Web Analytics Made Easy - Statcounter

استعمارزدگی را به لحاظ ساختاری در مبتنی بودن ارتقای اساتید بر فرآیند ISI می بینیم که به صورت رایگان علم را در اختیار نظام استعماری دانش قرار می دهد تا استاد بتواند ارتقا پیدا کند. دانشگاهی که در خدمت تولید و خودکفایی ملی نباشد دانشگاه استعماری است.

خبرگزاری شبستان، گروه اندیشه: مجله تصویری علوم انسانی «زاویه» با موضوع «اسلامی‌سازی دانشگاه‌ها؛ توفیقات، ناکامی‌ها» با حضور حجت‌الاسلام روح‌الله شاطری، دبیر شورای اسلامی شدن دانشگاه‌ها، «سینا کلهر»، دبیر فرهنگی مرکز پژوهش‌های مجلس و «سید حسین شهرستانی»، مدیر گروه حکمت هنر پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی، چهارشنبه 21 آذرماه از شبکه 4 سیما پخش شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

حجت‌الاسلام «روح الله شاطری» در ابتدای برنامه گفت: در بازنگری سال 90، 91 و 92 و در طراحی جدید سعی کرده ایم که سند را بر نظامات چهارگانه دانشگاهی منطبق کنیم. یعنی نظام آموزشی، پژوهشی، فرهنگی و تربیتی و مدیریت دانشگاه. هر تغییر و تحولی نیازمند یک سند برای انسجام و ساماندهی است.

 

دبیر شورای اسلامی شدن دانشگاه ها ادامه داد: پرداختن به اولویت های موازی که می تواند به تراکم کاری مسئولان مربوط باشد می تواند تحقق اهداف سند را به تعویق بیندازد. یکی از تلاش هایمان این بوده که سند به عنوان سامانه سمت گیری و برنامه ریزی تحول و تعالی آموزش عالی در کشور باشد که این را در جلسه ای با وزیر علوم و مسئولین دیگر مطرح نمودیم و در این رابطه به توافق رسیدیم. اگر این محقق شود می تواند مطالبات پیرامونی را مدیریت کند و سامان دهد.

 

در ادامه «سینا کلهر» گفت: اگر بخواهیم تعبیری روشن از وضعیت ایده اسلامی شدن دانشگاه ها داشته باشیم شاید تعبیر صورت بی جان تعبیری تند نباشد. ایده هایی مثل مهندسی فرهنگی، سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت و ... نیز گویی مانند ایده اسلامی شدن دانشگاه ها همه شان به سرنوشتی مشابه دچار شده اند. در فرایند اجرای این سندها بوده که بحران هایی ایجاد شده است. وضعیت امروز دانشگاه قابل دفاع نیست و با مبانی مورد نظر خیلی فاصله دارد.

 

دبیر فرهنگی مرکز پژوهش‌های مجلس افزود: بخش عمده افرادی که در جریان تدوین یا اجرایی شدن این سند یا اسناد دیگر دخیل بوده اند وقتی از آن ها می خواهید که در جلسه ای بیایند برای دفاع، گویی حاضر نیستند بیایند و از آن سند دفاع کنند. چرا این وضعیت پیش می آید؟ مهم ترین دلیش را در نقص تکنولوژی ای می دانم که برای سند نویسی استفاده می شود. در نتیجه خروجی های این تکنولوژی قابل دفاع نمی شود. جدیدترین نمونه این مسأله همین الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت است.

 

کلهر اشکال اساسی این تکنولوژی را در پیمودن دو مسیر غلط دانست و گفت: یکی اینکه خواسته سیاست گذاری ستادی و سیاست گذاری از طریق سند را محور تغییر قرار دهد. یعنی محل فرماندهی تغییر بیرون از آن محیط مثلاً دانشگاه قرار گرفته است. دوم تحول گرایی ساختاری است. یعنی تصور می شود به وسیله تغییر و کنترل ساختارهای دانشگاه تغییر در دانشگاه اتفاق می افتد. می بینیم که حتی بخشی از قسمت های سند به حالت مضحکی درآمده که اساساً قابل دفاع نیست.

