Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایکنا»
2024-04-19@14:16:33 GMT

این هفته نماز مردم قضا نشد!

تاریخ انتشار: ۲۳ آذر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۹۵۱۸۴۰

این هفته نماز مردم قضا نشد!

به گزارش ایکنا؛ دانشگاه‌های کشورمان در هفته‌ای که گذشت به صحنه بی‌بدیل آزادندیشی و گفت‌وگو تبدیل شد، تب و تاب ایام بزرگداشت روز دانشجو، دانشجویان را با دغدغه‌مندی، مطالبه‌گری و روحیه پاسداری از منافع ملی به بحث‌هایی پرشور سوق داد، بحث‌هایی که اوج آن را در «هفتمین دوره مسابقات ملی مناظره دانشجویی» در دانشگاه علم و فرهنگ شاهد بودیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

همچنین برپایی نشست «مبارزه با فقر» در دانشکده مدیریت و برگزاری نشست «زیست مؤمنانه در دنیای امروز» در دانشکده حقوق دانشگاه تهران، برگزاری سمپوزیم بزرگداشت دکتر شریعتی در دانشگاه اصفهان و ... مؤید این کلام است که دانشجویان می‌توانند با چنین فعالیت‌هایی روحیه تعامل و گفت‌وگو را در جامعه کشورمان تقویت کنند و چراغ امید را در شرایط سخت اقتصادی و اجتماعی زنده نگاه دارند. شهیدبهشتی(ره) به درستی در کلامی فرموده بود: دانشجو، مؤذن جامعه است، اگر خواب بماند نماز امت قضا می‌شود.

این هفته، در بسته خبری «بر خط جامعه» آنچه از امید و آگاهی در جامعه ایرانی شاهد بودیم، گردآورده ایم که بازخوانی آن خالی از لطف نیست.

لزوم توجه به پژوهش علمی در حوزه فرهنگ دینی

حجت‌الاسلام محمدصادق گلزاده، معاون فرهنگی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی این هفته در گفت‌وگو با ایکنا بیان اینکه حوزه فرهنگ دینی در رسانه از پژوهش لازم برخوردار نیست، گفت: برای نقش عالم و طلبه حوزه دین در فیلم و سریال‌ها به سراغ عالمان دینی نمی‌روند تا در محتوای اولیه و تحقق نهایی از مشورت آنان نیز استفاده شود.

گلزاده به ارزیابی کمیت و کیفیت پژوهش‌های فرهنگی در کشور و تدوین برنامه‌های فرهنگی براساس نتایج و خروجی‌های این دست پژوهش‌ها پرداخت و گفت: مبدأ فرهنگ دینی آیات، روایات ائمه معصومین (ع)، ظرفیت‌های عقلانی و حکمی، دیدگاه‌های علمای دینی و مجهتدین است که ظرفیت‌های پژوهش محور حوزه فرهنگ نیز هستند.

وی پژوهش محور بودن فعالیت‌های فرهنگی را حقیقتی بایسته و شایسته دانست و اظهار کرد: برای ورود به عرصه فرهنگ در ساحت کارکردی و کاربردی و حتی راهبردی نیاز به فرآیندسازی، ظرفیت سازی و اقتضا آفرینی، امکان سنجی، مخاطب شناسی، شناخت جامعه و زمان شناسی داریم. در شرایط کنونی تا حدی این اقدامات صورت گرفته، اما کمبود‌هایی نیز به چشم می‌خورد.

این مصاحبه را ابنجا بخوانید.

ترویج نماز؛ نیازمند مشارکت استارتاپ‌های خلاق

سیدرضا سجادی‌نژاد، مدرس دانشگاه و پژوهشگر دینی این هفته در گفت‌وگو با ایکنا با بیان اینکه سنت و تمدن اسلامی پیرامون نماز و مسجد شکل گرفته است، اظهار کرد: می‌توان توسعه و برنامه‌ریزی مربوط به نماز را به انجمن‌ها و بخش‌های خصوصی واگذاریم تا با شکل‌گیری فعالیت‌های داوطلبانه و استارتاپ‌های خلاقانه در این زمینه برنامه‌ریزی کنند و کارها را پیش ببرند، ستاد اقامه نماز هم بکوشد برای ادارات، سازمان‌ها و مدارس، برنامه‌ریزی و فعالیت مؤثر انجام دهد.

