Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمانگروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، در این خبر روی صحبت ما با خانم‌های باردار است،‌ خانم‌هایی که با ورود به مرحله‌ای جدید از زندگی نیاز به داشتن اطلاعات تازه درباره وضعیت خود و جنینشان دارند.

اگر به تازگی متوجه بارداری خود شده‌اید باید بدانید که شما در نخستین هفته از مرحله جدید زندگی‌تان قرار دارید، مرحله‌ای پر از پیچیدگی و لذت که تا به حال آن را تجربه نکرده‌اید، شما دیگر آن خانم ماه‌ها یا هفته‌های گذشته نیستید و باید از این پس بیشتر مراقب خودتان باشید زیرا سلامت یک انسان دیگر در گرو سلامت شماست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

یک دوران ۹ ماهه یا ۴۰ هفته پیش روی شماست و برای اینکه به سلامت بتوانید این دوران را سپری کرده و فرزندتان را به سلامتی به دنیا بیاورید باید مراقبت‌هایی ویژه‌ را انجام دهید و آزمایش‌های خاصی در طول این ۹ ماه انجام دهید.

علائم بارداری در هفته اول

با شروع هفته اول بارداری در دوران قاعدگی، بدن با تغییرات هورمونی روبرو شده و در نهایت تخمک گذاری انجام می‌شود، اولین علائم بارداری معمولا تا هفته چهارم بارداری اتفاق نمی‌افتد و اغلب خانم‌ها پس از هفته چهارم متوجه علائمی، چون درد سینه، حالت تهوع، احساس خستگی و نیاز اورژانسی به سرویس بهداشتی می‌شوند، اما به هر حال ترشحات لزج و چسبنده، افزایش دمای بدن و درد در ناحیه شکمی از علائم هفته اول بارداری هستند که ممکن است برخی از خانم‌ها تجربه کنند.

زمانی که اسپرم و تخمک باهم برخورد کرده و لقاح انجام می‌شود، در هفته اول بارداری که پس از لقاح اتفاق می‌افتد، سلول تخم تقسیم و جنین «بلاستوسیت» نامیده می‌شود و قسمت بیرونی بلاستوسیت، جفت محسوب می‌شود و قسمت داخلی بلاستوسیت به «رویان» تبدیل می‌شود که این تبدیل در هفته دوم بارداری اتفاق می‌افتد.

توصیه‌های غذایی هفته اول بارداری

رژیم غذایی مادر در دوران بارداری بر سلامت جنین تاثیر می‌گذارد و با رشد کودک درون شکم مادر ارتباطبه دلیل اینکه اغلب خانم‌ها دچار حالت تهوع و بی اشتهایی می‌شوند متخصصان توصیه می‌کنند که مصرف آب و نوشیدنی‌های سالم را خانم‌هایی که قصد بارداری دارند در دستور کار قرار دهند

مصرف میوه و سبزی تازه و خوراکی‌های مثل برنج، نان، پاستا، سیب زمینی، گوشت بدون چربی، تخم مرغ، مرغ و سویا، شیر، ماست و پنیر در رژیم مادران باردار باید گنجانده شوند تا سلامت جنین تضمین شود.

مادران باردار روزانه به ۶۰۰ میکروگرم فولیک نیاز دارند تا خطر نقص لوله عصبی از بین برود و این ماده را می‌توان با مصرف سبزیجات برگ سبز، میوه‌های خشک و آجیل و جو تامین کردند.

خانم‌هایی که قصد بارداری دارند باید از از مصرف الکل و دخانیات اجتناب کنند.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۹۵۰۱۵۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سقوط آزاد کاهش رشد جمعیت متوقف شد | واکسیناسیون سرطان دهانه رحم انجام می‌شود | برنامه کنترل سقط جنین در کشور

به گزارش همشهری آنلاین، حسین فرشیدی معاون بهداشت وزارت بهداشت در نشست خبری هفته سلامت اظهار کرد: برنامه سلامت خانواده در ایران مورد توجه مجامع بین المللی قرار گرفته است.

وی گفت: نماینده منطقه سازمان جهانی بهداشت از اجرای طرح‌های پیشگیرانه در جمهوری اسلامی ایران ابراز رضایت کرد.

فرشیدی افزود: طرح‌های سلامت بر اساس اخلاق و نگرش اسلامی ما مربوط به تمام آحاد بشریت است.

«سلامت من حق من» ؛ شعار سازمان جهانی بهداشت

وی ادامه داد: ۷ آوریل با شعار «سلامت من حق من» از سوی سازمان جهانی بهداشت اعلام شده است.

معاون وزیر بهداشت گفت: از آنجا که شعار سال جهش تولید و مشارکت مردم است توجه به مشارکت مردمی در امور سلامت از اولویت‌های وزارت بهداشت است.

فرشیدی بر لزوم ارتقای آموزش در زمینه سلامت به منظور افزایش مشارکت مردمی در این حوزه تاکید کرد و گفت: با همکاری آموزش و پرورش آموزش سلامت به دانش آموزان بخشی از پویش‌های سلامت در کشور است.

