Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از رشت، فرهاد دلق پوش، رییس سازمان صنعت معدن و تجارت گیلان در حاشیه بازدید از واحد صنعتی قطعات جلوبندی خودرو در شهر لاهیجان گفت: برای ایجاد کارخانه تولید دو نوع خودروی سبک در استان، سرمایه گذاران در آینده‌ای نزدیک اقدام خواهند کرد.

وی افزود: با بهره برداری از این طرح در راستای تولید خودرو، زمینه اشتغال ۵ هزار نفر به صورت مستقیم در گیلان فراهم خواهد شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رییس سازمان صنعت معدن و تجارت گیلان رتبه ایران در صنعت خودروی جهان را شانزدهم اعلام کرد و گفت: حفظ این رتبه در شرایط دشوار تحریم‌های بین‌المللی بسیار حائز اهمیت است.

دلق پوش همچنین فعالیت ۹ واحد قطعه سازی و تولید کننده لوازم یدکی خودرو در گیلان را فرصتی برای تامین زنجیره صنعت خودرو در استان برشمرد.

انتهای پیام/اص

۹ واحد قطعه‌سازی خودرو در گیلان فعالیت دارد

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: صنعت صنعت خودرو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۹۴۸۷۱۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

درسال ۱۴۰۲ چگونه ۱۴هزار متخصص ایرانی ۶۰میلیون قطعه خودرو در کروز تولید کردند؟

در کنار تحریم‌های خارجی، دست‌های پنهان داخلی در کنار رسانه‌های معاند فارسی زبان کمر به تخریب و خدشه‌دار کردن وجهه بنگاه‌های قطعه‌سازی ایران بسته‌اند و سعی در دلزدگی آنان نسبت به تولید و فعالیت اقتصادی دارند و با ایجاد شایعه و اتهام سعی در خارج کردن این بنگاه‌ها از گردونه تولید دارند اقدامی که جریان عملیات روانی رسانه‌های متعلق به امریکا و انگلیس و اسرائیل بصورت مسمتر سعی بر القاء ان دارند.

در این سنگ‌پرانی‌ها، تهدید‌ها و تهمت‌ها، اما شرکت‌هایی هستند که همچنان اعتقاد به تداوم تولید دارند و تمام تلاش خود را برای تولید رونق صنعت تامین نیازمردم اشتغال زایی، کارآفرینی و تزریق امید در جامعه به کار می‌گیرند.

برای آشنایی بیشتر با دغدغه ها، برنامه‌ها و تلاش‌های فعالان عرصه قطعه سازی ایران با بهروز حبیبی عضو هیات مدیره و معاون بازرگانی شرکت صنایع تولیدی کروز یکی از بزرگترین قطعه سازان کشور گفتگو کرده ایم.

حبیبی با تشریح تمام مشکلات صنعت خودروسازی و قطعه سازی کشور گفت: با همه مشکلات، کاستی‌ها و سنگ اندازی ها، شرکت کروز تلاش کرده است با بکارگیری مهارت متخصصان ایرانی و فناوری روز دنیا نه تنها چراغ صنعت قطعه سازی را روشن نگاه دارد بلکه باعث رشد و توسعه روزافزون آن شود.

به گفته وی، کروز هر سال برنامه توسعه‌ای دارد و از روز تاسیس نیز با همین رویکرد وارد صنعت شد چرا که مدیران آن معتقدند ایستایی سبب میرایی و از بین رفتن دستاورد‌ها می‌شود.

وی در تشریح عملکرد شرکت کروز گفت: مانند همه سازمان‌ها و شرکت‌های بزرگ در کروز نیز دپارتمان‌های مختلفی ایجاد شده که با استقلال نسبی نسبت به یکدیگر فعالیت می‌کنند و در نهایت بر اساس خرد جمعی کار‌ها به پیش می‌رود.