وی معتقد است باید نماز را حکومتی نکنیم بلکه توسعه و برنامه‌ریزی مربوط به آن را به انجمن‌ها و بخش‌های خصوصی واگذاریم تا با شکل‌گیری فعالیت‌های داوطلبانه و استارتاپ‌های خلاقانه در این زمینه برنامه‌ریزی کنند و کارها را پیش ببرند اما ستاد اقامه نماز هم در نهایت برای ادارات و سازمان‌ها و مدارس باید برنامه‌ریزی و فعالیت مؤثر انجام دهد.

این مصاحبه را اینجا بخوانید.

نشست مبارزه با فساد در دانشگاه تهران

شنبه، 17 آذرماه، دانشکده مدیریت دانشگاه تهران میزبان همایشی با عنوان « مبارزه با فساد در ایران؛ نظام‌مند یا موردی؟» بود که در آن شخصیت‌هایی همچون: علی ربیعی، محمود صادقی، محمد مالجو، فرشاد مؤمنی و ... به ایراد سخنرانی پرداختند و دانشجویان در فضایی صمیمی و پرشور با سخنرانان و یکدیگر به گفت‌وگو پرداختند.

پروانه سلحشوری، نماینده مجلس شورای اسلامی یکی از سخنرانان آخرین نشست علمی این همایش بود که گفت: مبارزه با فساد در ایران از حالت موردی خارج شده است و به مبارزه سیستماتیک نیاز دارد و در کنار مبارزه سیستماتیک با فساد به استفاده از نیروهای نخبه و جوان نیاز داریم. قانون منع به کارگیری بازنشستگان یکی از اقدامات خوب مجلس فعلی در این راستا محسوب می‌شود، اما متأسفانه عده‌ای سعی دارند با دورزدن قانون از صندلی‌های خود جدا نشوند.

این مدرس جامعه‌شناسی با بیان اینکه هر رفتار ناهنجار غیرقانونی و غیراخلاقی، فساد محسوب می‌شود، گفت: رانت‌خواری، لابی‌گری سیاسی و اجتماعی، اختلاس و مشکلات مؤسسات مالی، عدم شفافیت و پاسخگو نبودن، خویشاوندنوازی و مدیریت‌های نوچه‌پروری، ارتشاء‌های عرفی‌شده، انحطاط اخلاق کار و قانون‌گریزی از مصادیق فساد در ایران هستند. کشور ما طبق شاخص جهانی مبارزه با فساد، بین ۱۸۰ کشور، رتبه ۱۳۵ ام در مبارزه با فساد را دارد که وضعیت مطلوبی نیست.

سخنان این نماینده مجلس را اینجا بخوانید.

مدیریت بحران و تعامل؛ ویژگی‌های رئیس جدید سازمان حج و زیارت

مراسم تکریم حمید محمدی و معارفه علیرضا رشیدیان، معاون وزیر و رئیس سازمان حج و زیارت، شنبه ۱۷ آذرماه با حضور کارگزاران حج از سراسر کشور و شخصیت‌هایی همچون سیدعباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدعلی قاضی عسکر، نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت، پیروز حناچی، شهردار تهران و سیدرضا صالحی امیری، وزیر سابق ارشاد در سالن آمفی تئاتر سازمان حج و زیارت برگزار شد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این جلسه پس از بیان مقدمه‌ای در باب اهمیت حج و خانه خدا اظهار کرد: آقای محمدی در شرایطی سخت عهده‌دار مسئولیت حج و زیارت شد، اما با تلاش همه دست‌اندرکاران حج و به کمک روحیه ایشان که تلاطمات درونی سازمان را به خوبی مدیریت می‌کند و در عین حال جامعه را نیز نگران نمی‌کند، توانستیم شاهد برگزاری دو حج موفق در سال‌های ۹۶ و ۹۷ باشیم، حجی که با عزت، امنیت و رفاه نسبی حجاج همراه بود. با اینکه من تمایل داشتم آقای محمدی به مسئولیت خود ادامه دهد، اما ایشان حداقل سه مرتبه در سه زمان متفاوت از من درخواست کرد تا برای جایگزین‌کردن شخصی به جای ایشان اقدام کنم، نه اینکه از فعالیت در این فضا خسته باشند، بلکه به دلیل مسئولیت جدیدی که پیشرو دارند و بعضی مسائل دیگر این موضوع را پذیرفتم.

