Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا- سناي آمريکا با تصويب قطعنامه اي محمد بن سلمان وليعهد عربستان را مسئول قتل خاشقجي  دانست.
به گزارش سرويس بين الملل خبرگزاري آريا، «باب کورکر»، رئيس کميته روابط خارجي مجلس سناي آمريکا قطعنامه‌اي معرفي کرده که «محمد بن سلمان»، وليعهد سعودي را مسئول قتل جمال خاشقچي، روزنامه‌نگار منتقد سعودي معرفي مي‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


مجلس سناي آمريکا روز پنج شنبه قطعنامه اي را مبني بر پايان حمايت نظامي آمريکا از جنگ با هدايت عربستان در يمن تصويب کرد.
تصويب قطعنامه پايان حمايت نظامي آمريکا از جنگ يمن در سناي آمريکابه گزارش سرويس بين الملل خبرگزاري صدا و سيما به نقل از خبرگزاري رويترز؛ سناي آمريکا روز پنج شنبه قطعنامه اي را مبني بر پايان حمايت نظامي آمريکا از جنگ با هدايت عربستان در يمن تصويب کرد.
اين قطعنامه به رغم ميل دونالد ترامپ رئيس جمهور اين کشور تصويب شد. اين راي گيري تاريخي نشان دهنده خشم نمايندگان آمريکايي از قتل جمال خاشقجي روزنامه نگار سعودي است.
هرچند اين اقدام براي تبديل شدن به قانون با موانع آشکاري روبروست اما نخستين بار است يکي از بخش هاي کنگره آمريکا از قطعنامه اي براي خروج نيروهاي آمريکايي از يک درگيري نظامي ذيل قانون اختيارات جنگي حمايت مي کند.
اين قانون که در دوران جنگ ويتنام تصويب شد توان رئيس جمهور را براي متعهد ساختن نيروهاي آمريکايي به خصومت هاي احتمالي بدون تاييد کنگره محدود مي کند.اين قطعنامه ­با نتيجه 56 موافق در برابر 41 مخالف تصويب شد.
سناي آمريکا بلافاصله بعد از تصويب اين قطعنامه به اتفاق، يک قطعنامه ديگر محمد بن سلمان وليعهد عربستان را مسئول قتل خاشقجي  دانست و بر بازخواست عربستان از کساني که در پس مرگ وي بودند تاکيد  کرد.ن، حبس سعد الحريري، نخست‌وزير لبنان، تضعيف وحدت شوراي همکاري خليج فارس، اخراج سفير کانادا، سرکوب مخالفان و قتل خاشقچي اشاره شده است.

سفير عربستان واشنگتن را ترک کرد
سفير عربستان سعودي در آمريکا، در بحبوحه شدت گرفتن جنجال‌ها بر سر ترور روزنامه‌نگار منتقد سعودي واشنگتن را مجدداً ترک کرده است.
«خالد بن سلمان»، برادر «محمد»، وليعهد عربستان سعودي که سفير کشورش در آمريکا است بار ديگر واشنگتن را در بحبوحه شدت گرفتن انتقادات از عملکردش در ماجراي ترور «جمال خاشقچي»، روزنامه‌نگار منتقد سعودي ترک کرده است.
سايت خبري-تحليلي المانيتور نوشته او در ماه اکتبر هم بعد از شدت گرفتن جنجال‌ها به دليل ترور خاشقچي واشنگتن را ترک کرده بود.
رسانه‌ها روز چهارشنبه 14 آذرماه گزارش دادند خالد بن سلمان بعد از غيبتي دوماهه براي اولين بار بعد از قتل خاشقچي جهت شرکت در مراسم تدفين جورج دبليو بوش پدر به واشنگتن بازگشته است.
روزنامه فايننشال‌تايمز روز چهارشنبه اين گمانه‌زني را مطرح کرده که او احتمالاً از سمتش کناره‌گيري کرده تا به عنوان مشاور امنيت ملي کشورش منصوب شود.
اين خبر در شرايطي مطرح شده که مجلس سناي آمريکا پنجشنبه شب دو قطعنامه را عليه عربستان سعودي به تصويب رساند.
يکي از اين قطعنامه‌ها که با 56 رأي موافق و 41 رأي مخالف به تصويب نمايندگان مجلس سنا رسيد خواستار اتمام حمايت آمريکا از ائتلاف متجاوز به يمن است.
اين قطعنامه، بعد از رسوايي ترور «جمال خاشقچي»، روزنامه‌نگار منتقد سعودي در داخل کنسولگري عربستان در استانبول مورد توجه نمايندگان سنا قرار گرفت.

