Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تسنیم»
2024-04-18@03:59:21 GMT

اهداف و نتایج سفر استاندار کردستان به عراق چه بود؟

تاریخ انتشار: ۲۳ آذر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۹۴۹۷۱۳

اهداف و نتایج سفر استاندار کردستان به عراق چه بود؟

استاندار کردستان اهداف و نتایج سفر خود به استان سلیمانیه اقلیم کردستان عراق را تشریح کرد. ۲۳ آذر ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۳ استانها کردستان نظرات - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از سنندج، بهمن مرادنیا شامگاه پنجشنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه که باهدف تشریح دستاوردهای سفر به استان سلیمانیه اقلیم کردستان عراق برگزار شد، اظهار داشت: با توجه به حساسیتی که سفر داشت علاقمند بودم که مطبوعات، دستاوردهای سفر را به نحوی مطلوب به اطلاع مردم عزیز کردستان برسانند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با اشاره به اینکه سفر به دعوت رسمی استاندار سلیمانیه انجام و از مدت‌ها قبل قرار بر انجام آن بود، گفت: دو معاون استاندار، تعدادی از مدیران اجرایی و برخی از اعضای اتاق بازرگانی در این سفر حضور داشتند، چند نفر هم از بخش خصوصی و شرکت‌ها قرار بود در این سفر ما را همراهی کنند که به دلایلی، در لحظه آخر نتوانستند هیئت را همراهی کنند.

استاندار کردستان تصریح کرد: بعد از ظهر روز نخست سفر، در سلیمانیه نشستی دو جانبه برگزار شد و  پس از افتتاح نشست، 6 کمیته کاری تشکیل شد که این کمیته‌ها در بخش‌های مختلف در خصوص توسعه روابط مرزها، حل مسائل و مشکلات موجودی که هم‌اکنون در مرز رسمی باشماق وجود دارد و همچنین مباحث مربوط به حوزه کشاورزی و زیرساختی، مشکلات مربوط به سرمایه‌گذاری در کردستان از طرف سرمایه‌گذاران عراقی، مسائل مربوط به حضور هیئت‌ها و تیم‌های ورزشی و نیز هیئت‌های دانشگاهی و فرهنگی در دو استان، به بحث و تبادل نظر پرداختند که جمع‌بندی مباحث کمیته‌ها منجر به امضای تفاهم‌نامه‌ای چند بندی شد.

وی با اشاره به برنامه‌های روز دوم سفر هیئت گفت: پس از برگزاری نشستی در استانداری سلیمانیه عازم بازدید از چند پروژه مهم اقتصادی در سلیمانیه از جمله کارخانه سیمان، پالایشگاه نفت و کارخانه فولاد شدیم.

مرادنیا افزود: تفاهم‌نامه فی ما بین هم در انتهای روز دوم سفر به‌صورت رسمی و با حضور اصحاب رسانه به امضا رسید.

وی اظهار کرد: آنچه در این سفر قابل تأمل بود آنکه «توسعه در استان سلیمانیه به خوبی در حال روی دادن است» و شخص استاندار سلیمانیه در این امر، نقشی مهم داشت.

استاندار کردستان با اشاره به اینکه در تفاهم‌نامه امضا شده چند موضوع به صورت ویژه مد نظر بود، گفت: ما هم‌اکنون مشکلاتی در مرز باشماق داریم که برای توسعه این مرز، آن مشکلات را چه در بحث استاندارد چه در بحث قرنطینه و ترددی که الان وجود دارد، باید برطرف کنیم؛ خوشبختانه کمیته‌ای که در این زمینه تشکیل شده بود به جمع‌بندی خوبی رسید و قرار شد که دو طرف سریعاً نسبت به رفع مشکلات اقدام کنند.

وی به مسئله توسعه بازارچه‌های مرزی هم اشاره کرد و ادامه داد: یکی از مطالبات مردم کردستان به‌ویژه سقز، بازگشایی بازارچه سیف است که هم از سوی ایران و هم از طرف دولت عراق محدودیت‌هایی وجود داشت اما با پیگیری‌هایی که صورت گرفته و صورت خواهد گرفت امیدواریم ظرف یک ماه آینده این موضوع حل و فصل شود.

استاندار کردستان خاطرنشان کرد: برای حل محدودیت‌های بازارچه سیف، آنها هم تقریباً متقاعد شده‌اند ولی باید یک هماهنگی نهایی با دولت مرکزی انجام شود که استاندار سلیمانیه وعده داد این کار پیگیری شود.

وی اضافه کرد: یکی از مباحث دیگر پیگیری شده بحث «رسمی شدن مرز سیران‌بد بانه» بود که این  موضوع ظاهراً دو سال قبل بر سر آن توافق شده اما اجرایی نشده بود که دلیل امر یک محدودیت بود اما خوشبختانه همان روز استاندار با وزیر کشور گفت‌و‌گو کرد و از وی وعده گرفت و قرار شد برای نهایی شدن موضوع، بنده هم با تهران گفت‌وگو کنم و بعد از نهایی شدن موضوع، مرز سیرانبند رسماً باز شود.

