Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «آفتاب»
2024-05-08@18:30:53 GMT

آیا موج سوم کوچ از روستاها به شهرها در پیش است؟

تاریخ انتشار: ۲۳ آذر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۹۵۰۰۷۶

ایجاد موج سوم مهاجرت روستاییان به شهرها هشداری بود که مدیرعامل صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان آن را اعلام کرد و هشدار داد چنانچه مسئولان گوش خود را برای شنیدن مشکلات روستاییان و عشایر تیز نکنند با موج دیگری از مهاجرت روبه‌رو خواهیم شد. آفتاب‌‌نیوز : براساس نتایج سرشماری نفوس و مسکن سال۹۵، فقط ۲۰میلیون و ۷۳۰ هزار و ۶۲۵ نفر (۲۵.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

۹درصد) در روستاها ساکن هستند که در ۶۲ هزار و ۲۸۴ آبادی توزیع شده‌اند. به این ترتیب کمتر از ۲۶درصد جمعیت کشورمان در روستاها زندگی می‌کنند. ۱۷آبان سال‌جاری نیز محمد رضا شاملو، معاون عمران روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی از فاقد سکنه بودن ۳۰هزار روستای کشور خبر داد.
محمدرضا واعظ‌مهدوی، مدیرعامل صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر با بیان اینکه تجارب داخلی ایران و جهان نشان داده که فشار شرایط افزایش عمومی قیمت‌ها و تورم برای همه گروه‌های حقوق بگیر منجر به پیدایش مشکلات جدید و شدید می‌شود، گفت: این مسائل باعث می‌شود که قدرت خرید مردم کاهش پیدا کند اما جاهایی که مشاغل متشکل دارند در نظام برنامه‌ریزی بهتر دیده می‌شوند، مشکلات خود را منتقل و ‌مسئولان برای آنها تصمیم‌گیری می‌کنند. امروز گروه‌های مختلف مشاغل به نمایندگان مجلس، سازمان برنامه و بودجه و... مراجعه کرده و مشکلات خود را مطرح می‌کنند، همین مسئله باعث می‌شود که افزایش دستمزد داشته باشند و یا کمک‌های غیرنقدی به آنها بشود و اقداماتی برای رفع مشکلاتشان انجام شود اما در بین گروه‌های اجتماعی، روستاییان و عشایر فاقد تشکل بوده و دسترسی آنها به سطوح بالای تصمیم‌گیری کم است. این افراد صدای بلندی برای شنیده شدن ندارند و فاصله زیادی نیز با مرکز دارند و مسائل و مشکلاتشان به مسئولان منتقل نمی‌شود.
به گفته واعظ مهدوی، همه این مسائل باعث می‌شود که نارضایتی آنها از نحوه زندگی به‌صورت مهاجرت به حاشیه شهرها بروز پیدا کند. شرایط اقتصادی نامساعد منجر به بیکاری و درنهایت مهاجرت به شهرها می‌شود. به همین دلیل در آینده‌ای نه‌چندان دور شاهد موج سوم مهاجرت از روستاها خواهیم بود. وی با بیان اینکه در بسیاری از مناطق کشور شاهد خشکسالی هستیم، گفت:‌ کشاورزی در این مناطق رونقی ندارد و مشکلات معیشتی گریبانگیر این افراد شده است پس این افراد برای داشتن شغل به مهاجرت روی می‌آورند. درست است که گرانی وجود دارد اما در کنار این گرانی‌ها فرصت شغلی همانند دستفروشی، کارگری و کارهای خرد بیشتر از روستاها وجود دارد.
به‌گفته وی، این افراد در صورت مهاجرت هم امکان زندگی در داخل شهرها را نخواهند داشت و به حاشیه شهرها رانده می‌شوند. حاشیه‌نشینی پدیده‌ای است که در تمام دنیا بر اثر قطب‌بندی اقتصادی ایجاد می‌شود یعنی قطب‌های توسعه اقتصادی در شهرهای بزرگ ایجاد می‌شود و افراد به‌دنبال درآمد به شهرها مهاجرت می‌کنند اما به حاشیه رانده می‌شوند و با امکانات سخت و فاقد کیفیت زندگی می‌کنند، به همین دلیل امکان بروز آسیب‌های اجتماعی و جرایم در این مناطق بیشتر از سایر مناطق است.