صالحی همچنین گفت: آقای رشیدیان، رئیس جدید سازمان حج و زیارت به دلیل مسئولیت‌های پیشین خود در این مجموعه، اجزای حج و زیارت را به خوبی می‌شناسد، سوابق اجرایی ایشان نشان می‌دهد که به خوبی می‌تواند در لحظه بحران‌ها را مدیریت کند و در عین حال می‌تواند با همه مسئولان عالی‌رتبه نظام تعامل داشته باشد، در مورد ایشان شکر خدا استجازتی نیز از محضر رهبر معظم انقلاب کسب گردید و نظر مبارک ایشان دلگرمی ما برای ادامه راه شد.

گزارش ایکنا از این مراسم را اینجا ببینید.

انتقاد از نگاه سلبی در طرح ساماندهی پیام‌رسان‌ها

این هفته، برخی اساتید ارتباطات با انتقاد از طرح ساماندهی پیام‌رسان‌های داخلی که در مجلس شورای اسلامی در دست بررسی است، این طرح را فاقد جنبه‌های ایجابی و حقوقی دانستند.

به گزارش ایکنا، نشست بررسی طرح ساماندهی پیام‌رسان‌های اجتماعی که از سوی مجلس شورای اسلامی در حال بررسی است، ظهر یکشنبه ۱۸ آذر ماه با حضور محمد سلطانی‌فر، معاون مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و چند تن از اساتید دانشگاه‌ها در دفتر برنامه‌ریزی و مطالعات رسانه برگزار شد.

در ابتدای این نشست، محمد سلطانی‌فر با بیان اینکه نباید در رابطه با این طرح که از سوی کمیسیون فرهنگی مجلس در حال بررسی است، سکوت کرد، گفت: این طرح ابتدا به ساکن برای صیانت از حقوق شهروندی، امنیت ملی و دفاع از حریم خصوصی مطرح شده است. از این منظر ما از آن دفاع می‌کنیم، اما نگاه‌ها و زوایای دید متفاوت است و زمانی که می‌خواهیم از محدود شدن آنها دفاع کنیم، باید با نگاه ایجابی به آن بپردازیم.

وی افزود: این طرح من را به یاد طرح ممنوعیت ماهواره می‌اندازد که نگاهی سلبی داشت و نه نگاه ایجابی و حقوقی. متاسفانه در این طرح نیز کمتر از حقوق بحث شده است. برای موضوع پیام‌رسان‌های داخلی تحت هیچ عنوان نباید اجازه دهیم نگاه جناحی شکل بگیرد، نگاه حقوقی کمرنگ شود و اتفاقاتی خارج از مباحث فنی بر روی این شبکه متمرکز شود.

معاون وزیر ارشاد تاکید کرد: ما به عنوان کارشناسان حوزه رسانه و اساتید دانشگاه آمادگی هر‌گونه مشورت را در این زمینه داریم، ضمن اینکه خوشبختانه برخی از نمایندگان امضاء‌کننده این طرح، امضاهای خود را پس گرفته‌اند و امید می‌رود دیگر نمایندگان نیز امضاهای خود را بردارند.
گزارش این نشست را اینجا بخوانید.

جلسه شورای اجتماعی کشور برگزار شد

یکصد و دهمین نشست شورای اجتماعی کشور، این هفته 18 آذرماه به ریاست رحمانی فضلی، وزیر کشور برگزار شد.