حبیبی با بیان اینکه اداره مجموعه‌ای با ۱۴ هزار پرسنل کار چندان آسانی نیست، گفت: با وجود محدودیت‌های متعدد تلاش کرده ایم مدلی استاندارد و به روز ارایه دهیم و توانسته ایم به صورت غیرمستقیم در قالب ۳۰۰ شرکت که تولید بیش از سه هزار و ۵۰۰ قطعه را برعهده دارند برای ۲۷ هزار نفر به صورت غیرمستقیم کار ایجاد کنیم به عبارت ساده‌تر توانسته ایم زنجیره تامین کارامدی بوجود آوریم.

تدابیر سختگیرانه در آزمایشگاه‌ها برای تولید محصولات باکیفیت

وی افزود: برای اینکه بتوانیم همپای شرکت‌های بزرگ جهان حرکت کنیم و از دانش و فناوری روز عقب نمانیم به کوچکترین جزئیات در پروسه ساخت و تولید توجه کرده ایم ضمن اینکه تدابیر سختگیرانه‌ای در آزمایشگاه‌های کروز برای انجام عملیات تست و تایید نهایی قطعه اتخاذ شده است تا در نهایت محصولی به روز و با کیفیت در اختیار مشتریان قرار گیرد.

حبیبی یکی از دلایل موفقیت کروز را بکارگیری و استفاده از مشاورین مجرب در حوزه‌های مختلف و همینطور الزام خود به استاندارد‌های سختگیرانه دانست و گفت: محصولات کروز از نظر کیفی در وضعیت بسیار خوبی قرار دارند و آنچه برای ما بیش از هر چیزی اهمیت دارد رضایت مشتری است.

توانایی طراحی و ساخت هر قطعه‌ای از خودرو را داریم

وی گفت: به روز کردن دانش فنی با داشتن ارتباط مستمر با دانشگاه‌های کشور از جمله دانشگاه تهران، ایجاد مرکز تحقیقات و فناوری در حوزه برق و مکانیک با حضور صد‌ها نخبه دانشگاهی از دیگر اقداماتی بوده است که کروز برای توسعه روزافزون خود انجام داده است.

عضو هیات مدیره کروز گفت: به جرات می‌توان گفت امروز کروز در حوزه طراحی به دانش فنی کامل رسیده است و می‌تواند هر قطعه‌ای از یک خودرو را از صفر تا ۱۰۰ طراحی و تولید کند و در نهایت در اختیار خودروساز قرار دهد.

تولید بیش از ۶۰ میلیون قطعه در سال ۱۴۰۲

وی در بخش دیگری از سخنان خود به میزان تولید محصولات شرکت کروز اشاره کرد و گفت: تنها در سال ۱۴۰۲ حدود ۶۰ میلیون قطعه برای خودروسازان تهیه کرده ایم که در قالب ۱۴۰۰ کدمحصول عرضه شده است، که رکورد خوبی است و تلاش می‌کنیم سال اینده آن را بهتر کنیم.

حبیبی ادامه داد: پروژه جدیدی در حال راه اندازی در کروز است که از سال آینده نتایج آن دیده خواهد شد ضمن اینکه کروز در حال حاضر رتبه ۵۳ را در بین ۱۰۰ شرکت برتر کشور دارد و همچنان به رشد و توسعه خود می‌اندیشد و تلاش دارد دپارتمان‌های خود را ارتقا دهد.۶۵ درصد نیروی کار کروز را زنان تشکیل می‌دهند که ۳۰ درصد آنان سرپرست خانوار هستند.

معاون بازرگانی شرکت کروز اعلام کرد: نگاه سازمان و مدیران ارشد و بنیانگذاران شرکت این است که اگر کار و تلاش در کشور رونق گیرد شادابی، ثروت آفرینی و وضعیت روبه رشد مردم را به همراه خواهد داشت.

وی افزود: از این رو، رویکرد شرکت همواره در اندیشه توسعه روزافزون بوده است به عبارت دیگر تلاش کرده ایم در سایه دانش و منابع فنی و خرد جمعی بتوانیم کار را توسعه دهیم و با اشتغال زایی بخشی از مشکلات بیکاری جوانان را برطرف کنیم.

