Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-03-29@12:36:54 GMT

مهمترین رویدادهای خبری اصفهان در هفته ای که گذشت

تاریخ انتشار: ۲۳ آذر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۹۵۰۰۵۱

مهمترین رویدادهای خبری اصفهان در هفته ای که گذشت

اصفهان- ایرنا- رسالت دانشجو مبارزه با استبداد داخلی و استعمار خارجی است، 6 میلیون یورو برای مدیریت یکپارچه منابع آب زاینده رود هزینه شد و سهم فرهنگ و هنر از بودجه کشور اندک است از جمله مهمترین رویدادهای خبری اصفهان در هفته گذشته بود.

به گزارش ایرنا، نماینده مردم نجف آباد و تیران و کرون در مجلس شورای اسلامی گفت: غفلت دولت در تامین آب آشامیدنی استان اصفهان چالش های امنیتی و اجتماعی در آینده ایجاد می کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


ابوالفضل ابوترابی ایرنا افزود : پنج میلیون نفر جمعیت استان اصفهان از شبکه آبرسانی زاینده رود برای مصارف خانگی استفاده می کنند که در تابستان امسال بخش زیادی از این شمار دچار مشکل شده بودند.
وی اظهارداشت : دولت در برنامه بودجه سال 98 اختصاص اعتبار برای تامین آب آشامیدنی را به نمایندگان اصفهان قول داد اما روز چهارشنبه که برنامه نهایی برای ارسال به مجلس آماده شد این سرفصل را حذف کرده بود.
وی با اشاره به اینکه بی توجهی مسئوولان به آب مورد نیاز مردم شایسته نیست، تصریح کرد: بی توجهی گذشته نسبت به آب مورد نیاز اصفهان باعث تخریب عرصه کشاورزی استان شد و ادامه این وضع مشکلات زیادی را برای زندگی مردم ایجاد می کند.

**47 طرح آبخیزداری تا پایان سال در اصفهان تکمیل می شود
معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان گفت: 47 طرح منابع طبیعی و آبخیزداری در مناطق مختلف این استان تا پایان امسال اجرا و تکمیل می شود.
ابوطالب امینی افزود: این طرح ها شامل عملیات در 27 مرتع، 9 اقدام حفاظتی، کنترل سیلاب و عملیات مرتبط با جنگل در گستره ای بالغ بر 120 هزار هکتار است که با 360 میلیارد ریال اعتبار اجرا می شود.
وی با بیان اینکه طرح های یاد شده در 15 شهرستان و در قالب 19 حوزه انجام می شود، افزود: حفاظت از عرصه ها، احیا و توسعه این مناطق اصلی ترین اهداف اجرای طرح های آبخیزداری در استان اصفهان را تشکیل می دهد.
معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان با اشاره به اهمیت کنترل سیلاب ها در این استان، اضافه کرد: برای کنترل 300 میلیون متر مکعب آب حاصل از سیلاب ها ظرفیت سازی شده است تا بتوان علاوه بر مهار ، از مزیت سیل هم استفاده کرد.
امینی ادامه داد: مهار سیلاب ها سبب تقویت آب های زیرزمینی به عنوان یکی از اصلی ترین منابع این مایه حیات می شود و افزایش طرح های مرتبط با سیلاب ها بخشی از مشکلات ناشی از خشکسالی را جبران می کند.

**لازمه بهره برداری از جاذبه های اکوتوریسم همکاری بین بخشی است
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان گفت: لازمه بهره برداری پایدار از جاذبه های اکوتوریسمی در استان همکاری بین بخشی، همیاری جوامع محلی و مشارکت فعال سازمان های مردم نهاد محیط زیستی است.
سید رحمان دانیالی در همایش « گردشگری محور توسعه پایدار» در دانشگاه صنعتی اصفهان افزود: خسارت توجه نکردن به محیط زیست در کشور سالانه 30 میلیارد دلار است.
وی با بیان اینکه 14 تا 75 درصد از درآمد کشورهای جهان مبتنی بر اکوتوریسم است گفت: تنها پنج صدم درصد از درآمدهای ایران متکی بر درآمدهای گردشگری است.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان افزود: طبق برآوردهای کارشناسی از هر هکتار مناطق طبیعی بکر می توان پنج شغل اصلی و تبعی ایجاد کرد در حالی که حدود 2 میلیون هکتار زیستگاه طبیعی در این استان تحت حفاظت و مدیریت محیط زیست است.
وی اظهار داشت: کشورهای جهان هر ساله 1.3 تریلیون دلار از تالاب ها درآمد گردشگری دارند در حالی که تنها تالاب بین المللی استان اصفهان وضعیت وخیمی دارد.