وزیر کشور با بیان اینکه نمی‌توانیم ادعا کنیم که در همه حوزه‌های اجتماعی کار فوق‌العاده‌ای انجام داده‌ایم، از تصویب پیشنهادات ۱۶ گانه کارگروه پیشگیری و کنترل طلاق خبر داد و گفت: باید در همه قوانین بازنگری کنیم و ببینیم که چه قوانینی داریم و چه میزان به آن‌ها عمل شده یا نشده است.

گفتنی است در این نشست، علاوه بر گزارش رئیس سازمان امور اجتماعی کشور از هفتمین نشست بررسی آسیب‌های اجتماعی در حضور مقام معظم رهبری، گزارش‌هایی از طرح رسیدگی، کنترل و کاهش آسیب‌های اجتماعی در حوزه مواد مخدر و بسته پیشنهادی ازدواج و طلاق ارائه شد.

برای اطلاع بیشتر از محتوای این جلسه، اینجا را بخوانید!

ستاد اقامه نماز آموزش‌ و پرورش به شورای عالی نماز ارتقا یافت

این هفته و در پی ابلاغ پیام رهبر معظم انقلاب به بیست و هفتمین اجلاس سراسری نماز که در سمنان برگزار شد و با توجه اهمیت نقش و جایگاه آموزش‌ و پرورش در ترویج فرهنگ و اقامه نماز و تأکید رهبر معظم انقلاب بر نماز مدارس که فرمودند؛ «مدارس را مزین کنید به نمازخوانی نوجوانان»، سیدمحمد بطحایی، وزیر آموزش و پرورش طی نامه‌ای به معاونت پرورشی و فرهنگی دستور ارتقای ستاد اقامه نماز به شورای عالی نماز را صادر کرد.

این شورا با مسئولیت مستقیم وزیر و عضویت همه معاونت‌ها و واحدهای مربوطه اداره خواهد شد.

وزیر آموزش‌ و پرورش در این نامه‌ بر رفع موانع و محدودیت‌های توسعه و ترویج فرهنگ نماز، شناسایی روش‌های خلاقانه مبتنی بر اصول تعلیم و تربیت اسلامی، آموزش و تشویق و ترغیب کودکان و نوجوانان به برپایی نماز در مدارس تأکید کرد.

مرکز خدمات روانشناسی و مشاوره جهاد دانشگاهی افتتاح شد

«مرکز آموزش، خدمات روان‌شناسی و مشاوره جهاد دانشگاهی» وابسته به سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور، عصر سه‌شنبه ۱۹ آذرماه میزبان نشست صمیمی اساتید روانشناسی و مشاوره بود تا آغاز رسمی فعالیت‌های این مرکز را رقم زند.

در این هم‌اندیشی علمی دو ساعته، محمد حاتمی، معاون سازمان نظام روانشناسی و مشاوره، حسین مصباح، روانشناس و عضو هیئت علمی دانشگاه، فروزش، بهرامی، عضو هیئت علمی دانشگاه تهران، مهدی بیاتی، مدیر مرکز آموزش، خدمات روان‌شناسی و مشاوره جهاددانشگاهی و سیدمحمدجواد شوشتری، رئیس سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور به بیان نقطه‌ نظرات خود درباره ضرورت پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی، توجه ویژه به آسیب‌های زندگی دانشجویی، ارتقای سواد سلامت روان در جامعه و بهره‌گیری از ظرفیت‌های روانشناسی در پرتوی تعالیم قرآن کریم، پرداختند.

محمد حاتمی، روانشناس و معاون سازمان نظام روانشناسی و مشاوره با بیان اینکه دهه چهارم انقلاب اسلامی، آسیب‌های اجتماعی مهم‌ترین تهدید کشور محسوب می‌شوند، گفت: با توجه به تأکیدات مقام معظم رهبری در زمینه پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی، آمادگی کامل داریم بیش از پیش در این زمینه به فعالیت بپردازیم، مرکز روان‌شناسی و مشاوره جهاددانشگاهی می‌تواند با پرکردن خلأهایی که در زمینه پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی و سطح سواد سلامت روان وجود دارد، به خوبی بدرخشد.