روند شرکت نیز گواه این واقعیت است چرا که حتی در زمان بحرانکه خیلی از شرکت‌ها به دنبال تعدیل نیرو بودند، کروز موفق شد با گسترش فعالیت‌ها و محصولات خود، نیروی کار بیشتری جذب کند.

وی افزود: اکنون سه سایت فعال در کشور داریم که نخستین آن‌ها در خیابان فتح واقع شده است، سایت دوم در کیلومتر ۱۱ جاده مخصوص و سایت سوم نیز در کیلومتر ۲۱ این جاده قرار دارد و حدود ۱۴ هزار نفر در سه شیفت کاری در ان‌ها مشغول به کار هستند.

عضو هیات مدیره شرکت کروز اضافه کرد: هدف ما گسترش روزافزون است تا بتوانیم پرسنل بیشتری جذب کنیم، امروز میانگین سنی نیروی کار ما حدود ۳۰ سال است و هفت هزار نفر از پرسنل کمتر از ۳۰ سال دارند.

وی گفت: در کروز تلفیقی از تجربه، مهارت و دانش فنی نیرو‌های قدیمی در کنار دانش روز و انرژی نسل جوان در کنار یکدیگر قرار می‌گیرد که نتیجه آن خروجی بسیار خوبی به همراه دارد ضمن اینکه این وضعیت در حال بروز شدن است.

ارایه خدمات متعدد به نیروی انسانی

حبیبی در بخش دیگری از سخنان خود به شرایط اقتصادی شکننده کشور اشاره کرد و گفت: شرکت کروز به خوبی این وضعیت را درک کرده است از این رو تلاش کرده در قالب بسته‌های حمایتی به پرسنل کمک کند.

وی اظهار داشت: حقوق پرسنل به صورت منظم پرداخت می‌شود، ضمن اینکه صندوق دریافت تسهیلات در شرکت بوجود آمده است که بیشتر پرسنل عضو آن‌ها هستند و هم اکنون از مزایای آن بهره می‌برند.

عضو هیات مدیره کروز گفت: در سایت دو و سه ما درمانگاه فعال شده است ضمن اینکه تجهیزات دندان پزشکی نیز به مجموعه اضافه شده و در کنار آن باشگاه ورزشی ساخته شده است.

حبیبی با اشاره به اینکه سایت چهارم این شرکت آماده شده است و طبق برنامه قرار است سال ۱۴۰۳ به بهره برداری برسد، ابراز امیدواری کرد: برنامه توسعه‌ای کروز همچنان ادامه داشته باشد و هر سال بیش از سال قبل از آن به مردم و کشور خدمات ارایه دهد.

وی افزود: کروز یک مجموعه و خانواده بزرگ با اندیشه واحد است و هدف اصلی خود را ثروت آوری بیشتر، جذب نیروی کار بیشتر و توسعه روزافزون قرار داده است چرا که معتقدیم مردم شریف ایران شایسته دریافت بهترین‌ها هستند.

وی با بیان اینکه خودروساز‌ها به دلیل مدیریت دولتی، همواره ناکارآمد هستند، اما در توجیه این ناکارآمدی آدرس غلط می‌دهند، معتقد است: خروجی هر بنگاه اقتصادی بخصوص در صنعت خودروسازی، نتیجه استراتژی و رویکرد ذهنی مدیران آن است، غالب مدیران دولتی تصمیماتی می‌گیرند که سازگار با شرایط روز صنعت نیست از طرفی پی در پی تغییر می‌کنند، که نتیجه‌ای جز ناکارامدی برای بنگاه اقتصادی بدنبال نخواهد داشت چرا که در چنین وضعیتی مدیران تنها به دنبال گذراندن امور روزمره هستند و نقشه راهی برای بهبود وضعیت در بلند مدت ندارند.

