Web Analytics Made Easy - Statcounter

با افزایش نرخ ارز، افزایش احتمالی قیمت بنزین، ثابت ماندن یارانه های خانواده های کم درآمد، افزایش چند باره قیمت ها در سال آینده و ... اگرچه دستمزد کارمندان و کارگران رقم 20 درصد بوده اما این 20 درصد حتی جبران کسری بودجه خانواده ها برای معیشت امسال را هم نمی دهد.

به گزارش خبرنگار شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ بودجه کشور هر ساله در آذر ماه از سوی دولت آماده شده و در قالب یک لایجه به مجلس تقدیم می شود؛ این روزها نیز دولت درگیر تدوین لایحه بودجه است و به اذعان کارشناسان این اقدام زمان بر بوده ولی دولت هنوز نتوانسته است بودجه 98 را تهیه کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در همین راستا امسال از آنجایی که بودجه تا تاریخ 15 آذر ماه اماده نشده بود، محمدباقر نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه به‌همراه پورمحمدی معاون بودجه روز 15 آذرماه در مراسمی از بودجه 98 رونمایی کردند این در حالی است که هنوز بودجه به طور کامل تدوین نشده است.

آنچه که تا کنون در قالب زمزمه ها از بودجه سال 98 مشخص شده، نرخ ارز 5700 تومانی به همراه افزاش حقوق 20 درصدی برای کارمندان است.

عبدالناصر همتی رئیس بانک مرکزی در این راستا گفته بود این رقم در حد پیشنهاد است و میزان دقیق آن در لایحه بودجه 98 برای تسعیر درآمد‌های نفتی، بعد از نهایی شدن اعلام می شود.

پیش از این، برخی رسانه ها نرخ پیشنهادی دلار در لایحه بودجه سال آینده را هشت هزار تومان اعلام کرده بودند که واکنش برخی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی را نیز به دنبال داشت؛ با این حال این رقم تکذیب و اعلام شد قیمت دلار برای لایحه بودجه 98 در روزهای آینده تعیین و نهایی خواهد شد.

بررسی ها نشان می دهد که بودجه 98 دارای اعداد و ارقامی است که باید به دقت از سوی نمایندگان مجلس مورد بررسی قرار گیرد تا در سال آینده مردم با کمترین تورم و چالش روبه‌رو شوند.

یارانه همچنان 45500 تومان است

از طرف دیگر محمد باقر نوبخت در یک نشست خبری خود اعلام کرده بود که پیش‌بینی می‌شود سال آینده 142هزارمیلیارد تومان یارانه پرداخت شود و علاوه بر یارانه نقدی، یارانه‌های غیرنقدی هم پرداخت می‌شود. این رقم نشان می دهد علی رغم افزایش چند مرحله ای نرخ حامل های انرژی در حال حاضر یارانه نقدی برای مردم سال آینده همان 45500 تومان خواهد ماند.

در سال های گشذته قرار بود به صورت مرحله ای رقم یارانه نقدی افزایش پیدا کند اما با وجود افزایش قیمت حامل های انرژی مشخص نیست درآمد های دولت ناشی از حامل های انرژی به چه سرگذشتی دچار شده اند که همچنان یارانه نقدی همان رقم در طول دهه گذشته باقی مانده است.

 

معیشت مردم نکته مغفول در بودجه سال 98

افزایش نرخ رسمی ارز از 4200 به 5700 تومان موضوعی نیست که به راحتی بتوان در بودجه از آن عبور کرد؛ ارز 5700 تومانی به شرطی که رقم ارز در همین حد باقی مانده و کنترل شود ظرفیت ایجاد تورم در کالاهای اساسی را دارد.

از طرف دیگر سال جاری قیمت کالاهای اساسی مردم در جندین مرحله افزایش داشته ولی کارگران و کارمندان هیچ افزایش حقوقی برایشان در نظر گرفته نشد؛ این اقدام قدرت خرید این دو قشر را تا حد زیادی پایین آورده است.

در همین راستا یحیی آل اسحاق، وزیر بازرگانی دولت سازندگی در روزنامه ایران نوشت: با ارز 5700 تومان که دولت برای بودجه سال 98 در نظر گرفته، احتمال افزایش نرخ تورم وجود دارد. دستمزد حقوق بگیران برای سال آینده تنها قرار است 20 درصد افزایش پیدا کند و این مهم با توجه به نرخ ارز پیش‌بینی شده، رشد قیمت‌ها را تقویت می‌کند و به تبع آن قدرت خرید مردم کاهش بیشتری پیدا می‌کند.

 

دلار 5700 تومانی و موج جدید گرانی کالاها

کاهش صادرات روزانه نفت از 2 میلیون و 400 هزار بشکه سال‌جاری به یک تا یک و نیم میلیون بشکه در سال آینده در بودجه پیش‌بینی شده است؛ اما محدودیت های اخیری که برای فروش نفت ایران وضع شده حاکی از افت بیشتر صادرات نفتی ایران است؛ اگرچه اوپک محدودیت جدیدی برای تولید نفت وضع نکرده است اما حقیق این است که ایران توانایی تولید سهم خود را در سال آینده ندارد.

پیش بینی ها از کسری بودجه دولت حاکی از آن است که در نهایت دولت مجبور شود رقم دلار را اندکی بالاتر از میزان تعیین شده ببرد و از همین جهت موج جدیدی از تورم در سال آینده به وقوع می پیوندد.

با توجه به اختصاص ارز 4200 تومانی به کالاها اساسی و ارز نیما در حدود 9 هزار تومان به عدد 5700 تومان رسیده است. برای سال‌جاری در بودجه قیمت ارز 3500 تومان دیده شده بود و حال با افزایش این عدد دو اتفاق می‌افتد. یک آن‌که درآمد دولت بالا می‌رود و می‌تواند با شرایط بهتری فعالیت کند. دوم این‌که با ارز 5700 تومان احتمال افزایش نرخ تورم وجود دارد.