وی همچنین یادآور شد: دائماً گفته می‌شود که وزارتخانه‌های ما پیوست فرهنگی ندارند و باید به فکر تولید این پیوست باشیم، به عقیده ما این پیوست، آموزش مهارت‌های زندگی، مهارت‌های کنترل خشم و ... است که مرکز روان‌شناسی و مشاوره می‌تواند برای آن برنامه‌ریزی کند.

در این جلسه همچنین، فروزش با بیان اینکه راه‌اندازی مرکز خدمات روان‌شناسی و مشاوره جهاددانشگاهی اقدامی مؤثر در زمینه پیگشیری از آسیب‌های اجتماعی محسوب می‌شود، اظهار کرد: می‌توان با توسعه مطالعات میان‌رشته‌ای و بحث‌های تطبیقی به نتایجی کاربردی در زمینه روانشناسی و آموزه‌های قرآنی دست یابیم، همچنین لازم است در زمینه پیشگیری از آسیب‌ها نه فقط با دانشجویان، بلکه با تمام قشر دانشگاهی از جمله اساتید وارد گفت‌وگو شویم.
حسین مصباح، روانشناس و عضو هیئت علمی دانشگاه نیز اظهار کرد: امیدواریم این مرکز به پاتوقی برای طرح سبک زندگی اسلامی و ایرانی بر مبنای قرآن، مطرح و در این راه از همه ظرفیت‌های روان‌شناسی و کارشناسان بهره‌گیری شود.

نیاز امور خیریه به قانون جامع و مدل ساماندهی

ایکنا بنا بر تعالیم آیات قرآن کریم همچون آیه «وَلْتَكُنْ مِنْكُمْ أُمَّةٌ يَدْعُونَ إِلَى الْخَيْرِ...»(آل عمران،۱۰۴) که می‌فرماید: «از میان شما مردمانی باشند که به کار خیر دعوت کنند»، در سلسله مصاحبه‎هایی به واکاوی طرح و همایش ملی خیر ماندگار می‌پردازد. در گفت‌وگوهای پیشین، با علی طیب‌نیا، رئیس همایش، درباره اولویت‌های کار خیر در ایران و با نعمت‌الله موسی‌پور درباره چالش‌های نیکوکاری در ایران به گفت‌وگو پرداختیم، این بار با حجت‌الاسلام علی ملانوری، قائم مقام بنیاد راهبری آلاء، مسئول طرح و دبیر اجرایی دومین همایش ملی خیرماندگار به گفت‌وگو نشستیم و از او درباره وضعیت همگرایی بین نیروهای مؤثر در امر خیر پرسیدیم.

حجت‌الاسلام ملانوری با تشریح وضعیت همگرایی بین نیروهای مؤثر در امر خیر و چگونگی همکاری سازمان اوقاف و معاونت اجتماعی وزارت بهداشت با دومین همایش ملی خیر ماندگار، اظهار کرد: امور خیریه در کشور ما به دو سند «قانون جامع» و «مدل واحد ساماندهی و مدیریتی» نیاز دارد.

گفتنی است تنها کمتر از 20 روز تا برگزاری همایش ملی خیر ماندگار زمان باقی مانده است. این همایش، 10 و 11 دی‌ماه با هدف مطالعه و ارزیابی نیکوکاری در ایران برگزار می‌شود که می‌تواند به تجمیع و ساماندهی فعالیت‌های خیر در ایران کمک کند.

این گفت‌وگو را اینجا بخوانید.

