Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تابناک»
2024-04-16@03:34:12 GMT

رشته علوم آزمایشگاهی نیازمند توجه بیشتری است

تاریخ انتشار: ۲۳ آذر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۹۵۲۱۸۲

رئیس بورد علوم آزمایشگاهی کشور گفت: متاسفانه به میزانی که رشته‌های بالینی مورد توجه هستند، به رشته علوم آزمایشگاهی توجه نشده است.

به گزارش ایسنا، محمد جواد غروی در جلسه‌ای که به منظور امکان‌سنجی راه‌اندازی رشته علوم آزمایشگاهی در کاشمر برگزار شده بود، عنوان کرد: مجبور هستیم پیگیر درخواست‌های تمام دانشگاه‌های علوم پزشکی در کشور باشیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی اظهار کرد: هرچند به مشکلات همه دانشگاه‌ها واقف هستیم و برای رفع آن‌ها در حد توان تلاش می‌کنیم اما با توجه به موضوعی که اخیرا برای اجرای طرح آمایش مطرح شده، رشته‌ها نیز براساس آن تقسیم‌بندی می‌شوند.

رئیس بورد علوم آزمایشگاهی کشور گفت: با توجه به اینکه برخی دانشکده‌ها جایگاه شغلی ندارند افزایش تعداد دانشجویان مشکل‌ساز شده و از سویی برای تامین پزشک نیز کمبود داریم.

وی عنوان کرد: به میزانی که به رشته‌های بالینی توجه شده به علوم آزمایشگاهی توجه نمی‌شود، متاسفانه رشته علوم آزمایشگاهی مظلوم واقع شده و محروم است.

غروی با تاکید بر برگزاری کلاس‌های آموزشی، عنوان کرد: به خاطر مشکلات پیش‌رو تمایلی به توسعه رشته‌های مختلف نداریم.

تلاش برای راه‌اندازی دانشکده پیراپزشکی

در ادامه نماینده مردم کاشمر در مجلس شورای اسلامی گفت: کاشمر در حوزه سلامت طی سال‌های اخیر پیشرفت‌های بسیار خوبی داشته است.

بهروز بنیادی افزود: با توجه به اینکه کاشمر در بخش درمان جمعیتی بالغ بر 500 هزار نفر را از شهرستان‌های خلیل‌آباد، بردسکن، مه‌ولات، بجستان و خود این شهرستان تحت پوشش دارد، از پتانسیل بسیار بالایی در حوزه درمان برخوردار است.

وی اظهار کرد: هرچه دانشکده‌های سلامت مانند کاشمر تقویت شوند، دانشجویان بهتر خواهند توانست فعالیت کنند، با وجود اینکه تمام امکانات فراهم شده ولی افزایش برخی رشته‌ها مانند علوم آزمایشگاهی در شهرستان‌های کوچک کمک‌های اساسی به منطقه در بخش‌های مختلف می‌کند.

بنیادی گفت: امیدواریم مسئولان با جذب و راه‌اندازی این رشته در مجتمع آموزش عالی سلامت کاشمر موافقت کنند، از وزیر بهداشت درخواست داشته‌ایم که در کنار دانشکده پرستاری با راه‌اندازی دانشکده پیراپزشکی نیز موافقت کنند که مسیر آن در وزارتخانه مربوطه در حال طی شدن است.

افزایش نرخ جمعیت در ‌دانشگاه‌های دولتی

در این جلسه فرماندار کاشمر گفت: وجود مراکز آموزش عالی و دانشگاهی در مناطق دورافتاده به خصوص در مناطقی که بارجمعیتی بالایی دارند از اهمیت بیشتری برخوردار است و موضوع حیاتی برای توسعه است.

محمدعلی نبی‌پور افزود: شاید از نگاه آکادمیک منطقی نباشد که توسعه منطقه‌ای دانشگاه و گسترش آن بدون نظر کارشناسی انجام پذیرد، اما تاکید ما بر این است که آمایش سرزمین جدی گرفته شود.

وی عنوان کرد: هرچند جمعیت منطقه ترشیز بالغ بر 400 هزار نفر است اما از سایر شهرستان‌ها هم برای درمان به این منطقه می‌آیند.

وی با تقدیر از کمک‌های خیرین در حوزه سلامت گفت: با وجود مشکلات دولت در بخش اعتبارات، خیرین طی سه سال گذشته بالغ بر 15 میلیارد تومان به حوزه سلامت شهرستان کمک کرده‌اند.

نبی‌پور بیان کرد: رشته‌ علوم آزمایشگاهی که درخواست راه‌اندازی آن شده، متقاضیان بسیاری در کاشمر دارد.

فرماندار کاشمر از افزایش نرخ جمعیت در دانشگاه‌های دولتی به دلیل مشکلات اقتصادی خبر داد و اظهار کرد: مرکز آموزش عالی کاشمر به نسبت سال قبل 25 درصد بیشتر متقاضی داشته است.

اکنون مجتمع آموزش عالی سلامت کاشمر در سه رشته کاردانی فوریت‌های پزشکی، کارشناسی پرستاری و سلامت دهان و دندان 180 دانشجو دارد.

منبع: تابناک

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۹۵۲۱۸۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دانشگاه آزاد اسلامی کاشمر در یک نگاه

خبرگزاری علم و فناوری آنا؛ دانشگاه آزاد اسلامی واحد کاشمر ۲۵ فروردین‌ماه سال ۱۳۶۹ به‌عنوان یکی از مراکز دانشگاهی کشور برای تربیت نسل جوان، کارآمد و متخصص در شهر کاشمر پای به عرصه حضور گذاشت و فعالیت خود را با یک رشته‌ (آموزش و پرورش ابتدایی) با جذب ۴۴ دانشجو در ساختمانی استیجاری آغاز کرد.

دانشگاه آزاد اسلامی بین‌الملل واحد کاشمر به‌عنوان یکی از سه واحد دانشگاهی استان خراسان‌رضوی است که مجوز جذب و پذیرش دانشجوی بین‌الملل و خارجی را دارد و در حال حاضر تعدادی از دانشجویان افغانستان در مقطع کارشناسی ارشد مشغول به تحصیل هستند.

این واحد دانشگاهی درحال حاضر با داشتن بیش از ۱۴۰ عضو هیئت علمی تمام‌وقت، وابسته، دستیار آموزشی و حق‌التدریس، بیش از ۳ هزار و ۳۰۰ دانشجو در بیش از ۶۰ رشته مقاطع کاردانی تا دکتری تخصصی، دانشکده مهارتی با داشتن رشته‌های کاربردی و مهارتی نیاز روز شهرستان و منطقه، مرکز رشد ویژه پژوهشگران، به یک مرکز معتبر علمی و پژوهشی در منطقه تبدیل شده است.

داشتن خوابگاه‌های دانشجویی مجهز و جذاب با ظرفیت پذیرش بیش از ۷۶۰ نفر (دو خوابگاه وی‍ژه برادران و یک خوابگاه مخصوص خواهران)، برخورداری از سلف سرویس با قابلیت پذیرایی همزمان بیش از یک‌هزار و  ۵۰۰ نفر، برخورداری از آزمایشگاه و کارگاه‌های مجهز، داشتن کتابخانه‌ای با بیش از ۵۵ هزار جلد کتب مختلف، برخورداری از فضا‌های سبز زیبا و فرح‌بخش، داشتن فضا‌های ورزشی مناسب و کافی برای بهره‌برداری دانشجویان رشته‌های تربیت‌بدنی و استفاده سایردانشجویان و ده‌ها جاذبه و ویژگی دیگر مفتخر است که در نظام مقدس جمهوری اسلامی توانسته گامی ارزشمند درراستای ارتقای علم و فرهنگ جامعه بردارد و پاسخی در خور برای خیل جوانان مستعد و تشنه کسب مدارج عالی باشد.

تعداد دانش‌آموختگان دانشگاه آزاد اسلامی واحد کاشمر نزدیک به ۲۰ هزار نفر از جوانان مستعد و مشتاق تحصیل و علم از سراسر کشور بزرگ ایران است.

دانشکده مهارتی

دانشجویان دانشکده مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کاشمر در بیش از ۲۵ رشته کاربردی و مهارتی که جوابگوی نیاز روز شهرستان و منطقه است مشغول تحصیل هستند.

