Web Analytics Made Easy - Statcounter

ما به یاد داریم که جناب عبدالله گل در گفت‌وگوهای مطبوعاتی خود به شکل شفاف و رسمی اعلام کرد دست از فعالیت‌های سیاسی شسته است، اما کاش جناب گل بر سر حرف خود باقی می‌ماند و به آسیاب دشمنان جناب اردوغان آب نمی‌ریخت. ۲۳ آذر ۱۳۹۷ - ۱۵:۱۵ بین الملل آسیای غربی ترکیه و اوراسیا نظرات - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم ، ستون‌نویس‌های روزنامه‌های ترکیه که در زبان ترکی از آنها به "گوشه‌نویس" یاد می‌شود٬ بخشی از فعالان رسانه‌ای توانمند و اثرگذار هستند که معمولاً یادداشت‌هایشان تاثیر قابل توجهی بر افکار عمومی و معادلات حزبی ترکیه می‌گذارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تسنیم تلاش می‌کند تا با انتخاب گزینه‌های قابل توجهی از نوشته‌های ستون‌نویس‌های ترکیه تصویری کوچک از تحولات سیاسی٬ فعالیت‌های رسانه‌ای و هدایت افکار عمومی این کشور را به دست دهد.

حمله به شرق فرات

تار کورکماز/ رزونامه ینی‌شفق

دکمه برای حمله به شرق فرات فشرده شد. نیروهای مسلح ترکیه که قبلاً عملیات‌های سپر فرات و شاخه زیتون را با موفقیت انجام داده‌اند٬ در حال حاضر مراحل تدارکاتی عملیات حمله به شرق فرات را به پایان رسانده‌اند و روز شماری می‌کنیم تا روز حمله فرا برسد.

اردوغان در سخنان خود اشاره کرده ظرف چند روز آینده این حمله صورت خواهد گرفت. حالا باید گروه‌های تروریستی پ.ک.ک و ی.پ.گ در شرق فرات در ترس و هراس باشند و ارباب آنها آمریکا هم باید به این فکر باشد که ترکیه٬ جدی است.

آنکارا از دو سال پیش در مورد شرق فرات هشدار داد، اما آمریکا این هشدارها را جدی نگرفته و با استفاده از همان تاکتیک قدیمی تعلل و وقت‌کشی با این مسئله برخورد کرده، اما کاسه صبر آنکارا لبریز شده و به خوبی می‌داند که پ.ک.ک می‌خواهد در مرز سوریه و در شرق فرات دولت تاسیس کند و آمریکا هم در حمایت از این موضوع تا به حال بیش از 20 هزار تریلی سلاح و مهمات به آنجا فرستاده است.

می‌دانیم که در ترکیه توسط حزب عدالت و توسعه و حرکت ملی٬ ائتلافی به نام ائتلاف جمهور شکل گرفته، اما احزاب مخالف برای شکست دادن این ائتلاف گروهیرابهنامائتلافملتتشکیلدادندودرادبیاتسیاسیترکیه با توجه به رفتار و اقدامات آنها٬ نام واقعی‌شان بر سر زبان‌ها افتاد و حالا همه خوب می‌دانند که آن احزاب٬ نه ائتلاف ملت بلکه ائتلاف ذلت را تشکیل دادند و کمال کلیچدار اوغلو رهبر حزب جمهوری خلق٬ حزب خوب و حزب دموکراتیک خلق‌ها نیز تکه‌هایی از ائتلاف ذلت هستند. حالا باید ببینیم که آنها در برابر اراده ترکیه برای حمله به شرق فرات٬ چه واکنش‌هایی نشان خواهند داد.

دیدارهای جیمز جفری٬ پ.ک.ک و عشایر عرب در شرق فراتاردوغان: غرب چیزی برای ما نداشته و ندارد/ عملیات شرق فرات طی چند روز آینده انجام می‌شود

انقلاب مخملی و اوضاع کنونی ارمنستان

شیرین پایزن/ پایگاه خبری تحلیلی تی 24

با یک فعال سیاسی ارمنستان به نام آننا پامبوکچیان صحبت می‌کردم. از او پرسیدم در ایروان چه رخ داده است؟ آیا نمی‌ترسید که پاشینیان به یکباره تمام قدرتی را که در پارلمان در دست گرفته به شکلی دیگر به کار برده و امیدهای شما را بر باد دهد؟

او در پاسخ می‌گوید: خیر. نمی‌تواند. ما هستیم. ملت در صحنه حضور دارد. نهادهای مدنی و گروه‌های مردم اجازه نخواهند داد که فساد و ناامیدی بر این کشور تسلط پیدا کند.