 

در ادامه «سید حسین شهرستانی» اظهار کرد: هفت سال پیش در تلویزیون در برنامه دیروز امروز فردا، با همین موضوع گفتگو کردیم اما با عرض تأسف باید بگویم در این 7 سال چیزی برای گفتن و دفاع کردن افزوده نشده است. الا قطر اسنادی که نوشته شده و مبالغی که صرف این شعار شده است. همچنین نهادهای ریز و درشت خلق الساعه و رشته های اعطای مدرک. با یک تورم بی هویت و بی معنا رو به رو هستیم و مسئولش همه ما هستیم. اپوزیسیون، پوزیسیون، رسانه، مسئولین، منتقدین، حوزه، دانشگاه و ... .

 

مدیر گروه حکمت هنر پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی ایده اسلامی شدن دانشگاه را یک ایده شکست خورده دانست و ادامه داد: اول باید این شکست را بپذیریم. ایده تحول از طریق سند نویسی به شدت شکست خورده است. تکنولوژی سند نویسی در خودش دچار تناقض است. نهادهای مختلف دارند اسناد مختلف می نویسند اما با هم ارتباط ندارند. همان طور که اشاره شد بیرون از حوزه مربوطه یعنی حوزه علم و دانشگاه و ... قرار گرفته اند.

 

وی سپس گفت: بروکراسی از جایی به بعد دچار اتونومی می شود یعنی فقط می خواهد خودش را حفظ کند و در رقابت میان مجموعه های مختلف می خواهند از حیثیت خودشان فقط دفاع کنند. دانشگاه تبدیل به یک نهاد هیولایی و بی صورت شده و یک نهاد بروکراتیک بزرگ و ناکارآمد و بی ارتباط با جامعه و مقاصد است. مسأله ما دانشگاه شدن دانشگاه است. ما امروز در جامعه با دانشگاه مواجه نیستیم به ویژه در علوم انسانی که شعار اسلامی شدن بیش از همه جای دیگر در آن مطرح است.

 

شهرستانی همچنین گفت: دانشگاهی که ما ساخته ایم از بدو ورود به آن از موسسات کنکور گرفته تا ... اصلاً برای این نیست که درک افراد از جامعه بیشتر شود و توفیقی در عرصه علم پیدا کنند. این دوری از جستجوی دانش از ابتدا وجود دارد چه برسد در ادامه مسیر. ما داریم از پول نفت استفاده می کنیم که یک پوزیشن دانشگاهی به نام مدرک را به شکل سوسیالیستی در جامعه توزیع کند.

 

 حجت‌الاسلام شاطری سپس گفت: خوشحالم که بحث با دقت خوبی به مسیر درست خودش رفت. ما سال هاست که دوست داریم با این نگرش صحبت کنیم. مردم هم همین نگاه بدون تعارف را دوست دارند. این که گفتند مسأله، دانشگاه شدن دانشگاه است دقیقاً مطلوب همین است. دانشگاه باید با شناخت دقیق قوانین اجتماعی بتواند کنترل بهینه مسایل فردی و اجتماعی را در اختیار بگیرد. مقام معظم رهبری هم فرمودند: دانشگاه اگر بخواهد اسلامی شود باید علمی شود.

 

وی افزود: علمی شدن و مأموریت محور شدن و حلال مسأله بودن در اسلامی شدن دانشگاه مطرح است. به دنبال این هستیم که با صاحبنظرانی که در یک حوزه معرفتی به تخصص رسیده اند مسایل کلان کشور را حل کنیم. هنوز در کشور سامانه ای که در آن از یک طرف مسأله بیاید و از طرفی صاحب نظر و تخصص مربوطه با هم مرتبط شوند برای حل مسایل وجود ندارد و ما به دنبال ایجاد چنین سازوکاری هستیم.

