Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اتاق خبر»
2024-03-19@05:19:54 GMT

چرا چند هزار میلیارد تومان نصیب عده‌ای خاص شد!؟

تاریخ انتشار: ۲۳ آذر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۹۵۲۷۱۹

چرا چند هزار میلیارد تومان نصیب عده‌ای خاص شد!؟

 

به گزارش اتاق خبر، به نقل از ایسنا، علیرضا قدرتی درباره کاهش عرضه و تقاضا در بورس کالا اظهار کرد: متاسفانه در شش ماه اول بر خلاف همه نصیحت‌های کارشناسان بازار سرمایه، مسئولان دولت و وزارت صنعت و معدن و تجارت، باعث قیمت گذای نامناسب در بورس کالا شدند و رانت عظیمی در بورس کالا ایجاد کردند.

وی ادامه داد: این رانت تقاضای کاذب و سفته بازی را برای عده‌ای ایجاد کرده بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

متاسفانه این قیمت گذاری که با هدف تنظیم بازار انجام شده بود سبب شد یارانه‌ها به مصرف کننده واقعی نرسد و مصرف کننده‌های واقعی با قیمت‌های بالایی کالا را خریداری می‌کردند.

قدرتی افزود:‌ سود حاصل از این معاملات نصیب عده‌ای دلال می‌شد. از دیدگاه من از این مساله نمی‌توان به راحتی گذشت و مسئولان باید از این بابت بازخواست و مواخذه شوند. همچنین در این مورد پاسخگو باشند که این چند هزار میلیارد تومان چرا نصیب عده‌ای خاص شد.

وضعیت فعلی عرضه و تقاضا در بورس مناسب است

این کارشناس بازار سرمایه تاکید کرد:‌ اما در این مدت با تدابیری که مسئولان بورس کالا اندیشیده‌اند عرضه و تقاضا به سمت واقعی رفت و تقاضای کاذب و سفته بازی محو شد. در حال حاضر وضعیت قیمت‌ها و عرضه و تقاضا در بورس کالا مناسب است. اگر همین روند ادامه پیدا کند وضعیت شرکت‌های عرضه کننده و همچنین تقاضا بهتر هم می‌شود.

وی تاکید کرد: مسئولان بورس کالا بارها و بارها از ایجاد ساز و کار بازار آزاد نام بردند و در مصاحبه‌ها نیز به این موضوع تاکید داشتند. ولی اراده‌ای خارج از بورس کالا باعث شد این اتفاق بیفتد و عرضه‌های طبیعی در ماه‌های گذشته وجود نداشته باشند. با تغییر هیات دولت و برخی از معاونان وزارت صنعت و معدن و تجارت این موضوع رفع شد.

قدرتی خطاب به سازمان بورس گفت: در حال حاضر بازار سرمایه ما نیازمند به حمایت همه جانبه است. منظور از حمایت صرفا کمک مادی نیست، بازار سرمایه ما می‌تواند محلی باشد که دولت بهره‌برداری خوبی در حوزه‌ اقتصاد مقاومتی و عبور از فضای تحریمی داشته باشد. از این پتانسیل باید استفاده‌ خوبی کرد.

بازار سرمایه را برای سرمایه‌گذاران امن کنید

اعتماد وی درباره‌ معاملات بورس و فرابورس ایران، اظهار کرد:‌ نوسان‌های بورس امری طبیعی و ذاتی است و این نوسان‌های مثبت و منفی همیشه در بازار سرمایه بوده و خواهد بود.

وی ادامه داد: از سوی دیگر سلسه عوامل مختلف باعث شدند وضعیت بورس مناسب به نظر نیاید. کاهش قیمت نفت و محصولات پتروشیمی از یک سو و کاهش قیمت دلار در بازار آزاد از سوی دیگر باعث شده قیمت‌ها در بورس کاهشی شود.

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به افزایش شدید شاخص بورس طی شش ماه ابتدایی سال ۱۳۹۷، گفت: رشد بسیاری زیاد بازار در نیمه اول سال جاری سبب شد بازار یک دوره استراحت و انتظار را سپری کند که این موضوع کاملا طبیعی است.

قدرتی با اشاره به صحبت‌های برخی از مسئولان درباره‌ی بازار سرمایه، گفت: مسئولان کشور باید بدانند بازار ما بسیار حساس است و نسبت به تصمیمات آنها واکنش نشان می‌دهد. آن‌ها باید دقت داشته باشند که بازار سرمایه دماسنج اقتصادی کشور است و نباید اظهار نظرهای غیرکارشناسانه در آن صورت پذیرد.

