Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تابناک»
2024-04-23@15:11:51 GMT

جزئیات مصوبات هیات عالی جذب در حوزه علوم پزشکی

تاریخ انتشار: ۲۳ آذر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۹۵۰۴۸۴

هیات عالی جذب شورای عالی انقلاب فرهنگی مصوب کرد دانشگاه های بزرگ علوم پزشکی یکبار و دانشگاه های علوم پزشکی کم برخوردار دو بار در سال فراخوان جذب هیئت علمی اعلام کنند.

به گزارش مهر به نقل از وزارت بهداشت، دکتر سید علی حسینی رئیس مرکز امور هیات علمی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به برگزاری جلسه اخیر هیئت عالی جذب شورای عالی انقلاب فرهنگی از بررسی پیشنهادات وزارت بهداشت و معاونت آموزشی وزارت متبوع در خصوص فرآیند جذب اعضای هیئت علمی در دانشگاه های علوم پزشکی خبر داد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی گفت: در جلسه اخیر هیئت عالی جذب شورای عالی انقلاب فرهنگی و بنا به پیشنهاد وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مقرر شد دانشگاه های بزرگ علوم پزشکی یکبار در سال و دانشگاه های علوم پزشکی کم برخوردار که امکان جذب هیئت علمی ندارند و به منظور ایجاد فرصت برای آنها ۲ بار در سال امکان فراخوان جذب هیئت علمی علوم پزشکی را داشته باشند.

جذب ۱۲۰۰ عضو هیئت علمی جدید در مقابل بازنشستگی ۱۹۰۰ نفر !

حسینی با ارائه گزارشی از روند جذب هیئت علمی علوم پزشکی در یکسال گذشته اظهار داشت: از سال ۹۲ به طور متوسط ۱۲۰۰ نفر عضو هیئت علمی جذب شده است.

وی گفت: با توجه به بازنشستگی حدود ۱۹۰۰ نفر عضو هیئت علمی در طول پنج سال گذشته و تحصیل حدود ۲۵۰ هزار دانشجو در مقاطع مختلف در وزارت بهداشت و به منظور جبران کمبود اعضای هیئت علمی دانشگاه های علوم پزشکی بناچار و متاسفانه افرادی که متعهد به خدمت به عنوان ضریب کا (k) به وزارت بهداشت بوده اند را به عنوان عضو هیئت علمی موقت به دانشگاه های علوم پزشکی تزریق کنیم تا در امور مربوط به آموزش علوم پزشکی خللی وارد نشود.

فراخوان سراسری جذب هیئت علمی وزارت بهداشت به زودی اعلام می شود

رئیس مرکز امور هیات علمی وزارت بهداشت یادآور شد: با توجه به اینکه هیئت علمی های موقت و ضریب k به دلیل زمان کم خدمت، کیفیت و بهره وری لازم را ندارند و طبیعاً نمی توانیم برای یک برنامه طولانی مدت که نیاز جدی حوزه آموزش و پژوهش است، از آنها استفاده کنیم لذا در تلاش هستیم تا با هماهنگی مدیران سازمان امور استخدامی کشور و معاونت توسعه وزارت بهداشت هر چه سریع تر فراخوان سراسری جذب هیئت علمی وزارت بهداشت را برگزار کنیم.

وی به پیشنهاداتی که در جلسه اخیر هیئت عالی جذب شورای عالی انقلاب فرهنگی مورد تائید قرار گرفت اشاره کرد و افزود: مقرر شد فرآیند جذب اعضای هیئت علمی براساس سند آمایش سرزمینی و کلان مناطق ۱۰ گانه کشور صورت گیرد.

حسینی افزود: دانشگاه های علوم پزشکی و کلان مناطق آمایشی طوری برنامه ریزی کنند که در راستای توسعه دانش های بین رشته ای و ماموریت های ویژه واسپاری شده حرکت کنند تا از طریق جذب اعضای هیئت علمی بتوانیم در راستای اهداف پیش بینی شده در برنامه های طرح تحول گام برداریم.

امکان فراخوان جذب متفاوت در دانشگاه های بزرگ و کوچک

وی تاکید کرد: در این جلسه مقرر شد دانشگاه های بزرگ یکبار در سال و دانشگاه های کم برخوردار که فرصت زیادی برای جذب هیات علمی ندارند ۲ بار در سال فراخوان جذب هیات علمی داشته باشند.