**دشمن نگران اثرگذاری دانش هسته ای به بخش های صنعتی است
دستیار ویژه رییس سازمان انرژی اتمی ایران گفت: سرعت حرکت علمی کشور انکار ناپذیر بوده و دشمن نگران اثرگذاری و سرریز دانش هسته ای به سایر بخش های صنعت می باشد.
اصغر زارعان در آیین راه اندازی نمایشگاه دستاوردهای صنعت هسته ای کشور در دانشگاه کاشان افزود: بسیاری کشورها تصور حرکت ایران در این مسیر را نداشتند اما امروز در شرایطی هستیم که فعالیت های مرتبط با صنعت هسته ای به دانش بومی تبدیل شده است.
وی بیان کرد: سازمان انرژی اتمی بدون وابستگی به غرب و شرق روی پای خود ایستاده و صنعت هسته ای ایران موجب کشاندن کشورها به پای میز مذاکره شده که نباید این جایگاه نادیده گرفته شود بلکه باید قدر خود را دانسته و بر تلاشمان بیافزاییم.
دستیار ویژه رییس سازمان انرژی اتمی ایران به نمایش گوشه ای از دستاوردهای هسته ای به عنوان الگوی پیوند صنعت و دانشگاه در کاشان اشاره و اضافه کرد: حرکت علمی کشور حسب رهنمودهای رهبری معظم انقلاب به عنوان یک راهبرد با سرعت در حال پیشرفت می باشد.
وی، پایه صنعت هسته ای را مواد اولیه (از جمله کیک زرد) و تامین آن را با فرایند اکتشاف و استخراج عنوان کرد و یادآور شد: پیش از پیروزی انقلاب اسلامی نزدیک به 500 تن اورانیوم یا کیک زرد از آفریقای جنوبی خریداری شده بود که در فرایندی بیشتر آن به گاز و یا تبدیل به قرص برای نیروگاه ها شد.

**رسالت دانشجو مبارزه با استبداد داخلی و استعمار خارجی است
نائب رئیس مجلس گفت: رسالت دانشجو مبارزه با استبداد داخلی و استعمار خارجی و لازمه آن نقد واقعی است که تخصص می خواهد و باید از یک سو مراقب باشد نقاط مثبت و منفی را را هم بازگو کند.
علی مطهری در آیین گرامیداشت روز دانشجو در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان افزود : دانشجو رسالت ویژه دارد چون میل و اراده مبارزه با ظلم دارد و از هوش نسبی برخوردار است.
وی ادامه داد: این ویژگی آسیب هایی را متوجه دانشجو می کند که از جمله آن خشم و شهوت، جهل مرکب، استفاده ابزاری است و لذا لازم است دانشجو در برخی مسایل به متخصص مراجعه کند.
نائب رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان این که نقد ویژگی هایی دارد که از جمله آنها تخصص، عقلانیت، انصاف و خیرخواهی برای جامعه است، خاطرنشان کرد: دانشجو می تواند مصلح اجتماعی باشد ولی کسی که می خواهد مصلح باشد قبل از آن باید صالح باشد و یک روح پاک می تواند ادعای اصلاح طلبی و اصلاح گری کند‌ که با خودسازی محقق می شود.
مطهری تصریح کرد : خودسازی در جایی محقق می شود که فرد اهل ملاحظه کاری نباشد، نقاط ضعفی که در جامعه است در او نباشد، بنده جاه و مقام، پول و شهوت نباشد.
وی در خصوص موصوع چهار دهه آرمانخواهی، یادآور شد: آرمانخواه باید واقع نگر هم باشد و گرنه بدون واقع بینی به نتیجه نمی رسد و مانند خوارج می شود که آرمان پیاده کردن اسلام را داشتند ولی واقع گرا نبودند.