وی در ادامه می‌گوید: این برای نخستین بار است که در ارمنستان اصلاحات به شکل جدی آغاز شده و نه تنها حزب حاکم بلکه حزب مخالف نیز تغییر پیدا کرده و مردم و نهادهای مدنی صاحب تجربه٬ دانش و مهارت خاصی برای کنترل امور هستند.

فعال سیاسی دیگری می‌گوید: نخستین بار است که مردم ارمنستان به اهمیت آرای سیاسی خود پی برده و اعتماد به نفس خود را باز یافته‌اند. در این دوره از انتخابات٬ نهادهای مدنی نقش مهمی ایفا کردند و حالا در موقعیتی قرار گرفته‌اند که می توانند بر تمام مسائل نظارت داشته باشند.

من در سفر به ارمنستان متوجه شدم که این کشور بسیار فقیر است، اما در حوزه‌های آموزش و نهادهای مدنی به شکل جدی پیشرفت کرده است.

همه جا جوانانی را دیدم که با تمام آمادگی٬ استعداد٬ دانش و تخصص خود به میدان آمدند تا کشورشان را تغییر دهند. از دیگر سو این واقعیت را نیز با چشمان خودم می‌بینم که در حوزه رسانه‌های ارمنستان یک انقلاب واقعی روی داده است.

انقلاب مخملی در ارمنستان بسیاری چیزها را تغییر داده است. سرکیسیان و دیگر سران قدرتمند قبلی که نمی‌خواستند کرسی قدرت را از دست دهند٬ نتوانستند در برابر آزادی‌ خواهی مطبوعات تاب بیاورند.

پاشینیان یک روزنامه‌نگار قدیمی است که به خاطر افشای رشوه و فساد مالی مدت‌ها در زندان مانده و تهدید شده است. او به اراده مردم ارمنستان و جوانان احترام می‌گذارد و خواسته آنها را می‌پذیرد.

هم اکنون در ارمنستان یک انقلاب رسانه‌ای و اینترنتی جدی روی داده و از بین سه میلیون نفر جمعیت ارمنستان٬ یک و نیم میلیون نفر آنان در فیسبوک دارای صفحه هستند و می‌توان گفت شبکه‌های مجازی در این کشور غوغا می‌کند.

ارمنستان کشوری فقیر است و فساد مالی داد همه را در آورده است. در این کشور پول وجود دارد، اما 32 خاندان و کارآفرین ثروتمند و متنفذ٬ تمام ثروت‌های کشور را در اختیار گرفتند.

آنها بودجه‌های کلانی را به عنوان بودجه دفاعی جذب کرده‌اند تا در مسئله قره باغ از آن استفاده کنند، اما واقعیت این است که این پول‌ها فقط به جیب این خانواده‌ها رفته است به همین خاطر پاشینیان٬ پایان دادن به فساد مالی را به عنوان شعار انتخاباتی خود انتخاب کرد .در حال حاضر در دست پاشینیان چیزی به نام پاکت پیشنهادها و نقشه راه وجود ندارد. اما او برنامه مهمی دارد برای اقناع مردم و مبارزه با فساد.

شُو انتخاباتی و قطار آنکارا

سینان تارتان اوغلو / روزنامه جمهوریت

افتتاح پروژه به اتمام نرسیده راه آهن آنکارا٬ موجب فاجعه شد. تنها دلیل بروز این فاجعه٬ بی‌کفایتی مدیران و استفاده انتخاباتی از افتتاح چنین پروژه‌ای بود.

آنکارا٬ ساعت شش و نیم صبح را با یک فاجعه آغاز کرد. در خط قطار سریع السیر آنکارا - قونیه در فاصله‌ای کوتاه٬ در یک خط واحد دو قطار با هم برخورد کردند.

این حادثه موجب کشته شدن 9 نفر و زخمی شدن 88 نفر از شهروندان ترکیه شد. شواهد نشان می‌دهد ترنی که با قطار اصلی برخورد کرده٬ یک قطار کوچک بود که وظیفه کنترل راه را بر عهده داشته است.

اما از آنجایی که سیستم اطلاع رسانی و مخابراتی قطار و دیگر دستگاه‌های کنترل اتوماتیک به شکل کامل افتتاح نشده‌اند٬ چنین فاجعه‌ای رخ داده است. وقتی که خبرنگاران از جاهد تورهان وزیر زیرساخت و حمل و نقل ترکیه پرسیدند که چرا قطار راهنما با قطار اصلی برخورد کرده است؟ او در پاسخ گفت: تشکر می‌کنم. می‌توانید بروید.

