Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فردا»
2024-04-18@07:36:55 GMT

بررسی وعده جدید ساز و کار مالی اروپا با ایران

تاریخ انتشار: ۲۳ آذر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۹۵۲۹۹۳

بررسی وعده جدید ساز و کار مالی اروپا با ایران

خبرگزاری ایسنا: یک اقتصاددان با اشاره به وعده مسئول سیاست خارجی اروپا مبنی بر نهایی شدن سازوکار مالی اروپا تا دو هفته دیگر، گفت: احتمالا اروپایی‌ها سعی می‌کنند بتوانند مسیر واردات مواد غذایی، دارو‌ها و حتی برخی از کالا‌های لوکس به ایران را باز کنند.

از اوایل سال جاری که رئیس‌جمهور آمریکا قرارداد معروف به برجام را نقض کرد و تحریم‌های پولی و بانکی خود را دوباره برقرار کرد، قرار شده اتحادیه اروپا سازوکاری مالی را برای تنفس ارزی ایران طراحی کند؛ امری که یک اقتصاددان معتقد است آن‌ها احتمالا سعی خواهند کرد مسیر واردات مواد غذایی، دارو‌ها و حتی برخی از کالا‌های لوکس به ایران را باز کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بعد از خروج یک طرفه آمریکا از برجام اروپا وعده داد برای نگه داشتن ایران در برجام یکسری کانال‌های مالی را برای مراودات پولی و بانکی ایرانی‌ها باز کند. این وعده از حدود ۹ ماه پیش قرار بوده که اجرایی شود، اما تا حالا خبری نشده است.

با این حال فدریکو موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اخیرا در مصاحبه‌ای با یک رسانه روسی خبر از اجرایی شدن یک سازوکار عملیات مالی تا قبل از آغاز سال جدید میلادی داده است.

در همین باره وحید شقاقی شهری، عضو هئیت علمی دانشگاه خوارزمی تهران در گفتگو با ایسنا، با اشاره به زمزمه‌های مبنی بر گشایش کانال‌های مالی اروپایی تا پایان سال جاری میلادی در این باره اظهار کرد: احتمالا اروپایی‌ها همه انتظارات ما را برآورده نخواهند کرد. بلکه آن‌ها سعی می‌کند تا یک حرکت بینابینی انجام دهند؛ به این معنا که هم منویات آمریکایی را برآورده کند وهم نیاز‌های حداقلی ما را پاسخ دهند.

این اقتصاددان با بیان اینکه اروپا سعی خواهد کرد کانال‌های مالی خود را فقط برای مصارف حداقلی ایرانی‌ها باز کند، ادامه داد: آن‌ها احتمالا سعی خواهند کرد کانالی را برای واردات غذا و دارو ایجاد کنند؛ چیزی که به نظر می‌رسد این است که این کانال نمی‌تواند همه نیاز‌های ما را پاسخ دهد.

او با بیان اینکه اروپایی‌ها سعی خواهند کرد راهبردی را برای راضی نگاه داشتن ایران طراحی کنند به مذاکرات آتی اروپا و آمریکا هم اشاره و پیش‌بینی کرد که در آن گفتگو‌ها اروپایی‌ها بتوانند به تفاهمی برای صادرات برخی از کالا‌ها به ایران برسند.

شقاقی شهری با بیان اینکه باید منتظر نتیجه تفاهم آمریکا و اروپا درباره ایران باشیم، گفت: احتمالا اروپایی‌ها می‌خواهند مسیر واردات مواد غذایی، دارو‌ها و حتی برخی از کالا‌های لوکس به ایران را باز کنند. کالا‌های لوکس از این جهت که همان طور که ریچارد نفیو در کتاب خود با عنوان هنر تحریم‌ها گفته است ارز‌های ما را مصرف کنند و از طرفی با ایجاد شکاف مصرفی استقامت ملت ما را بشکنند.

به گزارش ایسنا، موگرینی اخیرا از اجرایی‌شدن سازوکار مالی موسوم به SPV تا آخر سال میلادی جاری خبر داده است.