کردستان|حل مشکلات «بازارچه‌های مرزی باشماق، سیران‌بند و بازگشایی بازارچه سیف سقز» مطالبه مردم است کردستان|بازگشایی "بازارچه مرزی سیف" سقز در انتظار تحقق وعده دولت کردستان|بازگشایی "بازارچه مرزی سیف" سقز به شرط فراهم‌شدن زیرساخت‌ها

مرادنیا با بیان اینکه موضوع دیگر، بحث ایجاد برخی زیرساخت‌ها توسط طرف عراقی بود، عنوان کرد: چه در مرز سیرانبد و چه در مرز سیف سقز شرایط ما از آنها بهتر است بنابراین قرار شد آنها سریعاً به موضوع ورود کنند.

وی گفت: طرف عراقی خوشبختانه مسیر دسترسی به باشماق را تا مرز، چهاربانده تعریف کرده است که برای انجام نهایی کار، تنها احداث چند پل باقی مانده که اگر کار آنها تمام شود و ما هم بتوانیم جاده جدید مریوان سنندج را به بهره‌برداری برسانیم، فاصله زمانی سلیمانیه تا سنندج به 2 ساعت و نیم خواهد رسید و این برای ارتباط تجار و مردم بسیار مهم است.

استاندار کردستان با بیان اینکه موضوعی که تاکنون مغفول مانده، موضوع ارتباط دو استان کردستان و سلیمانیه است، اضافه کرد: این دو استان از دیرباز با هم ارتباط داشته‌اند که لازم بود برای رفع برخی موانع بر سر توسعه این ارتباط، اقدام کنیم و یکی از اهداف سفر هم احیای روابط مورد اشاره و تحکیم آن بود.

وی اذعان کرد: بین مردم دو استان از نظر فرهنگی و خویشاوندی هیچ‌گونه فاصله‌ای وجود ندارد و شاید برخی موانع در حال حاضر بین آنها فاصله ایجاد کرده باشد که آنها را به سرعت برطرف می‌کنیم.

استاندار کردستان گفت: باید یادآور شوم قبل از امضای تفاهم‌نامه در سلیمانیه، چند نشست خصوصی با سرمایه‌گذاران داشتم که مشکلاتی را مطرح کردند؛ آنها بسیار علاقمند به سرمایه‌گذاری در کردستان بودند و ما هم برای همکاری با آنها و رفع مشکلات احتمالی اعلام آمادگی کردیم.

وی افزود: واقعیت این است که آنها در بحث زیرساختی و تأمین برق و آب مشکلاتی دارند؛ در بحث گاز هم مشکل جدی دارند و متأسفانه نتوانسته‌اند در شهر سلیمانیه گازرسانی انجام دهند.

مرادنیا تصریح کرد: در سفر انجام شده، نشست و کنفرانسی مشترک هم بین دانشگاه کردستان و دانشگاه پلی‌تکنیک سلیمانیه برگزار شد که نتایج خوبی داشت.

وی با بیان اینکه یکی از موارد مطرح در تفاهم‌نامه بحث ارتباطات فرهنگی و ورزشی بین دو استان بود، اضافه کرد: درخواست ما این بود که تیم‌های ورزشی و هیئت‌های فرهنگی و ورزشی ارتباطات بیشتری با یکدیگر داشته باشند؛ موافقت شد هیئت‌های دانشگاهی، ورزشی و فرهنگی که به دو طرف مرز سفر می‌کنند از پرداخت هزینه‌های ویزا و عوارض خروج معاف شوند.

استاندار کردستان گفت: در این سفر موفق شدم با «برهم صالح رئیس جمهور عراق» و «قباد طالبانی معاون نخست وزیر اقلیم کردستان عراق» تلفنی گفت‌وگو کنم؛ آنها وعده دادند هرآنچه با استاندار سلیمانیه تفاهم کنید ما متعهد می‌شویم تفاهم‌نامه‌ها را اجرایی کنیم.

وی ادامه داد: یکی از مباحث مطرح شده در سفر موضوع کار ایرانیان در اقلیم بود؛ طبق آنچه سرکنسول ما مطرح کرد تعداد زیادی از مهندسان، تکنیسین‌ها و قشر کارگر ما قبلاً در اقلیم مشغول به کار بوده‌اند اما با توجه به مشکلاتی که در بحث ویزا برای آنها ایجاد شده اکنون رابط تقلیل یافته و تعداد مشغولان به کار به حدود 4 هزار نفر رسیده است و آنهایی هم که باقی مانده‌اند در شرایطی سخت هستند و 15 روز بیشتر نمی‌توانند در آنجا بمانند؛ توافق کردیم با پیگیری از وزارت کار برای آنها دفترچه کار اخذ کنیم تا بتوانند بدون محدودیت در آنجا کار کنند.    