** طبق تحقیقات علمی احیای زاینده رود امکانپذیر است
رییس هیات آلمانی طرح یکپارچه منابع آب زاینده رود گفت: طبق تحقیقات علمی احیای زاینده رود امکان پذیر است اما یکی از موانع مهم برای احیای آن وضعیت آب و هوا و تغییرات اقلیم و کمبود بارش در این منطقه است.
شهروز مهاجرانی در حاشیه نشست هم اندیشی طرح مدیریت یکپارچه منابع آبی زاینده رود در جمع خبرنگاران افزود: باید تصمیمات بسیاری برای احیای زاینده رود گرفته شود.
وی تصریح کرد: اما باید سیاستگذاران و سیاستمردان بتوانند تصمیمات مشکل را گرفته و آن ها را اجرا کنند.
رییس هیات آلمانی طرح یکپارچه منابع آب زاینده رود ادامه داد: سیاستگذاران باید تصمیمات را به گونه ای اجرا کنند که تشنج در جامعه ایجاد نکند همچنین مردم از این ایده ها پشتیبانی و آن ها را اجرا کنند.
وی بیان کرد : بیشترین زمان برای طرح مدیریت یکپارچه منابع آب زاینده رود صرف هماهنگی و گردهمایی ذینفعان (کشاورزان و مسوولان در وزارتخانه مربوطه) شده است.
مهاجری ادامه داد : هم فکری و ایجاد ایده های مشترک برای احیای زاینده رود کاری مشکل و نیازمند پیاده سازی روش های بسیار است.
رییس هیات آلمانی طرح یکپارچه منابع آب زاینده رود با بیان اینکه در این طرح موفق شدیم با همکاری ایده ها را جمع آوری و از آن استراتژی تولید کنیم، تصریح کرد: تا طبق این استراتژی ها گام های بعدی برای نجات زاینده رود برداشته شود.

** 6 میلیون یورو برای مدیریت یکپارچه منابع آب زاینده رود هزینه شد
مسوول بخش آب وزارت علوم و تحقیقات آلمان گفت: در هشت سال گذشته حدود 6 میلیون یورو دولت آلمان در طرح مدیریت یکپارچه منابع آب زاینده رود سرمایه گذاری کرده است.
پروژه مدیریت یکپارچه منابع آب زاینده رود به سفارش وزارت نیرو، با همکاری دانشگاه صنعتی اصفهان و با حمایت وزارت آموزش عالی کشور آلمان انجام گرفته است، پژوهشگران آلمانی در هشت سال تحقیقات جامع، طراحی را برای مدیریت یکپارچه زاینده رود منابع آب زاینده رود تدوین و ارائه کرده است.
دکتر الک در حاشیه نشست طرح یکپارچه منابع آب زاینده رود در دانشگاه صنعتی اصفهان در جمع خبرنگاران افزود: نتایج کارهای هشت سال گذشته به نمایش گذاشته و چگونگی همکاری های ایران و آلمان در طول این پروژه رصد شود تا تصمیمی برای آینده پروژه و آینده همکاری های ایران و آلمان گرفته شود.
وی تولید ابزارهای کمک و تصمیم گیری مسوولان را یکی از اقدامات مهم این پروژه دانست و بیان کرد: این ابزارها به تصمیم گیران کمک می کند تا در آینده تصمیم های بهتری گرفته و مدیریت مناسبی در این راستا داشته باشند.

**استاندار اصفهان: نیازی به مصوبه جدید برای آب نیست
استاندار اصفهان گفت: این استان نیازی به مصوبه های جدید برای پیگیری و حل بحران آب ندارد بلکه طرح هایی که در گذشته تصویب شده است باید با قدرت اجرا شود.
عباس رضایی در جلسه کارگروه استانی سازگاری با کم آبی در استانداری اصفهان افزود: وظیفه ما فقط تشکیل جلسه نیست بلکه باید نتیجه اجرای مصوبه های قبلی را ببینیم و هر دستگاه مشکلات خود در اجرای مصوبه های قبلی را گزارش کند و کار هماهنگی و پیگیری در این جلسه ها انجام شود.
استاندار اصفهان، آب را بحران استان خواند و تاکید کرد: برای پیگیری این موضوع، بین صنف کشاورز و مدیریت استان جدائی قائل نیستم.
وی با بیان اینکه حقابه کشاورزان، حق آنهاست و جای شک و بررسی ندارد، تصریح کرد: لازم است در جلسه ای با حضور کشاورزان و کارشناسان، طرحی بازچرخانی آب در بستر رودخانه بررسی شود که آیا قابل اجراست یا نه و اگر به ضرر استان بویژه در بخش های محیط زیست و بهداشت است، اجرا نشود.