 

آنچه که مشخص است با افزایش نرخ ارز، افزایش احتمالی قیمت بنزین، ثابت ماندن یارانه های خانواده های کم درآمد، افزایش چند باره قیمت ها در سال آینده و ... اگرچه دستمزد کارمندان و کارگران رقم 20 درصد بوده اما این 20 درصد حتی جبران کسری بودجه خانواده ها برای معیشت امسال را هم نمی دهد.

در میانه سال 98 که با افزایش تورم مواجه هستیم، طبیعی است که کارمندان و کارگران با رقم 20 درصد افزایش حقوق خود نتوانند از پس مسائل معیشتی خود بر بیایند؛ هرچند دولت وعده افزایش حقوق در میانه سال را بدهد اما ازآنجایی که این وعده در طول 40 سال گذشته از سوی هیچ دولتی اجرا نشده است، طبیعی است که به آن توجهی نشود.

انتهای پیام/ط

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۹۴۹۹۹۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

روزی برای تورم ۳۰ درصدی فریاد «وااسلاما» سر می‌دادند

روزنامه هم میهن در سرمقاله خود نوشت: آقای خاتمی در سخنانی در جمع مشاوران خود گفت: «پاسخ ایران به جنایت اسرائیل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود... عملیات پهپادی و موشکی ایران علیه اسرائیل با لحاظ همه جوانب امر در چارچوب مقررات روشن و مناسبات قانونی بین‌المللی صورت گرفت... عملیات ایران حاوی این پیام روشن بود که اسرائیل تصور نکند که هر جنایت و شرارت و عمل خلاف مقررات مسلم بین‌المللی انجام دهد و نهاد‌های بین‌المللی هم در مقابل آن به وظیفه قانونی خود عمل نکنند، بی‌پاسخ می‌ماند. جمهوری اسلامی نشان داد که توان و تدبیر لازم در تأمین منافع خود و برخورد با تجاوز و جنایت را دارد.»

این موضع آقای خاتمی را باید در کنار تنگ‌نظری‌های رسمی و نیز موضع انتخاباتی دو ماه پیش ایشان دید.

اینکه این رفتار‌های وحدت‌شکن بخشی از نیرو‌های غالب نمی‌تواند توجیهی باشد برای ندیدن وضعیت خطیر کشور و اصول ملی، همچنان که رای ندادن در انتخابات گذشته به معنای فاصله‌گیری از سیاست اصلاح‌طلبانه نیست، بلکه برعکس همیشه این آمادگی وجود دارد که ضمن تاکید بر اصول اصلاح‌طلبی از مواضع درست نیز حمایت شود و این رفتار ۱۸۰ درجه مغایر با رفتار‌های کسانی است که خود را اصولگرا معرفی می‌کنند، ولی در واقعیت هیچ چیز جز چسبیدن به قدرت اصل و هدف پایانی مورد اتفاق آنان نیست.

کافی است نگاهی بیاندازیم به دوران سخت خاتمی و روحانی که چگونه تندرو‌های قدرت‌پرست علیه سیاست خارجی آنان اقدام عملی می‌کردند و حتی به آقای هاشمی هم رحم نمی‌نکردند و آن مشکلات را در غرب و آلمان برای دولت او ایجاد کردند تا اهداف ضدملی خود را پیش ببرند.

آنان آن اندازه در دشمنی‌های شخصی و قدرت‌طلبی‌های مبتذل غرق بودند که حاضر شدند در دوره احمدی‌نژاد سیاست مثلاً تهاجمی پیش بگیرند و به رادیکال‌ترین شکل، حتی در نفی هولوکاست سمینار گذاشتند، ولی امروز حتی یکی از آنان نیست که نه از کودکان بی‌پناه غزه دفاع کند و نه از تمامیت ارضی ایران.

کافی است نگاهی به مواضع آنان در موضوعات مشابه داخلی و اقتصادی در این دو دهه بیاندازیم تا ببینیم تا چه اندازه تحت سیطره منطق دوگانه قرار دارند. روزی برای دلار ۲۰هزار تومانی و تورم ۳۰درصدی فریاد «وااسلاما» سر می‌دادند و حتی در سال۱۳۹۶ به خیابان آمدند و خود را نماینده گرسنگان جا می‌زدند؛ درحالی‌که شکم‌های برآمده آنان از فرط خوردن جای خالی نداشت. ولی روز دیگر دلار چند برابر بالاتر و تورم ۴۵درصدی را هم نادیده می‌گیرند و حتی توجیه می‌کنند. این تفاوت اصولگرایان رسمی با «اصولگرایی اصل و واقعی» است.

دیگر خبرها

  • خبر جدید دولت درباره حقوق امسال کارمندان
  • افزایش ۲۰ درصدی برداشت محصول گندم در گیلانغرب
  • منظور: افزایش دائم دستمزد‌ها به رفاه مردم کمک نمی‌کند!
  • افزایش ۲۰ درصدی حقوق کارکنان دولت در سال جاری
  • منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند
  • پیش بینی بودجه عمرانی ۳ میلیاردی برای سازمان هواپیمایی
  • کسری ۲۳۰ هزار میلیارد تومانی هدفمندی یارانه‌ها
  • روزی برای تورم ۳۰ درصدی فریاد «وااسلاما» سر می‌دادند
  • قدرت خرید کارگران در پایین‌ترین میزان قرار گرفت
  • وزن یارانه‌ها در بودجه ۱۴۰۳