استاندار کردستان خاطرنشان کرد: در اقلیم کردستان برای هر روز کار یک کارگر 300 دینار عراقی پرداخت می‌شود اما چون برخی ویزای کارگری ندارند نصف حقوق به آنها پرداخت می‌شود.

وی افزود: موضوع دیگری که طرفین بر آن توافق کردند بحث ایجاد شهرک‌های صنعتی مشترک در مرزها و شهرهای مرزی بود که اگر این کار انجام شود هم می‌تواند بحث امنیتی و هم اشتغال را در شهرهای مرزی حل کند؛ قرار بر این است که به سرمایه‌گذاران کردستان و اقلیم زمین واگذار شود که با تحقق این امر می‌توانیم به موضوع کوله‌بری خاتمه بدهیم و بحث امنیت را هم که برای دو طرف اهمیت دارد، حل کنیم.

استاندار کردستان با اشاره به اینکه سفر با هدف تحکیم روابط و حل مشکلات انجام شد، اظهار کرد: پیشنهاد ما این بود که این ارتباطات هر 3 ماه یک‌بار برقرار شود تا با جدیت بیشتری بتوانیم مباحث روز و آینده را بررسی کنیم.

مرادنیا گفت: یکی از نکات مطرح شده از طرف سرمایه‌گذاران عراقی، بحث مشکلاتی بود که مراجعه به دستگاه‌های مختلف برای انجام کار برای آنها به وجود می‌آورد که معاون امور اقتصادی موظف شد موضوع پنجره واحد را برای آنها شخصاً دنبال کند تا مشکلات‌شان برطرف شود.  

انتهای پیام/ن

R7848/P1361/S6,66/CT11

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۹۴۹۷۱۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حکم مهم سازمان لیگ به سود پرسپولیس!

به گزارش ورزش سه سهیل مهدی مسوول کمیته برگزاری مسابقات سازمان لیگ فرمول تعیین قهرمان لیگ برتر در صورت هم امتیاز شدن دو یا سه تیم در هفته پایانی را اعلام کرد.
مهدی گفت چنانچه دو یا سه تیم در پایان فصل امتیاز برابری داشته باشند  نتایج رودرروی این دو تیم در یک جدول جداگانه دیده خواهد شد و اگر نتایج بازی های رودررو برابر باشد سراغ فرمول قبلی که همان تفاضل گل بیشتر ، گل زده بالاتر و .. است می رویم.

ویدئو: 330096

سپس این مساله از سوی مجری برنامه فوتبال برتر اعلام شد که در صورت مساوی شدن امتیازهای استقلال و پرسپولیس دو تیم برتر لیگ تا اینجای فصل با توجه به نتایج بازی رودرروی آنها که یک – یک و صفر – صفر بوده شرایط چگونه است که مهدی اعلام کرد در بازی های رودررو چنانچه همه چیز برابر باشد مثل دیدارهای پلی آف بحث  گل زده در بازی خانگی و خارج از خانه لحاظ نخواهد شد و برای تعیین قهرمان سراغ همان فرمول قدیمی خواهیم رفت.

با این حساب آنچه قبل تر در مورد یک امتیاز بیشتر استقلال در صورت تساوی امتیاز این تیم با پرسپولیس در هفته پایانی مطرح می شد کان لم یکن تلقی می شود و تفاضل گل تعیین کننده قهرمان لیگ در صورت هم امتیاز شدن سرخابی ها در روز پایانی رقابت هاست.

در حال حاضر استقلال غیر از یک امتیاز برتری نسبت به پرسپولیس یک گل زده بیشتر و یک گل خورده کمنتر از رقیبش هم دارد تا با 2 تفاضل گل بالاتر از تیم اوسمار  فعلا شرایط بهتری برای قهرمانی داشته باشد.

دیگر خبرها

  • پاسخ کوبنده سپاه به رژیم صهیونیستی، مخالفان نظام را در بهت فرو برد
  • برگزاری رژه نیرو‌های مسلح به مناسبت روز ارتش در سنندج + فیلم
  • نگاه مثبت تشکلات کارگری و کارفرمایی به اقدامات دولت سیزدهم
  • نشست نمایندگان تشکل های کارگری وکارفرمایی با استاندار کردستان
  • نتایج بازی‌های فوتبال دوشنبه ۲۷ فروردین ۱۴۰۳
  • عیسی: برای کسب سه امتیاز به تهران می‌رویم
  • حکم مهم سازمان لیگ به سود پرسپولیس!
  • تهران یکی از اهداف حمله اسرائیل است
  • اعلام نتایج آزمون آموزگاری؛ هفته آینده
  • مشکلات و مسائل مرزهای کردستان در اولویت است