مناظره دانشجویان ایران با معرفی گروه‌های برتر به پایان رسید

سرانجام پس از ماراتنی هفت‌ماه، مراسم اختتامیه هفتمین دوره مسابقات ملی مناظره دانشجویان ایران به میزبانی دانشگاه علم و فرهنگ، سه‌شنبه، ۲۰ آذرماه با حضور شخصیت‌هایی همچون سیدحمیدرضا طیبی، رئیس جهاد دانشگاهی، عماد افروغ، استاد و پژوهشگر علوم اجتماعی، عیسی علیزاده، معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی، سیدسعید هاشمی، رئیس دانشگاه علم و فرهنگ، علی منتظری، رئیس شورای علمی مسابقات، عبدالحمید احمدی، معاون وزارت ورزش و جوانان و امیر للگانی، مدیرکل فرهنگی وزارت بهداشت برگزار شد.

هاشمی، رئیس دانشگاه علم و فرهنگ در این جلسه گفت: مناظره در فرهنگ دینی ما جایگاه ممتازی دارد و مشروح مناظرات به جای‌مانده از برخی ائمه معصومین(ع)، هنوز هم مورد استفاده علما و دین‌پژوهان است. منش ائمه(ع) نشان می‌دهد که نباید در مناظره دنبال برتری‌جویی باشیم بلکه آنچه اهمیت دارد، حق‌گویی، رویکرد استدلالی و رعایت مسائل اخلاقی است. مسابقات مناظره دانشجویان بر این اصول مبتنی بود و خوشحالیم که توانستیم به مدت سه روز از آن میزبانی کنیم، در این مدت شاهد بودیم که محتوایی علمی و معنوی به فضای دانشگاه علم و فرهنگ اضافه شد.

رئیس دانشگاه علم و فرهنگ افزود: به اعتقاد ما مجموعه کشور، عمیقاً به گفت‌وگو نیاز دارد تا از هم معلوماتی جدید یاد بگیریم و بتوانیم با یکدیگر تعامل کنیم. اینکه در دانشگاه بستری ایجاد شود تا نسلی شجاع و نقاد در آن پرورش یابند، موجب افتخار است. این بحث‌های آزاد به اندازه‌ای از بلوغ رسیده است که می‌تواند بی‌تفاوتی به مسائل اجتماعی و سیاسی را در دانشگاه‌ها از بین ببرد و فرهنگ گفت‌وگو را ارتقا دهد.

مهدی کاظمی خالدی، رئیس سازمان دانشجویان نیز در این جلسه به بیان جزئیاتی از روند مسابقات اشاره کرد و گفت: طی هفت ماه گذشته، ۵۵۷ گروه دانشجویی در ۲۴ استان کشور و با میزبانی ۹ دانشگاه ماراتنی نفس‌گیر را پشت سر گذاشتند. در این رویداد مهم که همه مجموعه‌های دانشگاهی در آن سهیم بودند و به نوعی مشارکت داشتند، شاهد ارتقای کمی و کیفی مسابقات نسبت به سال‌های قبل بودیم. در نهایت نیز ۵۶ گروه به مرحله منطقه‌ای و ۱۲ گروه به مرحله کشوری راه‌ پیدا کردند.

عماد افروغ، استاد و پژوهشگر علوم اجتماعی، دیگر سخنران این مراسم بود که اظهار کرد: بسیاری از دانشجویان و اساتید وقتی با من گفت‌وگو می‌کنند، از ناامیدی سخن می‌گویند اما فضای امروز سالن و مسابقه نهایی، نشان می‌دهد امید، آنقدرها هم که گفته می‌شود از بین نرفته است. ناامیدی، گناه کبیره و نشانه مأیوس‌شدن انسان از توانایی خود و لطف خداست که باید از آن برحذر بود.

این استاد دانشگاه به کارکرد مناظرات دانشجویی اشاره کرد و گفت: حقیقت، نسبی نیست اما برداشت‌ها از آن و معرفت انسان، نسبی است، ما باید دائماً نسبت به گفت‌وگو و مناظره، گشودگی خاطر داشته باشیم تا بتوانیم معرفت نسبی و خطاپذیر خود را بهبود بخشیم و به حقیقت، نزدیک‌تر شویم. البته باید آداب گفت‌وگو را رعایت کنیم و از شرّ سرکوب یا قطع سخن دیگری در مناظره به دور باشیم.