واعظ مهدوی تصریح کرد: پیشگیری از حاشیه‌نشینی بهتر از مقابله با حاشیه‌نشینی و اصلاح شرایط حاشیه‌نشینی است. این موضوع مستلزم توجه و ایجاد اشتغال در روستاها و شکل‌دهی قطب‌های اقتصادی در مناطق محروم و روستایی است به‌نحوی که مردم در روستاها ببینند به نفعشان است که در روستا اقامت کنند یا نه و در این شرایط اشتغال و درآمد در روستاها باید بهتر از شهر باشد که خودبه‌خود مردم زندگی در روستاها را انتخاب کنند. توسعه متوازن یعنی به جای تجمیع امکانات در شهرها و مراکز این امکانات در پیرامون شهرها متمرکز شده و توسعه همگن شود.
البته مدیرعامل صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر در شرایطی به موج جدید مهاجرت از روستاها اشاره می‌کند که در ماه‌های گذشته به‌دلیل گرانی و افزایش گسترده تورم شاهد شروع موج مهاجرت معکوس در برخی شهرهای بزرگ کشور ازجمله تهران بوده‌ایم. به‌دلیل افزایش هزینه‌های زندگی به‌خصوص مسکن برخی ساکنان شهرهای بزرگ مجبور به کوچ به شهرهای کوچک‌تر و حاشیه‌ها شده‌اند.
حاشیه‌نشینی مثل گذشته تکرار نمی‌شود 
همچنین یک‌ جامعه‌شناس در مخالفت با اینکه موج جدیدی از مهاجرت در راه است، با بیان اینکه در مسئله مهاجرت باید به مبدا و مقصد مهاجرت توجه شود، گفت:‌ زمانی که مهاجرت در دهه۴۰ در کشورمان اتفاق افتاد در زمان اصلاحات ارضی، یک عده از روستاییان نتوانستند سهمی از زمین‌ها ببرند و انگیزه مهاجرت در آنها به‌وجود آمد. از سوی دیگر دولت در شهرها سرمایه‌گذاری زیادی انجام داده بود و شهرها پذیرای نیروی کار بودند و درآمدهای نفتی هم زیاد بود.
حسین ایمانی جاجرمی به همشهری گفت: در آن زمان شهرها نیز ظرفیت توسعه را داشتند و روستاییان نیز می‌دانستند که درصورت مهاجرت به شهرها اگر چه شاید مشکل مسکن و خدمات داشتند اما می‌دانستند که در شهر اشتغال خواهند داشت. اما اگر شهرها خودشان مشکل داشته باشند مهاجرت الزاما اتفاق نمی‌افتد و اگر قرار باشد با وجود مهاجرت به شهرها افراد فاقد اشتغال باشند و در مقابل هزینه‌ زندگی نیز زیاد باشد ماندن در روستاها برایشان بهتر خواهد بود.
وی ادامه داد:‌ الان مسئله رکود و رشد منفی اقتصادی فقط مختص روستاها نیست و مسئله در تمام کشور و برای همه افراد جامعه سراسری است و تصمیم‌گیری برای مهاجرت به سادگی امکان‌پذیر نیست. زمانی امکان مهاجرت وجود دارد که امید وانتظاری برای فرد مهاجرت‌کننده و کار و درآمد حتی با تحمل مشکلات وجود داشته باشد اما زمانی که رشد اقتصادی شهرها متوقف شده چرا باید آدم‌ها مهاجرت کنند. به‌گفته ایمانی جاجرمی، حدود ۲۰درصد معیشت در روستاها الان باقی مانده است و آنها جمعیتی هستند که حیات روستایی تامین‌شان کرده اما در جاهایی که امکانات وجود نداشته و جذابیت مقصد بیشتر بوده جمعیت آن مکان‌ها در موج مهاجرت خالی شده پس به‌نظر می‌رسد در شرایط کنونی ماندگاری جمعیت در روستاها را داشته باشیم.
وی با اشاره به‌وجود ظرفیت مسکن مهر که خالی مانده است، گفت: البته نباید از ظرفیت مسکن‌های مهر غفلت کرد که حدود ۹۰هزار مسکن مهر خالی است، اگر قرار به مهاجرت مثلا به تهران باشد چون در تهران امکان اقامت به‌خاطر گرانی وجود ندارد پس به اطراف تهران مهاجرت و در مسکن‌های مهر و شهرهای جدید حاشیه اقامت می‌کنند اما مسئله حاشیه‌نشینی مثل گذشته تکرار نمی‌شود اما اعلام خطر و هشداری هست که باید به آن توجه شود. این جامعه‌شناس گفت: اگر چرخ‌های اقتصادی حرکت کند و شهرها نرخ رشد اقتصادی بالاتری داشته باشند ممکن است مهاجرت اتفاق بیفتد و آدم‌ها این نوع زندگی را انتخاب می‌کنند اما زمانی که هیچ‌کدام از امکانات مسکن، کار و... فراهم نیست، شهرها دچار کسادی اقتصادی هستند و مسکنی هم برای گروه‌های کم‌درآمد وجود ندارد. به‌علت نبودن امکانات در مقصد فعلا حرکت مهاجرتی اتفاق نخواهد افتاد و زمانی که شهرها درآمدی ندارند و در هزینه‌های زندگی درمانده شده‌اند دیگر جایی برای زندگی نیست و مهاجرت به‌صورت گسترده اتفاق نخواهد افتاد.
روزنامه همشهری 