درست در همان روزی که ترکیه آژانس فضایی خود را افتتاح می‌کند٬ چنین اهمالی روی می‌دهد. این یکی از فجایع خطرناک و یازدهمین حادثه قطار در دوران اقتدار حزب عدالت و توسعه است. همیشه بسیاری از پروژه‌ها بدون آن که به شکل کامل و فنی به پایان رسیده باشند به شکل عجولانه و شتابزده افتتاح می‌شوند تا در بازی‌های انتخاباتی از آنها استفاده شود.

داری اشتباه می‌کنی جناب رئیس جمهور!

مهمت متین ار / رزونامه استار

به من ربطی ندارد چه کسی با چه کسی دیدار می‌کند. من مسئول این نیستم که برنامه دیدار و گفت‌وگوهای افراد را تعیین کنم، اما وقتی که سخن از دیدار عبدالله گل و کمال کلیچدار اوغلو به میان می‌آید٬ این مسئله به همه ربط دارد.

این دو سیاستمدار شناخته شده پیش از انتخابات با هم دیدار کرده‌اند و مهم است که چه چیزهایی بین آنها رد و بدل شده است. از یاد نبریم که پیش از انتخابات سال 2018 در بسیاری از محافل رسانه‌ای و سیاسی ترکیه این خبر منتشر شده بود که کمال کلیچدار اوغلو و احزاب مخالف دیگر٬ می‌خواهند گل را به عنوان نامزد مشترک به میدان بیاورند. لذا دیدار این دو شخص از لحاظ سیاسی اهمیت فراوانی دارد.

با عبدالله گل مشکل شخصی ندارم و همه می‌دانند که در دوران ریاست جمهوری تا چه اندازه نزدیک بودیم، اما انتقاداتی علیه رهبر حزب من به شکل آشکار و پنهان مطرح کرد و من در مقالات و نوشته‌هایم به آنها واکنش نشان دادم و فاصله بین من و جناب عبدالله گل بیشتر و بیشتر شد و حالا در موقعیتی قرار گرفته که حتی جواب سلامم را هم نمی‌دهد.

 برای من مهم نیست که به اندازه کلیچدار اوغلو٬ نزد عبدالله گل اهمیت و احترام نداشته باشم. همه می‌دانند زمانی که او رئیس بود و زمانی که احمد داوود اوغلو رهبر حزب و نخست وزیر بود علیه همه آنها موضع گرفتم.

چرا که من در مواضع سیاسی خود انسان شفافی هستم. در مورد برخی مسائل هم فقط به خاطر رئیس (اردوغان) سکوت کردم، بنابراین انتقادات و هشدارهای من جنبه شخصی و غرض ورزی ندارد. 

فقط می خواهم بگویم ما به یاد داریم که جناب عبدالله گل در گفت‌وگوهای مطبوعاتی خود به شکل شفاف و رسمی اعلام کرده بود دست از فعالیت‌های سیاسی شسته و قصد ندارد به عنوان یک سیاستمدار٬ اقدام خاصی انجام دهد یا موضعی اتخاذ کند، اما کاش جناب گل بر سر حرف خود باقی می‌ماند و به آسیاب دشمنان جناب اردوغان آب نمی‌ریخت.

انتهای پیام/

R7650/P1396/S8,90,1414/CT7 واژه های کاربردی مرتبط آخرین تحولات سوریه اخبار "ترکیه"

منبع: تسنیم

کلیدواژه: آخرین تحولات سوریه اخبار ترکیه انتخابات ترکیه 2018 آخرین تحولات سوریه اخبار ترکیه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۹۵۲۵۹۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیش نویس اصلاح قانون مدیریت پسماندها تهیه شد

به گزارش خبرگزاری مهر، ایرج حشمتی معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست به مناسبت هفته زمین اظهار کرد: با توجه به نامگذاری روز زمین پاک در سال ۱۴۰۳ با شعار «مشارکت مردم، ایران در برابر پلاستیک، نجات زمین» به استقبال این روز رفتیم و به منظور اشاعه فرهنگ محیط زیستی برنامه‌هایی در قالب هفته زمین پاک مدنظر قرار دادیم.