 

شاطری اضافه کرد: با این نکته که ما از بیرون داریم علم را مدیریت می کنیم هم مخالفیم. ما معتقدیم دانشگاه که مجمع عاقله کشور است باید مسایل را مدیریت کند. بر این اساس همین چیزی که به عنوان سند نوشته شده با مشارکت 137 دانشگاه و 11 هزار نفر ساعت نوشته شده است. یعنی هیج ذهن بیگانه از دانشگاه در مسیر سند مشارکت داده نشده است. مدیریت کارویژه های تعریف شده هم به خود آموزش عالی داده شده. کسی از بیرون سیاست گذاری نمی کند و حق ندارد بکند؛ چون مفید نیست.

 

کلهر در ادامه با بیان این که مخالف سندنویسی نیستم اما این که چه سندی بنویسیم مهم است، گفت: نمی توانم بپذیرم که دانشگاه این قدر وضعش بحرانی است. چون کارهای علمی خوبی هم در این سال ها انجام شد که موجب جهش علمی ما شده است. مسأله استفاده از درون دانشگاه و نه بیرون این است که آیا اراده درونی استاد هم معطوف به همین است یا خیر؟ کنش گری علمی یا توسعه مرزهای دانش است و یا حل مسأله است. ما در حوزه های موشکی و فضایی همین دو کار را انجام داده ایم. اگر بخواهم ایجابی بحث کنم و بگویم در مقابل تحول ساختاری و ستادی و مبتنی بر سند چه ایده ای وجود دارد تمرکزم بر همین ایده کنش گری علمی است.

 

حجت الاسلام شاطری در واکنش به این سخنان کلهر گفت: با وجود موانع ساختاری این کنش گری چگونه ممکن است؟

 

کلهر در پاسخ اظهار داشت: تجربه 40 سال گذشته نشان می دهد که با همه محدودیت ها شاهد این کنش گری در مواردی بوده ایم که موفقیت های ما به همین علت وجود این کنش گری بوده است. وقتی شما تمرکزتان را بر ساختارها می برید به جای حل مانع ساختار، یک مانع ساختاری دیگری ایجاد می شود.

 

وی اظهار کرد: الان ما در دانشگاه هایمان بحث آسیب های فرهنگی و اجتماعی را داریم که دانشگاه ها و مراکز پژوهشی می توانند در این باره راهکار دهند. گاهی از پژوهشگران پیرامون راه حل مشکلات راهکار می خواهیم که می گویند ما موظفی ای که داریم به ما اجازه نمی دهد به این بحث ها بپردازیم. ساختارها اجازه نمی دهد که به کاری بیش از موظفی شان بپردازند.

 

کلهر تاکید کرد: اگر قرار است در جایی اراده حاکم باشد و انعطاف ساختاری بتوانیم داشته باشیم اتفاقاً در همین نظام دانشگاهی است. اتفاقاً اختلاف ما همین جاست. وقتی شما اصلاح ساختاری می کنید همان کسی که می تواند کنش گری انجام دهد را هم به حاشیه می برید.

 

شهرستانی گفت: من با اصلاح ساختاری مسأله ای ندارم بلکه کاری منطقی است و باید انجام شود. حجت‌الاسلام شاطری می گوید ما می خواهیم اصلاح ساختاری انجام دهیم اما ساختارها مانع از انجام این اصلاح ساختاری می شوند! این دیگر چه تناقض عجیبی است؟ این سند نویسی ها اگر نتواند موانع قانونی را برطرف کند دیگر نمی تواند وارد بافت درونی دانشگاه شود.

 

وی اضافه کرد: باید ببینیم در شعارهای انقلاب اسلامی، اسلام کجاست؟ در شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی اسلام آخر است و مشروط است به 3 حوزه قبلی. مهم ترین آرمان امام و انقلاب برای دانشگاه، استقلال دانشگاه و استعمارزدایی از دانشگاه است. امام می فرمود ما که می گوییم دانشگاه اسلامی می خواهیم منظورمان این نیست که علوم را اسلامی و غیراسلامی کنیم بلکه می خواهیم دانشگاه ما استعماری نباشد. در این که ما تحت تأثیر هژمونی عقلانیت غربی قرار داریم تردیدی نیست.