**بیشتر صنایع اصفهان، اعتبار طرح های آبی را پرداخت نکردند
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای اصفهان گفت: بر اساس مصوبه های کارگروه استانی سازگاری با کم آبی مقرر بود صنایع آب بَر استان، اعتبار طرح های این کارگروه را تامین کنند که تاکنون بیشتر آنها به تعهد خود عمل نکرده اند.
مسعود میرمحمدصادقی در جلسه کارگروه استانی سازگاری با کم آبی در استانداری اصفهان، افزود : بر اساس مصوبه این کارگروه مقرر شد چهار هزار و 500 میلیارد ریال اعتبار از محل ما به ازای تامین آب پایدار برای صنایع آب بَر استان برای اجرای طرح ها و برنامه های سازگاری با کم آبی پرداخت شود.
وی ادامه داد : بنابراین هر کدام از صنایع استان که میزان آب مصرفی آنها بیشتر از 100 هزار متر مکعب است متناسب با میزان مصرف آب، باید هزینه ای را به صندوق مربوط به کارگروه سازگاری با کم آبی پرداخت کنند.
به گفته وی همچنین مقرر بود قراردادی با صنایع آب بَر استان منعقد شود تا آنها این هزینه ها را به صورت اقساط پرداخت کنند که تا کنون این قرارداد فقط با سه واحد صنعتی بسته شده است.
میرمحمدصادقی خاطرنشان کرد: این سه واحد صنعتی تاکنون در مجموع 800 میلیارد ریال پرداخت کردند و یکصد میلیارد ریال نیز سازمان برنامه و بودجه برای پرداخت خسارت خشکسالی به کشاورزان به این صندوق واریز کرده که در مجموع 900 میلیارد ریال شده است.

**حوضه زاینده رود در وضع بحرانی قرار دارد
مدیر سد و نیروگاه زاینده رود آب منطقه ای اصفهان گفت: با توجه به خشکسالی، تغییرات اقلیم و کاهش رطوبت خاک، وضعیت کنونی حوضه زاینده رود بحرانی است.
محمود چیتیان افزود: احیای زاینده رود دغدغه دولت است و دلواپسی های زیادی برای تامین آب وجود دارد.
وی گفت: میزان بارش ها در محل شاخص کوهرنگ(کوه های زاگرس مرکزی) در زمان حاضر خوب است اما با توجه سیر خشکسالی، تغییرات اقلیم و رطوبت خاک، این حوضه در شرایط بحرانی قرار دارد.
به گفته چیتیان، نیروگاه سد زاینده رود هم اینک از مدار خارج است و آب آشامیدنی مورد نیاز از دریچه های تحتانی سد خارج می شود.
مدیر سد و نیروگاه زاینده رود آب منطقه ای اصفهان اظهار داشت: با توجه به بارگذاری های زیادی که روی حوضه زاینده رود انجام شده، تامین آب جدید(آب بین حوضه ای) ضروری است.
وی با اشاره به این که منابع آب صنایع باید تامین شود، گفت: استفاده از پساب بعنوان یک منبع دائمی برای صنایع باید مورد توجه قرار گیرد.
چیتیان تصریح کرد: آب رودخانه یک منبع غیردائمی اما پساب یک منبع دائمی است و صنایع بزرگ برای رفع نیاز آبی خود باید پساب را بازیابی و به اندازه استاندارد استفاده کنند.

**بیمه بافندگان فرش دستباف پیگیری می شود
رییس مرکز ملی فرش ایران گفت: بیمه تامین اجتماعی بعنوان دغدغه ذینفعان فرش دستباف، بر اساس قول رییس سازمان برنامه و بودجه، بزودی پیگیری و مقرر می شود.
فرشته دست پاک در آیین افتتاحیه بیست و یکمین نمایشگاه تخصصی فرش دستباف در اصفهان افزود: از سال 92 تاکنون بیش از نیمی از بافندگان فرش دستباف که بیمه بودند از این حوزه حذف شدند.
بر اساس آمار موحود در سال 96، یک میلیون بافنده فرش دستباف در کشور شناسایی شدند که حدود 700 هزار نفر از این تعداد فعال هستند.
وی با تاکید بر شناسنامه دار شدن فرش دستباف تصریح کرد: این کالا از اهمیت خاصی برخوردار است و هیچ کشوری حق ندارد به فرش دستباف که کیان ایرانی است، دست درازی کند همچنین برای جلوگیری از تقلب فرش ها باید شناسنامه دار شوند.
دست پاک با اشاره به پیمان سپاری ارزی که دغدغه صادرکنندگان است، اظهارداشت: این موضوع را به عنوان نماینده ذینفعان از حوزه دولت با وزیر صنعت، معدن و تجارت پیگیری می شود همچنین در اولین جلسه شورای عالی فرش که به زودی برگزار می شود این دغدغه صادرکنندگان در اولویت وزارتخانه قرار می گیرد.