فارم تحقیقاتی

فارم تحقیقاتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کاشمر در زمینی ۴.۵ هکتاری بنا شده و دارای یک حلقه چاه نیمه‌عمیق، مجوز پرورش گاو شیری ۵۰ رأسی و دوسالن پرورش مرغ تخم‌گذار و گوشتی است و ۲.۵ هکتاراز زمین باغ و زیرکشت انگور ترکمن رقم ۴ است و سالانه ۵۵ تن انگور برداشت می‌شود.

آزمایشگاه‌ها و کارگاه‌ها

۲۵ آزمایشگاه و کارگاه مجهز دانشگاه آزاد اسلامی واحد کاشمر در فضای ۲ هزار و ۵۰۰ متر مربعی به شرح ذیل است:

آزمایشگاه‌های روانشناسی، بیوشیمی، مولاژ، پراتیک، مرکز آموزش‌های پرستاری، میکروبیولوژی، مقاومت مصالح، هیدرولیک، ترمودینامیک، فیزیک، خاک، بتن، مصالح ساختمانی، الکترونیک، بیوتکنولوژی حیوانی، کارگاه‌های کامپیوتر، مکانیک (حرارت مرکزی- تهویه مطبوع- تأسیسات بهداشتی و مکانیکی)، نقشه‌برداری (انبار)، برق، جوشکاری و تبرید، ورق‌کاری، چوب و اجزای ساختمان.

مرکز رشد واحد کاشمر

مرکز رشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد کاشمر از اسفند ۱۳۹۶ با مجوز وزارت علوم، تحقیقات و فنآوری با عنوان فناوری نوین بسته‌بندی و فرآوری محصولات کشاورزی راه‌اندازی شد و درحال حاضر ۲۶ هسته و واحد فناور در این مرکز فعال هستند.

پذیرش دانشجو در حوزه بین‌الملل

دانشگاه آزاد اسلامی واحد کاشمر و دو واحد دیگر در استان خراسان‌رضوی براساس مصوبه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در مقاطع دکتری تخصصی و کارشناسی ارشد، مجوز جذب و پذیرش دانشجوی غیرایرانی در رشته‌های ذیل دارد. (https://fstudent.iau.ir)

مرکز مهارت‌های عمومی و مهارتی سما

این مرکز پذیرای یک‌هزار و ۱۰۰ دانش‌آموز در ۶ مدرسه شامل دو مرکز پیش‌دبستان و دوره ابتدایی دخترانه و پسرانه، دو مدرسه دوره اول و دو مدرسه دوره دوم پسرانه و دخترانه است.

مجتمع فرهنگی و یادمان شهدای گمنام

مجتمع فرهنگی امام صادق(ع) در فضای ۸۱۰ مترمربعی پذیرای دانشجویان، استادان و کارمندان است و حوزه معاونت دانشجویی و فرهنگی مراسم مختلف نماز جماعت، اعتکاف، عزاداری، جشن، جلسات کانون‌های فرهنگی و اتاق فکر، مسابقات قرآن و عترت، کرسی‌های آزاداندیشی را در این مجتمع برگزار می‌کند.

از افتخارات دانشگاه آزاد اسلامی واحد کاشمر میزبانی سه شهید گمنام دوران دفاع مقدس است و یادمان سه شهید عزیز در کنار مجتمع فرهنگی دانشگاه قرار دارد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • افزایش ظرفیت دانشجویان دندانپزشکی در مشهد نیازمند تامین زیرساخت است
  • اضافه شدن دو رشته تحصیلات تکمیلی به دانشکده پرستاری ومامایی تربت حیدریه
  • سالانه ۵۰۰ میلیون تست در آزمایشگاه‌های کشور انجام می‌شود
  • موافقت با تاسیس دو رشتۀ تحصیلات تکمیلی در دانشگاه علوم پزشکی تربت حیدریه
  • تجلیل ازدندانپزشکان شاغل در معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تربت حیدریه
  • لزوم توجه به ارتقای کیفیت آموزشی در رشته‌های علوم انسانی
  • وجود بیش از ۵۰۰۰ آزمایشگاه پزشکی در کشور
  • دانشگاه آزاد اسلامی کاشمر در یک نگاه
  • به کارگیری هوش مصنوعی در آزمایشگاه‌/ تشخیص ۸۰ درصدی بیماری‌ها
  • تشخیص ۸۰ درصد بیماری‌ها در آزمایشگاه ها/ به کارگیری هوش مصنوعی