 

شهرستانی خاطرنشان کرد: استعمارزدگی را به لحاظ ساختاری در همین مبتنی بودن ارتقای اساتید بر فرآیند ISI می بینیم که به صورت رایگان علم را در اختیار نظام استعماری دانش قرار می دهیم تا استاد بتواند ارتقا پیدا کند. دانشگاهی که در خدمت تولید و خودکفایی ملی نباشد دانشگاه استعماری است.

 

وی افزود: دانشگاه ما افراد را مصرف کننده بار می آورد. عین تعبیر امام خمینی(ره) در نقد دانشگاه در دوران پهلوی مبتنی بر همین نکته است. دانشگاه ما در 30 سال اخیر هم خودش مصرف کننده است و اساساً دانشگاهی مصرفی است و هم مصرف کننده بار می آورد و نه تولید کننده. تبدیل افراد به ابژه های مصرف که همیشه متوقع اند و چیزی به این تاریخ اضافه نمی کنند.

 

این پژوهشگر گفت: شعار بعدی آزادی است. در این زمینه هم دچار افراط و تفریط هستیم. شعار بعدی جمهوریت است یعنی دانشگاه باید در خدمت مردم و شهر و زندگی روزمره باشد. پروژه توسعه دانشگاه ها بیشتر یک پروژه ساختمان سازی و شهرسازی است. بعد از این سه مفهوم تازه به اسلام می رسیم؛ یعنی دانشگاه اسلامی.

 

روح‌الله شاطری در ادامه اظهار داشت: این بحث ها ابعاد خیلی وسیعی دارد.

 

وی ادامه داد: برای دانشگاه اسلامی مأموریتی مهم تر و مفیدتر از یک نهاد علمی به نام دانشگاه که بر مبنا و مدار علم در راستای حل مسایل کشور و جامعه اسلامی در دنیای معاصر و مدرن باشد سراغ نداریم. نکته دیگر این که به دنبال این هستیم که برای کنش گران در دانشگاه ها که درگیر موانع و قوانین موجود شده اند راهی برای برون رفت و کارآمد شدن فراهم کنیم.

 

شهرستانی اظهار کرد: نکته بعد هم این است که به نظر من اگر ما بتوانیم با گذشتن از ظرفیتی که اسناد ملی برای ایجاد وحدت نظر ایجاد کرده اند دقیقاً به صف و ستاد نزدیک شویم و مشکلات را از پیش پای صاحب نظران دانشگاهی برداریم و مسأله را به عالم تحویل دهیم می تواند مشکلات را حل کند. کار سند برداشتن موانع و کوتاه کردن دست واسطه هاست که این واسطه ها همان آئین نامه های نابجا و نادرست است.

 

در ادامه کلهر گفت: مهم ترین اقدامی که در راستای احیای ایده اسلامی کردن دانشگاه صورت گرفت که متأسفانه آن هم گرفتار مشکلات سندنویسی و سرنوشت ناخوشایند شد کرسی های آزاداندیشی و نظریه پردازی در دانشگاه ها بود. به این دو مدل اداره توجه کنید؛ مدلی که بر اساس مفاهیم و ایده های بنیادی سعی می کند سیاستی را احیا کند. یک مدل هم همان ایده ها و مفاهیم را در بند اسناد و آئین نامه ها می برد که در نهایت خودش به یک بروکراسی تبدیل می شود که به طور دقیق اشاره کردند و اجازه نفس کشیدن به آن ایده نمی دهد و تجلی آشکارش همین شکل سندنویسی است. اگر قرار باشد ایده ای احیا شود باید تغییری اساسی درباره شیوه های پیش برد آن ایده صورت بگیرد.

 

شهرستانی اظهار کرد: منکر دستاوردها نیستیم اما بخشی از خود این دستاوردها موانع توسعه دانشگاه است. به عنوان راه حل مهم عرض می کنم که باید توجه کنیم که ایده دانشگاه در ایران و در جهان چه بوده است؟ از جندی شاپور تا نظامیه بغداد و نیشابور و نظامیه های بزرگ در ایران تا حوزه های علمیه تا ورود علمای جبل عامل در دوره صفویه به ایران تا دارالفنون و سپس دانشگاه. همچنین، تطورات ایده دانشگاه در غرب تا امروز را باید بررسی کنیم. این ها باید روح اسناد قرار بگیرد اما این اسناد این پیوستار تاریخی را بررسی نکرده اند.