**جایگزینی آبزیان در سبد غذایی خانوار نیازمند فرهنگ سازی است
مدیرکل دفتر بهبود کیفیت و بازار سازمان شیلات ایران، جایگزین کردن مصرف آبزیان در سبد غذایی خانوار نیازمند فرهنگ سازی است و گفت: مصرف سرانه آبزیان در جهان تا سال 2016 به 20 کیلوگرم رسیده که این میزان برای ایران 10 کیلوگرم بوده است.
عیسی گلشاهی در همایش تخصصی نقش و جایگاه مصرف آبزیان در سلامت جامعه در سالن اجتماعات بازرگانی اصفهان افزود: این میزان مصرف ماهی نشانه عقب ماندگی نسبت به سایر کشورهاست که در راستای همگون کردن سبد غذایی خانوار و جایگزینی آبزیان تلاش می شود.
به گفته وی 33 درصد ترکیب پروتئین و حیوانی سبد خانوار باید از نوع آبزیان باشد تا سلامت خانوار و جامعه مورد تایید قرار بگیرد.
به گزارش ایرنا، در کشورهای در حال توسعه آبزیان به عنوان ابزار توسعه و رشد اقتصادی شناخته می شود همچنین به آبزیان به عنوان از بین رفتن فقر و تولید ثروت نگاه می شود.
گلشاهی یادآور شد: میزان کل تولیدات شیلاتی از 838 هزار تن در سال 91 به بیش از یک میلیون و 200 هزار تن در سال 96 رسید است.
مدیرکل دفتر بهبود کیفیت و بازار سازمان شیلات ایران تصریح کرد: میزان تولیدات آبزی پروری از 338 هزار تن در سال 91 به بیش از 477 هزار تن در سال 96 رسیده است.

** 6 هزار هکتار اراضی شرق اصفهان تخریب و به کانون ریزگردها تبدیل شد
رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان اصفهان گفت: 6 هزار هکتار از اراضی بیابانی مناطق شرقی اصفهان طی 40 سال اخیر تخریب و به کانون بحرانی انتشار ریزگردها تبدیل شده است.
امیرحسین ولی افزود: مناطق بیابانی شرق اصفهان حدود 40 هزار هکتار مساحت دارد که تخریب این مناطق دو دلیل انسانی و طبیعی دارد که در جنبه انسانی آن معادن خاک، گچ، خاک رس، شن و ماسه، کوره های آجرپزی و زمین های کشاورزی رها شده نقش اصلی در تولید ریزگردها داشته است.
وی با اشاره به موضوع آلودگی هوا که اکنون به عنوان یک چالش اساسی مطرح است، تاکید کرد: آلودگی شهر اصفهان و مناطق همجوار تنها به دلیل ریزگردهای مناطق شرقی این خطه نیست، اما ذرات ریز و گرد و غبار این مناطق از دلایل اساسی آلودگی هوا در استان محسوب می شود که مهار آن را باید جدی گرفت.
ولی به تعطیلی برخی معادن و اجازه ندادن به فعالیت شماری از آن ها در شرق اصفهان اشاره و اضافه کرد : وجود 26 معدن شن و ماسه، 90 کوره آجرپزی و 95 مجموعه تولیدی گچ شرایط نامناسبی را از لحاظ تولید آلودگی و انتشار ریزگردها به وجود آورده است.
وی یادآور شد : البته تعدادی از این واحدها مدام کار نمی کنند اما جلوگیری از فعالیت دوباره آن ها ضروری است.

**180هزار میلیارد ریال اعتبار یارانه دار به کشاورزان پرداخت می شود
وزیر جهاد کشاورزی گفت: امسال و سال آینده 180 هزار میلیارد ریال اعتبار یارانه دار با نرخ سود پایین در اختیار کشاورزان و کارآفرینان این بخش قرار می گیرد.
محمود حجتی در جمع خبرنگاران در گلپایگان افزود: همه این اعتبارات یارانه ای است یعنی دولت بخشی از سود بانک ها را پرداخت می کند.
وی با بیان اینکه این اعتبارات در موافقت نامه جهاد کشاورزی با سازمان برنامه و بودجه و صندوق توسعه ملی، پیش بینی شد، اظهارداشت: این تسهیلات در شاخه های مختلف از نرخ سود چهار تا 15 درصد پرداخت می شود.
وزیر جهاد کشاورزی با تاکید بر اینکه اعتبارات یارانه دار به سرمایه گذاری در زیر ساخت ها، تولید و خدمات پس از تولید و چرخه از مزرعه تا سفره کمک بسیاری می کند، گفت: از کشاورزان و کارفرینان دعوت می کنیم تا از این فرصت استفاده کنند.
حجتی همچنین سیستم های نوین آبیاری را از طرح های اقتصاد مقاومتی خواند و افزود: این طرح ها مورد حمایت و تایید رهبر معظم انقلاب، دولت و مجلس است و منابع مالی مورد نیاز آن با توجه به تاکید رهبر انقلاب و رییس جمهوری از محل صندوق توسعه ملی در اختیار متقاضیان قرار می گیرد.
وزیر جهادکشاورزی خاطرنشان کرد: تا 85 درصد اعتبار این طرح ها آورده و سهم دولت است و 15 درصد آن توسط کشاورزان تامین می شود.
وی ادامه داد: علاوه بر این تسهیلات و حمایت ها، یک و نیم میلیون دلار اعتبار در مجلس برای تسهیلات روستایی و عشایری تصویب شده است.
حجتی در باره بودجه سال آینده این وزارتخانه تصریح کرد: بودجه هنوز نهایی نشده است و با توجه به نقطه نظراتی که مطرح شده، دخل و تصرف مجدد در آن می شود.