منبع: آفتاب

کلیدواژه: روستا مهاجرت کوچ روستایی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت aftabnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آفتاب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۹۵۰۰۷۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اسکی ۱۵۰ مدال دارد/ از قله به درون شهرها رفتیم

رئیس فدراسیون اسکی و ورزش‌های زمستانی گفت: بیش از ۱۵۰ مدال در رشته اسکی وجود دارد، اما در چند شاخه متأسفانه در حال حاضر زیر ساخت‌های مناسب فعالیت را در اختیار نداریم.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، عباس نظریان امروز _دوشنبه هفدهم اردیبهشت_ پس از برگزاری مجمع انتخاباتی هیئت استان اصفهان در جمع خبرنگاران اظهار کرد: انتخابات خوبی بود و رئیس و هیئت رئیسه با اکثر آرا انتخاب شدند؛ این انتخابات نشان از همدلی و آینده روشن ورزش اسکی در استان اصفهان دارد و در این راستا مجمع امروز باعث شد تا انتظارات بیشتری از هیئت استان اصفهان داشته باشم.

وی افزود: در سال‌های گذشته امکان داشت که برای استان اصفهان اتفاقات بزرگ‌تر و بیشتری رخ دهد اما حواشی و اتفاقاتی باعث شد تا رخ ندهد.

رئیس فدراسیون اسکی تصریح کرد: اصفهان مقصد گردشگری است و به همین سبب ظرفیت‌های متفاوتی نسبت به دیگر استان‌ها دارد، فریدون شهر، چادگان و دیگر پیست‌های استان برای تفریحات زمستانی و جذب توریست‌های خارجی مطلوب و قابل توجه است.

