Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «عصر ایران»
2024-04-25@00:09:16 GMT

ابطال مدرک تحصیلی در صورت احراز تقلب علمی

تاریخ انتشار: ۲۳ آذر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۹۴۸۹۳۵

ابطال مدرک تحصیلی در صورت احراز تقلب علمی

معاون حقوقی و امور مجلس وزیر علوم با اشاره به وظایف پیشگیرانه این وزارتخانه در قانون مقابله با تقلب علمی، گفت: ابطال پایان نامه و مدرک تحصیلی، برخورد با تخلف دانشجو و در صورت لزوم اخراج از موارد پیشگیری برای مقابله با تقلب علمی است.

حسین سیمایی صراف روز جمعه در گفت و گو با ایرنا با بیان این مطلب افزود: در بحث پیشگیری قانون مقابله با تقلب علمی، فهرستی از اقدامات پیش بینی شده برای پیشگیری از وقوع تقلب علمی تهیه شده است که در این زمینه می توان به تشکیل کمیته اخلاق پژوهش، برخورد با تخلف دانشجو و تخلف احتمالی استاد و همچنین ابطال پایان نامه در صورت احراز تقلب، اشاره کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

معاون حقوقی و امور مجلس وزیر علوم با بیان اینکه مدرک تحصیلی فرد با احراز تقلب می تواند ابطال یا منجر به اخراج دانشجو شود، اظهار داشت: رسیدگی به تخلفات دانشجویان از وظایف کمیته های انضباطی دانشجویان است؛ این موضوع برای درصد اندکی که دست اندارکار تقلب شوند تهدیدی به حساب می آید؛ در مواقع ضروری اگر تقلب علمی دانشجو ثابت شود بحث اخراج دانشجو هم به میان می آید.

وی در مورد برخورد با استادان در صورت احراز تخلف، تاکید کرد: اگر استادی امانت داری را رعایت نکند به هیات انتظامی اعضای هیات علمی معرفی می شود که از این موارد می توان به عنوان پیشگیری از تقلب علمی یاد کرد.

سیمایی صراف در ادامه با اشاره به راه اندازی سامانه ای در ایرانداک (پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران) برای مشابهت یابی پایان نامه ها، اظهار داشت: موضوعی که دانشجو برای پایان نامه پیشنهاد می کند قبل از تصویب در گروه دانشگاه باید در ایرانداک برای مشابهت یابی جستجو شود.

معاون وزیر علوم ادامه داد: محتوای پایان نامه یا رساله بعد از تکمیل و قبل از دفاع بار دیگر در ایرانداک برای نداشتن مورد مشابه جستجو می شود که در صورت مشابه نداشتن، قابل دفاع خواهد شد.

به گفته این مقام مسئول در وزارت علوم، اگر بر اساس جستجوی ایرانداک، مشخص شود به عنوان مثال 50 درصد پایان نامه کپی شده است دیگر این مساله قابل دفاع نخواهد بود.

وی بررسی این موضوع را یکی از وظایف دانشگاه ها در برخورد و شناسایی تقلب علمی عنوان کرد و گفت: در بیشتر دانشگاه ها این فضا ایجاد شده که استاد، تاییدیه ایرانداک مبنی بر مشابهت نداشتن موضوع پایان نامه را از دانشجو بخواهد.

سیمایی صراف استادان راهنما و مشاور را مسئول پایان نامه ها و رساله ها دانست و افزود: این استادان راهنما و مشاور هستند که باید با دقت در پایان نامه دانشجو، اصالت یا کپی بودن اثر را تشخیص دهند و این موضوع تا حدود زیادی توسط استاد قابل تشخیص است.

