Web Analytics Made Easy - Statcounter

مشهد- ایرنا- رئیس اداره آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: یک چهارم قناتهای موجود در این استان نیازمند مرمت اضطراری هستند و در صورت عدم رسیدگی خشک می شوند.

علی فاطمی روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: 6 هزار و 800 رشته قنات با طول 13 هزار کیلومتر در خراسان رضوی وجود دارد که این آمار معادل 16.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

5 درصد کل قناتهای موجود در ایران است.
وی ادامه داد: با توجه به تداوم چندین ساله پدیده خشکسالی سطح سفره های آب زیرزمینی به شدت کاهش پیدا کرده و به همین دلیل اکثر قناتها نیاز به بازسازی و مرمت دارند.
رئیس اداره آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: اختصاص اعتبارات مرمت و بازسازی قناتها از سال 1376 در کشور آغاز و تاکنون 57 درصد قناتهای این استان مرمت و بازسازی شده اند اما همچنان نیازمند تخصیص اعتبار و توجه به این بخش هستیم.
وی افزود: مرمت و بازسازی 200 رشته قنات امسال در دستور کار است و تاکنون اقدامات لازم برای 126 رشته انجام شده و 70 میلیارد ریال اعتبارات ملی نیز در این زمینه پرداخت شده است.
فاطمی گفت: هنوز حدود 43 درصد قناتهای خراسان رضوی نیازمند بازسازی و مرمت هستند که درصد زیادی از این شمار به مرمت اضطراری نیاز دارند.
مجموع حجم آب قابل استحصالی از قناتها در استان خراسان رضوی 1.2 میلیارد مترمکعب است. کاهش سطح آبهای زیرزمینی، تداوم پدیده خشکسالی ناشی از تغییرات اقلیم، حفر چاه در حریم قناتها و سیاست نادرست حفاری چاه به جای قنات موجب کاهش آبدهی قناتها شده است. 1.2 میلیون هکتار زمین در خراسان رضوی زیر کشت انواع محصولات زراعی و باغی است.
7496/1858

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اقتصاد آب قنات خراسان رضوی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۹۴۸۷۶۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تولید گوشت‌مرغ در خراسان رضوی ۱۴ درصد افزایش یافت

حسن رستمی گفت: تولید گوشت مرغ و تخم مرغ در استان خراسان رضوی در یکسال گذشته افزایش داشته است.

وی بیان کرد: در این مدت ۱۴۰ هزار تن تخم مرغ در استان خراسان رضوی تولید شده است که افزایش نزدیک به هشت درصدی نسبت به سال ۱۴۰۱ دارد.

مدیر طیور جهاد کشاورزی خراسان رضوی ادامه داد: در حال حاضر هزار و ۴۸۷ مرغداری‌ گوشتی در این استان با ظرفیت ۳۲ میلیون و ۳۸ هزار و ۹۵۵ قطعه فعالیت دارد.

وی بیان کرد: خراسان رضوی یکی از استانهای برتر کشور در تولید تخم مرغ است و مازاد تولید این محصول را به استانهای دیگر صادر می کند.

رستمی اظهار کرد: در حال حاضر ۲۵۵ واحد فعال مرغ تخم گذار با ظرفیت ۹ میلیون و ۲۰۰ قطعه در استان خراسان رضوی فعالیت دارند که از حیث واحدهای فعال و میزان تولید دارنده رتبه دوم هستیم.

باشگاه خبرنگاران جوان خراسان رضوی مشهد

دیگر خبرها

  • مرمت عمارت امیرسلیمانی در تهران آغاز شد | برنامه‌ریزی برای بازسازی زندان هارون‌الرشید
  • کاهش حوادث کار در خراسان رضوی
  • مشارکت ۴۳ درصدی خراسان رضوی در حوزه اشتغال
  • مشارکت مردم در عرصه‌های تولید نیازمند گفتمان‌سازی است
  • حدود هفت درصد از زائران حج عمره مفرده کشور اهل خراسان رضوی هستند
  • مرمت و بازسازی دیوار صوتی بزرگراه شهید حکیم
  • ۵۰ درصد بناهای تاریخی تایباد خراسان رضوی نیازمند مرمت است
  • دیار کویری خراسان، لب‌تشنه‌تر از همیشه
  • نگاهی به حال و روز ناخوش گذر تاریخی ابولولو در آران و بیدگل + فیلم
  • تولید گوشت‌مرغ در خراسان رضوی ۱۴ درصد افزایش یافت