وی با بیان اینکه اصفهان ظرفیت و فرصت‌های زیادی دارد، یادآور شد: رفتن در حاشیه‌ها باعث از بین رفتن یک نسل طلایی و ورزشکارانی که توانایی اهتزاز پرچم در میادین بین‌المللی را دارند، می‌شود.

وی افزود: امروزه اسکی در کشور چهار فصل و متنوع است‌و بیش از ۳۰۰ مدال در این رشته کسب شده است.

نظریان بیان داشت: در گذشته به سختی ورزشکاران را به مسابقات المپیک، جهانی و آسیایی اعزام می‌کردیم اما در سال جاری کاروان این فدراسیون ۱۰۰ نفره است و برای اولین بار در تاریخ جمهوری اسلامی ایران در مسابقات زمستانی با کاروان یک صد نفری شرکت می‌کنیم.

رئیس فدراسیون اسکی خاطرنشان کرد: فدراسیون امروزه شامل سه رشته یخی شامل کرلینگ، آیس اسکیت و آیس هاکی است که به تنهایی ۱۱۰ مدال المپیکی و آسیایی دارد، بیش از ۱۵۰ مدال در رشته اسکی وجود دارد که در چند شاخه آن متأسفانه در حال حاضر زیر ساخت‌های مناسب را نداریم.

به گفته وی، بیش از ۱۶۰ مدال المپیکی و آسیایی در فدراسیون اسکی و ورزش‌های زمستانی قابل کسب است.

نظریان تصریح کرد: برای اولین‌بار در رشته رولر اسکی، دو ورزشکار دختر و دو ورزشکار پسر به مسابقات ایندورگیم آسیایی اعزام خواهند شد، مسابقات کشوری رولر اسکی همه ساله در تهران و مازندران برگزار می‌شود.

وی ادامه داد: در مدت سه سال گذشته سه رشته جدید به فدراسیون اضافه شده است، والیبال برفی یکی از این رشته‌ها است که در فروردین امسال، نایب قهرمانی آسیا در رشته والیبال برفی به دست ورزشکاران ما کسب شد.

نظریان تاکید کرد: همچنین در تعطیلات نوروز دو برنز آسیا در رشته آلپاین، برنز آسیا در صحرانوردی به دست آمد و نتایج درخشانی در المپیک جوانان به نام ایران ضرب شد.

وی افزود: پس از ۸۰ سال در المپیک ناشنوایان حضور داشتیم و دو رتبه چهارمی کسب شد و در مجموع چهارم شدیم که اتفاقی قابل توجه است.

وی بیان کرد: خوشحال هستیم که این اتفاق رقم خورد و اسکی از قله کوه‌ها به درون شهرها رفته است، در اسکی روی چمن، مدال طلا و نقره جهان توسط ورزشکارانمان برای کشور کسب شد.

در سال جاری سه رویداد مهم بین‌المللی از جمله این دور گیم آسیا در تایلند، را پیش رو داریم در کنار این مسابقات بزرگترین رویداد ورزش‌های زمستانی آسیا در شهر هاروین چین برگزار خواهد شد که کاروان ایران از بالغ بر ۱۰۰ ورزشکار بجز رشته‌ هاکی که جدا محاسبه می‌شود، تشکیل شده است.

نظریان گفت: ایجاد یک کاسه یخ در اصفهان به پیشبرد اهداف و کسب افتخارات ملی می‌افزاید، برای ایجاد سالن نیاز به تأسیس سالن جدید و زیر ساخت خاصی نیست. می‌توان سالن‌های خالی که استفاده نمی‌شود را بی‌یوالتی کرد تا کف سالن فقط یخ باشد.

وی ادامه داد: استان اصفهان ظرفیت‌های عالی دارد و شایسته است تا یک سالن یخی برای این استان در نظر گرفت. همین که بتوان کرلین، آیس هاکی و آیس اسکیت را آموزش داد بدون شک در ده سال آینده ورزشکاران ملی‌پوش از اصفهان خواهند بود.

