Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-05-01@22:05:52 GMT

واکنش‌ها به توافق گروه‌هاي يمني در سوئد

تاریخ انتشار: ۲۳ آذر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۹۵۱۶۹۳

واکنش‌ها به توافق گروه‌هاي يمني در سوئد

خبرگزاري آريا - آمريکا، عربستان، امارات، اتحاديه اروپا و جمهوري اسلامي ايران به توافق گروه‌هاي يمني در مذاکرات سوئد واکنش‌هاي متفاوت نشان دادند.
به گزارش پارس‌تودي؛ مذاکرات صلح سوئد درخصوص بحران يمن که ميان هيات وابسته به دولت نجات ملي يمن (انصارالله) و هيات وابسته به دولت مستعفي برگزار شد، پس از يک هفته پايان يافت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


«آنتونيو گوترش»، دبيرکل سازمان ملل که براي شرکت در گفت‌وگوهاي صلح يمن به سوئد سفر کرده بود روز پنجشنبه از توافق گروه‌هاي يمني شرکت‌ کننده در اين مذاکرات بر سر آتش‌ بس در استان الحديده و شهر تعز، ارسال کمک‌هاي انسان دوستانه و تبادل اسرا خبر داد.
توافق سوئد با استقبال و واکنش بازيگران منطقه‌اي و فرامنطقه‌اي مواجه شده است.
وزارت خارجه آمريکا بامداد روز جمعه در بيانيه‌اي، مذاکرات سوئد را گام اوليه مهمي براي آغاز فصلي جديد در يمن و تحقق صلح در اين کشور دانست.
در همين حال، سناي آمريکا با وجود مخالفت دونالد ترامپ، با تصويب قطعنامه‌اي به پايان حمايت نظامي اين کشور از جنگ سعودي‌ها عليه يمن راي داد.
اين قطعنامه که «برني سندرز» (Bernie Sanders)، سناتور مستقل از ايالت «ورمونت» (Vermont) و «مايک لي» (Mike Lee) سناتور جمهوريخواه از ايالت «يوتا» (Utah) ارائه کرده بودند، با 56 راي موافق مقابل 41 راي مخالفت تصويب شد.
«جِرمي هانت» (Jeremy Hunt) وزير امور خارجه بريتانيا نيز روز پنجشنبه ضمن ديدار با طرف‌هاي يمني در سوئد، از توافق ميان آنها استقبال کرد.
«خالد بن سلمان»، سفير عربستان در آمريکا در حساب کاربري‌اش در توئيتر مدعي شد که عربستان از توافقي که در سوئد حاصل شد استقبال مي‌کند و آن را اقدامي مهم براي استقلال يمن مي‌داند.
«انور قرقاش» (Anwar Gargash)، وزير مشاور در امور خارجه امارات نيز در اظهارات مشابهي، مدعي شد که فشارهاي نظامي بر نيروهاي انصارالله در الحديده نتيجه بخش بود.
حمايت آمريکا، عربستان و امارات از توافق صلح سوئد در حالي است که جنگنده‌هاي سعودي طي هفته گذشته نيز به حمله‌هاي خود عليه مناطق مختلف يمن ادامه دادند.
ادعاي وزير مشاور در امور خارجه امارات نيز مبني بر اين که فشارها بر انصارالله منجر به توافق درباره الحديده شد، در حالي است که دولت عربستان سعودي طي دو ماه اخير به دليل قتل فجيع جمال خاشقجي با فشارهاي زيادي براي توقف جنايت عليه يمن مواجه بود و همين فشارها نيز نقش اصلي را در توافق گروه‌هاي يمني در سوئد داشته است.
در همين حال، جمهوري اسلامي ايران از توافق سوئد استقبال کرد.
«بهرام قاسمي»، سخنگوي وزارت امور خارجه ايران، نتايج مذاکرات صلح يمن را در استکهلم سوئد، مثبت و اميدوار کننده ارزيابي کرد و گفت اين تفاهم نشان مي‌دهد گروه‌هاي يمني حاضر در گفت وگوها به دقت و درستي شرايط اسفبار مردم مظلوم يمن را درک کردند و وصول کمک‌هاي انساني را بر منافع گروهي خود ترجيح داده‌اند.
فدريکا موگريني، مسئول سياست خارجي اتحاديه اروپا از موضع حمايتي جمهوري اسلامي ايران و اقدام‌هاي «مارتين گريفيتس» Martin Griffiths فرستاده سازمان ملل در امور يمن قدرداني کرد و گفت: ايران در دستيابي به اين توافق نقش مهمي ايفا کرد.
141/120
کليدواژه يمن توافق يمني‌ها در استکهلم

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۹۵۱۶۹۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فیلم/ هتک حرمت مجدد قرآن کریم در سوئد

یک فعال مسیحی به نام جِید سانبِرگ (Jade Sanberg) تحت حمایت پلیس سوئد، به قرآن هتک حرمت کرد. این اتفاق سه روز پیش در استکهلم رخ داد و تصاویر آن به‌تازگی منتشر شده است.

دریافت 1 MB

دیگر خبرها

  • واکنش تند حماس به ادعاهای جدید بلینکن درباره مذاکرات
  •  برنامه ریزی و حسن تدبیر را در اولویت قرار دهید
  • بلینکن: اکنون زمان آن است که حماس وارد عمل شود
  • واکنش کاخ سفید به تسخیر دانشگاه کلمبیا توسط دانشجویان
  • توافق گروه ۷ برای تعطیلی نیروگاه‌های زغال سوز تا ۲۰۳۵
  • (عکس) مراسم رونمایی از کتب نقض حقوق بشر در کانادا و سوئد
  • واکنش ایلان ماسک به توافق بلندمدت آمریکا با اوکراین
  • حماس: اگر اسرائیل خواسته‌ها را برآورده نکند، آتش‌بسی نخواهد بود
  • اظهارات وزیر خارجه انگلیس درباره توافق آتش بس در غزه
  • فیلم/ هتک حرمت مجدد قرآن کریم در سوئد