منبع: عصر ایران

کلیدواژه: مدرک تحصیلی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.asriran.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «عصر ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۹۴۸۹۳۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کشف کارگاه جعل مدرک تحصیلی در غرب کشور

معاون مبارزه با جعل و کلاهبرداری پلیس آگاهی گفت: یک تیم ۳ نفره در یکی از استان‌های غربی کشور که اقدام به جعل مدارک تحصیلی و آموزشی و سپس تبلیغ و فروش آنها از طریق فضای مجازی می‌کردند دستگیر شدند.   معاون مبارزه با جعل و کلاهبرداری پلیس آگاهی فراجا با اشاره به کلاهبرداری با شگرد اخذ مدارک تحصیلی و آموزشی، گفت: با یک استعلام ساده از سازمان مربوطه، جعلی بودن این کارت‌ مشخص می شود.   سرهنگ عبداله چولکی افزود: در پی دریافت گزارشاتی مبنی بر اینکه افرادی اقدام به جعل مدارک تحصیلی و آموزشی و سپس تبلیغ و فروش آنها از طریق فضای مجازی در سطح کشور می‌کنند، پیگیری این پرونده به صورت ویژه در دستور کار کارآگاهان اداره مبارزه با جعل و کلاهبرداری قرار گرفت.   این مقام انتظامی تصریح کرد: با انجام اقدامات فنی و تحقیقات، پلیس کارگاه‌هایی را در این رابطه در یکی از استان‌های غربی شناسایی و توقیف کرد.   معاون مبارزه با جعل و کلاهبرداری پلیس آگاهی فراجا با اشاره به اینکه در بررسی از تجهیزات به دست آمده از متهمان حدود یک هزار فقره انواع اسناد و مدارک جعلی که در فضای مجازی توسط آنان جهت تبلیغ و فروش بارگذاری شده بود کشف شد، گفت: در پیگیری و بررسی از کارگاه مذکور تعداد قابل توجهی از انواع اسناد و مدارک جعلی شامل: ریزنمرات تحصیلی، دیپلم، پیش دانشگاهی، گواهی موقت پایان دوره متوسطه، انواع گواهی‌های مهارت فنی و حرفه‌ای، هولوگرام و امهار مختلف به همراه آلات و ادوات تخصصی جرم جعل کشف شد.   وی با اشاره به اینکه اقدام سریع پلیس آگاهی در شناسایی و دستگیری متهمان منجر به عقیم ماندن اهداف آنان شد، تصریح کرد: ۳ نفر از متهمان اصلی دستگیر شدند که در بازجویی‌های تخصصی به بزه انتسابی معترف و پس از صدور قرار قانونی مناسب تحویل زندان شدند.   سرهنگ چولکی با بیان اینکه تصویب مجازات‌های سنگین و بازدارنده باعث پیشگیری از وقوعات مشابه می‌شود، خاطرنشان کرد: شهروندان می‌توانند در صورت مشاهده هرگونه فعالیت مشکوک در خصوص کارگاه‌های جعل اسناد و تولید کالای تقلبی جهت بررسی به پلیس ۱۱۰ اطلاع دهید.   وی ضمن هشدار به شهروندان تاکید کرد: مراقب باشید در دام جاعلان و کلاهبردارانی که مدعی اخذ مدارک تحصیلی و آموزشی هستند گرفتار نشوید زیرا صدور این کارت‌ها به صورت مکانیزه، متمرکز و توسط مراجع رسمی انجام می‌شود و با یک استعلام ساده از سازمان مربوطه، جعلی بودن کارت‌های متفرقه مشخص می‌شود. کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران در مقطع کارشناسی ارشد دانشجو پذیرش می‌کند
  • وزیر علوم: استخدام هیئت علمی با مدرک دکتری در دانشگاه فنی و حرفه ای معنا ندارد
  • عاملان جعل مدارک تحصیلی در کرمان دستگیر شدند
  • هشدار وزارت راه : مسدود شدن بخش املاک دیوار و شیپور
  • هشدار وزارت راه: مسدود شدن بخش املاک دیوار و شیپور
  • هفدهمین آزمون پذیرش دانشجوی پزشکی از لیسانس تیرماه برگزار می‌شود
  • هفدهمین آزمون پذیرش دانشجوی پزشکی از لیسانس تیرماه برگزار می شود
  • کشف کارگاه جعل مدرک تحصیلی در غرب کشور؛ دستگیری ۳ متهم اصلی
  • کشف کارگاه جعل مدرک تحصیلی در غرب کشور
  • شیوه‌نامه صلاحیت علمی اساتید به صلاحیت علمی- حرفه‌ای تغییر کرد