نظریان تاکید کرد: رهبر معظم انقلاب اسلامی فرمودند ورزش قوی برای ایران قوی، ما و تمام فعالان اسکی بخشی از ورزش هستیم، اداره کل استان و فدراسیون از هیأت اسکی انتظار دارد تا در پیشبرد سیاست‌های مقام معظم رهبری در خصوص ورزش، نقش ورزش‌های زمستانی با توجه به ظرفیت بالای استان بخوبی ایفا شود.

نظریان تصریح کرد: شعار سالی که توسط رهبر فرزانه انقلاب اسلامی اعلام شد، جهش تولید با مشارکت مردم است، به همه افرادی که توانایی خدمت و کمک برای رشد و پیشرفت دارند، باید میدان داده شود تا عمل کنند. باید از مشارکت‌های افراد همه استان و شهرستان‌ها استفاده شود.

وی افزود: در موضوع آمایش سرزمینی که وزارت ورزش و جوانان دنبال می‌کند، اسکی و ورزش‌های زمستانی می‌تواند تأثیر گذار باشد زیرا در همه استان‌ها اسکی، هاکی و ورزش‌های زمستانی وجود ندارد.

این مقام مسئول متذکر شد: استان اصفهان یکی از استان‌هایی است که می‌توان همه رشته‌ها را هم‌زمان با هم پیش برد، وضعیت هیأت اسکی و ورزش‌های زمستانی در آمایش سرزمینی بهتر است دنبال شود تا از ظرفیت‌ها استفاده شود.

به گزارش ایمنا، امروز _دوشنبه، هفدهم اردیبهشت_ مجمع انتخاباتی هیئت اسکی و ورزش‌های زمستانی استان اصفهان با حضور جواد محمدی، مدیرکل ورزش و جوانان استان اصفهان، عباس نظریات رئیس فدراسیون و اعضای مجمع در سرای ورزشکاران برگزار شد.

این مجمع انتخاباتی با کاندیدایی محمود یسلیانی و وجیهه مطهری و ۱۵ رأی مأخوذه برگزار شد که وجیهه مطهری با اعلام انصراف خود، از انتخابات کنار رفت. محمود یسلیانی با کسب ۱۳ رأی به‌عنوان رئیس هیئت اسکی و ورزش‌های زمستانی استان اصفهان انتخاب شد.

در انتخابات هیئت رئیسه وجیهه مطهری با ۱۳ رأی به عنوان نایب رئیس، عبدالرضا اسفنانی با ۱۴ رأی به عنوان خزانه دار، فرشته جلالی با ۱۴ رأی به عنوان هیئت رئیسه، عبدالرضا سپیانی با ۱۴ رأی به عنوان هیئت رئیسه، علیرضا بهزادیان‌فر با ۱۴ رأی به عنوان هیئت رئیسه انتخاب شدند.

کد خبر 751159

دیگر خبرها

  • ساختمان‌های چندکاربری؛ نیاز امروز شهرها
  • (ویدئو) چرا لک‌لک‌های جا خوش کرده روی دکل‌ برق قصد مهاجرت ندارند
  • انجام بیش از ۸۲۰هزار آزمون کلرسنجی از شبکه های توزیع آب در گلستان
  • نهضت آبرسانی به ۱۰ هزار روستای کشور پیگیری می‌شود
  • خدمت‌رسانی جهادگران فنی و حرفه‌ای به ۲۰۰۰ نفر در روستاها
  • اسکی ۱۵۰ مدال دارد/ از قله به درون شهرها رفتیم
  • جهان در سراشیبی سقوط نرخ تولد
  • ۱۱۵۰۰ فقره تسهیلات مقاوم سازی مسکن روستایی در زنجان پرداخت می‌شود
  • سهمیه تسهیلات مسکن روستایی در زنجان به ۱۱هزار و ۵۰۰فقره رسید
  • این شهرها بهشت جیب‌بُرها است