Web Analytics Made Easy - Statcounter

مجلس سنا در واکنش به موضع ترامپ درباره قتل خاشقجی، با تصویب یک قطعنامه خواستار توقف حمایت از عربستان در جنگ یمن شد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ پس از نزدیک به چهار سال حمایت همه‌جانبه از جنایات رژیم سعودی، مجلس سنای آمریکا در واکنش به موضع دونالد ترامپ در قبال قتل جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار منتقد سعودی و امتناع او از مقصر دانستن محمد بن سلمان، با تصویب یک قطعنامه خواستار پایان یافتن حمایت آمریکا از عربستان در جنگ یمن شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

  قطعنامه مذکور که با ۵۶ رای موافق در برابر ۴۱ رای مخالف به تصویب رسید، به دولت ترامپ ۳۰ روز فرصت داده است تمامی نیروهای آمریکایی دخیل در جنگ یمن را از این کشور خارج کند.   این نخستین بار است که یکی از دو مجلس کنگره آمریکا از قطعنامه‌ای برای خروج نیروهای آمریکایی از جنگی که به تایید کنگره نرسیده است، حمایت می‌کند. بر همین اساس، برخی سناتورهای آمریکایی، تصویب این قطعنامه را یک "پیروزی تاریخی" نامیده‌اند.   قطعنامه سنا همچنین از کاخ سفید می‌خواهد برای ادامه حضور نیروهایی که در یمن با گروه‌های تروریستی از جمله القاعده مبارزه می‌کنند نیز از کنگره مجوز بگیرد.   کنگره آمریکا هرگز مجوزی برای مشارکت نظامی آمریکا در جنگ یمن صادر نکرده است، اما با این حال، حدود چهار سال است که نیروهای آمریکایی به جنگنده‌های ائتلاف سعودی برای حمله به یمن سوخت‌رسانی می‌کنند.   طبق گزارش اسپوتنیک، نیروهای ویژه ارتش آمریکا برروی زمین نیز در مناطق مرزی یمن به نیروهای ائتلاف سعودی کمک می‌کنند یا اطلاعات مکانی در اختیار بمب‌افکن‌های سعودی قرار می‌دهند.   البته دولت آمریکا هرگز مشارکت در جنگ یمن را نپذیرفته است اما «برنی سندرز» سناتور آمریکایی چندی پیش در توئیتر خود نوشت زمانی که خانواده‌های یمنی برروی بمب‌هایی که کودکان آنها را می‌کشد، عبارت "ساخت آمریکا" را مشاهده می‌کنند، بسیار واضح است که آمریکا بخشی از این جنگ است.   برخی دیگر از سناتورهای آمریکایی در واکنش به قتل وحشیانه خاشقجی در کنسولگری عربستان در استانبول در تلاشند با تصویب یک قانون یا قطعنامه الزام‌آور، فروش تسلیحات نظامی آمریکایی به ریاض را نیز متوقف کنند؛ موضوعی که ترامپ به خاطر منافع اقتصادی آن به شدت با آن مخالفت کرده است.   مجلس سنا همچنین پس از تصویب قطعنامه پایان حمایت آمریکا از عربستان در جنگ یمن، قطعنامه دیگری را نیز به تصویب رساند که محمد بن سلمان ولیعهد سعودی را عامل ترور «جمال خاشقجی» معرفی می‌کند.   انتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۹۴۸۶۹۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اخراج نظامیان آمریکایی از نیجر

به گزارش­ سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما از ابیجان ، حاکمیت نظامی نیجر رسما از لغو توافق نظامی این کشور غرب آفریقا با آمریکا و ضرورت خروج فوری نظامیان و تجهیزات آمریکایی از این کشور خبر داد. سرهنگ امدو عبدالرحمان سخنگوی دولت نیجر تصمیم حاکمیت این کشور را لازم الاجرا اعلام کرد.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

وی در تلویزیون ملی نیجر گفت:دولت نیجر با در نظر گرفتن آرمان‌ها و منافع مردم نیجر، توافقنامه مربوط به وضعیت کارکنان نظامی آمریکا و کارمندان غیرنظامی وزارت دفاع آمریکا را در خاک این کشور  لغو می‌کند. به این منظور مکاتبات دیپلماتیک با طرف آمریکایی انجام خواهد شد. 

آمریکا در حال حاضر یک پایگاه مهم پهپادی در منطقه آگادز نیجر به همراه هزار نظامی در این کشور دارد. این تصمیم بعد از دیدار یک هیات عالی رتبه آمریکایی از نیجر در هفته گذشته، اتخاذ شد. اعضای این هیات شامل معاون آفریقای وزارت امور خارجه آمریکا و فرمانده نیرو‌های آمریکایی در آفریقا موسوم به آفریکام ، فقط با نخست وزیر نیجر دیدار کردند و ژنرال چیانی حاکم نظامی نیجر آنها را به حضور نپذیرفت. دولت نیجر اساسا حضور نظامیان آمریکا را در خاک این کشور غیرقانونی ارزیابی کرده است.
سخنگوی دولت نیجر گفت:درباره همکاری دو کشور به ویژه همکاری نظامی و مبارزه با تروریست ها، حضور آمریکا در خاک جمهوری نیجر غیرقانونی است و ناقض اصول و قواعد قانون اساسی و حاکمیتی ماست.
حاکمیت نظامی نیجر که از هفت ماه قبل قدرت را در این کشور در اختیار دارد، پیش از این نظامیان فرانسوی را نیز از خاک نیجر اخراج کرده بود.

اظهارات :  امدو عبدالرحمان - سخنگوی دولت نیجر

دیگر خبرها

  • دولت آمریکا در حال تغییر سیاست خود در قبال اوکراین است
  • سناتور آمریکایی: تنها عامل اتحاد کابینه نتانیاهو، جنگ است
  • نیجر: آمریکا حضور نظامی خود را به ما تحمیل کرده بود
  • اخراج نظامیان آمریکایی از نیجر
  • نسخه نهایی پیش‌نویس قطعنامه آمریکا برای غزه
  • ارائه نسخه نهایی پیش‌نویس قطعنامه آمریکا برای غزه
  • نیجر توافقنامه نظامی با آمریکا را لغو کرد/ واشنگتن به دست و پا افتاد
  • نیجر روابط نظامی خود را با آمریکا لغو می‌کند
  • دولت نیجر به همکاری نظامی با آمریکا پایان داد
  • الحوثی: آمریکایی‌ها با عقوبت سختی مواجه خواهند شد