**کشاورزان شرق اصفهان حقابه خود از زاینده رود را مطالبه کردند
گروهی از کشاورزان و باغداران شرق اصفهان روز پنجشنبه با حضور در مسجد گلزار خوراسگان خواهان رسیدگی به مشکلات معیشتی و نیز رفع معضل تخصیص نیافتن حقابه های خود از رودخانه زاینده رود شدند.
این کشاورزان و باغداران از مناطق و شهرهای شرقی اصفهان از جمله زیار، ورزنه، اژیه، هرند، برآن همراه با خانواده های خود در محل یاد شده گرد هم آمدند و بر توجه بیشتر مسئولان برای حل معضلات کشاورزان و اجرای وعده های مدیران کشور تاکید کردند.
حیدرعلی عابدی و ناهید تاج الدین نمایندگان مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی در این جمع حضور داشتند.
این 2 نماینده به همراه 17 نماینده دیگر استان اصفهان 14 آذر امسال در اعتراض به آنچه که عدم تحقق وعده‌های دولت برای تامین هزینه های حوزه آب در لایحه بودجه سال آتی خواندند از سمت نمایندگی مردم این استان در مجلس شورای اسلامی اعلام استعفا کرده اند.
این جمع همچنین با امضای چند طومار با بیان مشکلات خود اظهارداشتند که خشکسالی و جاری نشدن زاینده رود برای کشت، مشکلات معیشتی آنان را در سال های اخیر دو چندان کرده است.

**سهم فرهنگ و هنر از بودجه کشور همواره اندک بوده است
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: سهم حوزه فرهنگ و هنر از بودجه کشور در فضایی که طی شده همواره کمتر از 2.5 درصد و بسیار اندک بوده است.
سید عباس صالحی در حاشیه نخستین جشنواره بین المللی کتاب کودک و نوجوان کاشان در پاسخ به پرسش خبرنگار ایرنا در مورد شرایط بودجه حوزه فرهنگ افزود: احساس می شود که اعتبارهای حوزه فرهنگ در بودجه کشور تناسب کافی با ظرفیت ها، نوآوری ها و کارکردهای این بخش نداشته است.
وی بیان کرد: فضای بودجه ریزی با آن چیزی که باید در فرهنگ و هنر و بخش های مرتبط با آن رقم بخورد، بسیار تفاوت داشته و انتظار می رود که با توجه به ظرفیت های این حوزه، نظام بودجه ریزی کشور در دولت و مجلس سهم واقعی تری برای این بخش در نظر بگیرند.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره بودجه فرهنگ و هنر استان ها و شهرهای کشور و بخش های مرتبط با این بخش اضافه کرد: رویکرد این وزارتخانه دریافت بودجه توسط استان ها و شهرها متناسب با ظرفیت هایشان می باشد.
وی به برگزاری جشنواره بین المللی کتاب کودک و نوجوان کاشان اشاره و اضافه کرد : این شهرستان از ظرفیت های زیادی در زمینه کتاب و کتابخوانی برخوردار است و بر این اساس در سال 97 عنوان پایتختی کتاب ایران را به خود اختصاص داد.
9913/6026/

منبع: ایرنا

کلیدواژه: كليات مهم ترين رويدادهاي خبري هفته اي كه گذشت اصفهان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۹۵۰۰۵۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دلیل بیشتر مشکلات اصفهان نبود جریان دائمی آب در زاینده‌رود است

رئیس کمیسیون آب و مناطق کم‌برخوردار شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: همانطور که هیچ خستی در موضوع آب برای استان‌های شرقی نداریم و نخواهیم داشت، در بالادست نیز همین نگاه را داریم، اما اصفهان با مشکلات بی‌آبی، آلودگی هوا و شیوع بیماری‌های خاص روبه‌رو است که دلیل آن نبود جریان دائمی آب در زاینده‌رود است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، مجید نادرالاصلی در برنامه تلویزیونی «بهار بهار» اظهار کرد: در قانون اساسی به شواهای شهر توجه ویژه شده و اداره شهر و روستاها بر عهده شوراها گذاشته شده است.