با اینکه فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا چند هفته پیش درباره زمان اجرایی شدن سازوکار مالی اروپا برای ایران گفته بود که نمی‌تواند تاریخ دقیقی را اعلام کند، اما حالا راشاتودی به نقل از مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا پس از نشست شورای روابط خارجی اتحادیه اروپا، نوشته است که: "انتظار دارم سازوکار مالی تا چند هفته آینده و پیش از پایان این سال (۲۰۱۸) به عنوان راهی برای حفظ و ارتقای داد و ستد‌های مشروع مستقر شود و کارمان به خوبی در حال پیشرفت است".

تفاوت این اظهارنظر با اظهارنظر‌های قبلی موگرینی در مشخص و مدت‌دار بودن آن است.

منبع: فردا

کلیدواژه: ساز و کار مالی اروپا واردات کالا ایران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.fardanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فردا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۹۵۲۹۹۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بررسی رقبای ایران در جام ملت‌های فوتسال آسیا

تیم ملی فوتسال ایران برای کسب عنوان قهرمانی جام ملت های ۲۰۲۴ آسیا باید ابتدا سه تیم افغانستان، بحرین و کویت را از پیش رو بردارد و سپس به مصاف رقبای سرسخت تری خواهد رفت.

به گزارش مشرق، رقابت‌های جام ملت‌های فوتسال آسیا از ۲۹ فروردین با حضور ۱۶ تیم و به میزبانی تایلند برگزار خواهد شد. تیم ملی فوتسال کشورمان با هدایت وحید شمسایی امیدوار است با درخشش در این بازی‌ها ضمن کسب سهمیه جام جهانی ازبکستان بتواند انتقام دوره قبلی این بازی‌ها را که به شکست برابر ژاپن در دیدار نهایی منجر شد، بگیرد. فوتسال ایران در مرحله گروهی با تیم‌های افغانستان، کویت و بحرین هم گروه است.

تیم ملی فوتسال کویت

تیم ملی فوتسال کویت ۱۲ بار سابقه حضور در جام ملت‌های آسیا را دارد و در سال‌های ۲۰۰۳ و ۲۰۱۴ موفق به کسب عنوان چهارمی شد که بهترین نتیجه تاریخ این تیم در آسیا است.

کویتی‌ها در آخرین دوره جام ملت‌های آسیا در حالی که میزبان مسابقات بودند به مرحله یک چهارم نهایی راه پیدا کردند. حسین شمس در سال‌های ۲۰۰۳ تا ۲۰۰۶ هدایت کویت را برعهده داشت.

محمد ناظم الشریعه هم از سال ۲۰۲۳ هدایت کویت را برعهده داشت که در آستانه جام ملت‌ها آسیا به همکاری خود پایان داد و «دیوید مارین» اسپانیایی جایگزین او شد.

کویت در آخرین دیدار تدارکاتی خود که با سرمربی جدید خود برگزار شد به مصاف چین رفت و با نتیجه ۴ بر ۳ تن به شکست داد. این تیم در رده نهم جدول رده بندی تیم‌های آسیایی قرار دارد.

آخرین باری که ایران و کویت در جام ملت‌های آسیا به مصاف هم رفتند در مرحله گروهی سال ۲۰۱۰ بود که با پیروزی ۷ بر صفر ایران همراه شد. ایران در سال ۲۰۰۸ هم با کویت دیدار کرد و با نتیجه ۱۲ بر صفر به برتری رسید.

در سال ۲۰۰۵ هم ایران و کویت در مرحله گروهی هم گروه بودند که این بازی با برتری یک بر صفر ایران همراه شد. در مرحله یک چهارم نهایی در سال ۲۰۰۴ هم ایران و کویت به تقابل با هم پرداختند که این بازی با پیروزی ۱۰ بر ۳ ایران به پایان رسید.

کویت در سال ۲۰۰۳ به نیمه نهایی راه پیدا کرد که در این مرحله با شکست ۱۰ بر ۲ از ایران، راهی دیدار رده بندی شد و در این بازی هم با شکست ۸ بر ۲ برابر تایلند چهارم شد. در سال ۲۰۰۱ ایران میزبان جام ملت‌های آسیا بود و در مرحله یک چهارم نهایی با کویت دیدار کرد و با نتیجه پرگل ۱۸ بر ۲ به برتری رسید.