عضو هیات مدیره کروز تصریح کرد: در کنار این‌ها باید به مداخله دولت در قیمت گذاری خودرو، مداخله در سایر موارد که مرتبط با بخش تولید است نیز اشاره کرد که در نهایت سبب می‌شود هیات مدیره خودروسازی نتواند قیمت نهایی محصول خود را تعیین کند بنابراین در بیشتر اوقات خودرو کمتر از قیمت تمام شده درکارخانه بفروش می‌رسد و تنها کسانی که از این فضا سود می‌برند دلال‌ها و واسطه‌ها هستند که بعضا با ۷۰ درصد سود نسبت به قیمت کارخانه محصول نهایی را به دست مردم می‌رسانند در نتیجه موجبات نارضایتی مردم، خودروسازان و قطعه سازان را فراهم می‌کنند.

به گفته وی، سیاست گذاری نادرست دولت از دیگر مواردی است که به تولید در کشور ضربه زده است، این اقدام خودروساز که با تامین کنندگان قطعات ارتباط مستقیم برقرار می‌کند برخلاف روندی است که در جهان مرسوم است.

معاون بازرگانی شرکت صنایع تولیدی کروز موازی کاری خودروسازان را دلیل دیگری مبنی بر کاهش کیفیت قطعات عنوان کرد و گفت: متاسفانه سرکوب تامین کنندگان در برنامه خودروسازان قرار گرفته است چرا که دولت بجای میدان دادن به قطعه سازان بزرگ کشور و تقویت آنان برای تکمیل زنجیره تامین و در نهایت تهیه محصول مورد نیاز، با تک تک قطعه سازان ارتباط گرفته که روند نادرستی است و باعث شده کیفیت و قیمت تمام شده قطعه متاثر از این سیاستگذاری شود.

«برای تامین هر قطعه بعضا تا شش قطعه ساز وجود دارد که تعداد زیادی قالب تهیه کرده اند؛ این وضعیت در نهایت بر قیمت تمام شده خودرو و کیفیت قطعات تاثیر نامطلوب می‌گذارد.»

مکانیزم‌های دولتی سدی دربرابر تولید کنندگان

عضو هیات مدیره کروز با بیان اینکه ساختار دولتی بیمارگونه است، اظهار داشت: مکانیزم امروز به گونه‌ای است که برسر راه هر آنچه در کشور تولید می‌شود یا هر برندی که در جهت تولید حرکت می‌کند، ترمزی ایجاد می‌شود ما امیدواریم این مکانیزم هر چه زودتر اصلاح شود و دولت در سرجای واقعی خود قرار بگیرد و به جای تصدی گری به کار اصلی خود یعنی نظارت و تسهیل گری و کمک به بنگاه‌های اقتصادی برگردد و از رقابت با شرکت‌ها دست بردارد.

به گفته وی، وقتی دولت با گسترش تصدی گری خود بر بنگاه‌های اقتصادی، تبدیل به رقیب شرکت‌ها می‌شود، وضعیت فاجعه باری بوجود می‌آید که نتیجه‌ای جز از دست رفتن فرصت ها، مشاغل و تحلیل تدریجی کسب و کار‌ها ندارد وضعیتی که در سالیان اخیر نظاره گر آن هستیم.

حبیبی معتقد است: آنچه سبب شده به رغم تلاش‌های شبانه روزی صنعت قطعه سازی ایران و رعایت استاندارد‌های کیفی، هنوز دست اندرکاران این صنعت نتوانند به خروجی خوبی برسند عواملی است که نشات گرفته از تحریم‌های داخلی است.

به گفته وی، محدودیت‌های دیگری نیز از جمله دشواری واردات، شرایط ترخیص کالا از گمرک، مشکل نقدینگی و سیاست‌های انقباضی دولت در سال ۱۴۰۲ هم بر صنعت قطعه سازی ایران تاثیر منفی گذاشته است که باعث کمتر شدن گردش مالی شرکت‌ها و به دنبال آن تولید کمتر و کاهش راندمان آن‌ها شده است.