وی با اشاره به اینکه شوراهای اسلامی شهر ریل‌گذار مسیر مدیریت شهری است، گفت: هر چه شوراها قوی‌تر، اجرایی‌تر، پاک‌تر و کارآمدتر باشد، مدیریت شهر نیز بر اساس آن برنامه ریزی انجام می‌دهد.

رئیس کمیسیون آب و مناطق کم‌برخوردار شورای اسلامی شهر اصفهان با تاکید بر اینکه اگر هدف و تصمیم خدمت داشته باشید و در این مسیر از تجارب و داشته‌ها استفاده کنید، کارساز است، تصریح کرد: اگر هماهنگی در ایده‌ها و برنامه‌ها هم شکل گیرد، این مسیر زیباتر می‌شود و شهرداری در بلاتکلیفی و سردرگمی قرار نمی‌گیرد.

وی تصریح کرد: شورای ششم ترکیبی از جوانی و پختگی است و بدون اغراق این مجموعه دارای ترکیب قشنگی است که باید به خوبی از آن استفاده شود.

نادرالاصلی با تاکید بر اینکه اصفهان دارای ظرفیت فوق‌العاده کشوری است، گفت: این استان در مرکز مدیریت استراتژیک کشور و در پشتیبانی و حمایت جدی از کلیت کشور قرار دارد.

ظرفیت‌های بالقوه اصفهان باید بالفعل شود

رئیس کمیسیون آب و مناطق کم‌برخوردار شورای اسلامی شهر اصفهان افزود: با آنچه توصیف شد، می‌طلبد که مجموعه کلان حاکمیتی در استان و شهر، دارای یک اندیشه و ظرفیت‌های بالایی باشد، البته این مهم به‌صورت بالقوه وجود دارد که باید آن را بالفعل کرد.

نادرالاصلی با بیان اینکه مدیریت کشور در نگاه خوبی به اصفهان ندارد، تصریح کرد: ۳۸ سال خارج از اصفهان بودم، مدیریت‌های مختلف را دیدم، در این راستا معتقدم اصفهان به لحاظ داشتن مردم، فکری که آنها دارند، فوق العاده است و داده پردازی‌های شخصیتی مردم اصفهان بسیار عجیب است.

وی با بیان اینکه دوست ندارم لفظ «اصفهان‌ستیزی» را ذکر کنم، گفت: هر نوع دستاوردی در جامعه نخبگانی می‌بینید، اصفهان نیز جایگاه اساسی در آن دارد، از گذشته اصفهان، در دوران انقلاب و هشت سال دفاع مقدس نمی‌خواهم، بگویم که سرآمد کشور بودند.

رئیس کمیسیون آب و مناطق کم‌برخوردار شورای اسلامی شهر اصفهان ادامه داد: اصفهان همه گونه ظرفیت‌های وجودی خود را در خدمت کشور و دین قرار داده است، به‌طوری که از یک‌سو فرزندانش را تقدیم انقلاب و نظام جمهوری اسلامی ایران کرد و از سوی دیگر مال خود را داد؛ امروز نیز حیثیت خود را در میان گذاشته است.

وی با تاکید بر اینکه برای اصفهان بهترین فرصت‌ها وجود دارد، تصریح کرد: ما می‌توانیم خط سریع السیر راه آهن را از تهران به جنوب کشور احداث و خدمتی به جامعه حمل‌ونقل کشور کنیم.

به اصفهانی‌ها وعده پمپاژ ۲۰ تا ۴۰ میلیون متر مکعب آب را می‌دهند، در حالی که هم‌اکنون ۶۰ تا ۹۰ میلیون متر مکعب برای استان‌های شرقی می‌رود

رئیس کمیسیون آب و مناطق کم‌برخوردار شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به اینکه ۲۴ سال است آب اصفهان (بهترین آب زاینده‌رود) را بردند به بهانه اینکه بعد آن را می‌آوریم، اظهار کرد: از یک‌سو در بالادست مصارف زیاد، از سوی دیگر در پایین دست به استان‌های همجوار آب دادند، به این نیت که تونل سوم را احداث خواهیم کرد و بعد آب از آن طریق داده می‌شود.

