
وی با بیان اینکه مجموعه سنجرخان قرار بود توسط مرکز کردستان و برای معرفی قهرمانان مبارزان کرد کردستان ساخته شود، اضافه کرد: سنجر خان شخصیتی بود که وابستگی به بیگانه نداشت و از این رو میتوانستیم راحت تر به آن بپردازیم.
هیچکدام از بخشهای فیلم نوشته مرحوم دری نیست
این هنرمند برجسته قزوینی تصریح کرد: بعد از توقف کار برای صفویه مقرر شد که این کار توسط آقای لطیفی و بنده نوشته شود و باید این را بگویم که علی رغم آنچه که گفته میشود هیچکدام از بخشهای این فیلم برگرفته از فیلمنامه مرحوم دری نیست و تمام سکانسهای فیلم از ابتدا تا انتها از نو نوشته شده بود.
وی تاکید کرد: رویکرد مرحوم دری در نوشتن فیلمنامه سنجرخان بیشتر هویتی بود اما رویکرد ما علاوه بر رویکرد هویتی، عبرت آموزی تاریخی نیز بود.
سبحانی نژد اضافه کرد: مخاطب وقتی این سریال را می بیند باید این را بداند که دردسرهای جامعه ایران از صدسال پیش نیز وجود داشته است و حتی برخی دیالوگهای آن برهه مانند «خان باید به فکر رعیت باشد» امروز نیز کاربرد دارد.
وی با اشاره به منابع لازم برای ساخت این فیلم، ادامه داد: منابع خوبی در اختیار داشتیم و خاندان وزیری در تمام مراحل ساخت در کنار ما بودند و چندین رساله دکتری و فوق لیسانس در رابطه با سنجرخان نیز در اختیار ما وجود داشت.
برای نوشتن سنجرخان به اصل داستان متعهد بودهایم
نویسنده مجموعه تلویزیونی سنجرخان عنوان کرد: برای دراماتیک کردن داستان شاید در برخی ریزه کاریها تغییراتی داشته باشیم تا قصه کشش لازم را داشته باشد اما اصل روایت بدون تغییر در اختیار مردم قرار گرفته است.
وی ادامه داد: برخی شخصیتها را که بسیارخوی وحشی گری داشته و بی رحم بودند به گونهای ترسیم کردیم که از دایره انسان بودن خارج نشوند اما مخاطب به این نتیجه که او فردی بی رحم است برسد.
سبحانی نژاد یکی از ویژگیهای این فیلم را احترام به فرهنگ مردم کردستان و پرهیز از ورود به چالشهای قومی و قبیلهای دانست و تصریح کرد: برای اینکه بتوانم با فرهنگ مردم کردستان آشنا شوم روز اولی که وارد این شهر شدم سعی کردم با حضور در شهر و بین مردم و تاکسی با فرهنگ این مردم آشنا شوم.
وی ادامه داد: خیلی از ذهنیتهایی که در مورد مردم کردستان وجود دارد اصلاً صحیح نیست و برای این مردم علاوه بر اینکه فرهنگ و سنن کردها مهم است زندگی رنگ زیبایی دارد و مردم با هر نگاه مذهبی و قومی کنار همدیگر به خوبی زندگی میکنند.
سنجرخان برای همه مردم ایران نوشته شد
این نویسنده برجسته قزوینی گفت: تنها ذهنیت جدی مردم کردستان که مربوط به این دوره و الان هم نیست این است که مرکز کشور به مردم این استان بی توجه بوده است.
وی اظهار کرد: وجود قطب الدین صادقی در کنار این پروژه یک حسن بزرگ بود و قدرت و کاریزمای ایشان نقش مهمی در ساختن این فیلم داشت.
سبحانی نژاد تاکید کرد: وجود آقای لطیفی باعث شد برای ساخت فیلم نگاه وسیعی تری داشته باشیم و تنها مخاطبان این فیلم را مردم کردستان و کرد نبینیم بلکه همه مردم را مخاطب بدانیم.
۸۰ درصد بازیگران سنجرخان باید از جوانان کردستان میبودند
وی گفت: بهمن مرادنیا استاندار سابق کردستان نقش مهم در حمایت از ساخت این سریال داشت اما یک قول شفاهی از کارگردان کار گرفته بود که ۸۰ درصد بازیگران سریال باید از بازیگران و هنرمندان کرد باشد.
این نویسینده برجسته قزوینی با بیان اینکه این یک درس بزرگ برای استان قزوین است، ادامه داد: متأسفانه میبینیم در قزوین از لوکیشنهای این استان استفاده میشود اما آن را به نام استان دیگر معرفی میکنند.
وی بیان کرد: برای انتخاب بازیگر قرار بر این شد که شخصیتهای جوان فیلم را از بازیگران جوان کردستان انتخاب کنند و تنها بخشی از بازیگران مهم را از چهرههای سرشناس برگزینند.
سبحانی نژاد با بیان اینکه بیش از ۲۰ هزار نفر برای سنجرخان تست بازیگری دادند تا زمینه مطرح شدن هنرمندان کردستانی فراهم شود، ادامه داد: انتخاب چهرههایی مثل پاک نیت یا دهکردی انتخاب خوبی بود که در بازی هم شاهد عملکرد خوب آنها بودیم.
سیاست صداوسیما پرداختن به چهرهها و قهرمانان استانی است
وی با بیان اینکه سیاستهای امروز سازمان صداوسیما بسیار خوب و قابل توجه است، بیان کرد: یکی از این سیاستها تمرکز زدایی و پرداختن به شخصیتها و قهرمانهای استانها است اما برای تحقق این سیاست در هر استانی باید یک اراده و همت جمعی وجود داشته باشد.
این هنرمند برجسته قزوینی با بیان اینکه شخصیتهای زیادی در استان قزوین وجود دارد که قابلیت پرداختن دارد، ادامه داد: امروز استانهای دیگر مانند اردبیل و یا البرز دنبال پرداختن به چهرههای مطرح خود هستند اما در قزوین ارادهای برای این موضوع وجود ندارد.
وی در پایان با بیان اینکه مدیریت کلان فرهنگی استان قزوین باید به این نقطه برسند که نیاز است به شخصیتهای استان قزوین توجه ویژه ای بشود، تاکید کرد: از سوی دیگر این مطالبه باید از نخبگان و هنرمندان استان نیز شکل بگیرد و طبیعتاً با یک اراده جمعی میتوانیم شاهد اتفاقات خوبی در استان باشیم.
کد خبر 6056165