افروغ همچنین تصریح کرد: یکی از مسائل چالشی و پراهمیت روزگار ما، نسبت قدرت سیاسی و قدرت اجتماعی است که در این نسبت، دانشگاه و قشر دانشگاهی نقشی میانه را ایفا می‌کند، وای از روزی که میان قدرت سیاسی و قدرت اجتماعی نسبت متباین یا متساوی برقرار شود، بلکه باید قدرت اجتماعی بتواند قدرت سیاسی را در بگیرد، فعالیت‌های دانشجویی یکی از مؤلفه‌های این قدرت اجتماعی است که به زودی در جمع مدیران فرهنگی جهاد دانشگاهی از آن سخن می‌گویم.

در ادامه این مراسم، از پوستر هشتمین دوره مسابقات ملی مناظره دانشجویان ایران رونمایی به عمل آمد و و برگزیدگان اجرایی مسابقات و گروه‌های برتر مناظره دانشجویی معرفی شدند.

بنابر این گزارش، گروه دانشجویی «جیم» از تهران ، مدال طلا و رتبه اول مسابقات مناظره دانشجویان ایران را کسب کرد و گروه «راه سبز امید» از تهران حائز رتبه دوم شد، همچنین گروه دانشجویی «سروش راضی» از کرمانشاه، تیم اخلاق و گروه دانشجویی «مبین» از البرز به عنوان دیگر گروه‌های برتر این مسابقات تجلیل شدند.

جشن‌های میلاد سیدالکریم(ع) برگزار شد

چهارشنبه، 21 آذرماه مصادف با چهارم ربیع‌الثانی سالروز میلاد حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) بود، به این مناسبت از هفته گذشته ویژه‌برنامه‌هایی به همت تولیت آستان حسنی در نقاط مختلف شهر ری برگزار شد.

این هفته در نوشتاری به اهمیت واکاوی در زندگانی حضرت عبدالعظیم(ع) پرداختیم که خواندن آن خالی از لطف نیست.

عباس سلیمی، معاون فرهنگی آستان حضرت عبدالعظیم(ع) نیز این هفته در گفت‌وگو با ایکنا به بیان دلایل عظمت شخصیت حضرت عبدالعظیم(ع) پرداخت و توضیحاتی را درباره کرامات آستان شریف ایشان، ارائه کرد.

این مصاحبه را اینجا بخوانید.

بررسی «زیست مؤمنانه در دنیای امروز»

نشست چالشی «زیست مؤمنانه در دنیای امروز» با محور بازخوانی اندیشه‌های امام موسی صدر به همت کانون اندیشه جوان، انجمن اسلامی دانشجویان دانشکده حقوق دانشگاه تهران و مؤسسه تحقیقاتی امام موسی صدر، چهارشنبه ۲۱ آذرماه با سخنرانی حجت‌الاسلام محمدرضا زائری و حسن محدثی و شخصیت‌هایی همچون حورا صدر، دختر امام موسی صدر در سالن آمفی‌تئاتر دانشکده حقوق دانشگاه تهران برگزار شد.

حسن محدثی در نشست «زیست مؤمنانه در دنیای امروز» برخی اندیشه‌های موسی صدر را خام و غیرواقع‌نگرانه توصیف کرد و حجت‌الاسلام زائری در مقابل اظهار کرد: این الفاظ، تعابیری علمی نیستند که درباره اندیشه امام موسی صدر به کار می‌برید و در واقع بدون مطالعه دقیق آن مطلب و درک آن فضا، بحث دیگری را مطرح می‌کنید.

گزارش ایکنا از این نشست را اینجا بخوانید.

انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: خبرگزاری بین المللی قرآن ایکنا بر خط جامعه دانشجویان آزاداندیشی گفت وگو مسابقات ملی مناظره مبارزه با فقر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۹۵۱۸۴۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برپایی هفت میز خدمت در نماز جمعه این هفته تهران


به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، نماز جمعه این هفته تهران (۳۱ فروردین) به امامت حجت الاسلام و المسلمین محمد جواد حاج علی اکبری در دانشگاه تهران برگزار می‌شود.