تیم ملی فوتسال افغانستان

تیم ملی فوتسال افغانستان یکی از تیم‌های نوپا در قاره آسیا است. هدایت تیم ملی افغانستان را مجید مرتضایی برعهده دارد. این مربی ایرانی پیش از این هدایت تیم فرش آرا را برعهده داشت و از زمانی که روی نیمکت افغانستان نشسته است موفق شده تغییرات زیادی در این تیم پدید آورد.

در بین بازیکنانی که به تیم ملی افغانستان دعوت شده اند ۷ بازیکن شاغل در لیگ برتر فوتسال ایران هستند و از آنجا که لیگ ایران به گواه کارشناسان، یکی از باکیفیت ترین لیگ‌های جهان است بدون شک این بازیکنان هم از کیفیت بالایی برخوردار هستند. افغانستان تیمی نوپا است و از انگیزه‌های زیادی در این رقابت‌ها برخوردار خواهد بود.

تیم‌های ایران و افغانستان تاکنون در جام ملت‌های آسیا با هم دیدار نداشته اند و این تیم نخستین تجربه خود را در جام ملت‌های آسیا تجربه می‌کند. افغانستان در رده دهم جدول رده بندی تیم‌های آسیایی قرار دارد.

تیم ملی فوتسال بحرین

بحرین تیم شانزدهم در جدول رده بندی تیم‌های آسیایی است. این تیم ۳ بار در جام ملت‌های آسیا شرکت کرده است و بهترین نتیجه این تیم در سال ۲۰۱۸ بود که توانست به مرحله یک چهارم نهایی راه پیدا کند اما بعد از شکست ۲ بر صفر برابر ژاپن از راهیابی به نیمه نهایی باز ماند.

بحرین در آخرین دوره این مسابقات در گروهی که ازبکستان، تاجیکستان و ترکمنستان حضور داشتند با یک امتیاز در رده سوم قرار گرفت و از گردونه بازی‌ها کنار رفت.

هدایت بحرینی‌ها را «رافائل فوگاگیرو» برعهده دارد. او سابقه هدایت تیم فوتسال گیتی پسند و سپاهان در لیگ برتر فوتسال ایران را هم در کارنامه دارد و در تیم‌هایی مانند النصر و الشباب عربستان هم سابقه مربیگری دارد. این مربی در شهر دبی آکادمی «رافا» را راه اندازی کرده و ۲ کتاب در خصوص تاکتیک‌های فوتسال را تألیف کرده است.

تیم ملی فوتسال کشورمان از ۲۹ فروردین در مسابقات جام ملت‌های ۲۰۲۴ آسیا به میزبانی تایلند شرکت خواهد کرد و در مرحله گروهی با تیم‌های افغانستان، کویت و بحرین هم گروه است. برنامه دیدارهای ایران در این مسابقات به شرح زیر است:

پنجشنبه ۳۰ فروردین
* ایران – افغانستان، ساعت ۱۲:۳۰

شنبه اول اردیبهشت
* بحرین – ایران، ساعت ۱۷:۳۰

دوشنبه ۳ اردیبهشت
* ایران – کویت، ساعت ۱۷:۳۰

منبع: مهر

دیگر خبرها

  • راهکارهای کاهش هزینه‌های سلامت در ایران
  • مواجهه ۲.۴۲ درصدی خانواده‌های ایرانی با هزینه‌های سلامت/ راهکار‌های کاهش هزینه‌های کمرشکن سلامت در ایران
  • آمریکا تحریم‌های جدید علیه ایران اعمال می‌کند
  • وزیر خزانه‌داری آمریکا: ایران را تحریم می‌کنیم
  • واشنگتن: ما به دنبال ممانعت از گسترش مناقشه در منطقه هستیم
  • اتحادیه اروپا امروز اعمال تحریم‌های بیشتر علیه ایران را بررسی می‌کند
  • اتحادیه اروپا امروز اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران را بررسی می‌کند
  • بررسی رقبای ایران در جام ملت‌های فوتسال آسیا
  • وضع تحریم جدید نفتی علیه ایران توسط کنگره امریکا؟
  • واکنش کنگره آمریکا به پاسخ کوبنده ایران علیه اسرائیل