 

 شاطری نیز در پاسخ گفت: الحمدلله این پیوست به صورت مکتوب وجود دارد.

پایان پیام/248

منبع: شبستان

کلیدواژه: معاون اول رئیس جمهور کرمان بازدید ایران شیراز تودیع و معارفه خراسان جنوبي بیرجند خراسان جنوبی عربستان مجله علوم انسانی زاویه علوم انسانی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۹۴۹۳۱۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عجیب‌ترین رشته‌های دانشگاهی / از زامبی شناسی تا مدیریت دوشیدن شیرگاو

وقتی می‌خواهیم با رتبه یک‌نفر در کنکور شوخی کنیم، می‌گوییم با این رتبه فوقش «آبیاری گیاهان دریایی» قبول می‌شوی. یعنی این رشته خیلی برای ما عجیب است. اما باورش سخت است! هستند افرادی که در همین رشته‌های باورنکردنی درس می‌خوانند، مثل «مدیریت دوشیدن شیر گاو»، «سیمپسون‌ها و فلسفه» و حتی «دیوید بکهام‌شناسی». در این مطلب سراغ این رشته‌های بامزه رفتیم که شبیه شوخی هستند، اما کاملاً جدی محسوب می‌شوند. 

آداب تماشای تلویزیون

 برای ما که شب با پیژامه روی کاناپه لم می‌دهیم تا برای استراحت تلویزیون ببینیم باورش سخت است که این کار یک رشته تلویزیونی هم داشته باشد که در دانشگاه مونت کلیر ایالت نیوجرسی آمریکا تدریس می‌شود. در این دوره آموزشی درباره نقشی که رسانه تلویزیون در زندگی امروز بشر دارد، مباحثی مطرح می‌شود و دانشجویان یاد می‌گیرند چطور مخاطب جدی تلویزیون باشند.

استخراج شیره درخت افرا 

هرچند درختان را دوست داریم، اما باورش سخت است که استخراج شیره از یک درخت رشته دانشگاهی مستقل داشته باشد. اما از آن‌جایی که شیره افرا بسیار گران‌قیمت و ارزشمند است دانشگاه آلفرد نیویورک، برای افرادی که به گیاهان و به‌خصوص این دوره آموزشی ارائه می‌دهد و دانشجویان در این دوره آموزشی، بیشتر بر تولید شربت افرا و بررسی روند تغییرات فرایند تولید این شربت، تمرکز دارند.

 تربیت هکر 

نگران نباشید، چون این رشته مخرب نیست و برای اهداف مهم تری به‌وجود آمده که در بحث حفظ امنیت آن کشور بسیار اهمیت دارد. حتما می‌دانید که دو نوع هکر داریم، هکر بد یا کلاه سیاه که برای خرابکاری دست به هک کردن سیستم‌ها می‌زند و هکر خوب یا کلاه سفید که برای مقابله با این نوع هکرها، با فنون هک آشنا می‌شود. به این معنا که در بعضی کشور‌ها برای اقدامات امنیتی به تربیت هکر‌های حرفه‌ای می‌پردازند تا بتوانند در مواقع لزوم از وجود آنها بهره ببرند.

 دلقک‌شناسی

 فلسفه پشت زندگی یک دلقک به شدت مورد توجه جامعه‌شناسان است یعنی این که دیگران را بخندانی، حتی اگر خودت کوهی از غم باشی. کسی که برای اولین بار ایده ایجاد رشته دلقک شناسی به سرش زد، دکتر فرانسیس بوزو بود. این فکر نشئت گرفته از جریانی با عنوان «باهات شوخی ندارم» بود و به مرور تبدیل به یک رشته دانشگاهی شد.