درب‌های مصلی از ساعت ۱۰:۳۰ برای ورود نمازگزاران باز می‌شود و شروع برنامه‌ها از ساعت ۱۱ خواهد بود.

بر اساس اعلام سخنگوی شورای سیاستگزاری ائمه جمعه کشور، مجموعه‌هایی که این هفته در نماز جمعه تهران برای خدمت رسانی به نمازگزاران حضور دارند عبارتند از:
• ارتباطات مردمی قوه قضائیه
• کمیته امداد امام خمینی (ره)
• شهرداری تهران
• فرمانداری تهران
• ثبت احوال استان تهران
• ثبت اسناد واملاک استان تهران
• مرکز آمار استان تهران
در بخش معرفی کتاب منتخب هفته، کتاب «مردی با آرزو‌های دوربرد» معرفی می‌شود. این کتاب، مستند نگاره‌ای دربارۀ شهید حسن طهرانی مقدم به قلم خانم فائضه غفار حدادی است که انتشارات شهید کاظمی آن را منتشر کرده است. نگارنده در ۳۵ روایت، اطلاعاتی از زندگی این دانشمند متواضع و گمنام، از نوجوانی و سال‌های قبل از انقلاب، کشف استعداد توسط حسن باقری، سال‌های جهاد سازندگی و کار در پژوهشکده فضایی، خصلت‌های اخلاقی، دلاوری‌ها و نحوه شهادت او را برای مخاطب بازگو می‌کند.

غفار حدادی پیش از این، کتاب «خط مقدم» را درباره خدمات و دستاورد‌های شهید طهرانی مقدم نوشته و در «مردی با آرزو‌های دوربرد» زندگی آن شهید را به گونه‌ای به رشته تحریر درآورده که نوجوانان دهه هشتاد و نود هم بتوانند با این‌شهید آشنا شوند.

کتاب «مردی با آرزو‌های دوربرد» با ۳۰ درصد تخفیف در غرفه کتاب آدینه، جنب مزار شهدای گمنام در دانشگاه تهران درمعرض انتخاب علاقمندان قرار می‌گیرد.

همچنین مهد معارفی آدینه و کانون دانش آموزی در نماز جمعه تهران هر هفته میزبان کودکان و نوجوانان دختر و پسر در بخش‌های مختلف، قرآنی، علمی، مهارتی، بازی و سرگرمی هستند.

نمازگزاران مطابق هر هفته می‌توانند از فرصت مشاوره ازدواج، خانواده و کودک توسط متخصصان «مرکز مشاوره عطر زندگی» در حاشیه نماز جمعه تهران استفاده کنند.

همچنین نمازگزاران بعد از نماز در حمایت از پاسخ پهبادی و موشکی ایران به حمله رژیم صهیونیستی به کنسولگری ایران در سوریه، راهپیمایی خواهند کرد.

دیگر خبرها

  • امام جمعه تهران: حمله به اسرائیل، یک واکنش حداقلی بود
  • عملیات وعده صادق یک طوفان‌ الاقصی ایرانی بود
  • «سلامت و امنیت» مهم‌ترین اصل در مسؤولیت اجتماعی است
  • راهپیمایی حمایت از غزه و عملیات سپاه در آذربایجان شرقی
  • حجت‌الاسلام حاج علی اکبری خطیب این هفته نماز جمعه تهران
  • برپایی هفت میز خدمت در نماز جمعه این هفته تهران
  • برگزاری اختتامیه دهمین دوره هفته هنر انقلاب/ هدیه‌ای که تقدیم مردم غزه شد
  • واکاوی شرایط زمانه ما و عملیات وعده صادق در رادیو فرهنگ
  • خطیب نماز جمعه این هفته تهران مشخص شد
  • تاکید استاندار آذربایجان‌غربی بر ترویج فرهنگ اقامه نماز در جامعه