تغيير معادلات واشنگتن درباره روابط با رياض
نماينده مجلس سناي آمريکا بامداد پنجشنبه (به وقت تهران) گفت قتل «جمال خاشقچي»، روزنامه‌نگار منتقد سعودي معادلات واشنگتن درباره روابط با رياض را تغيير داده است.
«ليندسي گراهام»، نماينده مجلس سناي آمريکا بامداد پنجشنبه (به وقت تهران) بار ديگر با لحني تند از عربستان سعودي و «محمد بن سلمان»، وليعهد اين کشور انتقاد کرد.
گراهام در يک کنفرانس خبري گفت: «روابط فعلي با عربستان سعودي براي آمريکا کارآمد نيست. آنها متحد راهبردي ما بوده‌اند و مي‌توانند در آينده هم باشند، اما در حال حاضر، اين رابطه بيشتر هزينه است تا سرمايه.»

ادامه هم پيماني با رياض به ضرر واشنگتن است
سناتور آمريکايي ضمن اذعان به حمايت آمريکا از رژيم سعودي ، بطور تلويحي اقدامات بن سلمان را احمقانه و براي آمريکا هزينه بر خواند .
به گزارش شبکه تلويزيوني الجزيره ، يک سناتور آمريکايي ضمن اذعان به حمايت آمريکا از رژيم سعودي در کشتار يمني ها و نابودي يمن بطور تلويحي اقدامات محمد بن سلمان وليعهد سعودي را احمقانه و براي آمريکا هزينه بر خواند و درباره ادامه هم پيماني واشنگتن با رياض هشدار داد .
کريس مورفي ، عربستان را هم پيمان آمريکا خواند اما تأکيد کرد وقتي هم پيمانت در برکه اي پر از کوسه شيرجه مي زند تو نبايد براي نجاتش وارد اين برکه شوي.
مورفي با پيش بيني اينکه پيش نويس قانون توقف حمايت آمريکا از حملات عليه يمن تصويب خواهد شد تصريح کرد اين کار بهترين پاسخ براي عربستاني است که از تسليحات آمريکايي در اين حملات بهره مي برد.
وي گفت :« مرزهايي وجود دارد که عربستان از همه اين مرزها عبور کرده است. متأسفانه وظيفه سنا اين است که محدوديت هايي را که بايد در روابط با اين کشور وجود داشته باشد مشخص کند و درباره رفتارهاي آينده در اين زمينه توضيح دهد.»
وي ادامه داد:« يمن شاهد فاجعه انساني است و در اين زمينه تمامي شواهد بيانگر محکوميت عربستاني است که از تسليحات ما در آنجا استفاده مي کند تا شهروندان يمني را به رعب و وحشت بيندازد و زيرساخت هاي اين کشور را نابود کند.»