وی در ادامه گفت: سعی داریم با مکاتبه و فراخوان کلیه دستگاه‌های دولتی به منظور گرامیداشت و اجرای برنامه‌های مختلف در این روز، شرکت در برنامه‌های تلویزیونی، ساخت تیزر و همراهی با خبرنگاران در قالب بازدیدهای یک‌روزه در آگاهی‌بخشی به کلیه آحاد جامعه و دستگاه‌های ستادی و استانی به منظور حفظ محیط زیست قدم تأثیرگذاری برداریم.

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست اضافه کرد: مطابق آمارهای جهانی استفاده از پلاستیک‌ها از ۱.۵ میلیون تن در سال ۱۹۵۰ به ۲۳۲ میلیون تن در سال ۲۰۱۰ رسیده است و با برآورد ۴ درصدی افزایش میزان سالیانه آن‌ها، قطعاً نگرانی برای محیط زیست وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه میکروپلاستیک‌ها به دلیل وجود مواد شیمیایی مضر و قابلیت جذب، انتشار آلاینده‌های آلی پایدار به عنوان تهدیدی برای کیفیت آب و اکوسیستم‌ها تلقی می‌شوند، ادامه داد: پلاستیک‌ها با توجه به منبع تولید به دو دسته اولیه و ثانویه تقسیم می‌شوند و تجمع آن‌ها در سیستم‌های آبی بسیار آسیب‌زاست.

حشمتی اضافه کرد: انواع مختلف بیوپلاستیک‌ها که شامل پلاستیک‌های سلولزی، پلی‌استرهای آلیفاتیک، پلی لاکتیک اسید و رزین‌های پلی آمید می‌شوند نیز جز مخاطرات انسان‌ساخت برای زمین هستند.

وی یادآور شد: حدود ۲۰ میلیون پسماند عادی (شهری و روستایی) و ۴۵ میلیون تن پسماند کشاورزی در سال در سطح کشور تولید می‌شود همچنین تولید ۱۱ میلیون تن پسماند صنعتی و ویژه، ۴۰۰ هزار تن پسماند عفونی سالیانه گزارش شده است. با این مقادیر تولید پسماند در کشور و عدم رعایت ملاحظات دفع اصولی آن‌ها تصور زمین پاک مقدور نخواهد بود.

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست اضافه کرد: ایجاد و گسترش سامانه جامع محیط زیست برای رصد نقل و انتقال پسماندها و مدیریت صحیح آن‌ها از اصلی‌ترین سیاست‌های ما در معاونت است. ابزارهای برخط نظارت بر حسن انجام تکالیف تولیدکنندگان مطمئناً کمک راهبردی به سازمان خواهد کرد همچنین طی دو سال اخیر ۲۹ جلسه کارگروه ملی مدیریت پسماند برگزار و تکالیف دستگاه‌های اجرایی و میزان پیشرفت پروژه‌های مدیریت پسماند در آن بررسی و تصمیم‌گیری شده است.

به گزارش روابط عمومی سازمان حفاظت محیط زیست، حشمتی تاکید کرد: رسیدگی به بیش از ۱۰ هزار درخواست در سامانه نقل و انتقال پسماندها نشانگر جدیت سازمان در این بخش است. احصا و پیگیری وظایف دستگاه‌ها در قانون مدیریت پسماندها، تدوین پیش‌نویس اصلاح قانون مدیریت پسماندها، درخواست اصلاح مواد ۱۲ و ۳۶ آئین نامه اجرایی قانون مدیریت پسماندها، تدوین و پیگیری انجام آئین‌نامه کاهش مصرف کیسه‌های پلاستیکی و سایر موارد در دست اقدام از عملکردهای این حوزه در سال پیش است.

کد خبر 6085646

دیگر خبرها

  • نگاهی به توافق‌های جدید بین ترکیه و عراق
  • درخواست هواداران از ستاره رئال: لطفا بمان!
  • پیش نویس اصلاح قانون مدیریت پسماندها تهیه شد
  • داوران بخش فیلمنامه جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی معرفی شدند
  • درخواست هواداران رئال مادرید از مودریچ: لوکا، بمان!
  • شعارهای تمسخرآمیز هواداران رئال علیه ژاوی
  • فیلمی از مسجد وکیل بازمانده‌ای از دوران زندیه
  • ابلاغ دستورالعمل تدوین پیش‌نویس مقررات مرتبط با کسب و کار
  • بازآفرینی تصویر عطار نیشابوری توسط عمار تفتی
  • راهپیمایی شتر‌ها در محوطه کاخ وینسنس فرانسه (فیلم)