وی افزود: در هفته‌های اخیر خبرهای ضد و نقیضی در حوزه‌ خودرو و قیمت‌گذاری خوردو مطرح شد. هر کدام از این خبرها می‌تواند اثرات مثبت یا منفی در بازار سرمایه داشته باشند. این تناقص صحبت‌ها یک روز سهم‌ها را مثبت می‌کند و یک روز قیمت‌ها را کاهش می‌دهد. اما این خبرهای ضد و نقیض به جز آسیب به سهامدار خرد و ایجاد جو بی اعتمادی حاصل دیگری نخواهد داشت.

مسئولان به بازار سرمایه آرامش دهند

این کارشناس بازار سرمایه تاکید کرد:‌ وظیفه اصلی مسئولان این است که به فعالان بازار سرمایه اعتماد را برگردانند و باعث شوند که سهامداران و سرمایه گذاران مکانی قابل اعتماد برای سرمایه گذاری داشته باشند. ولی این خبرها جز ایجاد جو بی اعتمادی و یأس چیزی در بر نخواهد داشت.

قدرتی ادامه داد: مهمترین مولفه‌ای که سهامداران و سرمایه گذاران باید به آن توجه داشته باشند وضعیت ذاتی شرکت‌ها و همچنین وضعیت تولید و فروش آنهاست. آمارها و اطلاعات منتشر شده تاکنون گویای این است که وضعیت شرکت‌ها مناسب است که اگر این وضعیت ادامه داشته باشد در بازار سرمایه وضعیت خوبی و قابل توجهی را داشته باشیم.

باید وضعیت تسویه ارزی در عرضه نفت در بورس حل شود 

این کارشناس بازار سرمایه در مورد عرضه نفت در بورس انرژی نیز، گفت: ساز و کار بورس واقعی نفت، آن چیزی نیست که امروز ما در کشور داریم و این بازار تفاوت جدی با بازار فعلی دارد.

قدرتی افزود: تنها عرضه‌کننده نفت در این زمان وزارت نفت است و شرایط تحریمی کشور شاید اجازه ندهد بورس نفت به آن صورتی که ما تصورش را می‌کنیم به وجود آید.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد:‌ در حال حاضر مایک بورس سمبولیک نفت ایجاد کرده‌ایم و نمی‌توانیم بگوییم عرضه‌ها به طور واقعی رخ می‌دهد؛ چراکه عرضه‌ها و تقاضاهای فعلی واقعی نیستند.

وی در پایان گفت: تا موضوع تسویه نقدی ارزی را حل نکنیم مشکلات سر جای خود باقی خواهد ماند.

انتهای پیام/

منبع: اتاق خبر

کلیدواژه: سهامداران سرمايه گذاري رانت بورس كالا بورس بازار سرمايه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.otaghnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اتاق خبر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۹۵۲۷۱۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توزیع هزار تن پرتقال و ۷۰۰ تن سیب تنظیم بازار در اصفهان


به گزارش خبرگزاری صدا و سیما ، مرکز اصفهان ؛ معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه استاندار گفت: پرتقال با قیمت ۱۸ هزار و ۵۰۰ تومان و سیب با قیمت ۳۲ هزار تومان عرضه می‌شود.


محمود حقیقت سرشت افزود: میوه‌های تنظیم بازاری در ۱۶۵ مرکز عرضه استان توزیع می‌شوند.


وی افزود: سیب درجه یک از سمیرم خریداری شده و ماندگاری بالایی دارد و پرتقال هم از یکی شهرستان‌های شمال کشور تهیه شده است.

دیگر خبرها

  • رشد بیش از ۳۴ هزار واحدی شاخص کل بورس در آخرین روز کاری سال ۱۴۰۲
  • رشد چشمگیر بورس حُسن ختام سال ۱۴۰۲ بازار سهام
  • دورنمای بورس در سال جدید
  • توزیع هزار تن پرتقال و ۷۰۰ تن سیب تنظیم بازار در اصفهان
  • افزایش بیش از ۱۱ هزار واحدی شاخص کل بورس/ نقدینگی به بازار سهام تزریق شد
  • بورس به کام سهامداران شیرین شد
  • تشریح وضعیت ذخایر استراتژیک استان مرکزی از قول معاون استاندار
  • بازار سرمایه منفی شد
  • بورس همچنان تلخ به کام سهامداران
  • پیش‌بینی بورس در روزهای پایانی سال ۱۴۰۲/ پیشتازی دارویی‌ها و انبوه سازان در این هفته