اطلاعات پرونده قتل خاشقجي را از طبقه بندي خارج کنيد
يکي از مقام هاي پيشين سازمان جاسوسي آمريکا (سيا) از اين سازمان خواست آن بخش هايي از بررسي و کنکاش خود در پرونده قتل جمال خاشقجي، روزنامه نگار منتقد سعودي را از طبقه بندي خارج و منتشر کند که بحثي جدي و گسترده را در مجلس سناي آمريکا بر سر پشتيباني از عربستان سعودي در جنگ ضد يمن به راه انداخت.
به گزارش روزنامه جروزالم پست؛ ند پرايس، مامور پيشين سازمان سيا که هشت سال در اين سازمان کار کرده و در دولت اوباما (رئيس جمهور پيشين آمريکا) در جايگاه هاي امنيت ملي قرار داشته و هم اکنون نيز عضو گروه اقدام امنيت ملي است اين درخواست را در گفتگو با پايگاه اينترنتي روزنامه ي جروزالم پست مطرح کرد.
موضوع خاشقجي سبب شده پيشرفت روابط و همکاري بين اسرائيل، سعودي ها و آمريکا سخت تر و پيچيده تر شود. وي گفت: «سندي رسمي که اجازه انتشار از سوي دستگاه اطلاعاتي درباره قتل روزنامه نگار جمال خاشقجي را داشته باشد دست کم چند مورد از حقايق موضوع را در اختيار مي گذارد که در آينده ايده ها و موضع گيري هاي سياست گذاري بر اساس آن حقايق شکل بگيرد.»
پرايس افزود آمريکا بايد در روابط خود با عربستان سعودي و با ايران بازتوازن ايجاد کند تا بهتر بتواند منافع خود را در دنيا تحقق بخشد.

منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: بن سلمان آمريکا خاشقچي

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۹۴۹۸۵۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سنای آمریکا لایحه کمک‌ها به اوکراین، رژیم صهیونیستی و تایوان را تصویب کرد

پس از کش‌وقوس‌های فراوان میان دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان و اختلافات بر سر کمک‌های خارجی برای اوکراین، رژیم صهیونیستی و تایوان، مجلس نمایندگان آمریکا بالاخره کمک امنیتی و بسته کمکی آمریکا به رژیم صهیونیستی و اوکراین را تصویب کرد و آن را به دست سنا رساند.

به گزارش شبکه خبری الجزیره، جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا بعد از تایید این بسته گفت به محض رسیدن آن به میز کارش فورا آن را تایید می‌کند تا رسما اجرایی شود.

این لایحه کمک امنیتی از جمله شامل کمک ۲۶ میلیارد دلاری به رژیم صهیونیستی و بسته کمکی ۶۰ میلیارد دلاری به اوکراین است. این بسته که مجموع ارزش آن ۹۵ میلیارد دلار است، با رای ۷۹ به ۱۸ به تایید سناتور‌های آمریکایی رسید.

منبع: ایسنا

باشگاه خبرنگاران جوان بین‌الملل اروپا و آمریکا

دیگر خبرها

  • ممانعت روسیه از تصویب قطعنامه آمریکایی استقرار سلاح در فضا
  • ذوق‌زدگی رژیم صهیونیستی از تصویب بسته کمکی در سنای آمریکا
  • سنای آمریکا بسته کمک به اوکراین، اسرائیل و تایوان را تصویب کرد
  • واکنش آمریکا به ادعای مذاکرات مستقیم با ایران/ اعلام تحریم های جدید آمریکا علیه ایران/ سفر هیات اقتصادی کره شمالی به ایران/ تصویب بسته کمک به اوکراین، اسرائیل و تایوان در سنای آمریکا
  • سنای آمریکا لایحه محدودیت «تیک تاک» را تصویب کرد
  • سنای آمریکا هم لایحه ممنوعیت تیک‌تاک را تصویب کرد
  • سنای آمریکا لایحه ممنوعیت تیک‌تاک را تصویب کرد
  • سنای آمریکا لایحه کمک‌ها به اوکراین، رژیم صهیونیستی و تایوان را تصویب کرد
  • بلینکن بزودی در عربستان؛ تداوم تلاش آمریکا برای رویای عادی سازی روابط اسرائیل با ریاض
  • گام‌های تهران و ریاض برای تقویت روابط