وی افزود: از مشارکت دانش آموزان برای اطلاع رسانی به خانواده‌ها و ترغیب آنان به مشارکت در پویش‌های ملی سلامت، بهره گرفته خواهد شد.

فرشیدی اضافه کرد: توجه به بهداشت محیط از آلودگی هوا تا استاندارد تشعشعات همچنین سلامت روانی، سلامت تغذیه و سلامت محیط در این زمینه کنترل می‌شود.

وی با بیان اینکه بسیاری از اختلالات جسمی عامل روحی و روانی دارد، افزود: با حفظ سلامت روحی و روانی جامعه به ویژه در گروه‌های نوجوان و جوان، موجب ارتقای سلامت در جامعه و کاهش تنش‌های اجتماعی خواهیم بود.

معاون بهداشت وزارت بهداشت افزود: مراکز سراج با حضور ۳ مشاوره روانشناس تا ۳ برابر افزایش یافته است.

فرشیدی گفت: رسانه زیربنای اطلاع رسانی در زمین سلامت با اولویت سلامت خانواده است که در پویش‌های ملی نقش و تأثیر رسانه‌ها در افزایش میزان مشارکت در پویش‌های ملی کاملاً واضح و قابل تقدیر بود.

سقوط آزاد کاهش رشد جمعیت متوقف شده

معاون وزیر بهداشت گفت: سقوط آزاد کاهش رشد جمعیت متوقف شده و این موضوع یک نشانه خوب برای آغاز افزایش رشد جمعیت در سال جاری است.

وی افزود: اجرای طرح نفس به منظور کاهش و کنترل سقط جنین در کشور و همچنین افزایش مراکز درمان ناباروری در برنامه‌های این حوزه است.

فرشیدی اضافه کرد: ورزش، تغذیه و کاهش استرس موجب سلامت افراد جامعه است.

وی گفت: سلامت خانواده، رشد جمعیت و کاهش بیماری‌های غیر واگیر سه اولویت معاونت بهداشت در سال ۱۴۰۳ است.

پویش هپاتیت B و تزریق واکسن سرطان دهانه رحم در کشور

فرشیدی گفت: پویش هپاتیت B در کشور آغاز می‌شود و واکسن سرطان دهانه رحم نیز در کشور تلقیح می‌شود.

فرشیدی بر لزوم کنترل مصرف مواد قندی و نمکی همچنین روغن در مواد غذایی تاکید کرد و گفت: باید به استانداردهای مصرف این مواد مضر در جهان دست یابیم.

وی اضافه کرد: ۱۸۰۰ نانوایی با آرد سبوس‌دار نان کامل به مصرف کنندگان می‌دهند.

پویش ملی سرطان برای یک نوع سرطان‌ رایج برگزار می‌شود

وی افزود: امسال پویش ملی سرطان برای یک نوع از سرطان‌های رایج در کشور برگزار خواهد شد.

فرشیدی با تبریک روز ملی آزمایشگاه گفت: تجمیع آزمایشگاه‌ها از سال گذشته آغاز شده و امسال نیز ادامه خواهد یافت و تمام آزمایشگاه‌های کشور به سامانه وزارت بهداشت متصل خواهد شد.

وی گفت: آمارهای کشوری در این زمینه به منظور مدیریت سلامت جامعه بسیار تأثیرگذار است.

معاون بهداشت وزارت بهداشت، بر لزوم ارتقای سلامت با اولویت عشایر در کشور تاکید کرد و افزود: امسال ارتقای سلامت با موضوع دهان و دندان برای یک میلیون و ۵۰۰ هزار نفر از عشایر کشور اجرا می‌شود.

وی گفت: ارتقای سواد سلامت و همچنین آموزش‌ها در زمینه سلامت از اولویت‌های امسال وزارت بهداشت برای اجرای شعار سال است.

کد خبر 845781 منبع: مهر برچسب‌ها وزارت بهداشت و درمان خبر مهم فرزندآوری خانواده جمعیت

دیگر خبرها

  • ۹۸۱ مادر باردار زنجانی از سقط جنین منصرف شدند
  • وقوع یک میلیون و ۹۰ هزار زایمان در کشور در سال گذشته/ زایمان طبیعی سبب کاهش مشکلات تنفسی جنین
  • انهدام تیم سقط جنین در کرمان
  • مسکن های بی خطر در دوران بارداری
  • سبک زندگی خواندنی و عجیب مه لقا خانم!
  • آمار عجیب درباره چاقی بین دانش‌آموزان تهرانی؛ ۴۸ درصد آنها چاقند
  • ۳ خانم بازیگر که مرزهای جذابیت و خوش استایلی را به جا کردند
  • سقوط آزاد کاهش رشد جمعیت متوقف شد | واکسیناسیون سرطان دهانه رحم انجام می‌شود | برنامه کنترل سقط جنین در کشور
  • مادر سردار شهید هیبت الله باستان آسمانی شد
  • مدت دوری کاپیتان پرسپولیس از ترکیب مشخص شد