۸۰ درصد مشکلات موجود در بخش تولید ناشی از تحریم‌های داخلی است

وی با بیان اینکه تصدی گری دولتی همیشه ویرانگر تولید بوده است، توضیح داد: ما با دو نوع تصدی گری مواجه هستیم که به مانند دو لبه قیچی عمل می‌کند، لبه نخست همان چنبره دولت بر خیلی از صنایع از جمله صنعت خودروسازی است که در قالب مدیریت دولتی کارخانجات نمایان می‌شود که نتیجه‌ای جز ناکارآمدی، کاهش کیفیت و افزایش قیمت محصول نهایی ندارد.

وی لبه دیگر تصدی گری دولت که مانع رشد تولید شده را قیمت گذاری دستوری عنوان کرد و گفت: شورای رقابت با قیمت گذاری دستوری، آسیب جبران ناپذیری به صنعت خودروسازی ایران زده است.

حبیبی خاطرنشان کرد: این اقدام سبب شده خودروساز نتواند خودروی خود را به قیمت روز بفروشد حال آنکه در تمام دنیا قیمت هر محصول در مکانیزم بازار عرضه و تقاضا مشخص می‌شود و به تدریج بازار به تعادل می‌رسد، اما در نظام قیمت گذاری دستوری غالبا قیمت نهایی محصول از قیمت تمام شده آن کمتر می‌شود که زیان انباشته بنگاه‌های اقتصادی وخودروسازان را به همراه دارد.

وی با تمجید از عرضه خودرو در بورس کالا اظهار داشت: عرضه خودرو در بورس با توجه به شرایط کشور، تلاش خوبی بود که متاسفانه ورود رانت‌هایی باعث شد این طرح با همه فواید و محاسن آن کنار گذاشته شود و عملیاتی نشود.

به گفته عضو هیات مدیره کروز، امروز مکانیزم فروش خودرو در کشور به شکلی است که خودروسازمحصول خود را در اختیار دلال قرار می‌دهد، دلال در بازار با قیمت بالاتری می‌فروشد و سود نهایی را به جای خودروساز و قطعه ساز نصیب خود می‌کند.

وی گفت: از طرف دیگر ارتباط نادرست با تامین کنندگان قطعات باعث شده تا حدودی قیمت تمام شده خودرو بالا برود هرچند در مقیاس جهانی قیمت تمام شده خودرو بالا نیست.

ایستایی سبب از بین رفتن و میرایی می‌شود

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: بیش از ۵۰ درصد ظرفیت کارخانجات کشور خالی است و وضعیت زیان باری برای کشور است و ادامه این روند سبب می‌شود که خیلی‌ها سراغ کار تولید نروند و به دنبال کار‌هایی با حاشیه سود بالاتر از جمله دلالی و بازرگانی بگردند.

دیگر خبرها

  • فعالیت ۳۲ هزار واحد صنفی در کهگیلویه وبویراحمد
  • شناسایی ۳۹۱۳ کاسب متخلف در کهگیلویه و بویراحمد
  • تشکیل بیش از ۳۹۰۰ پرونده تخلفات صنفی در اداره صمت کهگیلویه و بویراحمد
  • بازگشت ۱۳ واحد صنعتی کهگیلویه و بویراحمد به چرخه تولید
  • درسال ۱۴۰۲ چگونه ۱۴هزار متخصص ایرانی ۶۰میلیون قطعه خودرو در کروز تولید کردند؟
  • رشد ۳۰ درصدی سرمایه‌گذاری در صنعت و معدن خراسان جنوبی
  • افزایش ۸۱ درصدی صادرات خراسان جنوبی/احیای ۴۶ معدن و واحد صنعتی
  • نظارت ۷۰۰ بازرس بر مراکز خدمات‌دهنده به مسافران نوروزی گلستان
  • پرداخت ۱۴ هزار میلیارد ریال تسهیلات به واحد‌های تولیدی سمنان
  • ذخیره‌سازی بیش از ۴۵۰ تن مرغ در سردخانه‌های خراسان جنوبی