وی افزود: در حال حاضر تونل سوم احداث شده است، باید سد می‌زدند که انجام نشده است، در حال حاضر نیز به اصفهانی‌ها وعده پمپاژ ۲۰ تا ۴۰ میلیون متر مکعب آب را می‌دهند، در حالی که هم‌اکنون ۶۰ تا ۹۰ میلیون متر مکعب برای استان‌های شرقی می‌رود.

نادرالاصلی با بیان اینکه آب را باید در نهایت به مناطق مرکزی کشور برسانیم گفت: همان طور که هیچ خستی برای موضوع آب برای استان‌های شرقی (یزد و کرمان) نداریم و نخواهیم داشت، همچنین در بالادست هم همین نگاه را داریم، اما باید گفت اصفهان از تشنگی دارد، می‌میرد، با مشکلاتی همچون بی‌آبی، آلودگی هوا و محیط زیست، شیوع بیماری‌های های خاص (دارا بودن رتبه اول) روبه‌رو است که عمده دلیل بیشتر این مشکلات نبود جریان دائمی آب در زاینده‌رود است.

رئیس کمیسیون آب و مناطق کم‌برخوردار شورای اسلامی شهر اصفهان با تاکید بر اینکه دولت سیزدهم و مدیریت استان پس از ۲۴ سال در حال رقم زدن اتفاق بزرگی است، تصریح کرد: در راستای انتقال آب دریا، بیش از ۵۰۰ کیلومتر حفاری و ترانشه زدند، برای نصب لوله ۲ هزار آب برای دو مرحله سیرجان و بعد دریای عمان که باید سربسته گفت: هزینه احداث این لوله را اصفهان می‌دهد.

امیدوارم اوایل سال‌جاری بتوانیم آب دریا را به اصفهان برسانیم

نادرالاصلی با بیان اینکه آب دریا برای اصفهان، آب نمی‌شود، اما این آب، برای صنعت خواهد بود، در این راستا صنایع قول دادند که پس از آن برداشت شأن از زاینده‌رود در حد شرب باشد، گفت: امیدوارم اوایل سال‌جاری بتوانیم آب دریا را به اصفهان برسانیم، زیرا با انتقال آب دریا می‌توانیم عدد قابل توجهی آب به زاینده‌رود برگردانیم.

رئیس کمیسیون آب و مناطق کم‌برخوردار با اشاره به اینکه مدیریت استان با توان و ظرفیتی که در استان است باید به مردم شهر و شهرستان خدمات ارائه کند ادامه داد: این خدمت هم در حوزه رفع مشکلات اقتصادی، اجتماعی و معیشتی و هم در حوزه آبرسانی باشد.

وی تصریح کرد: امیدوارم تا پایان دولت سیزدهم اتفاقات خوبی برای جاری شدن زاینده‌رود ببینیم؛ شورا و مدیریت شهر در این موضوع هم عهد هستند، مدیریت شهر نیز از ظرفیت‌های شهر اصفهان برای اینکه اتفاقی برای استان بیفتد، بهره‌مند خواهد شد.

نادرالاصلی گفت: به کشاورزان و مردم که به دنبال یک زندگی سالم هستند، نوید می‌دهم که اتفاقاتی خوبی برای جاری شدن زاینده‌رود به‌زودی می‌افتد.

کد خبر 739528

دیگر خبرها

  • مهمترین رویدادهای آذر ماه سال گذشته
  • تقسیم استان اصفهان به ۲۱۲ بلوک انتظامی / ارتقای امنیت حاشیه زاینده‌رود
  • مهمترین رویدادهای آبان ماه سال گذشته
  • نماینده اصفهان: فرونشست به مرحله خطرناکی رسیده/ اگر چاره‌ای نشود، باید شهر را ترک کنیم
  • نماینده اصفهان: اگر برای فرونشست چاره‌ای نشود، باید شهر را ترک کنیم
  • مهمترین رویدادهای مهر ماه سال گذشته
  • روند افزایشیِ ورورد گردشگر به اصفهان ادامه دارد
  • دلیل بیشتر مشکلات اصفهان نبود جریان دائمی آب در زاینده‌رود است
  • اصفهان تخلیه می‌شود؛ تنها ۸ سال فرصت داریم
  • طغیانی: برای فرونشست چاره ای نشود، باید اصفهان را ترک کنیم!