تغییر سقف سنی برای جذب مرتبه مربی به ۳۰ سال و مرتبه استادیار به ۴۰ سال

رئیس مرکز امور هیات علمی وزارت بهداشت با اشاره به اهمیت استفاده از افراد توانمند با سنین پایین اظهار داشت: از این پس سقف سنی برای جذب مرتبه مربی ۳۰ سال و مرتبه استادیار ۴۰ سال خواهد بود. این سقف سنی با تائید صلاحیت علمی و توانمندی افراد توسط هیئت ممیزه مرکزی وزارت بهداشت تا ۵ سال هم قابل افزایش است. یعنی برای جذب مربی حداکثر تا ۳۵ سال و استادیار تا ۴۵ سال به عنوان سقف سنی می توانیم عضو هیئت علمی جذب کنیم.

عدم امکان عضویت هیئت علمی در وزارت بهداشت برای افراد با بیش از ۱۵ سال سابقه استخدامی

وی گفت: باید در مسیری گام برداریم تا اعضای هیئت علمی جوان تر با توانمندی های بیشتر و با ماندگاری طولانی تر به حوزه آموزش و پژوهش ورود کنند که براین اساس در نظر است تا برای آن دسته از افرادی که متقاضی تبدیل وضعیت از استخدام کشوری به هیئت علمی هستند سنوات خدمتی ۱۵ سال لحاظ شود و در نتیجه افرادی که بیش از ۱۵ سال سابقه خدمت در استخدام کشوری دارند، نمی توانند عضو هیئت علمی در وزارت بهداشت باشند.

حسینی افزود: البته در این جلسه تاکید شد اگر در هیئت اجرایی جذب دانشگاه بر روی فردی که توانمندی بالایی از لحاظ علمی داشت اجماع حاصل شد دانشگاه می تواند به صورت هیئت علمی قراردادی یکساله با فرد مورد نظر همکاری کند و اگر افراد توانمند توانستند در فاصله زمانی بین فراخوان ها با تایید هیئت اجرایی جذب دانشگاهها، هیئت علمی قراردادی یکساله باقی بمانند، آنگاه امکان شرکت این متقاضیان در فراخوان های سراسری فراهم خواهد شد.

وی ابراز امیدواری کرد آنچه در هیئت عالی جذب شورایعالی انقلاب فرهنگی مورد تائید و تصویب قرار گرفت بتواند منشا اثر مفید برای فرآیند و بهبود ساختار حوزه علوم پزشکی کشور باشد.

منبع: تابناک

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۹۵۰۴۸۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

امتیاز پژوهشی تألیف کتب درسی بدست اعضای هیئت علمی افزایش می‌یابد


به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، محمدعلی زلفی گل در جمع شورای معاونان سازمان بسیج اساتید کشور گفت: بر اساس یک مطالعه تطبیقی و توسط موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی، نحوه تالیف کتاب درسی تدوین و به دانشگاه‌ها ابلاغ شد.
وی تاکید کرد: کتابی که بر اساس این آیین‌نامه تالیف شده باشد و علاوه بر ارزش بالای علمی به امیدآفرینی و هویت دینی و ملی ما هم توجه کرده و دارای ویژگی‌های خاص علمی ترویجی باشد حتی نسبت به مقاله هم امتیاز بیشتری در پژوهانه و جهش علمی می‌گیرد.

