Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-25@10:11:44 GMT

پارلمان کوزوو به تشکیل ارتش رأی داد

تاریخ انتشار: ۲۳ آذر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۹۵۲۸۵۰

پارلمان کوزوو به تشکیل ارتش رأی داد

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اسپوتنیک، رئیس پارلمان کوزوو امروز جمعه اعلام  کرد: تمامی ۱۰۵ نماینده پارلمان به تشکیل ارتش کوزوو رأی دادند.

بر اساس اعلام این خبرگزاری، نمایندگان پارلمان کوزوو به ۳ قانون لازم برای تشکیل ارتش مستقل رأی دادند.

این اقدام پارلمان کوزوو با خشم صربستان مواجه شده است.

این درحالیست که نخست وزیر صربستان چهارشنبه ۱۱ آذر ماه سال جاری در اظهاراتی تهدید آمیز از گزینه جنگ علیه کوزوو خبر داده بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

«آنا برنابیچ» (Ana Brnabic) نخست وزیر صربستان در این خصوص هشدار داده بود: تشکیل ارتش توسط کوزوو می تواند موجب بروز مداخله مسلحانه در کوزوو شود. البته امیدواریم هیچگاه مجبور به استفاده از ارتش مان نشویم؛ اما متأسفانه این موضوع در شرایط کنونی یکی از گزینه های پیش روی صربستان به شمار می آید.

این در حالیست که چندی پیش پارلمان کوزوو موافقت خود را با تاسیس ارتش در این کشور اعلام کرده بود. نمایندگان پارلمان کوزوو پس از رایزنی هایی که دولت و مقامات امنیتی انجام داده بودند، نظر مثبت خود در خصوص راه اندازی ارتش را اعلام کرده بودند. 

از سوی دیگر، دولت صربستان با انتقاد از این تصمیم کوزوو تحقق چنین اقدامی را مغایر با امنیت دانسته و از آن به عنوان تهدیدی برای صرب ها نام برده اند. 

از سویی نیز کارشناسان سیاسی بر این باورند که تاسیس و راه اندازی ارتش کوزوو می تواند سبب اقتدار این کشور و تقویت امنیت همسایگان آن شود.

کوزوو از سال ۱۹۹۹ و همزمان با جنگ کوزوو از سوی نیروهای ناتو تامین امنیت می شد.

کوزوو در سال ۲۰۰۸ به طور یکجانبه استقلال خود و جدایی از صربستان را اعلام کرد.

تاکنون حدود ۱۱۰ کشور جهان استقلال کوزوو را به رسمیت شناخته اند.

کد خبر 4484755

منبع: مهر

کلیدواژه: صربستان ناتو کوزوو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۹۵۲۸۵۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جزئیات شلیک پدافند هوایی ارتش در اصفهان از زبان رئیس کمیسیون امنیت /با اردن تعارف نداریم، باید پاسخگو باشد /به هر حمله، پاسخ می دهیم

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، وحید جلال‌زاده، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، در خصوص اتفاق اصفهان و پاسخ ایران به اسرائیل، گفت: بعد از عملیات «وعده صادق» همانطور که فرماندهان نظامی و رئیس ستاد کل نیروهای مسلح و فرمانده سپاه پاسداران اعلام کردند از این به بعد اگر اشخاص و دارایی‌های ما مورد حمله‌ی رژیم صهیونیستی قرار بگیرند جمهوری اسلامی ایران برای خودش این حق را قائل است که عمل متقابل انجام دهد.

بنابر گزارش جماران، جلال زاده درباره اتفاق اصفهان، گفت: اتفاقی که در اصفهان افتاد را نمی‌توان عنوان «حمله» برای آن به کار برد. رژیم صهیونیستی قبلا هم از این کارهای کودکانه و کور داشته است که جمهوری اسلامی ایران نیز در میدان پاسخ آن‌ها را داده است. حمله رژیم صهیونیستی به سفارت ما در دمشق یک حمله بدیع و مخالف تمامی کنوانسیون‌ها، حقوق بین‌الملل و منشور سازمان ملل بود که جمهوری اسلامی تصمیم گرفت یک جواب قاطع و طبق موازین بین‌المللی به آن‌ها بدهد. لذا طبق مصوبات شورای عالی امنیت ملی و مصاحبه‌هایی که فرماندهان ما انجام دادند، هرگونه حمله رژیم صهیونیستی به امکان و دارایی‌ها جواب خواهیم داد.

وی افزود: در اصفهان پدافند ارتش جمهوری اسلامی به بعضی از اشیاء مشکوک شده بود و به سمت آنها تیراندازی کرده بود و اصلا در قواره حمله رژیم صهیونیستی نبود. امیدارم با تمام دیوانگی‌هایی که رژیم صهیونیستی دارد به خاطر منافع کوتاه مدت خود هم که شده است، کار دیوانه‌باری انجام ندهد که این‌بار پاسخ جمهوری اسلامی نسبت به قبل متفاوت خواهد بود.

رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در خصوص رفتار اردن در برابر رفتار اسرائیل، گفت: اردن باید پاسخگو باشد و در گفت و گویی که وزیر امورخارجه اردن با امیرعبداللهیان داشتند توضیحات لازم را دادند و همانجا اعلام کردند که ما اجازه حضور پرنده‌های رژیم صهیونیستی را در فضای اردن نخواهیم داد. ما در بحث دفاع از منافع ملی با هیچ کشوری تعارف نداریم و اعلام کردیم اگر ما بدانیم که رژیم صهیونیستی از امکانات کشورها و پایگاه‌های آمریکا علیه منافع ما استفاده کرده قطعا با پاسخ متقابل ما مواجه خواهند شد.

27215

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1898556

دیگر خبرها

  • تشکر وزیر دفاع از مجلس برای مصوبه تشکیل سازمان سپند
  • تشکیل کمیسیون تخصصی شرط اجرای سند ملی امنیت تغذیه
  • سفر مخفیانه روسای ستاد مشترک ارتش اسرائیل و شاباک به مصر
  • سفر مخفیانه روسای ستاد مشترک ارتش رژیم صهیونیستی و شاباک به قاهره
  • ضرورت تشکیل کمیسیون‌های تخصصی برای اجرای سند ملی دانش بنیان امنیت غذا و تغذیه
  • اردن خود را متعهد به تأمین امنیت رژیم صهیونیستی می‌داند
  • زیرپوست وتوی کشور فلسطین
  • تاکید سفیر ایران بر نقش قوای مسلح ایران و ترکیه در حفظ امنیت
  • جزئیات شلیک پدافند هوایی ارتش در اصفهان از زبان رئیس کمیسیون امنیت /با اردن تعارف نداریم، باید پاسخگو باشد /به هر حمله، پاسخ می دهیم
  • با تشکیل سپند شاهد پیشرفت فناوری‌های نو و بدیع در نیروهای مسلح خواهیم بود