 هری‌پاتر شناسی

 چند سال قبل خبری منتشر شد که دانشگاه اوهایو برخی واحد‌ها و دوره‌های دانشگاهی را برای شخصیت معروف و جهانی هری پاتر برگزار می‌کند. در این دوره‌ها، استادان روی تکنیک‌های ادبی و ریشه‌های فرهنگی که یک رمان دارد تمرکز می‌کنند و آنها را درس می‌دهند و یکی از گرایش‌های جالب آن هم هری‌پاتر شناسی است. شاید روزگاری که رولینگ خالق این شخصیت در فقر، مشغول خلق این دنیای جادویی بود به هیچ‌وجه فکر نمی‌کرد چنین تاثیری روی دنیا داشته باشد که برای شخصیت محوری داستانش یک رشته دانشگاهی تاسیس شود.

 سیمپسون‌ها و فلسفه

 مجموعه پویانمایی سیمپسون‌ها از سال ۱۹۸۹ از تلویزیون پخش می‌شود که بعضی‌ها مدعی هستند که خیلی از مسائل را پیشگویی کرده است و همین موضوع، هر از گاهی در شبکه‌های اجتماعی مطرح می‌شود. جان دونالدسون، استاد فلسفه می‌گوید: «سریال سیمپسون‌ها نمایشی درباره زندگی است و با موقعیت‌هایی سروکار دارد که به زندگی ما نزدیک است و بر موضوعاتی دست می‌گذارد که در زندگی روزمره با آنها سروکار داریم؛ پس چندان هم عجیب نیست برخی مسائل مطرح شده در آن، به واقعیت تبدیل شوند.»

 دیوید بکام‌شناسی 

«پروفسور آلیس کشمور» ۲۴ سال پیش یعنی در سال ۲۰۰۰ برای افرادی که به شدت به دیوید بکام، فوتبالیست معروف انگلیسی علاقه‌مند بودند، طرحی ارائه کرد که بر اساس آن رشته «دیوید بکام شناسی» در دانشگاه «استنفورد» ایجاد و آموزش داده شود. هدف او از این طرح، این بود که دانشجویان از «بکام» اخلاق ورزشی بیاموزند و دروسی مبنی بر زندگی حرفه‌ای این ستاره فوتبال ارائه و تدریس شود. هرچند کار وی با مخالفت‌های رسانه‌ای مواجه شد، اما هم اکنون با پیگیری‌های او، دانشجویان انگلیسی می‌توانند در این رشته تحصیل و مباحث مربوط به ورزش، رسانه و فرهنگ ورزشی را مطالعه کنند.

مدیریت ماجراجویی

 یکی دیگر از رشته‌های عجیب و غریب دانشگاهی در دنیا در دانشگاه ایالتی پلیموث انگلیس تدریس می‌شود، رشته‌ای عجیب، اما پرطرفدار به نام مدیریت ماجراجویی. فراگیران این رشته با تحصیل در آن با مبانی صخره‌نوردی، اصول قایقرانی و نکات بیابان گردی آشنا می‌شوند. عنصر و مولفه مهم در یادگیری و موفقیت در این رشته، هیجان، کنجکاوی و ماجراجویی دانشجویان است. در این رشته به افراد می‌آموزند چگونه با قرار گرفتن در معرض خطر و ماجراجویی در موقعیت‌های مخاطره آمیز به رشد شخصیت و شکوفایی و توانایی خود بپردازند تا خطرات کمتری، جان و حتی روان آنها را تهدید کند.

 رابین هودشناسی 

همان رابین‌هودی که در جنگل‌های شروود در حال جدال با داروغه بود، هم‌اکنون یکی از واحد‌های درسی رشته تاریخ آن هم در مقطع کارشناسی‌ارشد است. رشته رابین‌هود در دانشگاه «ناتینگهام» تدریس می‌شود. در رشته رابین‌هود شناسی، آواز‌های خوانده شده در این فیلم، نقد و بررسی می‌شوند. در پایان دوره تحصیلی، دانشجویان رابین‌هودشناس درباره آواز‌های قهرمانان قرون‌وسطی نیز تحقیق می‌کنند.

روان‌شناسی اسب‌سواری

 این روز‌ها اهمیت برخورداری از روانی سالم برای موفق شدن در هر کاری بر کسی پوشیده نیست، اما شاید به نظر شما، تاثیر آن در اسب سواری آن‌قدر مهم نباشد که یک رشته تحصیلی در این باره ایجاد شود؟ با این حال و در یکی از دانشگاه‌های انگلیس، افراد می‌توانند این رشته را انتخاب کنند و در آن ادامه تحصیل بدهند. در رشته روان شناسی اسب‌سواری، تمرکز بر درک بهتر رابطه اسب و انسان همچنین رفتار اسب‌سواران است. برای پاس کردن واحد‌های درسی این رشته باید سفر‌هایی به کانادا، استرالیا یا مجارستان داشته باشید و با اسب‌ها سر و کله بزنید.

 مدیریت دوشیدن شیرگاو

 با یک شوخی طرف نیستید و واقعاً عنوان یک رشته دانشگاهی مقابل شماست. این رشته در دانشگاهی در انگلیس به وجود آمده است. دانشجویان این رشته دانشگاهی، طی یک دوره دو ساله در دانشکده کشاورزی با مهارت‌های شیردوشی و البته مدیریت آن آشنا می‌شوند. افرادی که این رشته را می‌گذرانند ضمنا مهارت‌های اقتصادی مرتبط با رشته‌شان، باید و نباید‌های قانونی و نکات مدیریتی راه‌اندازیِ یک شرکت لبنیاتی را هم فرا می‌گیرند.

زامبی‌شناسی 

 در دانشگاه بالتیمور، کشور آمریکا رشته‌ای به نام زامبی شناسی وجود دارد که در آن دانشجویان به مشاهده و بررسی فیلم‌هایی با محوریت زامبی می‌پردازند. این رشته توسط «آرنولد بلومبرگ» نویسنده کتاب زامبی‌ها، راه اندازی شده که مطالعات گسترده‌ای در زمینه زامبی‌ها، موجوداتی که پس از مرگ به آدم خواری رو می‌آورند، انجام داده است.

مهندسی و طراحی سرگرمی

 مهندسی و طراحی سرگرمی از دیگر رشته‌های دانشگاهی است که در دانشگاه نوادا، کشور آمریکا تدریس می‌شود. استادان در این دانشگاه با اصول مهندسی، طراحی و فناوری‌های نوین صنعت سرگرمی آشنا شده و تاریخچه سرگرمی مرور می‌شود.

 روان‌شناسی تجارب استثنایی انسان 

روان‌شناسی تجارب استثنایی انسان از عجیب‌ترین رشته‌های تحصیلی در دانشگاه کاونتری، کشور انگلیس است. در این رشته که توسط «تونی لارنس» استاد علاقه‌مند به اشباح ایجاد شده، دانشجویان به احضار روح و مطالعه حال و هوای کسانی می‌پردازند که با ارواح در ارتباط هستند.

منبع: روزنامه خراسان

باشگاه خبرنگاران جوان وب‌گردی وبگردی

دیگر خبرها

  • ضرروت ایجاد برابری بیشتر در توزیع ابزار تولید
  • عجیب‌ترین رشته‌های دانشگاهی / از زامبی شناسی تا مدیریت دوشیدن شیرگاو
  • نشست هم اندیشی روسای دانشگاه‌ها و تشکل‌های دانشگاهی گیلان
  • رشد ۳ برابری پرورش مرغ گوشتی در تهران
  • تحریم فرصتی برای رسیدن به خودکفایی
  • خودکفایی ۴ هزار و ۵۹۸ مددجوی استان همدان
  • رهبر معظم انقلاب: هدف از تحریم، در تنگنا گذاشتن نظام جمهوری اسلامی است تا از خطوط استعماری و استکباری تبعیت کند/ بعضی انشاءالله خیرخواهانه توصیه می‌کنند که با آمریکا {کنار بیاییم}؛ یک چیزی می‌گویم گوش کنید، توقعات این‌ها تمامی ندارد
  • اجرای طرح تولید قراردادی با هدف خودکفایی گوشت قرمز
  • احداث گلخانه در جهت خودکفایی شهرداری در تولید انواع گل + فیلم
  • راه‌اندازی رشته اینترنت اشیاء در قوچان