برنامه‌های تحولی وزارت علوم در دولت سیزدهم

وزیر علوم گفت: از ابتدای دولت سیزدهم ۷۵ مورد برنامه تحولی در وزارت علوم انجام شد که ایجاد معاونت فناوری و نوآوری، ایجاد صندوق عتف و افزایش قابل توجه مجلات علمی و پژوهشی ایرانی در نمایه‌های بین المللی از جمله این اقدامات مهم بود.
وی افزود: تاسیس معاونت فناوری و نوآوری که در راستای شتاب بخشیدن به فعالیت پارک‌های علم و فناوری صورت گرفت اقدام بزرگی بود و تعریف ساختار آن و راه اندازی پست‌های سازمانی آن نیازمند پیگیری‌های متعدد از سازمان اداری و استخدامی بود.
زلفی گل تشکیل صندوق عتف را از دیگر اقدامات وزارت علوم دانست که باعث تجمیع بودجه پژوهشی شورای عالی عتف شد و ۶۰ درصد اعتبار پژوهشی شرکت‌های دولتی در این صندوق تجمیع شد که رقم خوبی است و به فعالیت‌های پژوهشی اختصاص می‌یابد.
وی افزود: در حالی که قبل از دولت سیزدهم ۱۰۱ مجله علمی نمایه بین المللی داشت در دو سال اخیر توانستیم ۶۷ مجله را نمایه کنیم که اقدام مهمی در راستای مرجعیت علمی بود.
وزیر علوم ایجاد سامانه نان را اقدام مهم دیگری ذکر کرد که باعث ایجاد ارتیاط بین نیاز صنایع و دستگاه‌های اجرایی با دانشگاه‌ها شد به نحوی که نیاز‌های پژوهشی کشور در این سامانه ثبت و اساتید و دانشجویان بر اساس آن طرح پژوهشی و پایان نامه تعریف می‌کنند و هم اکنون ۱۵۰۰۰ نیاز در آن ثبت شده است.
زلفی‌گل اظهار داشت: برای اولین بار و در قالب سامانه نان به اسانید این فرصت داده شد تا از میان دانشجویان اساتید درخشان بدون دخالت سازمان سنجش و آزمون سراسری دانشجو پذیرش کنند.
وی افزود: سامانه دانا نیاز در این دولت به بهره برداری رسید که سوابق علمی تمام اعضای هیئت علمی و محققان در آن درج می‌شود تا سازمان‌ها و صنایع به راحتی بتوانند محقق مورد نیاز خودرا پیدا کنند و تکمیل رزومه در این سامانه برای اساتید امتیاز ویژه دارد.
وزیر علوم تعریف ۶۰ پایه تشویقی برای اعضای هیئت علمی را از دیگر برنامه‌های تحولی وزارت علوم نام برد و گفت: قبلا تعداد پایه‌های تشویقی بین ۵ الی ۷ پایه بود.
وی اخذ مجوز از مقام معظم رهبری برای اعطای امریه سربازی به دانش آموختگان دکتری، تدوین آیین نامه پژوهشگر مستقل و برگزاری دوره‌های دستیار فناوری در پارک‌های علم و فناوری را از دیگر برنامه‌های تحولی وزارت علوم اعلام کرد.
زلفی‌گل این که با پیگیری وزارت و سازمان برنامه و بودجه موفق شدیم در قانون مصوب مجلس ۱۵ درصد بودجه دانشگاه‌ها را به پژوهش و ۵ درصد را به فرهنگ اختصاص دهیم، اقدام تحولی بود و باعث رشد و رونق در این حوزه‌ها خواهد شد.
گفتنی است ؛ پیش از سخنرانی وزیر علوم، مردانی رئیس سازمان بسیج اساتید و سایر حاضران نشست، گزارشی از فعالیت‌های انجام شده و برنامه‌های پیش روی حوزه تخصصی خود در این سازمان ارائه دادند.

دیگر خبرها

  • کمبود ۱۰۰۰ نیروی انسانی در حوزه بهداشت و درمان قم
  • سند هوش مصنوعی به زودی تصویب می شود
  • افزایش نگرانی‌ها از کمبود متخصص بیهوشی در قزوین
  • خسروپناه: برداشتن موانع قانونی؛ راهکاری برای جلوگیری از مهاجرت نخبگان
  • افزایش نگرانی‌ها از کمبود متخصص بیهوشی
  • ارتباط ۳۵ ساله نهاد نمایندگی رهبری با دانشگاه‌های علوم پزشکی
  • شیوه‌نامه صلاحیت علمی اساتید به صلاحیت علمی- حرفه‌ای تغییر کرد
  • جلسه هیئت رئیسه دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان در پردیس دانشگاه
  • امتیاز پژوهشی تألیف کتب درسی بدست اعضای هیئت علمی افزایش می‌یابد
  • ارائه عنوان بهترین مقاله در کنگره پزشکی هسته‌ای آمریکا به عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد